Computer werkt zeer slecht na upgraden componenten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Hey mede-tweakers,

Ik heb afgelopen weken mijn computer deels geüpgrade.
Echter, sinds ik dit heb gedaan blijf ik problemen hebben welke ik niet kan verklaren..

- Games crashen, oneindig vaak bestanden repareren
- Windows installaties gaan fout, crashen tussendoor
- schijven kunnen niet gevonden worden zodra ze allemaal aangesloten zijn
- Windows reageert zeer traag
- applicaties laden niet goed
- windows updates werkt niet goed
- etc. etc. etc.

Dit is er nieuw in mijn pc gekomen

- Moederbord (al 1x vervangen)
- RAM (al 1x vervangen)
- CPU
- CPU koeler
- GPU
- PSU

Ofwel de kast en opslagmedium is hetzelfde gebleven.
Je zou direct wijzen dat het aan het opslagmedium ligt. Echter komt het probleem voor bij al mijn 3 SSD's, welke hiervoor allemaal prima werkte.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn met mijn PC??
Ik heb al zoveel geprobeerd dat ik de hoop een beetje verloren ben.

Indien dit helpt, de huidige config:
- Asrock z270 Pro4
- Curcial Sport DDR4 RAM 32Gb
- Intel i7 7700k
- Nvidia Titan Xp
- Corsair H115i RGB
- Samsung EVO 850 1Tb
- Samsung PRO 840 128Gb
- Curcial BX200 256 Gb
- Corsair AX760

Alvast bedankt voor alle hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:17
Wellicht kapotte SATA-kabels? Kun je eventueel andere proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-09 22:56

M2M

medicijnman

Ik zou beginnen met het downloaden van de ultimate boot cd en memtest86 eens een nachtje laten draaien. Mocht dat falen, dan heeft verder testen al geen zin meer en zit 't m ergens in de hardware.

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09:33
Heb je wel Windows opnieuw geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:59
ik lees niets* over de voeding? Heb je die goed aangesloten op het nieuwe moederbord en is deze nog echt goed?

*Beter lezen dus, PSU is ook vervangen. (werkt de oude nog?)

[ Voor 34% gewijzigd door nachtnet op 06-09-2017 21:43 ]

• koen0s
theblindman schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:55:
Wellicht kapotte SATA-kabels? Kun je eventueel andere proberen?
Ik heb bij het vervangen van het moederbord de nieuwe meegeleverde SATA-kabels gebruikt.
Onderling heb ik ook nog gewisseld. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat 8 SATA-kabels allemaal kapot zijn..
M2M schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:05:
Ik zou beginnen met het downloaden van de ultimate boot cd en memtest86 eens een nachtje laten draaien. Mocht dat falen, dan heeft verder testen al geen zin meer en zit 't m ergens in de hardware.
Dit heb ik bij het vorige moederbord en RAM wel gedaan ja, toen kwam er niets uit. Enkel dat mijn SSD constant verbinding verloor.

Hierna is het moederbord en RAM beide voor de zekerheid vervangen voor nieuwe units. Met de nieuwe spullen nog geen test gedaan, kan ik wellicht vandaag doen.
boers706 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:38:
Heb je wel Windows opnieuw geïnstalleerd?
Al zo'n honderd keer. De boot USB ook opnieuw geconfigureerd tweemaal.
nachtnet schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:42:
ik lees niets* over de voeding? Heb je die goed aangesloten op het nieuwe moederbord en is deze nog echt goed?

*Beter lezen dus, PSU is ook vervangen. (werkt de oude nog?)
De oude heb ik verkocht, was maar 430W dus zou mijn systeem niet goed trekken.
De nieuwe is een 80 plus platinum 700+ W voeding. Ik zal vandaag alle kabels nog eens goed aanduwen, echter ben ik er vrij zeker van dat dit het niet kan zijn.

Bedankt allemaal voor jullie reacties zover.
Ik zit er zelf aan te denken om een keer een Windows boot te installeren op een m.2 ssd (Geen SATA-kabels en poorten nodig) en te kijken wat dan het resultaat is. Ik zal vanavond hier de resultaten ook van posten.

Verwijderd

Ben benieuwd wat het probleem is. Ik volg dit ffkes :D

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20
Ik zou het eerst proberen met minimale hardware dus alleen moederbord, CPU en de IGP, 2 reepjes geheugen en één SSD. Kijken als dat werkt na een nieuwe installatie en dan eventueel uitbreiden en kijken waar het mis gaat.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen0s
audiojunk schreef op donderdag 7 september 2017 @ 12:51:
Ik zou het eerst proberen met minimale hardware dus alleen moederbord, CPU en de IGP, 2 reepjes geheugen en één SSD. Kijken als dat werkt na een nieuwe installatie en dan eventueel uitbreiden en kijken waar het mis gaat.
Dit had ik met het oude moederbord en RAM ook gedaan ja.

Wat ik vanavond zal doen:
- 1x 8Gb RAM
- Geen eGPU
- 1x Samsung EVO 850 1Tb OF 1x Samsung EVO 960 256Gb (als het met de EVO 850 nog niet goed gaat)
- Alle fans en lampjes en LEDjes die op SATA-power zitten loskoppelen

Ik zal de resultaten hier posten. Zodra Windows is geïnstalleerd zal ik Memtest86 etc. overnacht draaien met alle RAM-stickjes in het moederbord. Daarna een voor een alle SSD's opnieuw aansluiten en daarna de eGPU er weer in.

---UPDATE---

Nou, het probleem is opgelost. En ik schaam me toch lichtelijk over de oplossing.

Allereerst heb ik windows 10 nog eenmaal geprobeerd te installeren op mijn hoofd SSD (850 EVO). Hierbij heb ik gebruik gemaakt van een nieuwe USB-stick, want ja wie weet lag het daar wel aan..

Nadat dit weer fout ging heb ik een 960 EVO op de kop getikt bij de Media Markt en deze in het systeem gestopt. Toen ging de installatie prima en kwam ik weer prima in de computer. Maar goed, dit lost het probleem natuurlijk niet op, de andere drie SSD's deden het nog niet.

Hierna heb ik de 850 EVO aangesloten en deze werd wel gewoon gedetecteerd. Echter in AS SSD Benchmark lagen de lees en schrijfsnelheden maar rond de 10-50Mb/s. Verschillende kabels, SATA-poorten en uiteindelijk SSD's geprobeerd maar de resultaten bleven teleurstellend. Toen de schijf maar aan een andere SATA-power kabel gehangen en gekeken of dit hielp. En jawel! de SSD werkte weer naar behoren. Nu rustte alleen nog de vraag: is het de voeding of de kabel?

Een andere kabel in het slot gestopt en het probleem kwam terug. Dus je zou zeggen dat het dan een kapotte poort is. Echter leek mij dit onwaarschijnlijk.

Hier wil ik even duidelijk maken dat mijn voeding nogal onhandig onderin de kast zit weggewerkt achter wat metaalwerk voor het uiterlijk. Het is dus vrijwel onmogelijk om je hand in het gat te krijgen, laat staan te kijken in welke poort je de kabel stopt.

Toen ik de voeding in zijn volledigheid uit de kast had getrokken kwam ik erachter dat de kabel niet in een Peripheral slot zat, maar een CPU voeding slot. Hoe dat past, geen idee. Ik dacht altijd dat voedingen POKE-YOKE waren en een kabel enkel in een daarvoor bestemd slot paste. Bij het in elkaar zetten van de PC had ik dan ook blindelings de kabel in het eerste beste slot dat paste gesopt. Welja hierna de kabel in een juist slot gestopt en alle problemen waren opgelost. :|

Ik zal iedereen nu de gelegenheid bieden om mij uit te lachen, voor idioot uit te maken en andere taferelen.

Bedankt voor de support in ieder geval, ik ga nu eindelijk van mijn computer genieten. _/-\o_

[ Voor 55% gewijzigd door koen0s op 07-09-2017 19:58 ]

Pagina: 1