Ramon schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:34:
[...]
Klanten hebben vaak beperkt budget dus er is weinig tijd, een div hier en een class daar om de styling voor elkaar te krijgen is absoluut niets mis mee. En om dan iemand een "html kruk type" te noemen vind ik alleen maar arrogant overkomen.
Als ik en een vriend naar een bar gaan, en ik zie dat zijn oog vooral op brunettes valt, is het arrogant om hem in een een brunette-type te noemen? Ik snap niet hoe een humoristische 'html kruk type' in de context van deze draad (waarin ik aangeef dat iedereen weleens naar een 'kruk'
moet grijpen) zo bij mensen het verkeerde keelgat inschiet. Wat mij ook interesseert is dat mensen wellicht soms
onbewust stylen met HTML.
Ik snap dat mensen dezelfde post met een andere toon kunnen lezen, en dat dit in grote mate bepaalt hoe het geïnterpreteerd wordt, maar mijn 'toon' is nooit anders dan nieuwsgierig of enthousiast geweest. Ik hoop dat dit de lucht een beetje klaart.
[...]
Jij bent de enige hier die in de overtuiging is dat dingen "puur met CSS moeten kunnen", de rest geeft eigenlijk gewoon aan pragmatisch om te gaan met zulke issues. Webdevelopment gaat, naast schone code, mijns insziens vooral over onderhoudbaarheid. Als je een stukje code schrijft waar je een half jaar later niets meer van snapt, laat staan je collega's, dan heb je het niet goed gedaan.
Volgens mij zijn we het eens hoor. Kijk eens naar de titel, ik ben zeker niet overtuigd dat dingen met puur CSS moeten

, hoewel ik droom van de dag dat het wel kan

. Ik was al overtuigd van de pragmatische denkwijze, maar door mijn langere ervaring met script talen ben ik geneigd om scripten als meer pragmatisch te zien. Er zijn een veel goeie reacties geweest waardoor ik nu meer begrip heb voor pragmatische HTML oplossingen. Maar ik ging er niet a priori vanuit dat mijn voorkeur objectief beter was!
[...]
Voor de meeste mensen is dit niets nieuws hoor. Bij het starten van een project denk je na over hoe je dingen gaat aanpakken op basis van de requirements die je hebt ontvangen. Welke techniek je gaat gebruiken, hoe je dingen gaat indelen zijn allemaal dingen waar je van te voren over nadenkt. Het is niet alsof jij hier nu iets compleet onbekends aan komt dragen

Mee eens, maar voor
mij is de discussie nog nieuw

. Mensen die lang in web dev werken zijn misschien gewend aan dingen die mensen beginnend in 2017 anders zien. Ik denk dat dit onderwerp regelmatig aan bod zal komen gezien hoe snel de web techniek ontwikkelt.
De tweede (met classes), omdat ik niet voorzie dat reclassen nodig zal zijn als ik de HTML content verander. De rules zijn robuuster t.o.v. hardcoded DOM posities (nth-child of +>~ operators).
Harrie_ schreef op zondag 10 september 2017 @ 00:01:
In je OP geef je het volgende aan:
• Je bent "relatief nieuw in de webwereld" en je hebt "een-en-ander geleerd"
• Een aantal voorbeelden van zaken waar je tegenaanloopt, voorafgaand aan "Onmogelijk om"
• Je bent van plan bent om CSS achterwege te laten en alles met JS op te lossen
(Nope, nuanceer.)
• 5G komt eraan dus de traagheid van JS valt reuze mee? (alsof de snelheid van je verbinding enig invloed heeft op clientside code)
(mijn aanname was dat libraries merkbaar groot zijn)
Comments in quote.
Iedereen probeert uit te leggen dat je conclusiespremissen niet helemaal kloppen. Dat je de zaken waarvan jij denkt dat ze niet met CSS op te lossen zijn wèl prima op te lossen zijn.
Mijn OP nam aan dat er dingen zijn die puur CSS niet kan oplossen. Noem a.u.b. 1 persoon in deze draad die het tegendeel beweert? Excuus: mijn voorbeeld was niet echt goed, en dat heeft misschien voor wat verwarring gezorgd. Ik probeerde (tevergeefs blijkt) nadruk op de achterliggende gedachte te leggen.
En dan stel jij
[TLDR: voorbeeld oplossingen zijn niet erg relevant voor de discussie]
Vervolgens nog gekke dingen naar @Verwijderd lopen roepen...
Ik vind dit hoogst onbeschoft naar iedereen hier die je probeert te helpen en die oplossingen voor je vreemde problemen aandraagt.
Bij het maken van een topic is er een optie: vraag of discussie. Ik clickte volgens mij op discussie. Ik waardeer de hulpzame stelling van sommige mensen (inclusief jou) zeker, maar ik wil niet dat mensen moeite doen voor niets, dat lijkt me het tegenovergestelde van onbeschoft!
En ik heb geen idee wat voor 'geks' ik heb geroepen richting Zaph. Volgens mij stikte hij ook in m'n keuze van het woord 'kruk'

. Nogmaals: ik accepteer en hou (soms) van styling krukken! Ze bestaan. Men ontkomt er niet aan.

Iedereen probeert je hier uit te leggen hoe het werkt, maar jij hebt een ander idee bij hoe het zou moeten werken en dan noem je mijn oplossing ook nog een 'suggestie'?
Hmmm, nee iedereen draagt bij aan de discussie. Ik lees de meningen aandachtig, en sta nu meer open voor bepaalde dingen. Ik probeer geen stelling te verdedigen ofzo, tekst op internet kan helaas niet mijn stem overbrengen.
Wat is er mis met het woord "suggestie"?! Je kan ook
te grote tenen hebben...
Er zijn altijd 1001 manieren om zaken op te lossen, maar iedereen hier is het er wel overeens dat je zaken gebruikt waarvoor ze bedoeld zijn. Dat betekent dat je je styling dus gewoon doet met CSS.
Mee eens, totdat CSS niet genoeg is. Gegegeven 1001 opties, welke zijn het populairst/best practice. Ik heb nu meer inzicht gekregen in deze opties dankzij sommige reacties. Ik vind het een interessant onderwerp, niet iedereen zal dat vinden.
Ik hoop dat het onderhand duidelijk is dat ik niet kwam voor 'conventionele' hulp, maar voor een vorm van sociale kennis die de ervaren mensen hier kunnen delen. En dat is aardig gelukt, mede met dank aan jouw bijdrage
"Between the weak and the strong one it is the freedom which oppresses and the law that liberates" [Jean Jacques Rousseau]