• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Hallo,

Ik zoek feedback of een antwoord in de goede richting op een vraag. Met de community hier heb ik een wat groter bereik dan in een winkel..
Stelling: nu mijn appratuur nog iets waard is inruilen of toch beter behouden?

Sinds 2009 heb ik diverse Olympus Four Third (de oude mount!) aangeschaft:
Olympus E-520
Olympus E-30
Olympus 14-42mm kitlens
Olympus FL-36 flash
Olympus 9-18mm
Olympus 25mm pancake
Sigma 18-50mm F2.8 EX DG

Goed aan bovenstaande setup:
- flexibel met lenzen (de 25mm en 9-18mm)
- viewfinder
- manuele instellingen

Minder fijn:
- groot en zwaar (body en lens gaan gemakkelijk richting de 1KG)
- onbewerkte kwaliteit matig
- laptop vereist voor importeren foto's

Dat heeft mij doen orienteren op een nieuwe camera. Liefst compact: systeemcamera of een compact camera. Het budget is echter beperkt: €450 is een goed streven. Mits een hele goede reden kan dat naar €500 worden opgerekt.
Een niet nader te benoemen camera winkel kan mijn apparatuur overnemen (€300). Ik leg zelf nog een bedrag bij (€150 - 200)
Ik ben dus niet van plan een full blown dSLR camera aan te schaffen!

Wat fotografeer ik: landschappen, stad, gebouwen, soms mensen. In ieder geval geen snel bewegende objecten.

Wat zoek ik:
- compact
- gemakkelijke workflow (jpeg via wifi overzetten)
- 24mm - 70mm is ideaal.
- focussen op touchscreen

Camera's die mijn interesse hebben:
Panasonic TZ90 (€429)
Canon G9X Mark 2 (€459)
Sony A5100 + 16-50 mm (499)

De Canon heeft als voordeel de 1" sensor. De Panasonic heeft echter een viewfinder al heb ik sterk mijn twijfels hoe nuttig die is (klein). De zoom van de Panasonic is leuk, maar heeft niet mijn interesse.
Ik hecht meer waarde aan de F2 lens met beperkte zoom van de Canon. De groothoek van de Pana is echter 24 mm, en de Canon 28mm.
Video functionaliteit is leuk meegenomen maar geen dealbreaker.

Als alternatief de Sony A5100 met een 16-50mm. Grotere sensor en qua body in alles wel beter(?).
De komt de 16-50mm lens bij, een F3,5-5.6.

Wat is jullie mening over mijn stelling: nu inruilen of behouden en niet zeiken?
En als ik het inruil tegen één van bovenstaande systemen; ga ik er dan op vooruit of achteruit?

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:48

Rannasha

Does not compute.

Ik vind €300 niet heel erg veel voor de hele handel.

Een alternatief pad is om te gaan voor de Olympus E-PL8 (of de voorganger, E-PL7 die mogelijk wat goedkoper te vinden is) met 14-42 pancake lens. Dit is een zeer compacte combinatie. Vervolgens verkoop je de E-520, E-30, 14-42 en 18-50 zelf op Marktplaats (of je regelt nog wat met de camerawinkel). De 9-18, 25 pancake en de flitser zijn te gebruiken op mFT camera's. Je hebt voor de lenzen wel een adapter nodig en de autofocus zal niet heel snel zijn, maar zeker voor een lens als de 9-18 is dat niet echt een probleem.

edit: Aan instel-mogelijkheden en bediening ga je er hoe dan ook op achteruit ten opzichte van een E-30, want dat is een vrij serieuze camera met veel externe controls. In jouw prijscategorie vindt je vooral apparatuur gericht op mensen die meer leven van de automatische functies. Qua draagbaarheid is het natuurlijk wel een wereld van verschil.

[ Voor 23% gewijzigd door Rannasha op 07-09-2017 10:08 ]

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-05 17:33

Barrycade

Through the...

Ik zou die inruil van die winkel voor de hele bubs niet serieus nemen.
Heb je uberhaupt wel even gekeken wat de gangbare prijzen zijn voor 2e hands?

Grappig genoeg vindt ik Olympus (PEN, OMD10) juist mooie JPGS straight out of the cam leveren.
Ik weet niet hoe het zit met de 520 en 30.

maar een moderne PEN met een eventuele adapter om je 4/3 lenzen ook nog te kunnen gebruiken is dat niet wat?

Edit: dus wat hierboven ook zegt :D

[ Voor 4% gewijzigd door Barrycade op 07-09-2017 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 159816

300..tja...het is wel een dood systeem. Denk dat het nog lastig is het op marktplaats kwijt te raken.

• Beta
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ook ik vind het aanbod van de winkel niet erg hoog, maar dit was nog de hoogste! Bij alle winkels hetzelfde antwoord: dood systeem. Wordt nieuw niet meer verkocht en tweede hands ook nauwelijks. Een winkel kan het wel opkopen maar raakt het nauwelijks kwijt.
Ik ben oa bij Kamera Express, Cameraland en FOKA geweest.

De instelmogelijkheden is wel een ding ja. Draai nu wel graag aan de controls.
Het gedeeltelijk verkopen is ook een optie. Dan hou ik alsnog een body +25mm + 9-18mm, maar de rest verkoop ik.
In de tussentijd op me gemak verder kijken.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-05 10:31

bobcom

Dedicated dabbler

Met @Rannasha: gezien het feit dat de iq van je body het grootste struikelblok is lijkt een body upgrade de aangezezen weg. de omd em-10 mkii body zie ik nieuw regelmatig voor € 400,-langskomen en die is toch wel een stukje beter bij hogere iso's en een ft naar mft adapter kost je zo'n €80,-, . Accoord, je levert aardig in op autofocus +-snelheid, maar daar lag je prioriteit sowieso al niet. Met de 9-18 en 25mm kan je best aardig uit de voeten, en je hebt de start voor een mft set. Om de boel te financieren zou je twee ft setjes kunnen verkopen: E520 met 14-42mm en e-30 met 18-50, dat zou toch wel een €250,- mogen opbrengen.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Pagina: 1