Anoniem: 967965

Topicstarter
Hallo,,

twee jaar geleden heb ik een set B&W 684's gekocht in combinatie met een REL T7 sub en een Marantz MCR-610 receiver. Vandaag wil ik die receiver vervangen door een betere versterker. Voorlopig zou die dienst doen in combinatie met een set oude B&W's 220 maar in de toekomst zouden die dan gekoppeld worden aan de 684's.

Nu zie ik door de bomen het bos niet meer, daarnet gaan kijken/luisteren naar een Rotel A14, maar ik lees op verscheidene forums dat de keuze van een NAD zeker niet slecht is.

Wie kan me raad geven?

Alvast bedankt.
Dieter

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Kwestie van smaak en voorkeur. Ga er naar luisteren en beoordeel. Geluid zal echter wel heel dicht bij elkaar liggen in deze klasse.

Ik ben zelf voor een NAD C388 gegaan. Deze is later ook uit te breiden met MDC kaarten voor o.a. Blusound als je dat wilt. Een C368 zou echter qua vergelijking eerlijker zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Fairy op 07-09-2017 19:26 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Ik heb die keuze ook moeten maken en ben voor de NAD C338 gegaan, het ding klinkt echt super muzikaal en ik ben er blij mee.
Als je puur naar de specs kijkt dan lijkt NAD vaak nogal underpowered maar volgens mij geven ze hun vermogens erg laag op.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Bierkameel schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:17:
Ik heb die keuze ook moeten maken en ben voor de NAD C338 gegaan, het ding klinkt echt super muzikaal en ik ben er blij mee.
Als je puur naar de specs kijkt dan lijkt NAD vaak nogal underpowered maar volgens mij geven ze hun vermogens erg laag op.
Klopt. De dynamische vermogens liggen veel hoger. NAD houd ook een heel andere manier van meten aan qua wattage die veel eerlijker is, die noemen ze FDP (Full Disclosure Power).

Overigens aan het eind van de rit heeft een degelijke versterker van tegenwoordig meer dan genoeg power aan boord om een woonkamer goed met muziek te vullen.

[ Voor 12% gewijzigd door Fairy op 07-09-2017 19:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:25:
[...]

Klopt. De dynamische vermogens liggen veel hoger. NAD houd ook een heel andere manier van meten aan qua wattage die veel eerlijker is, die noemen ze FDP (Full Disclosure Power).

Overigens aan het eind van de rit heeft een degelijke versterker van tegenwoordig meer dan genoeg power aan boord om een woonkamer goed met muziek te vullen.
Bedankt voor de tips!

Ik zit mss iets té veel met Rotel in mijn hoofd aangezien die uit hetzelfde huis komen als B&W en ik ervan uitga dat ze mss wat op elkaar zijn afgestemd. Zou een NAC een betere keuze zijn?

Topicstarter
Ik zou dan opteren voor de NAD C368, de Rotel A14 is ongeveer 250€ duurder maar volgens ik lees op andere forums hoor je weinig verschil. Ik luister hoofdzakelijk naar vinyl, ik weet niet of dat verschil uitmaakt...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Had ik ook. Ik ging voor mijn versterker naar Smits in Arnhem met een Rotel in mijn kop gebakken. Had alle typenummers al uit mijn hoofd geleerd. Toch werd ik naar de NAD C388 verwezen. De verkoper had ervaring met beide versterkers (Rotel en C368)en wist uit ervaring dat de NAD icm de B&W's voor zijn gevoel beter was.

Indien ik met Rotel hetzelfde wilde bereiken zou ik flink duurder uit zijn. want dan ga je snel naar een voor- en eindversterker combinatie.

Hier heb ik wel op vertrouwd en daar heb ik zeker nog geen spijt van gehad. De nieuwe C serie is ook een zeer moderne versterker en nog maar vrij kort op de markt dus voorzien van de laatste technologie.

Nog een ander dingetje wat ik een voordeel vind is dat de versterker totaal niet warm word, want hij is enorm efficiënt. Ook schakelt hij automatisch uit als er een tijd geen muziek speelt en kan tevens automatisch aanspringen als er input is.

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 07-09-2017 20:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Fairy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:15:
Had ik ook. Ik ging voor mijn versterker naar Smits in Arnhem met een Rotel in mijn kop gebakken. Had alle typenummers al uit mijn hoofd geleerd. Toch werd ik naar de NAD C388 verwezen. De verkoper had ervaring met beide versterkers (Rotel en C368)en wist uit ervaring dat de NAD icm de B&W's voor zijn gevoel beter was.

Indien ik met Rotel hetzelfde wilde bereiken zou ik flink duurder uit zijn. want dan ga je snel naar een voor- en eindversterker combinatie.

Hier heb ik wel op vertrouwd en daar heb ik zeker nog geen spijt van gehad. De nieuwe C serie is ook een zeer moderne versterker en nog maar vrij kort op de markt dus voorzien van de laatste technologie.

Nog een ander dingetje wat ik een voordeel vind is dat de versterker totaal niet warm word, want hij is enorm efficiënt. Ook schakelt hij automatisch uit als er een tijd geen muziek speelt en kan tevens automatisch aanspringen als er input is.
Thx voor je reactie. Morgen beslis ik. Ik ben nieuwsgierig hoe mijn Rel T7 sub zal spelen via de pre out...

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 967965 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:19:
[...]

Thx voor je reactie. Morgen beslis ik. Ik ben nieuwsgierig hoe mijn Rel T7 sub zal spelen via de pre out...
De pre-out is schakelbaar via het menu op PRE en op SUB, althans voor de 368 en 388, de 338 weet ik het niet maar verwacht hetzelfde. De 368 heeft wel een groter scherm in kleur en slikt MDC's. Neem dat ook mee in je overweging.

Enige verschil tussen de C368 en C388 is dat de C388 per kanaal een gebalanceerde versterker in bridge heeft. Dus eigenlijk is dat hetzelfde als 2x een C368. Ik heb CM10 s2 speakers en heb daarom gekozen voor het zwaarste model en aan de andere kant ook een beetje om te voorkomen dat ik later ga malen of ik niet beter net het zwaardere model had kunnen nemen :X ken mezelf.

Voor de 684's is de C368 meer dan genoeg en de C338 ook zeker prima, los van de overige features. Mocht je eventueel naar B&W 702 s2 speakers willen in de toekomst dan zou ik de C368 als minimum adviseren.

Anderen zullen overigens misschien zeggen dat dat onzin is omdat je in een woonkamer niet zoveel power nodig hebt, misschien is dat waar, maar om bijvoorbeeld CM10 speakers aan een C338 te hangen zou ik een beetje uit balans vinden.

[ Voor 70% gewijzigd door Fairy op 07-09-2017 20:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

Fairy schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:21:
[...]
Anderen zullen overigens misschien zeggen dat dat onzin is omdat je in een woonkamer niet zoveel power nodig hebt, misschien is dat waar, maar om bijvoorbeeld CM10 speakers aan een C338 te hangen zou ik een beetje uit balans vinden.
Het is ook waar. Niet alleen omdat je niet zoveel vermogen nodig hebt (ook niet op een CM10 of 702S2, B&W's zijn helemaal niet zo lastig al men voor doet komen) maar ook omdat het verschil tussen de genoemde NAD's kleiner is dan het lijkt. Het verschil tussen 1 en 2 Watt is groter dan de stap van 80 naar 150 Watt bij de NAD. Dit is allemaal gevoel en hoe groter het gevoel des te gekker je het zelf maakt of laat maken door mooie verkooppraatjes.

Hogere modellen versterkers of receivers moet je kiezen voor de meer opties die ze bieden ten opzichte van de lagere modellen, niet omdat je er meer vermogen mee in huis haalt. En dat zijn dan opties als meer HDMI ingangen, betere room correctie, er cetera. Dus geen punten als een koperen behuizing of ringkern.

Pijnpunt ligt vooral dat men vele duizenden euro's uitgeeft en het dan ook wil horen. Ik ben er zelf ook "ingetrapt": high-end Denon als voorversterker, tientallen kilo's aan eindversterkers, aparte electra groep voor de audio, dikke kabels, er cetera. Hoorbaar verschil met mijn vorige mid-end Denon? Nope... Maar goed, hobby zullen we maar zeggen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
De nad c338 heeft geen schakelbare pre-out.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:39
Vooral het dure kabel verhaal kan ik beamen. Heb onlangs nog een testje gepost in het zilveren hifi kabels topic. Conclusie, zelfs met een flinterdunne 0,08mm2 draad werkt het zonder kwaliteitsverlies :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi!

De kogel is door de kerk, ik ben een fiere bezitter van de NAD c368 :)

In de toekomst ga ik de MDC BluOs module eveneens installeren. Juist nog wat problemen met het installeren van de firmware update maar dat komt wel goed.

Bedankt voor de tips!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• invincible30
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-11-2024

invincible30

Psn: pelter29

Toch bijzonder hoe de meningen kunnen verschillen. Ik heb in het verleden een marantz pm17 op zicht gehad.
Deftige versterker. Maar weinig power.

Ik vond het geluid op hogere niveaus onrustig worden. Versterker sloeg zelfs uit bij zware hiphop muziek.

Daarna een nad 319 gekocht. Veel meer power. En dat kon ik merken.
Op harde volumes bleef de muziek in balans.

Ik geloof ook wel dat bij rustigere volumes weinig verschil te horen zal zijn tussen versterkers.
Maar ik hou ervan om af en toe ff de knop open te draaien. En dan zit er wel degelijk verschil tussen een 2x40 of 2x150 watt versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:33

FeaR

In GoT we trust

invincible30 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 20:27:
En dan zit er wel degelijk verschil tussen een 2x40 of 2x150 watt versterker.
Dan heb je ook weer een stap minder dan de 80 Watt van de serie lagere NAD die hier is genoemd. Al is de stap van 40 naar 150 Watt ook net geen 6dB in de plus, dus dat valt ook alles mee qua toename voor het menselijk oor. Al is dat wel op de grens van dat je kan horen dat er een toename in het volume is. Met een verdubbeling van vermogen en toename van 3dB kan dat haast niet.

[ Voor 18% gewijzigd door FeaR op 09-09-2017 22:39 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 967965 schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 14:47:
Hoi!

De kogel is door de kerk, ik ben een fiere bezitter van de NAD c368 :)

In de toekomst ga ik de MDC BluOs module eveneens installeren. Juist nog wat problemen met het installeren van de firmware update maar dat komt wel goed.

Bedankt voor de tips!
Die NAD ga je een hoop plezier aan beleven d:)b .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hoi,

nog een vraag...

ik heb een Rel T7 sub, hoe zou ik die het best koppelen aan de NAD c368?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Anoniem: 967965 schreef op maandag 18 september 2017 @ 21:29:
Hoi,

nog een vraag...

ik heb een Rel T7 sub, hoe zou ik die het best koppelen aan de NAD c368?

Alvast bedankt!
De NAD heeft een PRE OUT. Deze is desgewenst ook op SUB in te stellen.

De output is echter wel stereo. Als de sub dat niet ondersteund, dan kun je 1 kanaal aansluiten of je moet 2 subs gebruiken. In de meeste gevallen geen probleem omdat het laag normaliter nooit over 1 speaker gaat, maar het kan dus zijn dat laagfrequent geluid dat naar rechts gepositioneerd is minder hard gaan dan op links, of omgekeerd.

Je mag de lijn uitgang echter niet met een splitterkabel combineren, dat vind de versterker niet leuk denk ik.

[ Voor 84% gewijzigd door Fairy op 19-09-2017 14:48 ]

Topicstarter
Fairy schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 14:31:
[...]
Ok, bedankt voor de info alweer 😉

De NAD heeft een PRE OUT. Deze is desgewenst ook op SUB in te stellen.

De output is echter wel stereo. Als de sub dat niet ondersteund, dan kun je 1 kanaal aansluiten of je moet 2 subs gebruiken. In de meeste gevallen geen probleem omdat het laag normaliter nooit over 1 speaker gaat, maar het kan dus zijn dat laagfrequent geluid dat naar rechts gepositioneerd is minder hard gaan dan op links, of omgekeerd.

Je mag de lijn uitgang echter niet met een splitterkabel combineren, dat vind de versterker niet leuk denk ik.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:32

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica