Vraag

• tjoewa
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17-04 00:02
Mijn vraag
ik heb sinds vanochtend een virus, heel apart want het enige wat ik de afgelopen dagen heb gedownload is een software update. Ik heb geen idee of het virus daadwerkelijk schadelijk is, maar ik krijg eens in de 3 minuten een random add op mijn beeldscherm, of ik nou op mn homescherm of in een app ben maakt niet uit.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik had een knopje in de hoek van mijn scherm gevonden met opt-out. Dat bracht mij naar een website waar ik kon kiezen op allerlei apparaat nummers in te voeren of een app downloaden. Ik heb dit nog niet gedaan want ik weet niet of het veilig is om dat te geven. Ik heb ook al meerdere keren al mijn cookies en cache van mijn browser gecleared, maar dat hielp niet. Ze vroegen om imei meid en esn. Is het veilig om die nummers te geven?

Beste antwoord (via rens-br op 07-09-2017 20:32)

• tjoewa
bedankt voor alle snelle reacties. allereerst:@eric.1 Ik heb geen vreemde apps gevonden. @Imnoa Ik zou graag screenshots willen uploaden, maar ik weet niet precies hoe. @wizai Ik heb geen privacy gevoellige apps, wel instagram en snapchat, maar dat is niet belangrijk voor mij (ik gebruik het eigenlijk nooit).@rens-br Ik heb een software update geinstalleerd die ik uit een melding van Android kreeg (stond ook als melding bij de instellingen), heel raar vandaag kwam er nog een nieuwe, ik heb een lenovo P2a42 en wat ik kan vinden over software is Android 7.0 (build-nummer: P2a42_S233_170404_ROW. @neokarasu HU? wat is dat? Antwoord is dus waarschijnlijk nee. Ik denk trouwens wel te bron gevonden te hebben, een spel genaamd Game Maker Tycoon: Dev Studio best apart want die stond al een week op mijn telefoon. Er staat overal in de beoordelingen dat mensen overal adds krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door tjoewa op 07-09-2017 20:28 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16-05 19:17
Geef die informatie in ieder geval NIET!

Controleer even of er niet toevallig een vreemde app is geinstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
@tjoewa

Google Play: Kaspersky Mobile Antivirus: Web Security & AppLock

Google Play: Malwarebytes for Android

Begin eens met een scan van je toestel, wellicht vind kaspersky of malwarebytes iets.

Verwijder ook alle apps die je recent geinstalleerd hebt en alle apps waarvan je niet 99% zeker bent dat ze betrouwbaar zijn.

Ik persoonlijk zou de telefoon gewoon terugzetten naar de fabrieksinstellingen (of liever nog: de rom opnieuw flashen)

Edit:

Ik ben trouwens wel benieuwd naar het scherm waar je het over hebt, zou je een screenshot kunnen plaatsen?

[ Voor 21% gewijzigd door ImNotnoa op 07-09-2017 13:27 ]

Try SCE to Aux

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizai
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Gebruik je privacy gevoelige apps zoals je bank-app?
Trek voor de zekerheid de toegang tot je smartphone in, en probeer waar mogelijk wachtwoorden te wijzigen (Facebook o.a.)
Misschien overbodig, maar voorkomen is beter dan genezen ;)

Anjunabeats

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@tjoewa je hebt alleen een software-update geïnstalleerd? Was dit eentje van de fabrikant en weet je dat zeker?

Daarnaast is het handig om even je toestel en software versie te geven?

Als laatste kan ik aanraden om gewoon een factory reset te doen. Je weet dan in ieder geval zeker dat je virus eraf is.

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:02
probeer ook eens deze app:
Google Play: AirPush Detector

Strava

• neokarasu
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik ben wel benieuwd welke apps je geïnstalleerd hebt staan.
Je hebt niet toevallig een app van de HU geinstalleerd staan? Ik weet dat er een onofficiële in de omloop is die weliswaar doet wat ie zegt, maar dergelijke random adds ook overal doorheen gooit.

In the land of the blind, the one-eyed man is king.

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:42
Gebruik google play protect!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• tjoewa
bedankt voor alle snelle reacties. allereerst:@eric.1 Ik heb geen vreemde apps gevonden. @Imnoa Ik zou graag screenshots willen uploaden, maar ik weet niet precies hoe. @wizai Ik heb geen privacy gevoellige apps, wel instagram en snapchat, maar dat is niet belangrijk voor mij (ik gebruik het eigenlijk nooit).@rens-br Ik heb een software update geinstalleerd die ik uit een melding van Android kreeg (stond ook als melding bij de instellingen), heel raar vandaag kwam er nog een nieuwe, ik heb een lenovo P2a42 en wat ik kan vinden over software is Android 7.0 (build-nummer: P2a42_S233_170404_ROW. @neokarasu HU? wat is dat? Antwoord is dus waarschijnlijk nee. Ik denk trouwens wel te bron gevonden te hebben, een spel genaamd Game Maker Tycoon: Dev Studio best apart want die stond al een week op mijn telefoon. Er staat overal in de beoordelingen dat mensen overal adds krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door tjoewa op 07-09-2017 20:28 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@tjoewa ik neem aan dat je het spel nu verwijderd hebt. Is het probleem daarmee weg?

Verder heb ik even je je titel aangepast, zodat het de lading wat beter dekt.

• tjoewa
@rens-br Lijkt nu weg te zijn maar weet nog niet helemaal zeker.

• Gismo1979
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
@tjoewa was het spel laatst geüpdate? Het is niet de eerste keer dat een app na updaten ineens advertenties gaat tonen.

Je geeft aan dat je het spelletje hebt verwijderd. Dan kun je ervan uitgaan dat de advertenties weg blijven.
Pagina: 1