Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Systeem 'bevriest' voor enkele seconden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Isaja
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06-10 17:17
Sinds deze week heb ik een vreemd issue met mijn vaste systeem;

Tijdens het werken in sommige programma's 'bevriest' de pc als het ware, slaat vast, waarna beide schermen snel zwart worden en dan weer aangaan (1 seconde max), waarna je ziet dat hij de icoontjes in de taakbalk weer herlaad (Win10, de programma-icoontjes naast de startknop)

Dit gebeurt vooral tijdens het werken in de Office-groep (2016 versie) en met Evernote Web in Chrome. Het is dus echt gerelateerd aan een specifieke belasting van het systeem, waarna hij het even niet meer trek en herlaad.

Eerst dacht ik dat het om de grafische chip ging vanwege de schermen, maar het tijdelijke vastlopen doet me nu denken aan issue met het werkgeheugen/schijf of de processor? Al gezocht voor issues met deze Celeron maar niets relevants gevonden

Het systeem is dus WIN10 32bit, Intel Celeron G1840, 4GB Ram, Samsung SSD voor Win & Software en twee HDD voor opslag

Ben benieuwd wat er aan vervanging toe is ;-)

Beste antwoord (via Isaja op 17-10-2017 18:02)

• dstyle_nl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-11 12:08
Schakel voor de lol is je virusscanner helemaal uit (inclusief alle services).

Mijn ervaring is dat het door virusscanners komt.

Warzone spelen met andere tweakers? https://discord.gg/EYT3SC9

Alle reacties

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Zoals je het schetst klinkt het mij in de oren dat Explorer crasht en herlaadt. Even in de logboeken kijken of daar wat zinnigs staat.

Verder uiteraard de gebruikelijke dingen testen, zoals memtest en de SMART waarden van je harddisk (hdtune/crystaldiskinfo) delen. Dan kan je die dingen vast uitsluiten.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 18:10

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Gebruik je de IGP?

Zo ja, doe eens de Intel drivers updaten; het komt te regelmatig voor (hier op GoT en elders) dat WindowsUpdate een driver overschrijft en "ineens" werkt het dus niet meer.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:06:
Zoals je het schetst klinkt het mij in de oren dat Explorer crasht en herlaadt. Even in de logboeken kijken of daar wat zinnigs staat.

Verder uiteraard de gebruikelijke dingen testen, zoals memtest en de SMART waarden van je harddisk (hdtune/crystaldiskinfo) delen. Dan kan je die dingen vast uitsluiten.
Dan zouden niet de schermen ook zwart worden, hooguit zou e.a. aan balkjes even verdwijnen etc.
Lijkt erop dat de videodriver crasht en herstelt (iig dat geeft dit effect), driver update al geprobeerd?

Fixing things to the breaking point...

• Isaja
RGAT schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:16:
[...]

Dan zouden niet de schermen ook zwart worden, hooguit zou e.a. aan balkjes even verdwijnen etc.
Lijkt erop dat de videodriver crasht en herstelt (iig dat geeft dit effect), driver update al geprobeerd?
Gebruik inderdaad de IGP; Zojuist meteen de drivers geupdate met de laatste Intel-Drivers, alhoewel de vorige van maart 2017 waren dus nog redelijk recent.

Ga het even in de gaten houden, keep you posted!

• Isaja
Hmmz de nieuwe drivers hebben het helaas niet opgelost..

Zit zojuist in Excel te werken, en tot twee keer toe krijg ik de 'freeze' terwijl ik met tab naar een volgende cel wil springen. In het begin lijkt het alsof hij blijft hangen, daarna gaan de schermen aan en uit, en dan na 3 a 4 seconden kan ik weer verder

Ideeën

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Enige meldingen in de logboeken/eventviewer?

Fixing things to the breaking point...

• Isaja
RGAT schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:00:
Enige meldingen in de logboeken/eventviewer?
Je had toch gelijk, heb inderdaad een foutmelding in het logboek op dit tijdstip:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/eGrkGv/screenshot_igfx.jpg

Apart, zeker na de nieuwe drivers

Smart waardes van de Samsung SSD lijken verder goed te zijn. Maar zie nu in het logboek alleen wel een kritieke fout voor de Samsung opslag-schijf... :(

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/gRz2UF/smart_ssd_samsung.jpg

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/mKOnUF/smart_samsung.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Isaja op 07-09-2017 14:13 ]

• Isaja
Het lek leek na enige tijd boven na het updaten van de videodrivers (nog maar sporadisch 'bevriezen')

Afgelopen week echter wordt het wat onwerkbaar. Tijdens het werken in Excel en Word (2016) slaat hij vast, scherm kort op zwart (2-3 sec), waarna beide programma's vastgelopen zijn. Nog maar enkele knoppen zijn zichtbaar, iedere keer weer random, waarna de enige oplossing is om de programma's opnieuw op te starten.

Windows 10 en andere programma's werken dan overigens zonder problemen.

Ben het beu dus wil het graag oplossen. Lijkt hardwarematig te zijn (processor, werkgeheugen?). Maar zonder te weten wat dit veroorzaakt is het lastig te kiezen wat te vervangen.

Suggesties?

Acties:
  • Beste antwoord

• dstyle_nl
Schakel voor de lol is je virusscanner helemaal uit (inclusief alle services).

Mijn ervaring is dat het door virusscanners komt.

• Dhrax
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-11 16:32

Dhrax

Prog Lord

Zijn je temps wel in orde ? Dit is ook gedrag welke je ziet bij een CPU welke zwaar aan het overheaten is.

• Isaja
Heb het even een tijd aangekeken om te zien of dat ik het lek boven kon krijgen, maar @dstyle_nl , het lijkt er inderdaad op dat het om de virrusscanner gaat! ZiggoSafeOnline om precies te zijn..

Heb deze nu enkele dagen uitgeschakelt en vrijwel geen 'freezes' meer. Wanneer deze toch weer in werking schiet (bankierbeveiliging) dan komt er spontaan weer een freeze waarna alle MS Office programma's vast zijn gelopen, heel bizar....

@Dhrax alle temps zijn gewoon keurig in orde, dus het lijkt er op dat bovenstaande de boosdoener is

Ik houd het nog even in de gaten en geef later een definitieve update. Thanks iig! Had dit zelf nooit zo bedacht...

• dstyle_nl
En jij bedankt voor de terugkoppeling. Doet me goed om te horen dat mijn input van waarde was :)

Pagina: 1