Dubbele versterker setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16-10 09:53
Voor mijn pc/werkkamer wil ik mijn Onkyo tx sr608'jes uitbreiden met twee keer Marantz 6011 of een andere 9 channel/11 processor versterker.
...

Voor de versterkers input gebruik een een hdmi splitter. Hierbij werkt Dolby en DTS decordering op beide versterkers gewoon. Ik heb de high's van mijn B&W 604 S3 op 1 versterker en low's op andere versterker aangesloten. Dus 200 watt input.
Ik heb dubbele centers B&W LCR 600 s3, 1 boven en andere onder de monitor.
De side en backs hebben ik ook dubbel op elkaar (B&W 602 s3). Dus 1 op oor niveau en eentje daarop.

Ik ben net afgestapt van een 9.2 setup. Daarbij had ik 1 versterker op backs staan en andere op wide's (met B&W 603 s3). Maar geen echt aan winst, omdat het geen originele kanaal is zonder Atmos.

Toekomstige situatie:
Ik wil de dubbele side en backs voor de atmos tops gaan gebruiken. Dus een 9.1.4 setup, voor de extra 2 kanalen wil ik mijn huidige Onkyo's als bi-amp stereo versterker gebruiken.

Mijn vraag is dit verstandig om 2x 800 euro voor SR6011 uit te geven of gewoon een Onkyo 3030 te nemen voor meer geld, maar minder vermogen?

[ Voor 1% gewijzigd door TheTurk op 06-09-2017 21:24 . Reden: typo ]

Beste antwoord (via TheTurk op 15-09-2017 16:53)

• Sphinkx
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-08 21:16
Waarom geen set up met voor en eind versteker? Indien je bij Marantz wil blijven koop je dan gewoon een AV7x of AV8x en een MM7x of MM8x.

Indien je budget dit niet toelaat kan je eventueel je huidige receiver houden en langzaam uitbreiden door een eindversterker bij te kopen en die aan te sluiten op je receiver.

Je kan uiteraard ook naar andere merken kijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Voor 9.1.4 heb je een 13 kanaals processor nodig. De Marantz 6011 kan maar 2 Atmos speakers verwerken naast 7.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 04:11

FeaR

In GoT we trust

TheTurk schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:21:
Mijn vraag is dit verstandig om 2x 800 euro voor SR6011 uit te geven of gewoon een Onkyo 3030 te nemen voor meer geld, maar minder vermogen?
Buiten het feit dat ik het verhaal naar half snap zou ik niet weten waarom je zo creatief met twee receivers zou moeten gaan werken en zo'n Frankenstein set-up op moet zetten. Alleen dat creatieve punt zou mij al tegenhouden dit uit te voeren. Sowieso heeft Bi-Amp in de gewone huiskamer weinig (lees: geen) zin en op dingen als vermogen moet je niet letten. Kreten als "x honderd Watt" zijn leuk, maar je hebt maar een paar Watt nodig. Sowieso kan je vermogens ook niet zo bij elkaar optellen en al zou je wel 200 Watt per kanaal er uit halen heb je dat dus alles behalve nodig. Dergelijke set-ups zijn mijns inziens zonde van het geld.

[ Voor 15% gewijzigd door FeaR op 07-09-2017 14:03 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
@Mikayu Dat is een typo, ik bedoel 7.1.4. Alleen de SR7010 ondersteund wides.
@FeaR Dat dacht ik eerst ook, maar ik hoor(de) het verschil wel bij overgang van 1 naar 2 versterkers. Wat bedoel je precies met Frankenstein setup? Een andere probleem is, dat ik mijn dubbele center niet serieel of parallel wil aansluiten, als ik voor 1 versterker ga.

[ Voor 16% gewijzigd door TheTurk op 06-09-2017 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:50

kraats

Ik rol

Als je je hdmi-input split krijg je toch geheid timingsproblemen in je bi-amping? Daar zit nog zoveel signaalprocessing na dat de kans dat de ene versterker iets meer buffert dan de ander erg groot is. Als je al voor bi-amping gaat zou ik dat puur in het analoge eindversterkerdeel doen.

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30

JvS

Ik heb hem zelf ook

Mensen horen ook verschillen tussen speakerkabels en weet ik wat. Die bestaan ook niet in gecontroleerde testen. Obersvers biass is een sterk punt.

Waarom in vredesnaam heb je een dubbele centerspeaker? En gestapelde surround speakers? Dat is echt iets wat klank nadelig beinvloed (die surrounds zal wel goedkomen, maar die center is echt dramatisch, daar komt ongeveer al het geluid uit in een film!). Dat is echt wel frankenstijnsetup.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13-10 13:05
TheTurk schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:13:
@Mikayu Dat is een typo, ik bedoel 7.1.4. Alleen de SR7010 ondersteund wides.
@FeaR Dat dacht ik eerst ook, maar ik hoor(de) het verschil wel bij overgang van 1 naar 2 versterkers. Wat bedoel je precies met Frankenstein setup? Een andere probleem is, dat ik mijn dubbele center niet serieel of parallel wil aansluiten, als ik voor 1 versterker ga.
Een SR7010 ondersteunt ook gee 7.1.4, de kanalen zijn er wel maar dan heb je nog een eindversterker nodig voor de laatste 2 kanalen.

• TheTurk
kraats schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:20:
Als je je hdmi-input split krijg je toch geheid timingsproblemen in je bi-amping? Daar zit nog zoveel signaalprocessing na dat de kans dat de ene versterker iets meer buffert dan de ander erg groot is. Als je al voor bi-amping gaat zou ik dat puur in het analoge eindversterkerdeel doen.
Hmm, dat wist ik niet. Maar volgens met de PURE stand, is passthrough, zonder video. Ik kan het wel makkelijk testen met een all channel output. BTW, kan de Audyssey MultEQ XT32 dit niet automatisch corrigeren?
Malt007 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:25:
[...]

Een SR7010 ondersteunt ook gee 7.1.4, de kanalen zijn er wel maar dan heb je nog een eindversterker nodig voor de laatste 2 kanalen.
Ja klopt, daarom gebruik wil ik de Onkyo's al bi-amp gebruiken. Maar de SR7010 ondersteund volgens mij wel 9.1.2 en alle andere niet. Ik las ergens dat alle receivers ermee gestopt zijn.
JvS schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:21:
Mensen horen ook verschillen tussen speakerkabels en weet ik wat. Die bestaan ook niet in gecontroleerde testen. Obersvers biass is een sterk punt.

Waarom in vredesnaam heb je een dubbele centerspeaker? En gestapelde surround speakers? Dat is echt iets wat klank nadelig beinvloed (die surrounds zal wel goedkomen, maar die center is echt dramatisch, daar komt ongeveer al het geluid uit in een film!). Dat is echt wel frankenstijnsetup.
Dat is vrij simpel, als ik van dichtbij (pc monitor) mijn center boven of onder zet, hoor ik het geluid niet van het midden. Omdat de afstand gewoon te kort is, klinkt het niet realistisch. Ik heb toen ergens gelezen, als de afstand tussen de speakers groot genoeg is, zou het geen problemen moeten geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:09

mr.paaJ

generatie cmd+z

Doe het zoals het hoort als je dan toch geld gaat uitgeven: een enkele receiver/processor en eventueel een losse stereo-eindversterker voor je twee front luidsprekers.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sphinkx
Waarom geen set up met voor en eind versteker? Indien je bij Marantz wil blijven koop je dan gewoon een AV7x of AV8x en een MM7x of MM8x.

Indien je budget dit niet toelaat kan je eventueel je huidige receiver houden en langzaam uitbreiden door een eindversterker bij te kopen en die aan te sluiten op je receiver.

Je kan uiteraard ook naar andere merken kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

[b]TheTurk schreef op donderdag 7 september 2017 @ 00:02:
Dat is vrij simpel, als ik van dichtbij (pc monitor) mijn center boven of onder zet, hoor ik het geluid niet van het midden. Omdat de afstand gewoon te kort is, klinkt het niet realistisch. Ik heb toen ergens gelezen, als de afstand tussen de speakers groot genoeg is, zou het geen problemen moeten geven.
Zoals zo vaak in de audio, moet je dus werken aan plaatsing en akoestiek en hier je geld, tijd en energie in steken. Als de ruimte/plaatsing de beperkende factor is, je dit moet accepteren of aanpassen. Klinkt simpeler dan het is, dat begrijp ik...

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• TheTurk
@Sphinkx Is wel de beste oplossing, maar de kosten lopen dan snel op. BTW, ik ben niet gebonden aan een merk.
@mr.paaJ Ik zit nu te twijfelen tussen:
1. Pioneer SC-LX901, alles in 1 oplossing. 2200 euro.
2. Marantz 6011, waarbij ik de ene onkyo bi-amp voor de extra TOP kanaal en de andere bi-amp voor de fronts. En misschien lat overstap naar een 4 kanaals analoog versterker. Nadeel is dat ik mijn center's in serie of parallel moet aansluiten. 800 euro
3. 2x Marantz 6011, high's en lows op alle kanalen gescheiden. 1600 euro, maar beste kwaliteit.

• Sphinkx
Al eens gekeken op het forum van HTforum.nl? Daar kan je soms wel eens een koopje doen. Verschillende eind verstekers en/of receivers die daar te koop staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Als topic sluiter:

Ik heb de Marantz SR6011 gehaald. Daarbij was het blijkbaar mogelijk om de fronts extern te versterken en de top front en top backs intern.

Voor de fronts heb ik de ene Onkyo met bi-amp gebruikt en voor de top center en bottom center de andere Onkyo met bi-amp gebruikt. Door left en right te manipuleren kan ik de levels per speaker aanpassen voor een center gevoel.

Op 70% van de volume hoor ik geen enkele vervorming en dat is ook de grens waarbij het pijn aan je oren begin te doen.

Als er mensen zijn de mijn geweldige (frankenstein) setup willen zien, kan ik wel foto's uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

TheTurk schreef op vrijdag 15 september 2017 @ 17:00:
Yada yada + yada

Op 70% van de volume hoor ik geen enkele vervorming luidspreker clipping en dat is ook de grens waarbij het pijn aan je oren begin te doen.
ignorance is a bliss

[ Voor 4% gewijzigd door Lip op 15-09-2017 19:08 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Dat wist ik niet, maar ben geen (nog) audiophile, maar is er een tweaker die ik kan inhuren voor het meten van speakers voor een redelijke vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vast wel, dan moet je dat op V&A zetten. Het forum is daar namelijk niet voor :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTurk
Wat mij nu opvalt is, dat mijn kamer heel snel warm wordt door al het apparatuur en nu ben ik bang dat mijn stopcontact in fik gaat. Ik heb het 5 jaar geleden ook een keer gehad namelijk, maar een flatgebouw uit de jaren '50.

Ik heb nu op 1 stopcontact de volgende apparatuur.
3 versterker, Marantz 6011, 2x Onkyo 608
13 speakers, 2x200watt,8x120watt,2x150watt
subwoofer 400/800watt
En nog een extreem overgeclocked monster pc.

Probleem is dat alles onder 1 groep valt, ik kan het inprincipe verspreiden naar 3 stopcontacten, maar ben bang dat het onder 1 kabel valt.

Is dit een probleem? En hoe kan ik het oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Laatst online: 04:11

FeaR

In GoT we trust

Dit topic wordt met de minuut gekker. Nee, dat is geen probleem. En stop eens met het noemen van vermogen (het lijkt wel alsof je op al die Wattages geilt, beetje patsfactor). De speakers vragen namelijk niet het vermogen dat je noemt en wat ze wel vragen komt uit de receivers, dus die twee kan je niet optellen. Als je per receiver een 100 - 150 Watt doet (waarvan een groot deel opgaat naar processing en warmte (wat je dus merkt met drie Klasse A/B receivers en een pc in een kleine ruimte) een klein deel gaat naar de speakers) is dat al veel. Een "monster pc" klinkt leuk, maar dat zal in het gros van de gevallen ook een paar honderd Watt zijn, niet veel systemen draaien continue op 100%. Brand zal eerder komen door slechte bedrading, te veel vermogen vragen (wat je dus niet doet om aan de max van één groep te komen) laat hooguit de zekering/stop klappen.

Edit:
Het aanbod-deel mag verder via DM, zoals @The Eagle aangeeft is het forum daar niet de plek voor.

[ Voor 6% gewijzigd door FeaR op 15-09-2017 23:20 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1