Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Het lijkt een redelijk standaard vraag, maar (voor mij) zit het venijn in de staart.
In ons huis hebben we een Ziggo Cisco EPC3925 modem in de meterkast hangen.
Daar vandaan Cat6 bekabeling door het hele huis en in de woonkamer bovenin een en-suitekast een Archer C9 router (ingesteld als AP) voor een goede wifi-dekking. Dit heb ik toen zo aangelegd omdat de C9 als erg goede router uit testen kwam met zeer hoge wifi-snelheden op 5GHz en bij gebruik van meer apparaten.
Op zich werkt dit systeem goed, maar op zolder zit een blinde vlek in de dekking.

Om dit op te lossen is natuurlijk de simpelste oplossing op zolder een AP toevoegen
En dan zou ik een tweede router kunnen nemen, ingesteld als AP, voor maximale snelheden.
Her en der lees ik namelijk dat een router een krachtiger signaal uitzendt door de (vaak) grotere antennes.

Maar het risico dat ik loop (volgens verschillende andere topics) is dat een apparaat dan op de wifi uit de woonkamer blijft hangen tot dat signaal vrijwel helemaal wegvalt.
Dit zou betekenen dat ik in een redelijk deel van het huis (slaapkamers en werkruimte) niet echt vooruit zou gaan met een extra AP omdat daar nog een beetje dekking is door de C9.

Optie 2 is 2 "wifi-zenders" op te hangen die dit probleem voorkomen (de term Zero handshake handoff of iets dergelijks kwam ik daarover tegen, maar zegt me niets en kan ik ook niet op selecteren in de PW)
Mijn gevoel zegt dat ik daarvoor 2 goede Access points nodig heb.

Als AP had ik de Asus RP-AC68U gevonden. Op https://www.asus.com/nl/Networking/RP-AC68U/ wordt "roaming assist" omschreven, maar dan in combinatie met een Asus router.

Budget: Op basis van de prijs van een behoorlijk AP of een router verwacht ik dat 2 stuks me rond de 200-300 gaat kosten, dat is acceptabel. Maar moet niet veel duurder worden.
En uit duurzaamheidsoverwegingen wil ik graag apparaten met een laag verbruik. De C9 doet 24/7 9-10W en dat vind ik aan de hoge kant.

Wie kan een goed advies geven hoe dit het beste op te lossen?

Of een paar zoektermen, zodat ik me er verder in kan verdiepen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-07 18:51
Ubiqiti Unifi lijn bekeken? Met 2 Accespoints val je keurig binnen je budget. Afhankelijk van je wensen qua gebruik een AC LITE / LR / PRO. Worden gevoed dmv PoE (via een switch die dat ondersteunt of de bijgeleverde injector).

Ik heb 2x een AC LITE hangen, doen ergens tussen de 3 en de 7 watt volgens de switch, ook afhankelijk van de belasting op dat moment.

Overigens zijn er meer merken/producten die kunnen wat jij wil, ik ben alleen persoonlijk erg te spreken over de Ubiquiti producten tot nu toe.

[ Voor 16% gewijzigd door gastje01 op 06-09-2017 21:32 ]

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Heb zelf ook 3 UniFi AP AC LITEs. Verslaat elke consumentenrouter die er is op het gebied van stabiliteit, snelheid, bereik etc. En ze zijn erg makkelijk te beheren.

• KifArU
  • Niet online
gastje01 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:31:
Ubiqiti Unifi lijn bekeken? Met 2 Accespoints val je keurig binnen je budget. Afhankelijk van je wensen qua gebruik een AC LITE / LR / PRO. Worden gevoed dmv PoE (via een switch die dat ondersteunt of de bijgeleverde injector).

Ik heb 2x een AC LITE hangen, doen ergens tussen de 3 en de 7 watt volgens de switch, ook afhankelijk van de belasting op dat moment.

Overigens zijn er meer merken/producten die kunnen wat jij wil, ik ben alleen persoonlijk erg te spreken over de Ubiquiti producten tot nu toe.
De Ubiquiti produkten worden hier veel aangeraden. Maar ik heb geen informatie kunnen vinden over de snelheid van deze AP's. Hun oplossing van "geen goede dekking - hang er eentje extra op" zorgt uiteraard voor een betere dekking (en meer omzet en winst voor hen).
Maar ik vrees dat ik in de woonkamer snelheid ga inleveren als ik de C9 vervang door zo'n ubiquiti en dat zou natuurlijk tegen het hele idee van de aanpassing ingaan. (gebaseerd op het ontwerp zonder externe lange antennes)

Heb jij een idee van de snelheden of een test waar ze worden vergeleken met andere AP's of routers?

• MaxTheKing
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07 14:19
Ik haal met gemak 450mbit/s over mijn AP AC LITE

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:34
KifArU schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:37:
[...]

De Ubiquiti produkten worden hier veel aangeraden. Maar ik heb geen informatie kunnen vinden over de snelheid van deze AP's. Hun oplossing van "geen goede dekking - hang er eentje extra op" zorgt uiteraard voor een betere dekking (en meer omzet en winst voor hen).
Maar ik vrees dat ik in de woonkamer snelheid ga inleveren als ik de C9 vervang door zo'n ubiquiti en dat zou natuurlijk tegen het hele idee van de aanpassing ingaan. (gebaseerd op het ontwerp zonder externe lange antennes)

Heb jij een idee van de snelheden of een test waar ze worden vergeleken met andere AP's of routers?
Welke apparaten gebruik je allemaal die een hoge doorvoorsnelheid nodig hebben?
Welke snelheid haal je nu via de C9?

don't mind me

• KifArU
  • Niet online
Pindakaas schreef op donderdag 7 september 2017 @ 11:40:
[...]

Welke apparaten gebruik je allemaal die een hoge doorvoorsnelheid nodig hebben?
Welke snelheid haal je nu via de C9?
Voornamelijk een laptop in de woonkamer, die tegelijk met wat smartphones en tablets wordt gebruikt.
Dus ca. 5 apparaten hebben gelijktijdig verbinding, waarvan de snelheid voor de laptop belangrijk is.

Voor de rest van het huis is stabiliteit belangrijker dan snelheid.

• gastje01
Welke snelheid haal je nu? En dan bedoel ik echt doorvoersnelheid, niet linkspeed. Het idee achter mee accespoints is niet alleen meer winst hoor :-) natuurlijk verkopen ze er graag een paar extra, maar er zit ook een technisch verhaal achter.

Wanneer je meer Accespoints hebt hangen is is de afstand tussen accespoint en device (in dit geval je laptop) zo klein mogelijk. Als ik door mijn huis loop zie ik in mijn controller dat mijn telefoon tussen mijn accespoints switcht maar wel constant een snelle 5 Ghz verbinding heeft. Bij beiden is het zendvermogen terug geschroefd om weinig overlap met elkaar te hebben. Mijn laptops en telefoons 'zien' gewoon maar 1 netwerk. Het is 1x instellen en niet meer naar om kijken.

Ik zet met enige regelmaat grotere bestanden over naar mijn NAS (en dan heb ik het over 40-60 GB) en ik neem niet eens meer de moeite om een kabel aan te sluiten. Dat werkt natuurlijk altijd sneller, maar via wifi is de doorvoersnelheid hoog zat. Ik heb in huis ongeveer 20 wireless devices waarbij het merendeel verbinding maakt met het AP in de woonkamer. Dit gaat gewoon prima en ik heb tot nu toe nergens het gevoel gehad dat ik snelheid te kort kom. Mocht je hier bang voor zijn, zou je altijd een PRO kunnen nemen, die kan wat meer tegelijk aan. Persoonlijk was dat voor bij mij in huis enorme overkill.

Ik werk met enige regelmaat thuis en ik ben vooral erg blij met de stabiliteit. Alles doet wat het moet doen en er is geen hoek in het huis waar ik mijn 100/100 glaslijn niet draadloos dicht trek. Ik ben begonnen met 2x een LITE , inmiddels zijn daar een switch en een Unifi Security Gateway bij gekomen om alles centraal te managen.

Om terug te komen op het verhaal van je antennes, hoeveel kantoorpanden zie jij waar er accespoints met lange antennes ophangen? Ik denk dat je het vooral moet zoeken in de hoek van de plaatsing, daar kun je namelijk ook veel mee winnen. Wanneer je 1 wifi router zou vervangen door 2 losse APs hoeven je antennes ook minder groot te zijn, wanneer je bereik te slecht wordt switch je namelijk naar een ander AP.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13:34
@gastje01
Hoe werkt de zero handoff precies in jouw geval? Heb je daar ook die security gateway en switch voor nodig of kan dit ook met 'slechts' 2 AC LITE's?

Dat is denk ik de oplossing voor TS. Gewoon 2/3 goed geplaatste AC's door het huis heen. dan heb je goede dekking en de doorvoorsnelheid is 99% van de tijd hoger dan de internetsnelheid.

don't mind me

• gastje01
De controller (software) draait op mijn NAS. Je kunt hiervoor ook een Cloudkey gebruiken of een raspberry voor inzetten als je een energiezuinige oplossing wilt die 24/7 draait. Zo krijg ik allemaal leuke statistiekjes en kan ik realtime zien wat er gebeurt. Dit is echter niet noodzakelijk.
Bij een vriend thuis heb ik er gewoon 2 opgehangen, eenmalig ingesteld met een controller op zijn macbook en klaar. De controller zal alleen nog (en ik gok niet eens door hem zelf) opgestart worden om de APs te updaten mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
gastje01 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:05:
Welke snelheid haal je nu? En dan bedoel ik echt doorvoersnelheid, niet linkspeed. Het idee achter mee accespoints is niet alleen meer winst hoor :-) natuurlijk verkopen ze er graag een paar extra, maar er zit ook een technisch verhaal achter.
Allereerst hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord!

En net getest met een groot videobestand (1GB) van de NAS: Bedraad ongeveer 75-80 MB/s en via wifi ca. 22 MB/s, dus een kleine 200 mbit volgens mij. Dit is op de laptop in de woonkamer, ongeveer 5m vanaf de C9 met alleen een gipsplaat en een laagje stuc als barrière.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
gastje01 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:05:
Als ik door mijn huis loop zie ik in mijn controller dat mijn telefoon tussen mijn accespoints switcht maar wel constant een snelle 5 Ghz verbinding heeft. Bij beiden is het zendvermogen terug geschroefd om weinig overlap met elkaar te hebben. Mijn laptops en telefoons 'zien' gewoon maar 1 netwerk. Het is 1x instellen en niet meer naar om kijken.
Even meeliften in dit topic, bedoel je te zeggen dat als ik twee AP's in huis heb hangen dat mijn apparaten vanzelf de beste verbinding oppikken? Zonder dat ik het merk van AP1 naar AP2 gaan zonder de verbinding te verbreken?
Dat is standaard gedrag en hoef je geen advanced AP magic toe te passen? (m.a.w. dat werkt ook bij iemand die basis instellingen van zijn router wel snapt maar verder weinig kaas gegeten heeft van netwerken?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:32

lier

MikroTik nerd

Fly-guy schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 19:03:
Even meeliften in dit topic, bedoel je te zeggen dat als ik twee AP's in huis heb hangen dat mijn apparaten vanzelf de beste verbinding oppikken?
Nee, daarvoor moet je echt wel wat tweaken.
Zonder dat ik het merk van AP1 naar AP2 gaan zonder de verbinding te verbreken?
Fast roaming werkt heel "fast"
Dat is standaard gedrag en hoef je geen advanced AP magic toe te passen? (m.a.w. dat werkt ook bij iemand die basis instellingen van zijn router wel snapt maar verder weinig kaas gegeten heeft van netwerken?)
Je moet je even verdiepen in de instellingen, het is absoluut geen standaard gedrag. Sommige clients doen dit overigens wel spontaan.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1