Nieuwe koeler en videokaart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wereldkaart
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-12-2024
Topictitel zegt koeler, ik bedoel voeding! Sorry :)

Mijn vraag
Laatst is mijn videokaart doorgebrand, dus wilde ik een nieuwe kopen. Degene waar mijn oog op is gevallen is een GTX 1060.
Ik heb zitten kijken, en ben er bij 5 uitgekomen (eigenlijk 3, want 2 zijn 3gb en 2 6gb van hetzelfde type).
Ik wil eigenlijk voor 6gb gaan, dus blijven er 3 over, alleen krijg ik niet duidelijk wat nou het verschil is voor het prijsverschil.
Nu heb ik daarvoor minimaal 400W nodig, en mijn huidige voeding geeft maar 430W. Daarom wilde ik graag richting de 600W upgraden.
Nu vroeg ik mij af wat een goede koeler is (niet al te veel geluid) voor een redelijk prijs. Ik hoorde CoolerMaster en Corsair, maar ik heb geen verstand wat nou een goede is.

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-6300 Black Edition€ 72,50€ 72,50
1Gigabyte GA-970A-UD3P€ 0,-€ 0,-
1Club3D Radeon R9 270 '14 Series€ 0,-€ 0,-
1Seagate Video 3.5 HDD ST1000VM002, 1TB€ 52,50€ 52,50
1BitFenix Comrade Zwart€ 33,-€ 33,-
1BenQ GW2265HM Zwart€ 0,-€ 0,-
1Sharkoon FireGlider€ 25,40€ 25,40
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 64,65€ 64,65
1Corsair Builder CX430 V2€ 59,-€ 59,-
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 401,55

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
#ProductPrijsSubtotaal
1EVGA GeForce GTX 1060 GAMING 6GB€ 323,66€ 323,66
1EVGA GeForce GTX 1060 SC GAMING 6GB€ 298,49€ 298,49
1Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 3G€ 229,-€ 229,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 D5 6G€ 285,-€ 285,-
1Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G€ 279,45€ 279,45
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.415,60

Voor de voeding keek ik naar:
pricewatch: Cooler Master B700 ver.2

Heeft dezelfde afmetingen als mn oude voeding, alleen bijna het dubbele vermogen en is niet modulair.
Zou dat een goede combi zijn/

Beste antwoord (via Wereldkaart op 07-09-2017 14:04)

Verwijderd

Wereldkaart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:39:
Ik heb er niet heel veel verstand van, dus ik heb niet een resolutie waar ik op speel of wil spelen.
Het liefst natuurlijk op het allerbeste wat mijn systeem aankan, maar meestal druk ik op 'adviced settings'
Het gaat om spellen als PUBG, BF4, GTA 5, ARK en als het ooit nog komt Age of Empires 4.

Welke van die drie 6GB zou je dan aanraden?
Mijn eis is dus niet heel hoog, maar hoe mooier ik het spel kan spelen hoe beter natuurlijk :)

Die 700W is trouwens veel goedkoper, is het dan niet slimmer om dat te halen? Of zijn er zaken naast waardoor die 550W beter zou zijn?
Laten we het er even voor de makkelijkheid op houden dat je niet wilt bezuinigen op een voeding. Oftewel goedkoop = duurkoop in zo'n geval. Daarbij zijn het eenmalige investeringen die voor een jaar of 10, of wel langer mee gaan. No brainer dus, niet bezuinigen.

Ik raad je dan ook aan om je echt even in te lezen alvorens je een voeding besluit te kopen. The Mask heeft er een uitgebreid topic voor aangemaakt, en ook daar baseer ik mijn huidige adviezen op. Dus voor meer informatie hier kijken: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

@Bubblespaiky Met alle respect, maar als je er extreem weinig vanaf weet raad ik je ook niet aan om je op gebied van voedingen teveel te uiten. Zodra het mij te in-depth gaat laat ik dat ook fijn aan andere mensen over.

Zolang @Wereldkaart niet aan een 2e videokaart begint, zal hij never nooit boven die 550W uit komen. En dan nog is je aangeraden 650W niet eens de slimste keus. En @Wereldkaart even kort ter informatie, een 2e videokaart is totaal niet rendabel, en het is eenvoudiger om over een aantal jaar gewoon je nieuwe videokaart te vervangen met een andere.

Dan nog even over de videokaart. Daar maakt het zoals gezegd vrij weinig uit welke je kiest van de drie, zou zeggen kies degene uit die je het mooiste vind. Qua performance liggen ze vrijwel exact hetzelfde.

Een resolutie heb je overigens altijd, afhankelijk van welk beeldscherm dat je nu hebt. Maar ik verwacht dat het een 1080p scherm zal zijn a 1920x1080. (24"). En dan moet een 1060 toch redelijk goed uit de voeten komen voor nu.

Alle reacties

Verwijderd

Denk dat 550 meer dan zat is voor je PC, en zou dan naar de volgende kijken:
pricewatch: Corsair RM550x Zwart

Ik zou persoonlijk sowieso voor een 6GB versie gaan van de 1060, daar deze alleen al meer rekenkernen geactiveerd heeft los van het feit dat ie ook nog eens meer VRAM heeft. Al is het natuurlijk wel afhankelijk van op welke resolutie je speelt, etc. of je deze 6GB ook echt gaan benutten.

Los daarvan maakt het dan niet heel erg veel uit van welke 6GB versie je kiest. In essentie zijn het allemaal dezelfde kaarten. De ene koelt wat beter, de ander heeft een iets hogere base clock. De hamvraag blijft dan; wat ga je ermee doen en wat zijn je eisen. EVGA en Gigabyte zijn daarnaast beiden prima keuze, als beide bedrijven wel iets goed doen dan is het customer service dus op dat gebied zit je sowieso helemaal goed.

• Wereldkaart
Ik heb er niet heel veel verstand van, dus ik heb niet een resolutie waar ik op speel of wil spelen.
Het liefst natuurlijk op het allerbeste wat mijn systeem aankan, maar meestal druk ik op 'adviced settings'
Het gaat om spellen als PUBG, BF4, GTA 5, ARK en als het ooit nog komt Age of Empires 4.

Mijn eis is dus niet heel hoog, maar hoe mooier ik het spel kan spelen hoe beter natuurlijk :)

Die 700W is trouwens veel goedkoper, is het dan niet slimmer om dat te halen? Of zijn er zaken naast waardoor die 550W beter zou zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door Wereldkaart op 07-09-2017 13:40 ]

• Bubblespaiky
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09-2025
Ik zou zelf zeggen.
pak de WINDFORCE OC 6GB versie want het performance verschil is niet al zo groot, er zit wel een verschil tussen maar aangezien je het in principe niet zo erg nodig hebt zou ik deze pakken aangezien hij ertussen in ligt van de 3 en het goedkoopste is.

Natuurlijk kan ik niet weten of je die pc verder zal upgraden of op een gegeven moment gewoon een compleet nieuwe pc in mekaar bouwt.
Als je op een gegeven moment een hele pc bouwt opnieuw dan pak indd de Corsair RM550
meer zul je niet nodig hebben voor dat systeem
als je dat wel doet zou ik voor 650-700Watt kijken want dat is wat ik altijd gebruikt heb zover op het meeste en daarmee werkte alles gewoon naar behoren natuurlijk.
Dus dan zit de pricewatch: Cooler Master B700 ver.2 precies op zn plek

[ Voor 7% gewijzigd door Bubblespaiky op 07-09-2017 13:55 ]

• Wereldkaart
Het is inderdaad wel de bedoeling om door te bouwen, beetje meegaan met de tijd.

Bedankt voor je advies!
DAn zal ik voor de Cooler Master en de Windforce gaan1 :)

[ Voor 50% gewijzigd door Wereldkaart op 07-09-2017 13:57 ]

• Bubblespaiky
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 06-09-2025
had em al aangepast, zag de links en nee je betaald niet voor naam maar voor modulair en mooie kabeltjes
dus ik zou indd voor de b700 gaan, zou ik zelf ook doen.

Acties:
  • Beste antwoord

Verwijderd

Wereldkaart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:39:

Laten we het er even voor de makkelijkheid op houden dat je niet wilt bezuinigen op een voeding. Oftewel goedkoop = duurkoop in zo'n geval. Daarbij zijn het eenmalige investeringen die voor een jaar of 10, of wel langer mee gaan. No brainer dus, niet bezuinigen.

Ik raad je dan ook aan om je echt even in te lezen alvorens je een voeding besluit te kopen. The Mask heeft er een uitgebreid topic voor aangemaakt, en ook daar baseer ik mijn huidige adviezen op. Dus voor meer informatie hier kijken: Voeding advies en informatie topic - Deel 33

@Bubblespaiky Met alle respect, maar als je er extreem weinig vanaf weet raad ik je ook niet aan om je op gebied van voedingen teveel te uiten. Zodra het mij te in-depth gaat laat ik dat ook fijn aan andere mensen over.

Zolang @Wereldkaart niet aan een 2e videokaart begint, zal hij never nooit boven die 550W uit komen. En dan nog is je aangeraden 650W niet eens de slimste keus. En @Wereldkaart even kort ter informatie, een 2e videokaart is totaal niet rendabel, en het is eenvoudiger om over een aantal jaar gewoon je nieuwe videokaart te vervangen met een andere.

Dan nog even over de videokaart. Daar maakt het zoals gezegd vrij weinig uit welke je kiest van de drie, zou zeggen kies degene uit die je het mooiste vind. Qua performance liggen ze vrijwel exact hetzelfde.

Een resolutie heb je overigens altijd, afhankelijk van welk beeldscherm dat je nu hebt. Maar ik verwacht dat het een 1080p scherm zal zijn a 1920x1080. (24"). En dan moet een 1060 toch redelijk goed uit de voeten komen voor nu.

• Wereldkaart
Ah ok, ik ga dat topic eens doorlezen, bedankt!
Als er dan nog vragen zijn zie je me weer verschijnen :)

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:33
Die cooler master voeding zou ik echt niet doen, die van slechte kwaliteit en moet je niet in een dure pc stoppen.

Een paar voorbeelden van goede voedingen:

pricewatch: Corsair CX450M

pricewatch: Corsair RM550x Zwart

pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold

Persoonlijk zou ik de rm550x of de seasonic pakken.

• Wereldkaart
Okay ik heb het topic gelezen, veel dingen die ik nog nooit had gehoord en moest googlen haha
Het topic was inderdaad niet te spreken over die Cooler Master, dus die gaat het niet worden.

Nu vraag ik me af wat de Seasonic heeft dat het bijna 2x zo duur is dan de Corsair.
TheMask was redelijk positief over die Corsair, en de Seasonic heeft niet veel reviews, dus is hier nog iets wijs over te zeggen? Want 40 euro is niet het einde, maar als ze vrijwel gelijk zijn is het zonde.
Het zit trouwens in een dichte kast, dus al zijn de kabels knalpaars, het zal me roesten :)

Verwijderd

Wereldkaart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:11:
Okay ik heb het topic gelezen, veel dingen die ik nog nooit had gehoord en moest googlen haha
Het topic was inderdaad niet te spreken over die Cooler Master, dus die gaat het niet worden.

Nu vraag ik me af wat de Seasonic heeft dat het bijna 2x zo duur is dan de Corsair.
TheMask was redelijk positief over die Corsair, en de Seasonic heeft niet veel reviews, dus is hier nog iets wijs over te zeggen? Want 40 euro is niet het einde, maar als ze vrijwel gelijk zijn is het zonde.
Het zit trouwens in een dichte kast, dus al zijn de kabels knalpaars, het zal me roesten :)
Ik denk dat je hier appels met peren aan het vergelijken bent. Volgensmij heb je namelijk de 450W van Corsair vergeleken met een 550W van Seasonic. Lijkt me dan vanzelfsprekend dat er een verschil in prijs aanwezig is. En dan heb ik nog niet eens de certificeringen oid gecontroleerd.

Ga gewoon lekker voor een van de twee 550W voedingen. En dan komt het aan op persoonlijke voorkeur. (@Verwijderd correct me if I am wrong). Ik ben altijd erg tevreden geweest met Corsair spul dus ik zou daar persoonlijk voor gaan.

Oh en als je er gevoelig voor bent, hij word ook aangeraden door Tweakers in de Best Buy Guide van deze maand voor een high-end systeem. reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2017

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:33
Wereldkaart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:11:

De corsair cx450m is een goede budget voeding, en de corsair rm550x en de seasonic hebben een gold certificering wat betekent dat ze heel efficiënt en betrouwbaar zijn.
Ook zijn ze volledig modulair en dat kan wat kabels schelen.

En dat kost wat meer inderdaad, maar je hebt dan wel 10 jaar garantie op de rm550x en de seasonic.

• Wereldkaart
Verwijderd schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:07:
[...]

Ik denk dat je hier appels met peren aan het vergelijken bent. Volgensmij heb je namelijk de 450W van Corsair vergeleken met een 550W van Seasonic. Lijkt me dan vanzelfsprekend dat er een verschil in prijs aanwezig is. En dan heb ik nog niet eens de certificeringen oid gecontroleerd.

Ga gewoon lekker voor een van de twee 550W voedingen. En dan komt het aan op persoonlijke voorkeur. (@Verwijderd correct me if I am wrong). Ik ben altijd erg tevreden geweest met Corsair spul dus ik zou daar persoonlijk voor gaan.

Oh en als je er gevoelig voor bent, hij word ook aangeraden door Tweakers in de Best Buy Guide van deze maand voor een high-end systeem. reviews: Desktop Best Buy Guide - September 2017
Nouja het was meer omdat TheMAsk in dat grote topic aangaf dat er een 450W en 550W versie was, en dat de 550 20 piek meer was, en dat hij niet snapte waar dat 'grote' prijsverschil vandaan kwam, tenopzichte van de kleine verbetering in wattage.
Dat voerde ik door in de vergelijking hier, dus een verschil van 100W voor 40 euro, waar het me dus niet duidelijk was waar het vandaan kwam, omdat het niet uit het wattageverschil mag komen.

Anyways, de 550 gaat het worden, bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Wereldkaart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:28:
[...]

Nouja het was meer omdat TheMAsk in dat grote topic aangaf dat er een 450W en 550W versie was, en dat de 550 20 piek meer was, en dat hij niet snapte waar dat 'grote' prijsverschil vandaan kwam, tenopzichte van de kleine verbetering in wattage.
Dat voerde ik door in de vergelijking hier, dus een verschil van 100W voor 40 euro, waar het me dus niet duidelijk was waar het vandaan kwam, omdat het niet uit het wattageverschil mag komen.

Wellicht materiaal technisch gezien dat er geen verschil in zou mogen zitten. Als onze voeding guru dat zegt dan geloof ik hem daar ook wel in.

Maar er bestaat ook nog altijd zoiets als Marketing. En als ze extra centen kunnen beuren dan doen ze dat ook gewoon lekker. :p

No problemo

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Wereldkaart schreef op donderdag 7 september 2017 @ 16:28:
[...]

-The_Mask- maakt die vergelijking tussen twee voedingen van dezelfde reeks, dan is een prijsverschil van €20 voor 100W veel want het gaat over voedingen met quasi dezelfde componenten die dezelfde kwaliteit hebben en ook dezelfde garantie. Maar voedingen van verschillende fabrikanten die totaal anders gebouwd zijn, kun je niet zomaar vergelijken op wattage, er is een enorm verschil in kwaliteit van de componenten, afwerking en garantie. Overigens zijn opmerkingen over prijzen in zo'n topic maar een momentopname, prijzen kunnen veranderen, het kan zijn dat het prijsverschil ondertussen maar €10 is of dat de verhouding helemaal omgedraaid is en de goedkopere voeding ondertussen te duur geworden is voor wat die is. -The_Mask- houdt dat topic wel up to date maar kan niet de prijzen van alle voedingen die daar vermeld worden continu in de gaten houden.

Een GTX 1060 vind ik overigens een beetje overdreven snel voor een FX 6300. Ik denk dat je met een GTX 1050 Ti 4GB ook goed vooruit zou kunnen.
Pagina: 1