Hallo,
Ik zoek feedback of een antwoord in de goede richting op een vraag. Met de community hier heb ik een wat groter bereik dan in een winkel..
Stelling: nu mijn appratuur nog iets waard is inruilen of toch beter behouden?
Sinds 2009 heb ik diverse Olympus Four Third (de oude mount!) aangeschaft:
Olympus E-520
Olympus E-30
Olympus 14-42mm kitlens
Olympus FL-36 flash
Olympus 9-18mm
Olympus 25mm pancake
Sigma 18-50mm F2.8 EX DG
Goed aan bovenstaande setup:
- flexibel met lenzen (de 25mm en 9-18mm)
- viewfinder
- manuele instellingen
Minder fijn:
- groot en zwaar (body en lens gaan gemakkelijk richting de 1KG)
- onbewerkte kwaliteit matig
- laptop vereist voor importeren foto's
Dat heeft mij doen orienteren op een nieuwe camera. Liefst compact: systeemcamera of een compact camera. Het budget is echter beperkt: €450 is een goed streven. Mits een hele goede reden kan dat naar €500 worden opgerekt.
Een niet nader te benoemen camera winkel kan mijn apparatuur overnemen (€300). Ik leg zelf nog een bedrag bij (€150 - 200)
Ik ben dus niet van plan een full blown dSLR camera aan te schaffen!
Wat fotografeer ik: landschappen, stad, gebouwen, soms mensen. In ieder geval geen snel bewegende objecten.
Wat zoek ik:
- compact
- gemakkelijke workflow (jpeg via wifi overzetten)
- 24mm - 70mm is ideaal.
- focussen op touchscreen
Camera's die mijn interesse hebben:
Panasonic TZ90 (€429)
Canon G9X Mark 2 (€459)
Sony A5100 + 16-50 mm (499)
De Canon heeft als voordeel de 1" sensor. De Panasonic heeft echter een viewfinder al heb ik sterk mijn twijfels hoe nuttig die is (klein). De zoom van de Panasonic is leuk, maar heeft niet mijn interesse.
Ik hecht meer waarde aan de F2 lens met beperkte zoom van de Canon. De groothoek van de Pana is echter 24 mm, en de Canon 28mm.
Video functionaliteit is leuk meegenomen maar geen dealbreaker.
Als alternatief de Sony A5100 met een 16-50mm. Grotere sensor en qua body in alles wel beter(?).
De komt de 16-50mm lens bij, een F3,5-5.6.
Wat is jullie mening over mijn stelling: nu inruilen of behouden en niet zeiken?
En als ik het inruil tegen één van bovenstaande systemen; ga ik er dan op vooruit of achteruit?
Ik zoek feedback of een antwoord in de goede richting op een vraag. Met de community hier heb ik een wat groter bereik dan in een winkel..
Stelling: nu mijn appratuur nog iets waard is inruilen of toch beter behouden?
Sinds 2009 heb ik diverse Olympus Four Third (de oude mount!) aangeschaft:
Olympus E-520
Olympus E-30
Olympus 14-42mm kitlens
Olympus FL-36 flash
Olympus 9-18mm
Olympus 25mm pancake
Sigma 18-50mm F2.8 EX DG
Goed aan bovenstaande setup:
- flexibel met lenzen (de 25mm en 9-18mm)
- viewfinder
- manuele instellingen
Minder fijn:
- groot en zwaar (body en lens gaan gemakkelijk richting de 1KG)
- onbewerkte kwaliteit matig
- laptop vereist voor importeren foto's
Dat heeft mij doen orienteren op een nieuwe camera. Liefst compact: systeemcamera of een compact camera. Het budget is echter beperkt: €450 is een goed streven. Mits een hele goede reden kan dat naar €500 worden opgerekt.
Een niet nader te benoemen camera winkel kan mijn apparatuur overnemen (€300). Ik leg zelf nog een bedrag bij (€150 - 200)
Ik ben dus niet van plan een full blown dSLR camera aan te schaffen!
Wat fotografeer ik: landschappen, stad, gebouwen, soms mensen. In ieder geval geen snel bewegende objecten.
Wat zoek ik:
- compact
- gemakkelijke workflow (jpeg via wifi overzetten)
- 24mm - 70mm is ideaal.
- focussen op touchscreen
Camera's die mijn interesse hebben:
Panasonic TZ90 (€429)
Canon G9X Mark 2 (€459)
Sony A5100 + 16-50 mm (499)
De Canon heeft als voordeel de 1" sensor. De Panasonic heeft echter een viewfinder al heb ik sterk mijn twijfels hoe nuttig die is (klein). De zoom van de Panasonic is leuk, maar heeft niet mijn interesse.
Ik hecht meer waarde aan de F2 lens met beperkte zoom van de Canon. De groothoek van de Pana is echter 24 mm, en de Canon 28mm.
Video functionaliteit is leuk meegenomen maar geen dealbreaker.
Als alternatief de Sony A5100 met een 16-50mm. Grotere sensor en qua body in alles wel beter(?).
De komt de 16-50mm lens bij, een F3,5-5.6.
Wat is jullie mening over mijn stelling: nu inruilen of behouden en niet zeiken?
En als ik het inruil tegen één van bovenstaande systemen; ga ik er dan op vooruit of achteruit?