Auto audio - Extra accu's laden niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12-10 22:42
Beste,

Ik heb in mijn auto een beschaafde geluidsinstallatie gebouwd. alle specs zal ik jullie besparen.
Het enige relevante is:
Ik heb achterin waar het reserve wiel normaal ligt, extra accu's gelegd. Hollywood HC120 AGM accu's. Deze worden via de dynamo gevoed door een 50mm2 kabel. En word zodoende gegrond via het chassis. Ik heb het motorcompartiment geupgrade met de big-3 setup.
Als alles volledig geladen is, en de auto draait. Dan staan de accus op 14.3-14.4 volt. Als de auto uit staat zakt dat terug naar 12.7-13.0 volt.
Ik heb in mn dashboard een voltmeter die aangesloten staat op de accus achterin.
Ik heb de afgelopen maand niks aangepast aan de gehele installatie + bekabeling.

Nu heb ik het volgende probleem:
De accus achterijn lijken niet op te laden sinds een week (heeft de andere tijd dus prima gewerkt). Als de auto uit staat dan staan de accus nog mooi op 12.7-13.0 volgens de meter. Alleen 80% van de tijd nu als ik de auto start... laden de accus achterin niet op. de voltmeter blijft het zelfde voltage weergeven. Als ik dan de audio aanzet en het vermogen aanspreek, dan zie ik nog wel de voltages dalen zoals ik gewend ben.

ik probeerde alles in een mooi verhaaltje te maken maar dat werd me te lang/uitgebreid dus ik doe maar een opsomming

-zoals ik omschreef, 80% van de tijd geven de accus achterin tijdens dat de motor draait, dezelfde spanning aan als de rustspanning (12.7-13.0). de andere 20% van de tijd doet die het perfect en laadt die door naar 14.4v. Terwijl er niks aan veranderd is. Gewoon het opnieuw opstarten van de auto helpt soms.
-de voltmeter werkt goed. Ik heb namelijk met een andere hand-held voltmeter de voltages gecontroleerd en die komt 100% overeen met de voltmeter in het dashboard.
-De dynamo werkt naar behoren. Als ik de start-accu meet dan staat die goed op 14.3-14.4v terwijl de auto draait. En daalt ook naar behoren. Terwijl de accu's achterin tegelijkertijd op 12.7-13.0 blijven hangen
-Ik heb de 50mm2 kabel ook doorgemeten aan de kant van de kofferbak. Hier komt de voltage naar behoren aan.
-Als ik de auto start dan dipt het voltage van de accus achterin, aangezien die bijdragen aan de electronica in de auto. Dus ook de startmotor. De accus staan dus wel goed aangesloten lijkt het. Terwijl ze zodra de auto gestart is, niet opladen
-als ik de accus uit de auto haal, en in een andere wagen stop... werken ze perfect. ze laden 100% van de tijd op.
-de zekeringen zijn in al die tijd niet 1 keer geklapt (daarbij wel te noteren dat die op een extreem vermogen zijn berekend)

Dus om even samen te vatten: De accus zijn goed bedraad omdat de auto gebruik maakt van die stroom. Terwijl die tegelijkertijd niet oplaad.

Hebben jullie enig idee hoe dit komt? Ik ben een beetje radeloos.
Toevoeging: Alle gebruike kabels zijn gelast aan de ogen. Nergens zitten kroonstenen o.i.d. De Accus achterin zijn gegrond op het chassis, die zonder lasnaden direct doorgaan naar de grond van de dynamo/start-accu

[ Voor 5% gewijzigd door 7Sins op 07-09-2017 14:58 ]

Alle reacties

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het lijkt me een kwestie van over het hele pad van de autoaccu naar de audio-accu prikken met de meter en kijken op welk punt de spanning (bij draaiende auto) zakt van 14,4 (autoaccu gedurende lading door de dynamo) naar 13V (audio accu onbelast en niet onder lading)

Dus eerst het issue reproduceren, en vervolgens gaan meten over het hele pad, punt voor punt afwerken. Ergens zit er (op dat moment) een onderbreking.

Het is vaak verhelderend als je e.e.a. eerst voor jezelf op papier zet.

• 7Sins
@joopv Thx. Maar dat heb ik al gechecked.
Ik heb de auto laten draaien. de auto-accu draait op 14.4v. en de audio-accu blijft op rustspanning. Dan loop ik naar mn kofferbak en zie dat de 50mm2 kabel gewoon prima aangesloten zit.
Als ik die kabel er af haal en op mn hand-held voltmeter aansluit, leest die 14.4v van de kabel. Dus dan sluit ik m terug aan op de accu, en gebeurd er nog steeds niks.
De auto-accu en dynamo blijven oop op gelijke spanning terwijl ik de kabel loskoppel of vastmaak.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Heb je wel een diodeverdeler of accuscheider geplaatst?

• 7Sins
Neen. En daar heb ik bewust voor gekozen. Zodat ik de hele auto kan laten draaien terwijl de motor uit staat. Zonder dat de kleine auto-accu alle auto-electronica zelf moet dragen en leeg raakt.

Deze auto dient voornamelijk functie als een mobiele speaker voor kleine rave parties. Dus om de motor de hele nacht te laten draaien en benzine verbruiken, terwijl er genoeg stroom beschikbaar is vind ik zonde.

Ik zie overigens niet waarom dat het probleem zou kunnen verhelpen? Ik heb sowieso niet hele uitgebreide kennis over die 2 modules die je noemde.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Je hebt dus nu 3 accu's (die van de auto zelf en 2 achterin) parallel staan? Succes dan :D Ze gaan elkaar ontladen. Maar als de dynamo draait moet in de kring de spanning overal(!) gelijk zijn. kan iets verschillen, maar met een 50mm2 kabel kan en mag dat niet veel zijn.

• 7Sins
Ja, ze staan parralel geschakeld. Zoals je zegt voeden ze dus ook elkaar. Waardoor de voltages gelijk blijven (?). Waarom ze elkaar zouden ontladen snap ik niet. Ze hebben de zelfde restvoltage en cycle voltage. En worden beide door dezelfde dynamo geladen.

• joopv
  • Niet online
Mogelijk dat er een beveiligings component in actie komt.

Kun je met de handheld universeelmeter rechtstreeks op de audio accu meten?

• 7Sins
@joopv , Ja. Ik heb alles gemeten met de handheld. Terwijl de auto draait en het probleem zich voordoet heb ik de volgende metingen gedaan:

-dynamo gooit er 14.4v uit.
-auto-accu krijgt 14.4 en is 14.4v geladen
-de 50mm2 kabel koppel ik los van de accus achterin en daar meet ik 14.4v op.
-zodra ik de kabels op de accu weer aansluit en de accu meet, blijft deze 12.7-13.0v

en als de auto uit staat dan is alles 12.7-13.0

Ik zou ook niet weten wat voor een beveiliging er in moet springen als er een stroomkabel van de dynamo rechtstreeks naar de accu loopt, en ik rechtstreeks vanaf de auto-accu aftap. Zonder enig circuit er tussen. Enige regeling is de zekering. Waarvan ik de aansluiting en gezondheid ook onder ogen heb genomen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:32:
Ja, ze staan parralel geschakeld. Zoals je zegt voeden ze dus ook elkaar. Waardoor de voltages gelijk blijven (?). Waarom ze elkaar zouden ontladen snap ik niet. Ze hebben de zelfde restvoltage en cycle voltage. En worden beide door dezelfde dynamo geladen.
Dat doen ze omdat geen enkele accu chemisch identiek is. Scheidingsfilter er tussen en je bent van dat soort gedoe af. Gek overigens waarom je niet 1 grotere accu hiervoor heb genomen.

Je apparatuur moet overigens ook gescheiden gehouden worden omdat er anders stromen door je apparatuur gaan lopen.

Ik heb wel vaker dit soort gekke dingen gezien, met name in de bootjesbouwwereld ...

Meh ...

• 7Sins
@Twarp Reden waarom ik 2 accus achterin heb gelegd is omdat 1 grote accu kwa omvang niet zou passen. En nog belangrijker, omdat ik er enorm veel stroom van wil kunnen trekken, en nog enorm veel hogere piekspanningen wil kunnen krijgen. Vandaar dat ik 2 AGM accu's heb genomen die per stuk al extreem kunnen ontladen.

Ik heb de accus achterin trouwens niet rechtstreeks op enige andere apparatuur aangesloten. Dat loopt allemaal nog via de relais en zekeringkast net als de auto-accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twarp

Twarp

just grin...

7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:47:
Beste,

Ik heb in mijn auto een beschaafde geluidsinstallatie gebouwd. alle specs zal ik jullie besparen.
Als jij zoveel kracht nodig heb om je audio met 2 accu's te kunnen aansturen/voeden, dan klopt je statement niet.

Daarom speciaal voor jou de volgende link: https://www.hoorstichting.nl/het-gehoor/gehoorschade/

Of wellicht als je dit al heb; https://www.specsavers.nl/horen

Ook een relais kan voor kringstromen zorgen als jij deze accu's niet van elkaar scheidt, en het kan ook de basis zijn voor het niet laden.

Meh ...

• 7Sins
Twarp schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:11:
[...]

Als jij zoveel kracht nodig heb om je audio met 2 accu's te kunnen aansturen/voeden, dan klopt je statement niet.

Daarom speciaal voor jou de volgende link: https://www.hoorstichting.nl/het-gehoor/gehoorschade/

Of wellicht als je dit al heb; https://www.specsavers.nl/horen

Ook een relais kan voor kringstromen zorgen als jij deze accu's niet van elkaar scheidt, en het kan ook de basis zijn voor het niet laden.
_O-
de lage tonen geven geen gehoorschade he B-)

Maar nee, deze wagen is puur een mobiele speaker bedoeld voor rave parties. setup is gemeten op 145db. Ik ga dat nevernooit draaien terwijl ik in de auto zit.
70% van het vermogen is ook voor de subwoofers. Die gebruiken meer stroom dan de mid-woofers en tweeters

• Twarp

Twarp

just grin...

7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 17:21:
[...]
_O-
de lage tonen geven geen gehoorschade he B-)
:O O nee hoor, en ik heb in Groningen nog een Martinitoren te koop 8)7

Als je al je geluid vanuit 1 punt verspreid naar een groep toe, zal het voornamelijk bagger zijn. Lage tonen dragen verder dan hoge tonen en je zal in een kleine zone een normaal goed geluidsbeeld krijgen. 145 dB is veel om te produceren zeker in de bass regio.

Meh ...

• joopv
  • Niet online
Ergens in het circuit tussen de pluspolen van de 2 accu's staat ca 1,5V (14,4 - 12,7).

Van die verschilspanning moet je de positie bepalen.

Zet de universeelmeter met 1 pool op de plus van de ene accu, en met de andere pool volg je de bedrading tot dat je bij de pluspool van de andere accu bent.
Op een gegeven moment - ergens tussen de 2 pluspolen - zie je de spanning omhoog gaan van 0 naar 1,5V.

Op dat punt zit je probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door joopv op 08-09-2017 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
@Twarp Mijn wagen is een van een dozijn. maargoed, dit topic gaat over het stroomprobleem. niet overige audio zaken :p

@joopv Thx voor het idee. Ik zal dat eens aanpakken. Ik zit alleen met een issues. (zoals je zou kunnen verwachten) is mijn bedrading dik geisoleerd. Hoe kan dus ergens tussenin meten? Ik heb 1 kabel van 3m direct lopen tussen de plus polen. Nergens tussenin waar ik m in kan prikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Met een naald kun je daar doorheen prikken. Let wel op dat die naald niet in contact komt met het chassis.

Verder kun je op de kabelschoentjes meten en andere plekken waar met wat frunniken de meetprobe bij kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
@joopv En dan de andere probe op het chassis? Of op de accu?
Aan de accu word lastig gezien mn handheld maar 60cm bereik heeft tussen de 2 probes
Pagina: 1