Informatie benodigd: 4K streaming en VDSL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yvilthi
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 05-10-2023
Goedemorgen mede Tweakers,

Binnenkort ga ik verhuizen van Eindhoven naar Tiel, dit heeft als consequentie dat ik mijn snelle glasvezel verbinding kwijt ga raken en terug moet stappen op een kabel ofwel DSL verbinding.
Met het zoeken naar een nieuwe provider ben ik genoodzaakt rekening te houden met een juiste verbinding voor 4K streaming. Nu heb ik op het web al ontzettend veel informatie hierover gelezen echter word ik er niet erg veel wijzer van.

Wat ik tot dusver al weet is dat er een verbinding van minimaal 50 Mbit/s nodig zal zijn om de stream niet te laten bufferen tijdens het afspelen van UHD media. Ook heb ik geleerd dat de verbindingssnelheid van ADSL afhankelijk is van de afstand tot aan de wijkkast. Ik lees dat je met een ADSL verbinding van 50 Mbit/s veelal te laag in snelheid uitkomt en er problemen mee krijgt tijdens het afspelen van de stream. Nu heb ik ook de volgende site gevonden welke mij laat zien hoever een adres van de wijkkast verwijderd is. https://www.providercheck.nl

Deze geeft echter aan dat de ADSL verbindingen met een maximale snelheid van 111 Mbit/s op een gemiddelde snelheid van 34 MBit/s uitkomen, wat dus te laag is.
Op dit punt kan ik eigenlijk wel wat advies gebruiken van personen die hier meer vanaf weten en wellicht zijn er ook personen die gebruik maken van een ADSL verbinding en daarmee toch UHD content kunnen streamen.

Is het de moeite waard om kabel en ADSL verbindingen met elkaar te gaan te vergelijken, of moet ik per default kiezen voor een snelle kabel verbinding voor dit doeleind?
Wie kan mij hier verder van op de hoogte brengen?

Alvast bedankt voor de reacties!
M.v.g. Raymond

Beste antwoord (via Yvilthi op 08-09-2017 09:05)

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:38
Yvilthi schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:50:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Het gaat mij voornamelijk om Netflix, Youtube en dat soort diensten inderdaad.
Daarnaast her en der wat losse sites welke content streamen.

Persoonlijk ben ikzelf wat schichtig voor ADSL, de prijs is vaak wel een stuk goedkoper echter heb ik er veel 'slechte' verhalen over gehoord, vandaar mijn vraag. In de bovenstaande antwoorden ben ik niet overtuigd om ADSL te pakken, dus denk ik dat er een kabel verbinding komen gaat.
Je hebt het steeds over ADSL maar dat is de oude versie van wat er tegenwoordig veel meer geleverd wordt, namelijk VDSL. Of Vectoring VDSL zelfs.
Dit omdat men nu steeds meer oude straatkasten voorziet van een glasvezelkabel en actieve apparatuur waardoor alleen het laatste stuk van die kast naar jouw woning nog uit koperdraad bestaat. En afhankelijk van die afstand kan de beschikbare snelheid dan oplopen tot 110 Mbit per seconde (of 220 als pairbonding mogelijk is op jouw adres) . En dat is geen ruwe schatting die nog flink naar beneden gaat. Het is een vrij accurate schatting zelfs.
En de stabiliteit is vele malen beter geworden dan vroeger met ADSL.

Als je de genoemde postcodecheck doet (https://netco-fpi-info.fourstack.nl/) dan zie je dus op de pagina van KPN de netwerkbeheerder, welke snelheid technisch leverbaar is op jouw adres en dat kan elke DSL provider dan in principe leveren. Waarmee al rekening is gehouden met afstanden en alles.
Dus doe die check en geef het antwoord hier even, dan kunnen we het beste advies geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 07-09-2017 12:32 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Lekker kabel pakken, is zeker qua download-snelheid over t algemeen een stuk stabieler dan ADSL. En ik weet niet waar je 4K content gaat streamen, maar als je dat via NetFlix doet valt de bitrate echt wel mee hoor, ze gebruiken zware compressie!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:25

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

4k streaming zegt niet genoeg.

34Mbit/s is bijvoorbeeld ruim voldoende voor 4k streaming op netflix. Het hangt van de compressie/bitrate of wat je nodig hebt.

50Mbit/s? Welke source geeft die bitrate? Netflix geeft aan dat je een 25Mbit/s verbinding nodig hebt, maar hun 4k streams zijn rond de 16 Mbit/s

Kabel is mijn favoriet, omdat je vaak een betere inschatting kunt maken van de uiteindelijke snelheid. Ik ga er vanuit dat in TIel ook Ziggo beschikbaar is, waar je dus eenvoudig voor 40Mbit/s of 200Mbit/s (vanaf 2 okt) kunt kiezen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Yvilthi wat voor 4k streaming wil je doen? Verder kan je via https://netco-fpi-info.fourstack.nl/addresses/search controleren hoe snel je internet verbinding zou moeten zijn op je locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yvilthi

Persoonlijk ben ikzelf wat schichtig voor ADSL, de prijs is vaak wel een stuk goedkoper echter heb ik er veel 'slechte' verhalen over gehoord, vandaar mijn vraag. In de bovenstaande antwoorden ben ik niet overtuigd om ADSL te pakken, dus denk ik dat er een kabel verbinding komen gaat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Yvilthi schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:50:

Je hebt het steeds over ADSL maar dat is de oude versie van wat er tegenwoordig veel meer geleverd wordt, namelijk VDSL. Of Vectoring VDSL zelfs.
Dit omdat men nu steeds meer oude straatkasten voorziet van een glasvezelkabel en actieve apparatuur waardoor alleen het laatste stuk van die kast naar jouw woning nog uit koperdraad bestaat. En afhankelijk van die afstand kan de beschikbare snelheid dan oplopen tot 110 Mbit per seconde (of 220 als pairbonding mogelijk is op jouw adres) . En dat is geen ruwe schatting die nog flink naar beneden gaat. Het is een vrij accurate schatting zelfs.

Als je de genoemde postcodecheck doet (https://netco-fpi-info.fourstack.nl/) dan zie je dus op de pagina van KPN de netwerkbeheerder, welke snelheid technisch leverbaar is op jouw adres en dat kan elke DSL provider dan in principe leveren. Waarmee al rekening is gehouden met afstanden en alles.
Dus doe die check en geef het antwoord hier even, dan kunnen we het beste advies geven.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 07-09-2017 12:32 ]

• Undie
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-04 13:05
Barre73 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:31:
[...]

is het niet zo dat alleen KPN zelf pair bonding snelheden zou kunnen leveren (weet niet of ze dat al doen), en de providers die afnemen van KPN dat niet kunnen? Zie namelijk geen enkele VDSL provider (telfort, nlex etc.) die meer levert dan 100 Mbit.

• Barre73
underdog007007 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:00:
[...]
is het niet zo dat alleen KPN zelf pair bonding snelheden zou kunnen leveren (weet niet of ze dat al doen), en de providers die afnemen van KPN dat niet kunnen? Zie namelijk geen enkele VDSL provider (telfort, nlex etc.) die meer levert dan 100 Mbit.
Dat klopt deels. Elke provider kan pairbonding leveren, maar niet elke provider doet het. omdat het duurder is qua inkoopprijs. En die kosten kunnen ze vaak niet doorberekenen aan de klanten. Of wel, maar dan komen de klanten niet meer...
KPN doet het
XS4All doet het.
Anderen nog niet bij mijn weten.

Dus mijn vorige post moet iets anders geformuleerd worden:
"dan zie je dus op de pagina van KPN, de netwerkbeheerder, welke snelheid technisch leverbaar is op jouw adres. De maximale snelheid zonder pairbonding kan elke DSL provider leveren De maximale snelheid die genoemd wordt onder "pairbonding" kan alleen geleverd worden door KPN en XS4all mits er een bijpassend abonnement is qua snelheid"

Dat laatste slaat op het feit dat KPN geen abonnementen verkoopt via DSL van meer dan 100 Mbit. En daar heb je niet altijd pairbonding voor nodig. XS4all heeft inmiddels een 160/16 abonnement via DSL maar dat kan uiteraard alleen met pairbonding omdat de max per lijn momenteel op 110 Mbit zit. Dus heb je twee lijnen nodig.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:58
Barre73 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:21:
XS4all heeft inmiddels een 160/16 abonnement via DSL maar dat kan uiteraard alleen met pairbonding omdat de max per lijn momenteel op 110 Mbit zit. Dus heb je twee lijnen nodig.
Wat duurder is dan het 150/15 pakket van Ziggo (55e voor XS4all, 51,50 voor Ziggo) Waarbij het Ziggo zoals op de voorpagina te lezen is naar 200/20 gaat.

Is xDSL je enige optie?

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:15
gastje01 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:43:
[...]

Wat duurder is dan het 150/15 pakket van Ziggo (55e voor XS4all, 51,50 voor Ziggo) Waarbij het Ziggo zoals op de voorpagina te lezen is naar 200/20 gaat.

Is xDSL je enige optie?
Voordeel van Xs4all is dan weer dat je upload op 60Mbit zit. Dat zie ik ziggo niet zomaar doen.

VDSL upload kan namelijk al standaard 30Mbit, met bonding zelfs 60.

• Barre73
gastje01 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:43:
[...]

Is xDSL je enige optie?
Laten we er hier geen fittie tussen kabel en DSLvan maken. Dat mag de vraagsteller zelf beoordelen aan de hand van prijzen, snelheden en wensen. Xs4all biedt zaken die Ziggo niet biedt en andersom. Dat kunnen wij niet bepalen.
Ik wilde alleen aangeven dat DSL tegenwoordig veel verder is dan veel mensen denken. Als uit de check blijkt dat hij op DSL maar 30 Mbit kan halen of zoiets, dan is dit topic snel beantwoord... :-)
Als blijkt dat hij 110 Mbit kan halen dan is het verder aan hem om te kiezen.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:58
Barre73 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 15:02:
[...]

Laten we er hier geen fittie tussen kabel en DSLvan maken. Dat mag de vraagsteller zelf beoordelen aan de hand van prijzen, snelheden en wensen. Xs4all biedt zaken die Ziggo niet biedt en andersom. Dat kunnen wij niet bepalen.
Ik wilde alleen aangeven dat DSL tegenwoordig veel verder is dan veel mensen denken. Als uit de check blijkt dat hij op DSL maar 30 Mbit kan halen of zoiets, dan is dit topic snel beantwoord... :-)
Als blijkt dat hij 110 Mbit kan halen dan is het verder aan hem om te kiezen.
Zo was het ook uiteraard helemaal niet bedoeld :)
Het ging zo specifiek in op DSL dat ik me afvroeg waarom de kabel geen optie was.

110 Mbit is een nette snelheid (meer dan ik via glas heb) en via welk draadje dat binnen komt is niet relevant. Ik zie inderdaad dat DSL grote stappen heeft gemaakt sinds ik voor het laatst zelf voor een niet-glas verbinding geshopt heb.

De hogere upload bij dsl ten opzichte van de kabel had ik nog niet eens gezien. Ik denk dat het voor de Ts vooral een kosten/baten afweging wordt. Waar krijg je het meeste voor je geld.

• Barre73
En nu ben ik toch heel benieuwd wat de Fourstack tool zegt over het adres in Tiel...
@Yvilthi wat is je max snelheids op DSL op je nieuwe adres?
Die site die je hebt geraadpleegd is erg commercieel (www.bespaarvandaag.nl??) en niet erg nauwkeurig als ik het vergelijk met de KPN netwerk site.
Daarnaast houdt die commerciële site geen rekening met pairbonding mogelijkheden bij KPN en XS4all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yvilthi
@Barre73 , van de fourstack site word ik niet echt wijzer.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/lii9qainxhn9l.jpeg

Ik heb besloten om voor Ziggo te gaan, met de 150 Mbit/s verbinding (welke in Oktober naar 200 gaat) zit ik altijd goed.

[ Voor 50% gewijzigd door Yvilthi op 08-09-2017 09:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Yvilthi schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 09:00:
@Barre73 , van de fourstack site word ik niet echt wijzer.

[afbeelding]

Ik heb besloten om voor Ziggo te gaan, met de 150 Mbit/s verbinding (welke in Oktober naar 200 gaat) zit ik altijd goed.
Dat lijkt me de enige goede keuze. Zoals je waarschijnlijk wel had gedacht staat hier dat je maximaal 17 Mbit downloadsnelheid kan krijgen via een DSL verbinding, dat je geen glasvezel hebt, en dat er geen upgrade gepland staat in de nabije toekomst.
Dus rest inderdaad alleen de Ziggo kabel.

Pagina: 1