Krachtstroom stekker sauna?

Pagina: 1
Acties:

• Roffeltweakers
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-02-2023
Goedemorgen,
Bij onze woning zit het aansluitpunt voor krachtstroom van de sauna op een wat ongelukkige plek. Hierdoor kan zo'n grote rode krachtstroom stekker er niet in.
Weet iemand of dat een stekker is die aan sauna kachels zit? Of zit er meestal een kleiner soort krachtstroom stekker aan?
Misschien heb je een afbeelding?
Dank en groet! 8)

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Misschien heb jij een afbeelding?

Tenzij kabels in de muur zijn verwerkt kun je een aansluiting prima verplaatsen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Welke CEE/DIN stekker gaat het om ?
Sauna's heb je op zowel enkel fase 230V, 2 fases of 3 fases 400V. De stekker wordt meestal pas achteraf aangesloten, net als met electrische kookplaten.

[ Voor 68% gewijzigd door DukeBox op 07-09-2017 08:40 ]

• Roffeltweakers
Dank voor de snelle reacties. Er is nog geen sauna, dus ook geen stekker. Wel weten we dat hij over 3 fases gaat lopen.

De wandcontactdoos is nu enkel een afdekplaatje met daarachter een inbouwdoos met loze leiding met trekdraad naar de meterkast.

Voor de wandcontactdoos zitten echter de leidingen van de vloerverwarming, die naar het naast gelegen verdeelblok.

[ Voor 24% gewijzigd door Roffeltweakers op 07-09-2017 12:54 . Reden: verduidelijking ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als ruimte een issue is kun het beste denken aan een perilex stekker of anders gewoon een vaste aansluiting maken

Iperf

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Roffeltweakers schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:51:
Dank voor de snelle reacties. Er is nog geen sauna, dus ook geen stekker. Wel weten we dat hij over 3 fases gaat lopen.

De wandcontactdoos is nu enkel een afdekplaatje met daarachter een inbouwdoos met loze leiding met trekdraad naar de meterkast.
Als het drie fasen zijn, gaan er vijf draden van 2,5mm² door die loze leiding lopen. De buis moet dan 19mm zijn, niet de veelgebruikte 16mm. Wellicht even controleren voor je de sauna besteld?

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• PvT.Arj
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:40
Als het over 3 fases gaat lopen, moeten er inderdaad minimaal 4 en waarschijnlijk 5 draden door de buis. Afhankelijk van de afstand en de hoeveelheid bochten is dit makkelijk of moeilijk er doorheen te krijgen.
Heeft de sauna een behoorlijke hoofdschakelaar waar je bij kunt als het nodig is?
Indien niet; zou ik er bijvoorbeeld een 'werkschakelaar' bij zetten waarmee je altijd veilig de stroom af kunt schakelen.
Verder kun je kiezen tussen een vaste aansluiting of een CEE-form wcd + stekker.

Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan

• Roffeltweakers
Goede tip, ari3

arjanpvt, voor CEE is geen plaats, 5 draden van 2,5mm door een buis van 16mm is idd niet wettelijk toegestaan. De vaste aansluiting naar de hoofdschakelaar van de sauna is denk ik de beste optie, of eventueel de perilex stekker. Thnx Fish

Mag een slotje op, nogmaals dank, RoFFeL
Pagina: 1