PCIe RiserCard in elk moederbord...?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Wingman555
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08-2023
Mijn vraag
Kan ik in elk willekeurig (modern) systeem een PCIe NVMe SSD riser card stoppen? Om zo een NVMe based SSD toe te voegen aan mijn huidige systeem?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Huidig systeem waar ik het voor doel: AMD FX8350 op Gigabyte GA-970A-UD3 (EFI mobo) met 16GB DDR3 RAM, en momenteel 2x Samsung 850 PRO SATA SSD.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb van diverse merken Riser kaarten online gevonden waar 1 of soms 2 M2 slots op zitten, sommige op PCIe 4x andere 8x. (elk M2 slot eigen 4lane PCIe)
maar weet neit of ik die zo zou kunnen plaatsen. Sonde om die nu te kopen als mijn moederbord er niets mee kan.

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Wat bedoel je precies met een 'PCIe NVMe SSD riser card' ?
Ik denk dat je gewoon een adapter kaart bedoeld, riser is iets anders.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Zou prima moeten kunnen. Houd er wel rekening mee dat als je een videokaart geinstalleerd hebt, je 2de x16 slot maar op x4 loopt. x8 kaartjes gaan je dus weinig helpen. Vraag ik me alleen nog af waarom je NVMe drives wil installeren in een dusdanig verouderd systeem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:58

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Iets om te bevestigen/onderzoeken: Kun je booten van een PCI-e kaart met NVMe SSD? Vaak levert dat problemen op en dat is misschien wel relevant.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Overigens ken ik geen PCIe kaarten met 2x M2 NVMe (in de klasse < 400€), welke had je gevonden ? Was er zelf ook naar op zoek geweest.

• Wingman555
Ok ja ik bedoel idd zo'n adapter kaart ala dit: https://www.centralpoint....MGmn6e_ktYCFQUx0wod3sYBxA

En volgens mijn moederbord is het tweede slot idd 4x met een 16x VGA kaart of beide op 8x in geval dubbel VGA kaart maar dat is in dit geval niet aan de orde.
Wilde toch gaan voor een enkele NVMe SSD als toevoeging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wingman555
DukeBox schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:57:
Overigens ken ik geen PCIe kaarten met 2x M2 NVMe (in de klasse < 400€), welke had je gevonden ? Was er zelf ook naar op zoek geweest.
DIe ik gevonden heb ff beter bekeken en idd die doen 2x SATA niet 2x NVMe :(
goed dat je me er op tipte.
Hann1BaL schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:56:
Iets om te bevestigen/onderzoeken: Kun je booten van een PCI-e kaart met NVMe SSD? Vaak levert dat problemen op en dat is misschien wel relevant.
Ga ik even in duiken.

[ Voor 28% gewijzigd door Wingman555 op 07-09-2017 09:29 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Wingman555 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:02:
DIe ik gevonden heb ff beter bekeken en idd die doen 2x SATA niet 2x NVMe :(
Als je genoeg PCIe sloten (en lanes) hebt kan je er natuurlijk ook gewoon 2 gebruiken.

Neemt bij mij nog steeds niet de vraag weg 'waarom'.. veel gedoe voor weinig winst (als je het al merkt) ?

edit: via de foto bij dit artikel: nieuws: MSI komt met high-end MSI Z370 Godlike Gaming-moederbord (en aangezien het een PCIe x8 kaart is) lijkt het er op dat ze er wel aankomen en vermoedelijk ook betaalbaarder aangezien het een consumenten product is.

[ Voor 31% gewijzigd door DukeBox op 07-09-2017 09:42 ]

• Wingman555
Mijn rede is dat ik dingen heel vaak in fases koop.
als ik nu een nvme SSD koop voor zeg 130,- met deze riser er bij voor 22,- dan heb ik een kleine investering al gedaan wat ik nu kan lijden. Als ik dan volgend jaar een systeem upgrade ga doen, hoef ik me geen extra kosten te maken voor de nvme SSD. tuurlijk kan ik die dan ook dan pas kopen... en bespaar ik 22 ,-
maar dat komt dan wel dan op een setje van 1000,- +
en dan klinkt het dan in ene zo veel. Die riser kan ik dan altijd nog weer door verkopen, of in andere PC in toekomst gaan gebruiken.

EN snelheidswinst... ja/nee. die riser op PCIe Gen e zal gelimiteerd zijn in snelheid tot sequencieel ~2GB/s...? Is nog altijd sneller dan m'n huidige SATA AHCI Samsung PRO850 op 545MB/s
in praktijk zal ik dar geen enorme winst mee halen, maar visie op de toekomst :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-09 22:34
Maar waarom moet je upgraden komende van 2 Samsung 850 Pro's, de snelste SATA SSD? In de praktijk is die nog altijd even snel als veel PCIe SSD's, staar je niet blind op die 2GB/s, tenzij je echt een applicatie hebt die zoveel IO kan gebruiken heb je er wat aan, maar om Windows en programma's op te starten is het verschil miniem, Windows start niet 4x sneller maar eerder een seconde sneller, afhankelijk van je UEFI, je instellingen en of fast boot aan staat.

Ik vind het gewoon niet zo logisch om te wachten met een CPU update terwijl die al zoveel achter loopt en dan wel SSD's te upgraden die nog steeds heel high end zijn.

Ja een nieuw moederbord, CPU en geheugen is een lap geld in één keer, en met een PCIe SSD er bij is dat nog meer, maar waarom dan niet die SSD pas later kopen, je huidige SSD's kunnen ook prima over naar een nieuw moederbord. Visie op de toekomst is een nu een CPU kopen met veel threads (Ryzen 7 bv), niet om een SSD te kopen die die hoge snelheden alleen in heel specifieke gevallen haalt. Voordat jij een PCIe SSD ten volle zou kunnen benutten, zijn er waarschijnlijk weer nieuwe zaken, bv Optane SSD's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09:48

WCA

Je kan m in je huidige machine stoppen, maar booten ervan kan niet. jouw chipset ondersteunt geen NVME boot

Share and Enjoy!

• Wingman555
GreNade schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:08:
Je kan m in je huidige machine stoppen, maar booten ervan kan niet. jouw chipset ondersteunt geen NVME boot
Ja dat lees ik nu ook :(

Maar goed dan is het idd geen toevoeging. Op zich heb ik SSD capaciteit genoeg. En zijn ze (de samsungs) momenteel snel zat. idd misschien toch handiger nog even te wachten en eerst de overige zaken te uppen voor ik naar NVMe ga kijken.

Thanks allemaal! ;)
Pagina: 1