Domotica + wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Deceptikon
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 26-10 08:40
Beste tweakers,

enige tijd geleden een milight wifi-box gekocht, deze had een zeer instabiele verbinding met mijn thuisnetwerk (bericht op tweakers: message=51506585). Ik heb deze geruild en nu heb ik eigenlijk nog steeds hetzelfde probleem met een nieuwe.

Inmiddels heb ik ook een chromecast audio gekocht en die krijg ik ook niet stabiel.

Nu is mijn aanname dat het mijn wifi signaal (Tele2, modem: technicolor > TG789bvn) in huis te zwak of instabiel is en er voor zorgt dat die apparaten niet op mijn wifi netwerk kunnen. Ik woon in Amsterdam met veel andere wifi signalen.

Mijn oplossing is om achter mijn router twee access points neer te zetten om zo een stabiel wifi netwerk te maken en hopelijk wel mijn chromecast en milight te gebruiken.

Ik zit te denken om deze router te kopen en als AP te gebruiken:
pricewatch: TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Mijn vraag is:
1) is mijn aanname; instabiel wifi netwerk, aannemelijk als reden voor niet verbindende apparaten? Is er nog iets wat ik kan doen om dat te controleren? (zowel milight of chrome heb ik wel eens werkend gekregen, maar met moeite)

2) zou een of twee aps ipv het wifi van mijn tele2 router een oplossing zijn?

Alsvast bedankt voor de input !

Vriendelijke groet,
Deceptikon :)

Alle reacties

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik ken het modem van Tele2 niet, dus ik kan helaas niks zeggen over de stabiliteit en snelheid van dat ding. Maar de meeste, door providers geleverde routers, zijn knap waardeloos als het gaat om wifi signalen, dus een eigen AP ophangen is altijd verstandig.

In ieder geval zou je kunnen kijken op welk wifi kanaal je momenteel zit en welke wifi kanalen druk bezet zijn. Je kan dit doen met Google Play: Wifi Analyzer (Android) of Microsoft Store: Wifi Analyzer.

Daarnaast kan je even inloggen op je Wifi-box en te kijken hoe goed zijn bereik is. Dit kan door het IP-adres van de box in te voeren en in te loggen met admin/admin.

Mocht dat niks opleveren kan je inderdaad één of meerdere losse AP's ophangen. Ik kan dan wel aanraden om een AP te nemen die Wifi AC en 5Ghz heeft. Wifi op 5Ghz reikt minder ver en komt daardoor lastig door muren heen, het voordeel daarvan is dat je dus minder last hebt van je buren. Daarnaast kan je dan de Chromecast ook via 5Ghz laten lopen. De Mi-Light wifi box ondersteund helaas alleen 2,4Ghz.

De AP die jij gelinkt hebt zou ik in ieder geval niet kopen. Dat ding heeft geen 5Ghz, geen AC en maar 100Mbit/s poorten. Dus grote kans dat het alleen maar slechter wordt, dan beter.

Ik kan je wel aanraden om te gaan voor merk: Ubiquiti die dingen zijn stabiel, goed en werken echt fantastisch. Ze zijn echter wel flink aan de prijs. Zelf heb ik pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) in mijn appartement hangen en ik haal in de tuin en in mijn appartement overal de volle internet snelheid (100Mbit/s)

• Deceptikon
Thanks! Hier heb ik wat aan, sterker nog mijn chromecast doet het nu in ieder geval (na wissel van kanaal). Stom dat ik daar niet aan heb gedacht. Het onderbouwt wel een beetje wat ik dacht; de apparaten hadden geen goed wifi kanaal.

Jackpot; milight doet het nu ook :)))

Voor nu ben ik dan in ieder geval geholpen en in de toekomst denk ik toch wel die ubiquiti ap te kopen.

Thanks, thanks, thanks !

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-10 11:40
Zoals al eerder gezegd zijn de wifi-routers/modems geleverd door de provider zijn brak en ervaren vele mensen daar problemen mee.

Bij veel mensen ligt het inderdaad zoals jij nu ook al hebt gedaan aan het kanaal, maar als je buren een Access Point of router of wat voor wifi zender dan ook ;), die automatisch van kanaal wisselt kan het zijn dat het uiteindelijk toch weer gaat storen. Natuurlijk kun jij het dan snel oplossen door weer te wisselen van kanaal maar dit is geen handige permanente oplossing natuurlijk.

Indien je niet gebonden bent aan de 2,4Ghz band zou je kunnen overwegen volledig over te gaan op 5Ghz, je zult hierop een iets slechter bereik hebben vaak maar wel minder interferentie op de kanalen.

Als je toch van plan bent om Ubiquiti access points te kopen zou ik van te voren proberen een Site Survey uit te voeren om de ideale plek van de Access Points te bepalen zodat je met zo min mogelijk Access Points toch het gehele huis (en eventueel de tuin) kunt dekken.

Fijn dat het voor nu weer werkt, maar onthoud dat je op de 2,4Ghz band (en al helemaal in drukke gebieden zoals Amsterdam) waarschijnlijk nog wel vaker problemen tegen kunt komen en je netwerk meestal niet optimaal is als je alleen de 2,4Ghz band gebruikt.

[ Voor 11% gewijzigd door Rik. op 07-09-2017 19:45 ]

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:26

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Rik. alleen 2,4Ghz zal in dit geval niet gaan, want de Mi-Light wifi bridge werkt alleen op 2,4Ghz.

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 31-10 11:40
rens-br schreef op donderdag 7 september 2017 @ 19:49:
@Rik. alleen 2,4Ghz zal in dit geval niet gaan, want de Mi-Light wifi bridge werkt alleen op 2,4Ghz.
Dan is dat inderdaad geen optie helaas.
Het is een mogelijkheid om 2,4Ghz dan alsnog te laten draaien maar alle apparaten die 5Ghz aan boord hebben alleen verbinding te laten maken met de 5Ghz band door ze nooit te laten verbinden met het 2,4Ghz netwerk. Je hebt dan wel een aparte SSID nodig natuurlijk per band, wat veel mensen niet kiezen, maar uiteindelijk in veel gevallen beter uit kan pakken.

• Deceptikon
Thanks, ik denk dat ik in de nabije toekomst alsnog een accespoint ga kopen om het signaal te verbeteren.

...en mijn ondervloer met aluminium ga leggen :)
Pagina: 1