Marktplaats - frauduleuze bieder melding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel verkoop ik wat games op marktplaats. Ik heb een deal gemaakt met iemand voor 1 specifiek spel. Eigenlijk is er niks geks aan de hand maar diegene is niet gretig met het geven van zijn naam, hij noemt zichzelf dan ook D. Maar ondertussen heb ik al aan meerdere van dit soort figuren probleemloos games verkocht

Ik vroeg aan hem of hij het bedrag al had overgemaakt en hij gaf een screenshot door met daarin de overboeking. Nu was zijn saldo niet denderend en vroeg ik mij af of het wel verstandig is om een spel te kopen wat 3x zo duur is als zijn resterende saldo, maar wie ben ik om te oordelen daarover.. Maar zojuist zie ik dat het bedrag van diegene bijgeschreven staat op mijn rekening en zowaar klopt die D dan ook met de naam waarmee het overgeschreven is. Maar ondertussen ontvang ik het volgende mailtje van marktplaats over deze koper:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/akIOkTa.jpg

Nu is mijn vraag: wat kan hier mis gaan? Ik heb het geld binnen, dit kan naar mijn weten niet meer terug geboekt worden? Het enige wat ik mij nu kan voorstellen is dat diegene tramalant gaat veroorzaken dat hij het spel niet ontvangen heeft of marktplaats heeft het bij het verkeerde eind?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Man in the middle, hij heeft een andere 'D' opgelicht, laat hem geld overmaken naar jouw rekening, jij stuur de nep 'D' de game.

Echte 'D' gaat verhaal halen, komt bij jouw bankrekeningnummer. Niet dat de politie iets gaat doen, maar in de basis wordt jij dus door de echte D als oplichter neergezet.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Wat overigens ook kan is dat er sprake is van een Shared IP adres. (bv via mobiel internet) Daar kunnen grote groepen gebruikers werken op een zelfde public IP adres (achter een NAT van de provider) Het kan dan wel eens gebeuren dat een hele groep gebruikers als kwaadaardig aangemerkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Als je ziet van welk rekeningnummer het gestort is dan kan je een cent overboeken (of meerdere keren voor extra aandacht). Met het verzoek om met jouw 06 nummer contact op te nemen. Hiermee kan je dan aanhoren of de koper ook echt dezelfde persoon is, en overleggen hoe hij het spel in handen krijgt. Of anders als het hem niet bewust is kan je eerlijk het geld terug boeken en het spel verder zelf houden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had een facebook profiel gevonden die aan alles voldeed, zag zelfs een post dat hij die spellen verzamelde. Ik voeg hem toe om te overleggen en 5m later is het profiel verwijderd.. Ik stort wel lekker het geld terug.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:00

P_Tingen

omdat het KAN

Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:43:
Ik had een facebook profiel gevonden die aan alles voldeed, zag zelfs een post dat hij die spellen verzamelde. Ik voeg hem toe om te overleggen en 5m later is het profiel verwijderd.. Ik stort wel lekker het geld terug.. :+
Verstandig. Ik zou er zelf ingetrapt zijn denk ik....

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:43:
Weet je zeker, dat het profiel verwijderd is? Je kan ook geblokkeerd zijn, dan zie je het profiel ook niet meer, zowel bij rechtstreeks erheen gaan, als bij de zoekfunctie van FB. Mocht 't je nog interesseren, kan je iemand anders vragen, om betreffend profiel te checken, wanneer hij/zij 't dan ook niet meer ziet, is het echt weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-09 02:49
Ik vind het vooral vreemd dat hij je probeert te rijden nadat hij geld heeft gestort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 07:23
Om hoeveel geld gaat hier om (ongeveer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Marly schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:32:
[...]

Weet je zeker, dat het profiel verwijderd is? Je kan ook geblokkeerd zijn, dan zie je het profiel ook niet meer, zowel bij rechtstreeks erheen gaan, als bij de zoekfunctie van FB. Mocht 't je nog interesseren, kan je iemand anders vragen, om betreffend profiel te checken, wanneer hij/zij 't dan ook niet meer ziet, is het echt weg.
Ja, 100%. Meteen op een ander account getest toen.
7Sins schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 09:37:
Ik vind het vooral vreemd dat hij je probeert te rijden nadat hij geld heeft gestort
Ik verwacht dat de kans ook zeer gering was dat er daadwerkelijk iets aan de hand was. Maar ik had er geen lekker gevoel meer bij.
M0otje schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 10:51:
Om hoeveel geld gaat hier om (ongeveer)?
€40 hoezo? Was jij het?.. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M0otje
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 12-09 07:23
[...]

€40 hoezo? Was jij het?.. :+
Vroeg me gewoon af , dat als het echt fraude dat het bedrag dan veel hoger zou zijn, maar tegenwoordig met al die hacks etc maakt het niet meer uit. Daarnaast bedacht ik me als het bedrag laag is, dan zou ik het gewoon terugstorten (tegenrekening gebruiken) en dan bericht sturen, dat je er toch van af ziet. Meestal klopt het gevoel, maar omdat we bepaalde dingen willen worden we naïef. Dan kan jij rustig slapen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M0otje schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:03:
[...]

Vroeg me gewoon af , dat als het echt fraude dat het bedrag dan veel hoger zou zijn, maar tegenwoordig met al die hacks etc maakt het niet meer uit. Daarnaast bedacht ik me als het bedrag laag is, dan zou ik het gewoon terugstorten (tegenrekening gebruiken) en dan bericht sturen, dat je er toch van af ziet. Meestal klopt het gevoel, maar omdat we bepaalde dingen willen worden we naïef. Dan kan jij rustig slapen :D
Ik heb het bedrag ook teruggestort inderdaad. Ik ben naderhand nog wel twee keer voor hetzelfde spel benaderd door een JS en een V. Geen idee of het dezelfde persoon is, maar ik wacht wel op iemand die een echte voornaam heeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Ik zie de scam (als dat het al is) niet echt...

-> Jij verkoopt je spel -> check
-> jij krijgt bewijs dat D het geld heeft overgemaakt -> check
-> jij krijgt het geld van D daadwerkelijk op je rekening gestort -> check

ik neem aan dat je het adres van D hebt gekregen, zodat je het spel kan opsturen.
Verstuur het aangetekend op (zodat ook het adres op je verzendbewijs staat).

Mocht er iemand komen klagen, pak je het verzendbewijs erbij + het adres dat jij van D hebt gehad en klaar...

Mocht het een driehoeksoplichting zijn, dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan om alles zo netjes en transparant mogelijk te doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:01

MsG

Forumzwerver

BastaRhymez schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:13:
Ik zie de scam (als dat het al is) niet echt...

-> Jij verkoopt je spel -> check
-> jij krijgt bewijs dat D het geld heeft overgemaakt -> check
-> jij krijgt het geld van D daadwerkelijk op je rekening gestort -> check

ik neem aan dat je het adres van D hebt gekregen, zodat je het spel kan opsturen.
Verstuur het aangetekend op (zodat ook het adres op je verzendbewijs staat).

Mocht er iemand komen klagen, pak je het verzendbewijs erbij + het adres dat jij van D hebt gehad en klaar...

Mocht het een driehoeksoplichting zijn, dan heb jij er in ieder geval alles aan gedaan om alles zo netjes en transparant mogelijk te doen
Maar dat kan je wel ellende opleveren. Na een aangifte van de daadwerkelijk opgelichte persoon kan jouw IBAN in de politiechecker (https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html) komen, waar je dan weer nadeel van ervaart. Dus je wordt wellicht niet zelf opgelicht, maar als je de keuze hebt even te wachten op een gegarandeerd betrouwbare koper zou ik dat doen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• koektrommeltje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 00:32
-

[ Voor 100% gewijzigd door koektrommeltje op 16-09-2017 20:38 ]

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Weer een manier die ik nog niet kende.. wat een trieste bedoening, dat Marktplaats. Of eigenlijk: de mensen die er komen om anderen te benadelen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
MsG schreef op maandag 11 september 2017 @ 12:37:
[...]

Maar dat kan je wel ellende opleveren. Na een aangifte van de daadwerkelijk opgelichte persoon kan jouw IBAN in de politiechecker (https://www.politie.nl/aa...roleer-handelspartij.html) komen, waar je dan weer nadeel van ervaart. Dus je wordt wellicht niet zelf opgelicht, maar als je de keuze hebt even te wachten op een gegarandeerd betrouwbare koper zou ik dat doen.
Als dat zo gaat dan kan elke verkoper risico oplopen....
Dan kan je better niks verkopen (geld ontvangen, goederen opsturen).

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:12

DukeBox

loves wheat smoothies

Zelf ook een paar keer een vergelijkbare situatie meegemaakt. Vaak is het ook via Paypal (niet dat dat opzich veel uitmaakt). Ook wordt er vaak naar boven afgerond naar hele bedragen.
Dat allemaal ruikt wel erg naar 'man in the middle' zoals ook al eerder genoemd is. In alle gevallen heb ik 1 cent terug geboekt met de vraag of het klopt dat de betaling voor [insert item] was.

Bij geen reactie na 10 werk dagen gewoon terug geboekt. Bij wél reactie blek het inderdaad niet te kloppen. Eigenlijk alleen maar positieve en blijde reacties, heb vervolgens de mensen goed uitgelegd hoe dit principe werkt en dat zij er maar 1 nodig is om de keten te doorbreken. Hopelijk herkennen zij dergelijke scams nu ook eerder.

Overigens ook nooit van de originele 'kopers' de vraag gehad waar [insert item] bleef.
icegodd schreef op zaterdag 16 september 2017 @ 20:50:
Als dat zo gaat dan kan elke verkoper risico oplopen....
Dan kan je better niks verkopen (geld ontvangen, goederen opsturen).
Weet het niet precies maar denk bij een enkele aangifte dat nog niet direct het geval is. Over het algemeen heb je wel al snel een soort onderbuik gevoel bij dit soort dingen..

[ Voor 20% gewijzigd door DukeBox op 16-09-2017 20:54 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:42
Gewoon niet je standaard lopende rekening gebruiken, ik kan binnen mijn betaalpakket kosteloos 4 extra rekeningen openen. 1 daarvan is voor internet gerelateerde zaken, wel zo veilig.

[ Voor 4% gewijzigd door iRobert op 16-09-2017 20:54 ]

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07:26
M0otje schreef op zondag 10 september 2017 @ 19:03:
[...]

Je pakt veel sneller 10 mensen voor €40,- dan 1 persoon voor €400,-, wekt minder argwaan en opgelichte personen zijn veel minder snel geneigd verdere stappen te ondernemen.
Pagina: 1