Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregorios
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn vraag
Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn pc geen of heel weinig stroom verbruikt wanneer ik hem uitschakel? Ik meet namelijk 27W continu wanneer ik mijn pc uit heb gezet, wat ik te veel vind.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ryzen 1700 op een Asrock Fatal1ty AB350 Gaming-ITX/ac moederbord met een Gigabyte 1050 OC low Profile kaart en 8 GB 3000Mhz Corsair geheugen. Met Windows 10 Home geïnstalleerd. Voeding is een Corsair CX450M.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Natuurlijk heb ik geen telefoons aan het lijden via een USB poort oid. Verder heb ik wake on LAN in de bios uitgezet. Daarnaast heb ik weinig dingen waar ik van weet welke stroom zouden kunnen verbruiken. Dus vandaar mijn vraag.

Beste antwoord (via Gregorios op 19-09-2017 21:44)

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Gregorios schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:25:
Windows sluit ik zeker compleet af. Verder meet ik het stroomverbruik met deze meter: https://www.conrad.nl/nl/...r-alecto-em-16-34689.html
Ik neem aan dat de nauwkeurigheid van deze meter voldoende is om te kunnen concluderen dat er meer dan 20W aan stroom verbruikt wordt.
[..]
Het zou mooi zijn als er een permanente (software) oplossing of setting voor is.
Nee. Niet voldoende. Je moet buitengewoon precies meten wil je met dergelijke lage stromen het vermogen kunnen uitrekenen. Hij zegt niets over de precisie van de fasemeting, en dat is hier essentieel.

De enige oplossing voor dit hardwarematige standby verbruik is een fysieke schakelaar.
Dat is er niet makkelijk bij kan is natuurlijk geen excuus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:56

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Voeding afzetten, je pc staat wrs in een diepe slaap, zie wel dat je windows heb ingesteld om af te sluiten en niet om in slaapstand te gaan :+

[ Voor 46% gewijzigd door Damic op 06-09-2017 20:53 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02:15
Met de PC in standby is de power-factor heel laag. De meeste metertjes die je in de winkel haalt zullen het verbruik niet goed kunnen bepalen, je hebt dan professionele apparatuur nodig.

Als je nog een ferrarismeter hebt en wat geduld kun je daarmee een betere schatting maken van het verbruik. Op de meter staat aangegeven hoeveel rotaties de schijf maakt per kWh, meestal komt dat neer op een paar Wh per rotatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:59
Steek het hele riedeltje in een stekkerblok met een aan-uit knop. Zet dat stekkerblok uit als de computer volledig uit staat; Klaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

hcQd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:05:
Met de PC in standby is de power-factor heel laag. De meeste metertjes die je in de winkel haalt zullen het verbruik niet goed kunnen bepalen, je hebt dan professionele apparatuur nodig.

Als je nog een ferrarismeter hebt en wat geduld kun je daarmee een betere schatting maken van het verbruik. Op de meter staat aangegeven hoeveel rotaties de schijf maakt per kWh, meestal komt dat neer op een paar Wh per rotatie.
of gewoon een lamp nast zetten en dat van het vermogen aftrekken wat je meet (dus lamp altijd aansluiten) en vermogen met en zonde pc meten het verschiil gebruikt je pc

ik heb vroeger een bureau gehad wat 100 watt in standbij gebruikte. zo zo gek is het niet om te meten

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gregorios
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-11-2024
Windows sluit ik zeker compleet af. Verder meet ik het stroomverbruik met deze meter: https://www.conrad.nl/nl/...r-alecto-em-16-34689.html
Ik neem aan dat de nauwkeurigheid van deze meter voldoende is om te kunnen concluderen dat er meer dan 20W aan stroom verbruikt wordt. Dat is naar mijn mening wel aan de hoge kant voor iets wat ik heb uitgezet.
Mijn Mini ITX case zit zo in elkaar dat ik geen toegang heb tot de schakelaar van de voeding. Natuurlijk kan ik wel mijn stekkerblok elke keer uit zetten, maar dat gaat ook vervelen. Het zou mooi zijn als er een permanente (software) oplossing of setting voor is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 01:17

g0tanks

Moderator CSA
Werkzaam stroombereik: 0.02 A - 16 A
Werkzaam vermogensbereik: 4 - 3680 W

Misschien dat een computer die uit staat te weinig stroom trekt waardoor je onnauwkeurige lezingen krijgt? Kan me best voorstellen dat zo'n goedkope meter voornamelijk ontworpen is voor het meten van apparaten die echt aan staan.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Ik neem aan dat de nauwkeurigheid van deze meter voldoende is om te kunnen concluderen dat er meer dan 20W aan stroom verbruikt wordt.
[..]
Het zou mooi zijn als er een permanente (software) oplossing of setting voor is.
Nee. Niet voldoende. Je moet buitengewoon precies meten wil je met dergelijke lage stromen het vermogen kunnen uitrekenen. Hij zegt niets over de precisie van de fasemeting, en dat is hier essentieel.

De enige oplossing voor dit hardwarematige standby verbruik is een fysieke schakelaar.
Dat is er niet makkelijk bij kan is natuurlijk geen excuus.
Pagina: 1