NAS advies

Pagina: 1
Acties:

• MadDogMcCree
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 07-02 22:01
Ik zoek een?
Ik ben op zoek naar een NAS die mijn Plex server van mijn PC moet vervangen. De NAS moet een aantal eisen voldoen;

-minimaal 2 HDD slots (deze zijn al reeds in bezit en verhuizen van PC naar NAS)
-zonder problemen 1080p (met vrij hoge bitrates) .mkv files kunnen transcoderen naar iOS, Chromecast en Smart TV
-Plex app
-VPN ondersteuning (NordVPN, hier ben ik al op geäbonneerd)
-compact, moet in de meterkast passen
-minimaal 6TB ondersteuning

Eventueel
-IP camera (2x) ondersteuning
-4k streamen naar Chromecast
-Hotswap HDD

Wat is je budget?
250-350, niet meer, minder mag

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Synology kom ik overal tegen, wellicht het beste merk?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem zal vooral worden gebruikt als Plex server door circa 8 personen, zowel binnen als buiten het eigen netwerk. Naast het streamen van films en series dient hij ook als backup voor foto's en documenten en wil ik er eventueel in de toekomst 1 of 2 bewakingscamera mee verbinden. De totale opslagruimte bedraagt nu 4TB, maar wil dat kunnen uitbreiden naar 6TB. De huidige server gebruikt nu 600GB, echter is dit zonder backups, die staan nu op een externe schijf.

De volgende NAS systemen zijn mij opgevallen. De info over de Synology DS216j is wat tegenstrijdig als het gaat om Plex ondersteuning, wellicht geen aanrader?

#ProductPrijsSubtotaal
1Netgear ReadyNAS 212€ 312,10€ 312,10
1QNAP Turbo NAS TS-251+ (2GB ram)€ 259,29€ 259,29
1Synology DiskStation DS216+II€ 312,65€ 312,65
1Synology DiskStation DS216j€ 168,95€ 168,95
1Synology DiskStation DS216play€ 243,60€ 243,60
1Thecus N2810PRO€ 329,57€ 329,57
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.626,16

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

MadDogMcCree schreef op woensdag 6 september 2017 @ 23:53:
De volgende NAS systemen zijn mij opgevallen. De info over de Synology DS216j is wat tegenstrijdig als het gaat om Plex ondersteuning, wellicht geen aanrader?
Als je het zeker wilt weten: Plex NAS Compatibility List

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• MadDogMcCree
Ik denk dan dat de QNAP TS251+ de meeste 'bang for buck' is, deze is nu dik in de aanbieding bij Amazon.de, de RAM is ook vrij gemakkelijk te upgraden zie ik. Ik kan er natuurlijk ook voor kiezen om alle fims zelf naar .mp4 te transcoderen en voor de Synology DS216J o.i.d. te gaan.

Heeft iemand ervaring met de QNAP TS251+?

• 1990Maikel
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik heb een DS415play. Het voordeel van de play versies is dat er hardware matig kan worden getranscodeerd. Plex ondersteund (2-3 jaar geleden voor het laatst gecheckt) dit niet en zal dus softwarematig over de CPU gaan transcoderen, en dat is nou niet bepaald de kracht van de DS216play en zal dit niet trekken.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Geen enkele NAS uit je lijstje kan softwarematig 1080p met hoge bitrates vlot transcoderen, de QNAP is op het randje het zal er wat vanaf hangen hoe jij hoge bitrates definieert (het RAM uitbreiden gaat je niet zoveel vooruit helpen overigens, de CPU blijft de limiet). De Thecus zit daar iets achter, dan de Synology DS216+II, en de systemen met een ARM processor kunnen het al helemaal niet. De DS216play kan wel transcoderen maar alleen met de Synology applicatie, niet met Plex, en de DS216j ondersteunt wel Plex maar in dat geval moet je zorgen dat je clients de media kunnen afspelen zonder transcoderen. Op zich is het ook wel slimmer om hiervoor te zorgen, het bespaart je energiekosten en de beeldkwaliteit is meestal beter.

Om toch softwarematig te transcoderen heb je ongeveer een CPU nodig met Passmark score van 2000, de CPU van de QNAP haalt 1864, de Thecus 1696.

Als €350 je maximale budget is, met software transcoding als eis, moet je zelf iets bouwen. Met een pricewatch: Intel Celeron G3900 Boxed kun je makkelijk een enkele 1080p stream transcoderen (daar hoort natuurlijk een moederbord, geheugen, voeding en behuizing bij). Een aantal moederborden met onboard CPU zouden ook krachtig genoeg zijn, bv de pricewatch: ASRock J3455-ITX. 4K transcoderen gaat met een Core i7 al moeilijk, voorzie dus best dat alle 4K media die je hebt op de betreffende clients afgespeeld kan worden zonder transcoding. En ik meld er ook maar bij dat een zelfbouw mediaserver qua instellen en draaiend houden wel een stuk ingewikkelder en meer werk is dan een off the shelf NAS, wat je aan kostprijs bespaart betaal je waarschijnlijk wel in tijd, alhoewel ik met mijn zelfbouw mediaserver met Core i3 nu al wel een aantal jaren probleemloos transcode en er niet echt veel maintenance aan heb.

• MadDogMcCree
@MacPoedel Hmm, dan ga ik mijn wensen nog even heroverwegen, ik denk dat ik met 'minder' prestaties genoegen moet gaan nemen. Wellicht me eerst even verdiepen of ik inderdaad niet iets zelf kan bouwen. Op zich moet ik dat wel kunnen, alleen heeft wel weer als nadeel dat het kastje waarschijnlijk een stuk groter wordt. Wat voor OS draai je op je mediaserver?

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:21
Pin me er niet op vast, maar je kon Plex ook vooraf al media laten trancoden en op laten slaan. Ik zie bij mij in ieder geval de optie 'geoptimaliseerde versies'.

Ik heb ook een zelfbouw NAS (deels gedaan voor de bang-for-buck, deels omdat ik nog hardware had die ik er voor kon gebruiken) en draai hier XPEnology op, gewoon het besturingssysteem dat je op een kant en klare Synology ook aantreft. Even opletten met updates, maar voor de rest werkt het geweldig, alle packages die er voor Synology zijn draaien ook op mijn zelfbouw bak.

4K media heb ik niet, dus ik kan je niet adviseren over wat wel of niet te doen op dat gebied. Wel zou ik kijken of de 4K content gewoon native af te spelen is op je devices. Mijn NAS biedt gewoon een domme datastream aan (via Plex, NFS of FTP) en de players mogen daar zelf iets moois van maken.

• MadDogMcCree
@gastje01 Deze pre-transcoded media wordt dan apart opgeslagen in een container als H.264/MP4 (of H.265 in het geval van 4K) of in onbruikbare/onbenaderbare files? Als het eerste het geval is, dan zou ik dit in principe ook door mijn PC kunnen laten doen en vervolgens de getranscodeerde bestanden naar de NAS te verplaatsen. Dan kan ik een relatief domme/goedkope NAS draaien.

Ik zal dit weekend eens wat gaan knutselen in Plex om te zien wat mijn mogelijkheden zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door MadDogMcCree op 07-09-2017 22:33 ]

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Gewoon mp4 bestanden dacht ik, dus je zou de omgezette bestanden zelf kunnen maken.

Speciaal hernoemen hoeft volgens mij niet eens, als je gewoon de omgezette bestanden met een wat andere naam (bv h264-1080p om aan te geven welke codec en resolutie het is) naast elkaar zet in één map, zal Plex je vragen welke versie je wilt afspelen. Plex scant bestanden normaal gezien ook al om de codec en resolutie te kennen. Heb wel al even geen Plex meer gebruikt dus weet niet meer exact hoe het er uit ziet.

Oh ja en mijn mediaserver draait Windows 10 Pro. Ik had daar een licentie van over (MS heeft foutje gemaakt bij overgang Win 8 naar Win 10, ik een gratis extra licentie :) ). Ik heb het ook een tijd met Ubuntu server gedaan, maar toen ik over ging naar een NVMe SSD had ik wat problemen met installeren en booten op die schijf, was toen nog vrij nieuwe technologie (wou een PCIe SSD omdat mijn moederbord maar 4 SATA poorten heeft die ik allemaal gebruik voor HDD's). Die problemen zijn nu waarschijnlijk opgelost, maar ik ga nu niet van 0 opnieuw beginnen met de configuratie van mijn server terwijl die prima draait, alleen is het management ervan wat omslachtig (ik doe alles met remote desktop :P ).

[ Voor 41% gewijzigd door MacPoedel op 08-09-2017 14:26 ]

• MadDogMcCree
@MacPoedel inderdaad, heb het even getest, het wordt omgezet naar een MP4 file. Ik denk wel dat het verstandiger om dit door mijn PC (met een i7 6700k) te laten doen, een 1080p film van circa 13GB doet er al meer dan een half uur over om te transcoderen (TV), voor mobiel is het 7 minuten. Nu begrijp ik wel waarom een Threadripper 1950x een leuk speeltje is. Ik heb een vrij kleine library, maar heb je meer dan 100 bluray rips, dan ben je wel even bezig.

Daarom denk ik ook dat het voor mij niet echt nuttig is om te investeren in een NAS die zelf 1080p moet kunnen transcoderen, daarvoor is mijn library te klein en heb al een stevige PC die dat veel gemakkelijker kan.

Ik ga nog even wat onderzoek naar app ondersteuning, ik heb het idee dat Synology het 'out-of-the-box' gemakkelijkst werkt en in principe als enige modules aanbiedt die voldoende performance bieden voor mijn gebruik. Ik denk dat het de 216play wordt.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:25
Een vraagje over de schijven die je ni reeds hebt : staat hier al data op? Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik nog schijven in een NAS gestoken heb, maar ik geloof dat deze geformateerd worden bij het instellen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• MadDogMcCree
Arator schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:24:
Een vraagje over de schijven die je ni reeds hebt : staat hier al data op? Het is voor mij al een tijdje geleden dat ik nog schijven in een NAS gestoken heb, maar ik geloof dat deze geformateerd worden bij het instellen.
Nee, deze heb ik al leeg gehaald. Wat ik me nog wel afvraag, ik heb twee schijven van een ander hoeveelheid opslaggeheugen, 1TB en 3TB (beide 7200rpm), kan ik bijvoorbeeld deze RAID configuratie maken met SHR, en kan dat enkel met Synology apparatuur?:

RAID 1: Schijf A 1TB + Schijf B 1TB
Normaal: Schijf B 2TB
Pagina: 1