Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:28
Goedendag medetweakers!

Ik heb een probleem wat denk ik met voeding / ampères te maken heeft.

Ik heb een Raspberry Pi 3B met daaraan een 2,5 inch portable 3TB HDD, als cloudserver. Dat is net geïnstalleerd maar draait onstabiel; de schijf valt regelmatig uit. Volgens mij heeft dat te maken omdat de Pi niet genoeg stroom kan leveren via de USB poort. Ik heb gelezen op internet dat een USB hub met eigen stroomtoevoer de oplossing is. Dus ik heb deze Goobay 67834 powererd USB hub gekocht.

Aansluit volgorde: Stroomtoevoer naar USB hub, USB kabel van HUB naar USB poort van Pi, USB kabel van Hub naar HDD.

De Pi start niet op. Zodra ik de USB hub uit de Pi haal, of ik haal de HDD uit de hub, start de Pi direct op. Als de Pi wel draait en ik sluit of de hub of de HDD aan, valt de Pi direct uit. Als alleen de hub aangesloten zit op de Pi, en dus geen HDD, werkt de Pi wel. Dus de HDD veroorzaakt dit.

Zoektocht op internet kom ik o.a. dit topic op Reddit tegen met hetzelfde verhaal. Daar hebben ze het over de stroomtoevoer / aantal ampère dat de Pi nodig heeft / dat HUB levert.

De Pi heeft een voedingsadapter van 5,1V 1,5A.
Volgens de website van Raspberry Pi moet je boven de 1A een powered USB hub gebruiken. Hier nog een powertabel van de Pi.
De USB hub heeft een voedingsadapter die 12V 5A levert. De USB poorten op de hub zouden maximaal 2,4A per poort kunnen leveren. De laadcapaciteit is 0,9A per poort. Aldus de handleiding.

Helaas kan ik nergens vinden hoeveel ampère de HDD nodig heeft. Maar, zonder hub start de Pi en de HDD wel op (alleen niet erg stabiel), met hub lukt het helemaal niet.

Waar gaat dit fout? :?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:48

g0tanks

Moderator CSA
Is mogelijk die hub brak? Wat nou als je er een USB stickje ofzo aansluit?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Neen... normaal sluit zo'n extern HD direct op een USB 3 poort aan en kan ie de volledige stroom trekken... als de hub met 4x USB de stroom netjes verdeelt... krijgt de externe HDD dus te weinig stroom...
Dus een geval van net even niet goed gerealiseerd dat het zo zit...
Dus eigenlijk zijn de USB poorten v/d hub beter dan een USB2 (500 mA max) en slechter dan USB3 (2.4 A geloof ik)....

Jouw eigen gegevens:

* De laadcapaciteit is 0,9A per poort
* De USB poorten op de hub zouden maximaal 2,4A per poort kunnen leveren

Dat is in tegenstrijd met elkaar... je bedoelt wrs dat de USB 3 poort waar deze hub op aangesloten wordt... max 2.4A trekt....

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 06-09-2017 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
g0tanks schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:00:
Wat nou als je er een USB stickje ofzo aansluit?
Als ik een USB stick op de hub aansluit blijft de Pi gewoon draaien.
route99 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:09:
Neen... normaal sluit zo'n extern HD direct op een USB 3 poort aan en kan ie de volledige stroom trekken... als de hub met 4x USB de stroom netjes verdeelt... krijgt de externe HDD dus te weinig stroom...
Dus een geval van net even niet goed gerealiseerd dat het zo zit...
Dus eigenlijk zijn de USB poorten v/d hub beter dan een USB2 (500 mA max) en slechter dan USB3 (2.4 A geloof ik)....

Jouw eigen gegevens:

* De laadcapaciteit is 0,9A per poort
* De USB poorten op de hub zouden maximaal 2,4A per poort kunnen leveren

Dat is in tegenstrijd met elkaar... je bedoelt wrs dat de USB 3 poort waar deze hub op aangesloten wordt... max 2.4A trekt....
De handleiding van de hub zegt het volgende:

Charging mobile devices
- Connect smartphones and other small mobile devices to the blue USB A socket (9PIN). The charging current is maximum 0.9A per port.
- Connect tablet PCs and orther rapid-charging devices to the red USB A socket (4PIN). The charging current is maximum 2.4A per port.

Data transmitting
Use the blue USB A socket (9PIN) for data transmitting.

Nu gaat het dus niet om laden, maar wel om data transmitting (dus blauw USB poort). Misschien haal ik nu wat door elkaar, maar ik dacht ik vermeld het wel even.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De USB hub heeft een voedingsadapter die 12V 5A levert
hier kun je aan zien... dat de hub voeding nooit de claims per poort aankan..
3 rode poorten= 3 x 2.4 A=7.2 A stroom.... je komt alleen al daar 2.2A tekort op totaal..
En dan reken je nog niet eens mee wat de data poorten aan stroom gebruiken, zelfs zonder laadfunctie...

Ook dit:
Maar, zonder hub start de Pi en de HDD wel op (alleen niet erg stabiel), met hub lukt het helemaal niet.
lijkt er al op dat het kantje boord is..
Of de hub is veel slechter dan beweerd wordt...maar dat kan ik niet beoordelen zo zonder meer gegevens.

Als de laadpoort te zwaar belast wordt kan dat wel eens tot instabiliteit v/d data poorten leiden....

Leg anders jouw vraag eens neer bij allekabels.nl... mijn ervaring is dat je binnen ca 1, max 2 dag(en) wel een antwoord hebt.

[ Voor 15% gewijzigd door route99 op 06-09-2017 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:04:
[...]

hier kun je aan zien... dat de hub voeding nooit de claims per poort aankan..
3 rode poorten= 3 x 2.4 A=7.2 A stroom.... je komt alleen al daar 2.2A tekort op totaal..
En dan reken je nog niet eens mee wat de data poorten aan stroom gebruiken, zelfs zonder laadfunctie...
Het vermogen is prima in orde; de belasting is 36 W (7.2 A over 5 V) terwijl de voeding schijnbaar 60 W aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Hmm... ik heb nooit echt kaas gegeten van electronica met wattages en amperes, haha. Maar ik begin dus te denken dat ik waarschijnlijk gewoon een uberslechte usb hub van €45 heb gekocht. Want zonder hub draait de schijf wel en met hub niet. Denk dat ik ga kijken naar een andere hub en deze terug stuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

GlowMouse schreef op woensdag 6 september 2017 @ 22:13:Het vermogen is prima in orde; de belasting is 36 W (7.2 A over 5 V) terwijl de voeding schijnbaar 60 W aan kan.
Dat kan allemaal wel waar zijn, dus daar zit geen beperking.... maar dat sluit niet uit de de rode poorten niet meer kunnen leveren ...dan volgens de TS is opgegeven...

Wat schrijft: Wikipedia: USB
Low-power and high-power devices remain operational with this standard, but devices using SuperSpeed can take advantage of increased available current of between 150 mA and 900 mA, respectively.[32] Additionally, there is a Battery Charging Specification (Version 1.2 – December 2010), which increases the power handling capability to 1.5 A but does not allow concurrent data transmission.[29] The Battery Charging Specification requires that the physical ports themselves be capable of handling 5 A of current[citation needed] but limits the maximum current drawn to 1.5 A.
Dus 0.9 A per poort als er ook data over gaan. (wat klopt met wat jij vermeldt)
Als pure laadstroom dan wordt ie gelimiteerd op 1.5 A... das beduidend lager dan de vermelde 2.4 A... afwijkend tov de norm?

Even terug komen op de 12V voeding... volgens mij levert een USB poort 5V...
Dat wordt ook bevestigd door die Wiki pagina:
Electrical
Signal 5 V DC
Max. voltage 5.00+0.25
Max. current 0.5 A (USB 2.0) 0.9 A (USB 3.0) 5 A (BC 1.2) 3 A (type-C) Up to 5 A (PD)
Dat betekent dat het verschil tussen die 12V en 5V wrs omgezet wordt in warmte.. of er moet een efficiente omzetter tussen zitten....

Dus je mag niet rekenen met 12Vx 5A = 60 Watt.... .
Neen als het verschil in wamrte omgezet wordt... dan mag je ten hoogste met 5A rekenen en dan is het max vermogen 5Vx5A=25Watt... En dan komt ie dus te kort om alle poorten 2.4 A te laten leveren.,...(tegelijk..)
In het geval van een omzetter, moet je het % rendement weten... om zinnige uitspraken te doen wat er aan bruikbaar aantal Watt's overblijft....

• Pazo
Bedankt voor je heldere uitleg @route99!

Als ik het dus goed begrijp, krijg je uit een USB poort waar je een HDD op aan sluit dus maximaal 0,9A. En waarschijnlijk is dat dus de weinig voor de HDD. Dat zou dus ook betekenen dat een andere hub niet helpt, en dat ik dus eigenlijk een HDD met eigen stroomtoevoer moet hebben? Toch vreemd dan dat ik op internet wel mensen tegen kom die HDD's via een hub op de Pi hebben aangesloten.

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Wat wellicht handiger is (en goedkoper) is om zo'n dubbele voedingsstekker te kopen voor je externe hd, de data in de pi en de voeding in een oude telefoon lader.

Zo heb ik het gedaan voor een timelapse experiment. Heeft een hele zomer perfect gedraaid.

www.weitjerock.com

• route99

route99

Pazo schreef op donderdag 7 september 2017 @ 07:56:
Bedankt voor je heldere uitleg @route99!Toch vreemd dan dat ik op internet wel mensen tegen kom die HDD's via een hub op de Pi hebben aangesloten.
_/-\o_
En:Weet je dan welke hub en welke externe HDD? Daar hangt alles van af...
Klein_Kipje schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:17:Wat wellicht handiger is (en goedkoper) is om zo'n dubbele voedingsstekker te kopen voor je externe hd, de data in de pi en de voeding in een oude telefoon lader
Prima idee. Wij hebben ook een externe HDD met zo'n dubbele stekker, die zeker op een USB2 poort nodig is, maar het bij ons op een USB3 poort wel zonder die extra USB stekker kan doen.

Edit....:
Zoals altijd.. ga eens bij de bron kijken.....daar zitten veel meer mensen met een Pi en vergelijkbare vragen...
https://www.raspberrypi.o...opic.php?t=127777#p855647
Re: Powered USB Hub help
Fri Dec 04, 2015 1:00 am
People are writing their experiences with different hubs, adapters, SD cards, etc all over the web :) So googling before buying would be better for long term reliability of hardware (:
Dus loop het forum daar eens na en doe verder wat met de suggesties daar gegeven.
Quick and dirty...:
https://www.raspberrypi.o....php?keywords=Powered+USB

[ Voor 27% gewijzigd door route99 op 07-09-2017 08:37 ]

• Pazo
Klein_Kipje schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:17:
Wat wellicht handiger is (en goedkoper) is om zo'n dubbele voedingsstekker te kopen voor je externe hd, de data in de pi en de voeding in een oude telefoon lader.
Je bedoelt zo'n USB Y-kabel, zoals dit?
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/31wyLFn8VHL._SL500_AC_SS350_.jpg
route99 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:29:
En:Weet je dan welke hub en welke externe HDD? Daar hangt alles van af...
Staat in de openingspost, eerste alinea met links naar de producten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klein_Kipje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-09 08:26
Zo'n kabel bedoel ik!

www.weitjerock.com

• Pazo
Dat is inderdaad wel een idee om te proberen. Zal eens kijken.

• route99

route99

Pazo schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:27:
[...]Staat in de openingspost, eerste alinea met links naar de producten :)
Dat sloeg op welke hub en HDD anderen gebruiken .....en dan kun je vergelijken waarom het in jouw situatie het tot nu toe niet werkte....
Wat jij hebt was me uiteraard duidelijk.... maar jij hebt problemen en een aantal anderen heeft het niet meer en dar kun je van leren... Net als die extra stekker optie van @Klein_Kipje .

• Pazo
O sorry, dat had ik inderdaad verkeerd begrepen. Ik heb de USB Y kabel inmiddels besteld en die komt morgen binnen, dus dan maar weer eens verder prutsen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Oke... het is gelukt, maar totaal anders dan gedacht.

Vandaag dus met de USB Y-kabel aan de slag gedaan, maar steeds als ik de HDD aansloot viel de Pi weer uit. Ook met externe voeding via dia de Y-kabel viel de Pi uit. Om gek van te worden. Maar, ik heb 2 Pi's draaien, naast elkaar in dezelfde behuizing, dus ik dacht ik steek de HDD in de andere Pi om te kijken wat er gebeurt. Geen enkel probleem, schijf start gewoon op, Pi blijft draaien. Zonder Y-kabel of extra voeding, gewoon rechtstreeks USB kabel van de HDD in de Pi. Dus het ligt aan de Pi!

Vervolgens voedingsadapters verwisseld om te kijken of daar het probleem lag, maar dat was niet zo. Toen heb ik de Pi uit de behuizing geschroefd om te kijken of ik wat aan kon ontdekken wat niet klopte. Niets aan te zien. Alles weer aangesloten en hoppa, boel startte zonder problemen weer op! Moet niet gekker worden...

Wat blijkt nou: de Pi maakte kortsluiting op de stalen behuizing! Zonder HDD ging dat goed, maar zodra ik de HDD aansloot moest er meer stroom geleverd wordt en ontstond er kennelijk dus kortsluiting. En soms ging het wel goed omdat ie dan kennelijk net geen contact maakte (vandaar de instabiliteit). Ik kan me nu ook herinneren dat ik wel eens de bezuiniging aanraakte en dan de Pi uit viel. Stom dat ik daar niet aan gedacht heb! En geluk dat er niets kapot is gegaan.

Kortom, alles draait nu gewoon zoals het hoort! En had dus niets met extra voeding te maken. Voel me zo stom.... |:(

In ieder geval ontzettend bedankt voor jullie hulp allemaal!

2x Pi en HDD

Linker Pi met de HDD maakte dus contact met de behuizing....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Cool dat je het zelf gevonden hebt.. Idd je ziet zelf hoe belangrijk zulke waarnemingen zijn...
Pagina: 1