Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08 10:52

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Ik zit hier met een misschien wat vreemde vraag, maar ik schiet hem toch maar in.

15 Augustus jl. heb ik een garantieaanvraag gedaan bij Caseking.de voor mijn videokaart, een MSI 1060 Armor die artifacts begon te geven, nog net binnen mijn garantieperiode.

Dus aangetekend opgestuurd met de garantie dat de verzendkosten worden gestort als je garantie gegrond word verklaard.
28 Augustus heb ik bericht ontvangen van Caseking dat ze mijn verzendkosten terug gingen storten.
Dus ik ging er dan maar vanuit dat de videokaart dan snel zou volgen....

Nu heb ik vandaag (6 september) pas bericht terug dat ze ook het geld van mijn videokaart gaan retourneren, i.p.v. mij een vervangende videokaart (die ze op voorraad hebben) aan te bieden. :(

Dezelfde videokaart kost op moment van schrijven 339 euro, terwijl ik er vorig jaar 309 euro voor heb betaald.

Feit is dus dat ik drie weken zonder videokaart heb gedaan en nu doodleuk een bedrag op mijn rekening terugkrijg die lager is dan dat de videokaart nu moet kosten.
Hoe kan ik Caseking.de toch zover krijgen dat ze mij een nieuwe videokaart sturen? Bellen ga ik morgen sowieso doen, maar ik wil wel met een goede casus aankomen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Hebben ze het gehele bedrag terug gestort en heb je dus eigenlijk al die tijd een GPU voor nop kunnen gebruiken?

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Zo kun je het ook bekijken ja, maar wat ik wil is gewoon een nieuwe videokaart.
Qua regels in Nederland weet ik dat het of een vervangend product, of geld terug is. Maar is dit in Duitsland ook zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:49
http://europa.eu/youreuro...tees-returns/index_nl.htm

Vervangend product zit ook in de Europeese richtlijnen

Maar ik zou er niet al te veel moeite in steken. Bellen en iets van druk achter zetten kan geen kwaad. Maar meer zou ik er zeker niet aan doen. En lekker Nederland voor een paar tientjes extra een andere halen
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OCV1

Of 1 van de andere goedkopere model die nederland rijk is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je geld terug eisen is wel het domste dat je kan doen als ze aanbieden het hele bedrag terug te betalen. Als je drie tientjes bijlegt heb je weer een videokaart met 2 jaar garantie, in plaats van een paar weken/maanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 16:03
Gnermo schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:29:
Zo kun je het ook bekijken ja, maar wat ik wil is gewoon een nieuwe videokaart.
Qua regels in Nederland weet ik dat het of een vervangend product, of geld terug is. Maar is dit in Duitsland ook zo?
Eigenlijk heb je best wel mazzel en mag je niet klagen. Je hebt dus al die tijd een gratis videokaart gehad en, zoals TommyboyNL al zegt, voor 3 tientjes heb je weer 2 jaar garantie. Een heel grote deel van de consumenten komt er slechter vanaf dan jij.

Sterker nog, ik vind dit best wel positieve reclame voor Caseking. Bedankt voor de tip! :P

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Ontbinding van de verkoop is het hoogst haalbare, waarbij je uiteraard je initiële aankoopbedrag terugkrijgt, zoals je nu hebt gekregen. Heel netjes dus van ze. Dat tussentijds de videokaartprijzen significant zijn gestegen is heel jammer, maar niet per se het probleem van de verkoper.

Ik vraag me af of je vervanging kan afdwingen in plaats van ontbinding verkoop.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Dit mag niet zomaar. Je hebt recht op vervanging of reparatie, en pas als dat niet kan of onredelijk is, blijft ontbinding over. Een vervangende kaart is nog gewoon leverbaar, dus die zou er ook moeten komen.

Je kan eventueel verwijzen naar de Europese richtlijn 1999/44/EG. Relevante stukken (Engelse versie, Duits en Nederlands zijn ook beschikbaar):
In the case of a lack of conformity, the consumer shall be entitled to have the goods brought into conformity free of charge by repair or replacement [...] In the first place, the consumer may require the seller to repair the goods or he may require the seller to replace them [...] unless this is impossible or disproportionate. The consumer may [...] have the contract rescinded if the consumer is entitled to neither repair nor replacement, or [...]
Ontbinding is iets wat jij kan vragen, en is niet iets wat de verkoper eenzijdig kan beslissen. Pas als het de enige optie is "moet" je ontbinden, maar dat is hier niet het geval (want vervanging is makkelijk mogelijk).

Zoals anderen aangeven kan het misschien wel verstandig zijn om voor E30 extra een nieuwe kaart te kopen met "nieuwe" garantie, maar in principe heb je gewoon recht op een vervangende kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri86
  • Laatst online: 19:25
TommyboyNL schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:58:
Je geld terug eisen is wel het domste dat je kan doen als ze aanbieden het hele bedrag terug te betalen. Als je drie tientjes bijlegt heb je weer een videokaart met 2 jaar garantie, in plaats van een paar weken/maanden.
Dit inderdaad. Bij vervanging telt de garantie van je originele aankoop op het ter vervanging geleverde product. Maw, je zou op je vervangende kaart geen garantie meer hebben. Nu kan je gewoon een nieuwe kopen voor een paar tientjes en heb je weer garantie als er iets mee mocht zijn.

Ik zou niet klagen! ;)

Overigens wel apart van de winkel, want voor hen is een vervangende kaart sturen in alle opzichten voordeliger (gezien de marge erop goedkoper dan aankoopbedrag terugstorten, geen garantie meer hoeven te verlenen want die is verlopen). Zeker omdat dit zelfs een gebruikte zou mogen zijn (hoeft enkel vergelijkbaar te zijn met het kapotte artikel).

[ Voor 22% gewijzigd door henri86 op 06-09-2017 23:53 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-08 04:29

Paulus0013

pom pom

henri86 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 23:48:
[...]

Dit inderdaad. Bij vervanging telt de garantie van je originele aankoop op het ter vervanging geleverde product. Maw, je zou op je vervangende kaart geen garantie meer hebben. Nu kan je gewoon een nieuwe kopen voor een paar tientjes en heb je weer garantie als er iets mee mocht zijn.

Ik zou niet klagen! ;)

Overigens wel apart van de winkel, want voor hen is een vervangende kaart sturen in alle opzichten voordeliger (gezien de marge erop goedkoper dan aankoopbedrag terugstorten, geen garantie meer hoeven te verlenen want die is verlopen). Zeker omdat dit zelfs een gebruikte zou mogen zijn (hoeft enkel vergelijkbaar te zijn met het kapotte artikel).
Dat waag ik te betwijfelen. Het product was immers niet conform en garantie gaat pas lopen nadat is geleverd volgens de overeenkomst.

Daarnaast, waarom mag dit een gebruikte zijn?
Moeten we nu wéér hetzelfde verhaal gaan oprakelen zoals de laatste weken in vele topics al voorbij is gekomen?

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Het punt want mij schuurt hier is dat ik nu drie weken heb moeten wachten zonder tegenbericht en in die tijd had ik zelf ook wel een nieuwe kaart kunnen aanschaffen zodat ik in ieder geval in die periode er mee verder kan.

Er zit overigens maar één jaar garantie op, dus ik betaal in feite 30 euro voor een jaar extra garantie dan.

Goede antwoorden verder, geeft stof tot nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Gnermo op 07-09-2017 08:58 ]

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:44
Gnermo schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:57:
Het punt want mij schuurt hier is dat ik nu drie weken heb moeten wachten zonder tegenbericht en in die tijd had ik zelf ook wel een nieuwe kaart kunnen aanschaffen zodat ik in ieder geval in die periode er mee verder kan.

Er zit overigens maar één jaar garantie op, dus ik betaal in feite 30 euro voor een jaar extra garantie dan.

Ik vind 3 weken nog behoorlijk meevallen en sluit me ook aan bij de andere reacties dat je helemaal niet mag klagen w.b.t het bedrag dat je terugkrijgt. :P

Gewoon een nieuwe kaart terugkopen.

Overigens zou ik een andere model 1060 terugkopen: eentje met vrm heatsinks ;)
En/of een gpu koeler waarvan een deel ook gemaakt is om contact te maken met de vrm's i.p.v. een losse heatsink daarop.
Géén ram heatsinks is heel normaal tegenwoordig maar géén heatsink/gpu heatsink op vrm's vind ik geen goede zaak.
Die vrm's kunnen behoorlijk heet worden en daardoor eerder stuk gaan.

Edit: ze komen wél met 3 jaar garantie blijkbaar!

[ Voor 41% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-09-2017 09:14 ]

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:43

Nou, je hebt recht op een goed product. Van een videokaart verwacht ik dat die langer dan een jaar meegaat bij normaal gebruik en in dat opzicht kun je je ook op 'garantie' beroepen langer dan dat jaar.

Daarnaast, je kunt nu een nieuwe kaart kopen voor een paar tientjes. Als je aangeeft dat je dit niet wilt en ze gaan wel voor je aan de slag heb je kans dat ze hem alleen laten repareren of een refurbished naar je toe sturen. Dat is in principe voldoende.

Ze zeggen wel eens, recht hebben en recht halen zijn twee verschillende dingen. In dit geval zou ik geen moeite steken in recht halen, omdat je mi. een prima deal krijgt.
Je zou ook op V&A kunnen kijken voor een tweedehands videokaart, als je die 3 tientjes te veel geld vindt. Dan heb je een vergelijkbare, vervangende kaart voor minder!

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:00:
[...]

Ik vind 3 weken nog behoorlijk meevallen en sluit me ook aan bij de andere reacties dat je helemaal niet mag klagen w.b.t het bedrag dat je terugkrijgt. :P

Gewoon een nieuwe kaart terugkopen.

Overigens zou ik een andere model 1060 terugkopen: eentje met ram en vrm heatsinks ;)
Géén ram heatsinks is heel normaal tegenwoordig maar géén heatsink op vrm's vind ik geen goede zaak.
En/of een gpu koeler waarvan een deel ook gemaakt is om contact te maken met de vrm's i.p.v. een losse heatsink daarop.

Die vrm's kunnen behoorlijk heet worden en daardoor eerder stuk gaan.
De "Armor" series komen ook maar met 2 jaar garantie i.p.v. de 3 jaar garantie op de betere modellen van MSI...
Heb je een suggestie? Ik heb deze destijds i.c.m. mijn MSI Krait moederbord gekocht omdat de zwart/wit combinatie dan goed uitkwam 8)7 ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koja78
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 02-09 13:53

Volgens de Europese regelgeving heb je toch twee jaar garantie?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:44
Gnermo schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:09:
[...]

Heb je een suggestie? Ik heb deze destijds i.c.m. mijn MSI Krait moederbord gekocht omdat de zwart/wit combinatie dan goed uitkwam 8)7 ;)
Gewoon even naar reviews kijken en goed naar afbeeldingen zoeken.

Als voorbeeld:

https://www.google.nl/sea...ymlfuM:&spf=1504768252783

Kijk naar nummer "4" op de afbeelding.
Die kaart heeft gewoon een passief koelblok wat op de printplaat zit, deze koelt een groot deel van de geheugenchips en ook de vrm's.

En komt met 3 jaar garantie ;)

Hij vloekt idd wel met je MSI Krait moederbord... maar mede door bovenstaande (En eigen ervaringen met 3x een defecte Asus R290 zonder vrm koeling...) zou ik de MSI Armor kaarten links laten liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door HugoBoss1985 op 07-09-2017 09:21 ]

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
celshof schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:06:
[...]
Nou, je hebt recht op een goed product. Van een videokaart verwacht ik dat die langer dan een jaar meegaat bij normaal gebruik en in dat opzicht kun je je ook op 'garantie' beroepen langer dan dat jaar.
Vraag is natuurlijk of dit van toepassing is daar het hier om een Duitse shop die voor zover mij bekend niet actief in Nederland klanten werft. Het kan dus goed zijn dat het Duitste recht van toepassing is, en ik weet niet of zij de dezelfde regeling hebben als Nederland (met levensduur verwachting) of dat ze de standaard 2 jaar vanuit de EU richtlijn hebben overgenomen binnen hun consumenten recht.

Korter dan 2 jaar zou echter niet mogen kunnen binnen de EU, tenzij TS op een of andere manier een zakelijke aankoop heeft gedaan. Dan is 1 jaar garantie wel goed mogelijk, en kan ook het consumenten recht in de regel het raam uit (tenzij er een reflexwet regeling van toepassing kan zijn).

Edit: Verkeerd gelezen, ander bedrijf.

[ Voor 42% gewijzigd door Dennism op 07-09-2017 09:52 ]

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
HugoBoss1985 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:12:
[...]

Gewoon even naar reviews kijken en goed naar afbeeldingen zoeken.

Als voorbeeld:
https://www.google.nl/sea...ymlfuM:&spf=1504768252783

Kijk naar nummer "4" op de afbeelding.
Die kaart heeft gewoon een passief koelblok wat op de printplaat zit, deze koelt een groot deel van de geheugenchips en ook de vrm's.

En komt met 3 jaar garantie ;)

Hij vloekt idd wel met je MSI Krait moederbord... maar mede door bovenstaande (En eigen ervaringen met 3x een defecte Asus R290 zonder vrm koeling...) zou ik de MSI Armor kaarten links laten liggen.
Ah, maar die versie is dus op moment van schrijven dik 380 euro. Groot verschil met de 309 die ik betaald heb dus.

• MsG
  • Laatst online: 11:21

MsG

Forumzwerver

Paulus0013 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 01:05:
[...]

Dat waag ik te betwijfelen. Het product was immers niet conform en garantie gaat pas lopen nadat is geleverd volgens de overeenkomst.

Daarnaast, waarom mag dit een gebruikte zijn?
Moeten we nu wéér hetzelfde verhaal gaan oprakelen zoals de laatste weken in vele topics al voorbij is gekomen?
Gebruikt en nieuw zijn van die typische consumententermen die helemaal niet voorkomen in de wetgeving. Daar wordt gesproken over conforme producten. Als ze dus een prima werkende gebruikte videokaart hebben liggen die prima dezelfde prestaties haalt is dat behoorlijk verdedigbaar conform. Als je nu nog weer een gloednieuwe videokaart zou moeten krijgen ga je er juist op vooruit, dat is niet per se het idee van garantie. Garantie is gewoon een termijn van gegarandeerde productwerking. Daarom wordt de garantietermijn ook niet weer opnieuw verlengd, ook al krijg je soms wèl een gloednieuw product terug.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Dennism schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:48:
[...]
Korter dan 2 jaar zou echter niet mogen kunnen binnen de EU
In de meeste EU-landen mag het idd niet korter zijn, maar in NL juist wel.

In NL hanteren we een te verwachten levensduur als implementatie van de EU-2 jaar. Alleen dat betekent wel dat we naast langere tijden, ook kortere tijden hebben geaccepteerd.

Als een fabrikant gaat zeggen dat zijn product bij de uitgang van de winkel al uit elkaar valt, dan heb je in NL redelijkerwijs garantie tot aan de deur.

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15:58
Gomez12 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:42:
[...]

In de meeste EU-landen mag het idd niet korter zijn, maar in NL juist wel.

In NL hanteren we een te verwachten levensduur als implementatie van de EU-2 jaar. Alleen dat betekent wel dat we naast langere tijden, ook kortere tijden hebben geaccepteerd.
Nee, dat klopt niet.

De EU wetgeving zegt: kijk naar levensduur, langer dan 2 jaar: dan heb je 2 jaar garantie, anders de levensduur. NL zegt: levensduur=garantie. Je hebt in NL dus nooit korter garantie dan in de rest van de EU. Ook in de rest van de EU kan je wel degelijk korter dan 2 jaar garantie hebben. Uit de MvT:
Artikel 5 lid 1 van de richtlijn ontneemt de koper evenwel zijn rechten indien het gebrek zich na meer dan twee jaar na aflevering openbaart. Het dient echter wel te gaan om een gebrek aan overeenstemming dat reeds bestond bij de aflevering. De maatstaf die Nederland voorstaat is derhalve niet meer of minder flexibel dan die van de richtlijn. Het is eerder zo dat de vraag of van een dergelijk gebrek sprake is ingevuld wordt door flexibele criteria (artikel 2 richtlijn; artikel 7:17 BW). Het enige verschil met de richtlijn is derhalve dat het de koper niet zijn rechten ontneemt indien een gebrek zich pas manifesteert na meer dan twee jaar na aflevering.
Over de betekenis van artikel 5 lid 1 van de richtlijn is misverstand gerezen. Zoals boven aangegeven beperkt dit artikel de termijn waarbinnen de verkoper aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming. Zie ook overweging 17 van de richtlijn. Het is derhalve niet zo dat artikel 5 lid 1 van de richtlijn meebrengt dat de verkoper gedurende twee jaar na aflevering aansprakelijk is voor ieder defect dat zich openbaart. Waar het in dit geval om gaat is of de koper mocht verwachten dat een dergelijk defect zich gedurende deze periode al dan niet zou openbaren. Wat de koper op dit punt mocht verwachten is afhankelijk van tal van omstandigheden, zoals de aard van de zaak (nieuw of gebruikt, merkartikel of niet), de hoogte van de prijs, het soort winkel waar de zaak is gekocht etc. Zo zal de koper van een goedkoop horloge niet dezelfde levensduur mogen verwachten als de koper van een merkhorloge, en is de verkoper niet zonder meer aansprakelijk indien het merkloze horloge in de periode van twee jaar na aflevering defect raakt. Ook de aard van het defect is van belang, zeker indien de oorzaak daarvan mede gelegen is in de intensiteit van het gebruik. Artikel 5 lid 1 van de richtlijn brengt dan ook niet mee dat de verkoper voor ieder defect gedurende twee jaar na aflevering aansprakelijk is. Het beoogt juist het tegenovergestelde, namelijk de verkoper na twee jaar na aflevering van aansprakelijkheid te ontheffen, ook indien de koper een defect zoals het zich heeft geopenbaard niet behoefde te verwachten. Omdat vooral de kopers van duurzame merkartikelen hier de nadelen van ondervinden, is deze regel niet overgenomen.

• Gnermo

Gnermo

All about that bass!

Topicstarter
Hierop nog even inhakend:

Ik heb bij een andere winkel een nieuwe videokaart aangeschaft, en die is ook geleverd.
Maar nu kom ik erachter bij het openen van de doos dat die al een keer open is geweest, en ook is de videokaart overduidelijk al eens uit de verpakking gehaald.

Ik heb een nieuw product gekocht, er staat nergens op de website aangegeven dat het om een geopende doos gaat.
Bovendien geeft de fabrikant van de videokaart aan dat er bij elke videokaart een muismat geleverd wordt, welke ik niet terugvind in de verpakking. Tevens mis ik het beschermende stukje plastic over de PCI-E connector.

Lijkt mij logisch dat ik dit niet accepteer. Foto's heb ik al gemaakt.
Hier staat een soortgelijke zaak met een open einde.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

[ Voor 17% gewijzigd door Gnermo op 14-09-2017 19:21 ]

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Dit gaat niet meer over je oorspronkelijke probleem. Het probleem dat je nu aankaart is al een lange discussie over geweest in ''Nieuw'' product blijkt al te zijn gebruikt. Je kan dat topic eens nalezen en eventueel je vraag daar stellen, met wat je zelf al gevonden hebt qua antwoorden.

Hier gaat dan ook een slotje op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.