Doorgebrand door riser

Pagina: 1
Acties:

• MarshalSmit
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-10 16:04
Geachte Tweakers,

Zelf ben ik een trotse eigenaar van een Thermaltake core P5. Aangezien deze kast de mogelijkheid bied om je videokaart anders te monteren heb ik een riser gekocht om dit te kunnen doen.
Het gaat om de volgende riser: http://www.pcirisers.nl/p...SB-3.0-Powered-Riser.html.

Direct na het opstarten van de PC kwam er rook in combinatie met een erge brandlucht. Nadat ik dit opmerkte meteen de computer uitgezet. De pc zelf heeft ongeveer 5~10 seconde aangestaan.

Helaas kom ik nu met het probleem dat mijn pc de error code B6 aangeeft en volgens dr. debug betekend dit dat er geen beeld is.

De videokaart in een andere computer uitgeprobeerd en hier heb ik helaas ook geen beeld meer. Ik ga er dus zelf vanuit dat de videokaart kapot is. De fans + led lampen draaien wel.

Misschien dat dit niet het goede topic is, maar wat wordt er aangeraden om te doen?

Specs:
Asrock z77 Extreme 4
Intel I5-2550K
Gigabyte 1070 g1 gaming edition

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Thomas Smit

• Slavy
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Slavy

The War Drags Ever On!

Heb je foto's?

Come hear the moon is calling, The witching hour draws near, Hold fast the sacrifice, For now it's the time to die, All hell breaks loose, WITCHING HOUR!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:09
Zo'n riser is absoluut niet geschikt voor zo'n videokaart. Omder andere omdat het een 1x naar 16x riser is. Je krijgt dan veel te weinig bandbreedte. Al zou je niet zomaar kortsluiting mogen krijgen door een riser, maar het is geen best pratice. Verre van zelfs.

• MarshalSmit
Op de connector van de riser kan je heel goed zien dat er iets fout is gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qboPWdU.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7BKlWpW.jpg

Verwijderd

Was je insteek om een groot prestatieverlies te krijgen? Waarom in gosnaam een 1x naar 16x riser in een non-mining PC?

Daarnaast, mailtje naar de leverancier is je enige kans ben ik bang. Maarja... Hoe bewijs je dat je moederbord het probleem niet was?

• MarshalSmit
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:27:
Was je insteek om een groot prestatieverlies te krijgen? Waarom in gosnaam een 1x naar 16x riser in een non-mining PC?

Daarnaast, mailtje naar de leverancier is je enige kans ben ik bang. Maarja... Hoe bewijs je dat je moederbord het probleem niet was?
De reden dat ik deze riser heb gehaald is omdat een maatje van mij deze ook gebruikt. Dit is dan wel voor een miner en hij gaf aan dat er een niet te groot prestatieverlies was in vergelijking met een ribbon cable.

De webshop heb ik zojuist gemaild.

Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
...... met een el cheapo USB 3.0 riser van 15 euro je videokaart van een kleine 500 euro opblazen.... :F

Meestal zitten er wel SMD zekeringen en thermische beveiligingen op je kaart die je eventueel nog eenvoudig kan vervangen, maar als je echt "magische rook" hebt gezien is het vaak einde oefening

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Verwijderd

MarshalSmit schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:30:
[...]

De reden dat ik deze riser heb gehaald is omdat een maatje van mij deze ook gebruikt. Dit is dan wel voor een miner en hij gaf aan dat er een niet te groot prestatieverlies was in vergelijking met een ribbon cable.

De webshop heb ik zojuist gemaild.

Bedankt voor de reactie!
Je maatje geeft geen bijster goed advies. Er is een reden dat videokaarten x16 gebruiken. Enkel met een miner heb je daar geen verschil in

• MarshalSmit
Allen bedankt voor de reacties!

Zit dus helaas niks anders op dan wachten op de reactie van de webshop.

Met vriendelijke groet,
Thomas Smit

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:10
kijken of je iets fout gemonteerd hebt, anders riser terugsturen als dit gekomen is door een fabricagefout in de riser. Verder nieuwe videkaart kopen als deze daadwerkelijk defect is geraakt, het is niet echt redelijk dit bij de verkoper van de videokaart te proberen neer te leggen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Niet groeten svp, hoort hier niet ;)

Anyway, al een andere willekeurige ouwe PCIe videokaart geprobeerd om te zien of er niet meer is doorgefikt?

I reject your reality and substitute my own

• MarshalSmit
nelizmastr schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:32:
Niet groeten svp, hoort hier niet ;)

Anyway, al een andere willekeurige ouwe PCIe videokaart geprobeerd om te zien of er niet meer is doorgefikt?
Nog niet geprobeerd. Moet even alles overhoop gooien hier om te kijken of ik er nog ergens 1 heb liggen. Ben zelf meer bang dat het zich alleen maar kan verergeren op het moment als ik mijn pc start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-10 13:26

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

.Maarten schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:18:
Zo'n riser is absoluut niet geschikt voor zo'n videokaart. Omder andere omdat het een 1x naar 16x riser is. Je krijgt dan veel te weinig bandbreedte. Al zou je niet zomaar kortsluiting mogen krijgen door een riser, maar het is geen best pratice. Verre van zelfs.
Denk niet alleen bandbreedte, een kaart mag zo'n 75Watt via een PCI-E slot vragen. Grote kans dat dat ding daardoor gewoon is doorgebrand :z.

Met 1x PCI-E 3.0 heb je dezelfde bandbreedte als 4x PCI-E 1.0 of 1.1. Nu heb je er ook nog een mooi usb kabeltje bij dus dat zal de performance (latency?) ook niet ten goede komen. Ga er vanuit dat je nog maar iets van 50% van je performance overhoudt.
Afbeeldingslocatie: https://tpucdn.com/reviews/NVIDIA/GeForce_GTX_1080_PCI_Express_Scaling/images/perfrel_1920_1080.png
https://www.techpowerup.c...I_Express_Scaling/24.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
Misschien niet helemaal on-topic, maar wat is die "riser" precies? Ik ken het alleen maar als iets om een insteekslot van hoek te veranderen of te verplaatsen.

Maar als ik het linkje in de startpost aanklik zie ik een (PCI-e?) riser met... USB? :? Wat doet dat kleine bordje met een USB-poort (die dus verbrand is) en de USB-kabel t.o.v. het verplaatsen van een insteekslot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Josefien schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 02:03:
Misschien niet helemaal on-topic, maar wat is die "riser" precies? Ik ken het alleen maar als iets om een insteekslot van hoek te veranderen of te verplaatsen.

Maar als ik het linkje in de startpost aanklik zie ik een (PCI-e?) riser met... USB? :? Wat doet dat kleine bordje met een USB-poort (die dus verbrand is) en de USB-kabel t.o.v. het verplaatsen van een insteekslot?
Gewoon een goedkope manier om de riser te maken met een al bekende aansluiting (USB3), zit geen USB signaal in dus als je er een usb stick op zet gaat het roken, gebruikt alleen dezelfde connector zodat ze geen speciale kabels hoeven te maken...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-10 21:31
RGAT schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 02:11:
[...]

Gewoon een goedkope manier om de riser te maken met een al bekende aansluiting (USB3), zit geen USB signaal in dus als je er een usb stick op zet gaat het roken, gebruikt alleen dezelfde connector zodat ze geen speciale kabels hoeven te maken...
Ah, zo :o

Ik begon bij nader inzien al zoiets te vermoeden. Die "USB"-kabel heeft dus eigenlijk niks met USB te maken, alleen de stekkers worden "misbruikt" om er PCI-e signaal overheen te laten gaan :D Wel apart dat voor PCI-e blijkbaar 9 aders al genoeg zijn :o

Eigenlijk zou het dan niet eens "USB 3.0" genoemd kunnen worden, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Was het maar zo'n feest dat PCIe over USB3 kon, dan zou het toevoegen van een eGPU aan je laptop direct kunnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-10 05:43
Sp3ci3s8472 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 01:38:
[...]

Denk niet alleen bandbreedte, een kaart mag zo'n 75Watt via een PCI-E slot vragen. Grote kans dat dat ding daardoor gewoon is doorgebrand :z.
Als ik het zo zie dan levert de 16x slot de stroomvoorziening, daar moet namelijk een stroomkabel op worden aangesloten. Via de USB zou dan alleen data geleverd moeten worden. Het lijkt erop dat ergens een verbinding verkeerd is geplaatst (op de printplaat) of de bekabeling niet is aangesloten.

Ik raad je toch aan volgende keer een deftige riser te kopen, zeker als je er een videokaart van meer dan 400 euro erop aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
De riser die je gebruikt hebt is een verschrikkelijk ranzig product, nooit meer doen! Voor een miner kan het misschien net, maar eigenlijk zou dit spul gewoon verboden moeten zijn. Naast het feit dat er een bestaande connector misbruikt wordt is het gewoon totaal onveilig. Je hebt nu net geluk gehad dat de PCB tracks als zekering gewerkt hebben, en daarna open zijn gegaan, maar je had net zo goed gewoon brand kunnen hebben. Stel je voor dat je PC het een paar uurtjes prima had gedaan, en je hem voor een dikke download even aan laat staan. Als je dan weg bent of ligt te slapen fikt je huis lekker af....

Je hebt deze rommel ook in varianten die HDMI misbruiken, ook zo'n rampzalig idee. Typisch china (dat is waar het ontworpen en gebouwd wordt).
RGAT schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 02:17:
Was het maar zo'n feest dat PCIe over USB3 kon, dan zou het toevoegen van een eGPU aan je laptop direct kunnen :)
Dat kan dus ook, en dat het Thunderbolt. USB-C kan dat als de fabrikant slim genoeg is om er daadwerkelijk een thunderbolt controller in te stoppen. Doen ze dat niet, dan kan USB-C het niet. Het is eigenlijk idioot dat niet elke fabrikant dat doet, dan gaan de prijzen omlaag en de adoptie omhoog. Op egpu.io kan je vrij veel succesvolle builds zien, ook met USB-C + TB3 (in plaats van mDP en TB1 of 2).

[ Voor 37% gewijzigd door johnkeates op 08-09-2017 02:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
[b]johnkeates schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 02:37:
Dat kan dus ook, en dat het Thunderbolt. USB-C kan dat als de fabrikant slim genoeg is om er daadwerkelijk een thunderbolt controller in te stoppen. Doen ze dat niet, dan kan USB-C het niet. Het is eigenlijk idioot dat niet elke fabrikant dat doet, dan gaan de prijzen omlaag en de adoptie omhoog. Op egpu.io kan je vrij veel succesvolle builds zien, ook met USB-C + TB3 (in plaats van mDP en TB1 of 2).
Maar dat is al jaren zo dat je met TB allerlei PCIe spul kan aansluiten, dat zal de komende jaren dus nog lang niet in de normale USB-C systemen komen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
Die volledige 75W is over een simpele lijn gegaan waardoor de riserkaart in een keer naar 100 graden is gegaan.

Een coldboot is voor een PC ook erg zwaar en meestal zal de primary Grapichs adapter voor een paar seconden op full load draaien totdat de POST start en de PM zijn werk gaat doen. Dat is ook de rede waarom elk miner bord 1 volledig x16 PCI-E slot heeft.

Als je het vergelijkt met jouw PCB en de PCI-E is wel zien dat er maar 1 12 volt lijn beschikbaar is waar 75W doorheen geduwd word. USB 3.0 heeft (zo uit mijn hoofd) 6 aders waarvan 1 de grd is en 4 de data bussen terwijl er op het officiële design die load verdeeld wordt.

Afbeeldingslocatie: http://media.bestofmicro.com/A/L/101469/original/pcie-slot-big.gif

Gebruik deze dingen dus nooit voor je primary adapter. Voor een secondaire is het eventueel nog wel te doen indien je gaat minen. Maar damn A) waarom shakelt het mobo zichzelf niet uit wanneer er 75W door een ader wordt geduwd en B) er is geen weerstand, zekering, diode whatever die zichzelf kan uitbranden op dat PCB van die extender.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
rickboy333 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:28:

Gebruik deze dingen dus nooit voor je primary adapter. Voor een secondaire is het eventueel nog wel te doen indien je gaat minen. Maar damn A) waarom shakelt het mobo zichzelf niet uit wanneer er 75W door een ader wordt geduwd en B) er is geen weerstand, zekering, diode whatever die zichzelf kan uitbranden op dat PCB van die extender.
Ik denk ook dat je moet afvragen of dit wel een supported config is voor een standaard consumenten mobo. Ik kan me voorstellen dat ze geen beveiliging in gaan bouwen voor iedere mogelijke hobby bob oplossing in de markt die de mobo fabrikant zelf mogelijk niet eens support en dat ze ook geen rekening kunnen houden met ieder mogelijk scenario met wat iemand in een PCIE slot kan duwen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dennism op 08-09-2017 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:25

rdejongjr

Gnome

Omdat de sloten en edge connectoren zo zijn ontworpen dat er geen verkeerde connectie gemaakt kan worden.
Helaas is het met die rizers wel mogelijk om ze bijvoorbeeld om te draaien en daarmee flink wat te frituren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:46
Risers van Thermaltake schijnen dan wel weer goed te werken.. Tot ongeveer 3 meter :P
YouTube: How many PCIe Extensions is TOO MANY??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
Dat zijn dan volgens mij ook volwaardige extentions, geen hobby bob spul :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickboy333
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-09 08:05
rdejongjr schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:49:
Omdat de sloten en edge connectoren zo zijn ontworpen dat er geen verkeerde connectie gemaakt kan worden.
Helaas is het met die rizers wel mogelijk om ze bijvoorbeeld om te draaien en daarmee flink wat te frituren.
Dat is inderdaad een goeie het ligt er aan, aan welke PCI-E hij hem had hangen. Als hij die connector in een x16 slot heeft geduwd en niet heeft opgelet dan kan dat inderdaad een oorzaak zijn. Maar ik ga er van uit dat TS goed heeft opgelet hoe hij dat ding in een PCI-E slot moest duwen en dat hij de gebruikersaanwijzing heeft gelezen. (ook gezien de Molex connector van dat kreng de load zou moeten leveren)
analogworm schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 12:40:
Risers van Thermaltake schijnen dan wel weer goed te werken.. Tot ongeveer 3 meter :P
YouTube: How many PCIe Extensions is TOO MANY??
Het verbaasd me dat Linus niks liet vallen :9

Maar in feite zou elke x16 > x16 riser gewoon moeten werken gezien het niks meer is dan een kabeltje aan elke PCI-E pin. Ook de hobby bobs uit China (hoewel ik dat ook niet echt aanraad) Alles wat niet in een X16 slot past moet je nooit gebruiken voor je graka. Die 164 pinnen voor PCI-E worden er niet voor de lol op gezet.

Maar mijn advies, want die was ik vorige keer vergeten..... Tja ik denk dat het je eigen schuld is hoe hard dat ook klinkt. Op internet is het algemeen bekend dat je nooit x8 raisers moet gebruiken voor je primary graka. (maar goed, hoe kon jij dat nu weten :'() Je zou eventueel de webshop waar je dat kreng hebt gekocht aansprakelijk kunnen stellen dat ze er geen waarschuwing bijgeplakt hebben maar ik vraag me af hoe ''eerlijk'' dat zou zijn.

Als je dat ding andersom er in hebt gezet dan ben je verloren. Hopelijk kan je nog een voordelige repair shop vinden die je graka nog kan redden.

TIME TO UPGRADE !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:25

rdejongjr

Gnome

Lol, ik ben verrot, vertrouwen in de mensheid is allang weg.
Ik heb een poosje bij een computerzaak gewerkt en je komt de meest bizarre zooi tegen. Ze mogen die startpost/hangen /opstarten guide ook wel eens updaten.

Foto's, video's en duidelijke uitleg, blijkt vaak erg nuttig/nodig en ontzettend moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

rickboy333 schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 11:28:
Die volledige 75W is over een simpele lijn gegaan waardoor de riserkaart in een keer naar 100 graden is gegaan.

Een coldboot is voor een PC ook erg zwaar en meestal zal de primary Grapichs adapter voor een paar seconden op full load draaien totdat de POST start en de PM zijn werk gaat doen. Dat is ook de rede waarom elk miner bord 1 volledig x16 PCI-E slot heeft.

Als je het vergelijkt met jouw PCB en de PCI-E is wel zien dat er maar 1 12 volt lijn beschikbaar is waar 75W doorheen geduwd word. USB 3.0 heeft (zo uit mijn hoofd) 6 aders waarvan 1 de grd is en 4 de data bussen terwijl er op het officiële design die load verdeeld wordt.

[afbeelding]

Kan niet, want over de usb kabel lopen alleen signalen (misschien een massa), dat zou natuurlijk wel kunnen dat er iets mis was met je massa en dat al het vermogen over je usb terug is gekomen.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chineze meuk verkocht door een website met een lege over ons http://www.pcirisers.nl/over-ons.html
Lijkt mij een 16 jarige die denkt een handige ondernemer te zijn. Ik zou daar niet te veel van verwachten.
Pagina: 1