Casefans + intake of outtake tips vanwege hitte (met foto's)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Da Queen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-12-2025
Hallo lieve mede Tweakers,

We hebben een 4K gamepc gebouwd en hij voldoet aardig maar hij is nog niet helemaal naar onze wens. Hierbij 2 afbeeldingen, eentje van de binnenkant en eentje van hoe hij er vanaf de buitenkant uitziet met de nodige info.

https://ibb.co/jqvo1v

https://ibb.co/msqcuF

Probleem: In idle, webbrowsing, youtuben en films kijken zijn de volgende temperaturen

m.2 drive 950 pro: 35C tot 42C
cpu Intel 6700K @ 4,7ghz: 34C tot 39C
videokaart Gigabyte Aorus 1080ti Xtreme Edition: 33C (@ 45% fanspeed)

Maar zodra we gaan gamen dan verandert er een hoop. Na 25minuten spelen van Hellblade Senuas Sacrifice (een game met veel eisen) komen de volgende temps ...

m.2 drive 950 pro: 60C
cpu Intel 6700K @ 4,7ghz 56C/73C/52C/82C
videokaart Gigabyte Aorus 1080ti Xtreme Edition: 84C (op 100% fanspeed)

(bij GTAV gaat de temperatuur van de videokaart langzamer omhoog, maar uiteindelijk blijft hij ook constant rond de 84C en de cpu temps zijn iets lager, richting de 70C wel, de m.2 blijft 60C)

De m.2 drive wordt zo heet omdat hij onder de videokaart zit denk ik die gemidddeld 84C aanslaat tijdens het spelen van deze game. Ook schrok ik van de cpu temp, de 4 cores wisselen elkaar af qua temps meestal tussen de 56C en 75C maar zie heel af en toe ook uitschieters naar 82C, wat ik veel te hoog vind. Het gebeurt niet vaak, maar toch!

Nu kan ik 2x 92mm/80mm optional fans erbij doen aan de zijkant, aan de kant van de videokaart (ik ga dan uiteraard voor 92mm toch?) en aan de andere zijkant kan ik nog een optional 80mm plaatsen.

1. Welke 92mm fans zijn het beste hiervoor, denk eraan dat ze vlak op de videokaart zitten, dus high presure fans lijken me dan het beste toch? Ik dacht aan deze pricewatch: Noctua NF-A9x14 PWM, 92mm omdat ze extra dun zijn (14mm), het is al zo krap in de kast namelijk. Maar presteren deze nou hetzelfde als de standaard NF a9 noctua fans? Of zijn andere casefans nog beter? Ik heb het liefst de beste. En is de 80mm aan de andere kant nodig? Er komt wel altijd warme lucht uit als ik mijn hand ervoor houdt. Maar heeft het veel zin?

2. Heeft het zin om een stukje m.2 thermal tape pad op de m.2 drive te doen (wat ze vaak ook in laptops doen bij m.2 drives), of heeft dat nauwelijks zin om de temperatuur te verlagen?

3. Ook tips welkom wat betreft de fanrichting ... ik heb hiervoor alles zo duidelijk mogelijk op de afbeeldingen proberen te zetten. Ik heb de bovenste 180MM fan als intake omdat hij dan gelijk de cpu/cpu koeler koelt. Dit staat ook op de doos van de kast. Op zich raar want warme lucht (van de videokaart/m.2) stijgt en misschien is hij beter geschikt als outtakefan, maar ben dan bang dat de cpu te heet wordt en dat willen we niet.

Als iemand nog betere oplossingen heeft hoor ik dat ook graag. (alleen luchtkoeling, geen waterkoeling in ieder geval) De videokaart wil ik nog overklokken, maar wacht daar even mee, want wil eerst alles koeler hebben, anders wordt deze ook niet stabiel en klokt hij terug en kan hij niet het maximale.

Als je nog niet moe bent geworden van deze lange tekst en me uit de brand (haha) wil helpen, graag en dan bedank ik je gelijk voor de moeite voor het lezen van deze tekst en voor de geboden hulp! X _/-\o_

Alle reacties

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:58
Die 180mm fan aan de bovenkant omdraaien en dan ben je klaar denk ik.

Ik denk ook dat je voeding fan en CPU fan elkaar tegenwerken, misschien de voeding omdraaien als dat kan?

[ Voor 47% gewijzigd door mitsumark op 06-09-2017 20:39 ]

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:17

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

De 180 bovenaan omdraaien zodoende dat ie lucht uitblaast.
De 120 achteraan even afkoppelen om te zien wat de temperaturen dan doen.
Onderaan ook die 2x92mm fans plaatsen, je gpu krijgt te weinig verse lucht.

Is het mogelijk om het koelblok op de cpu 90° te draaien, zodoende dat alles met de luchtstroom mee zit?

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 06-09-2017 21:21 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Da Queen
@mitsumark bedankt voor je reactie. Ze werken elkaar niet tegen in ieder geval, de fan van de voeding zit nml aan de rechterkant op het plaatje.

@Damic ook bedankt voor je reactie! Helaas kan ik het koelblok niet 90graden draaien, maar op zich gaat hij nu ook met de luchtstroom mee omdat links op het plaatje een outtakefan zit.

Ik ga morgen de 180mm in ieder geval proberen om te draaien, maar de 120mm intake kan ik beter toch niet loskoppelen omdat er dan helemaal geen intakefan meer is? Edit: of bedoel je de outtake 120mm loskoppelen? Zijn 2 outtakefans niet beter dan 1 en vooral omdat deze 120mm dan met de luchtstroom van de cpu cooler meegaat?

Verder moet ik nog 92mm casefans kopen, iemand een idee welke t beste zijn voor deze case? En is die 80mm optionalfan aan de andere kant nog wel nodig?

Alvast bedankt weer!

[ Voor 11% gewijzigd door Da Queen op 06-09-2017 23:05 ]

• Da Queen
3dubbele post, foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Da Queen op 06-09-2017 23:02 ]

• Da Queen
3dubbele post, foutje

[ Voor 96% gewijzigd door Da Queen op 06-09-2017 23:02 ]

• Da Queen
Ik heb de 180mm inmiddels omgedraaid en deze werkt nu als exhaust en heb aan de zijkant 2x 92mm noctua intake fans erbij gezet en heb inderdaad ongeveer 10 graden lagere temperaturen. Bedankt hiervoor!

Alleen nu maakt de case wel een hoop kabaal (en wil eigenlijk nog lagere temps) en denk erover na om de 180mm exhaust fan en de 120mm rear exhaustfan te vervangen, ook omdat ze allebei 3pin zijn en niet pwm.

Iemand misschien een tip welke 180mm en 120mm exhaustfan enorm goed zijn in het verwijderen van hete lucht uit de kast, maar ook erg. stil is? Alvast bedankt

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 15:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Hoe heb je de fans aangesloten? Kun je ze langzamer laten draaien? Zelf gebruik ik altijd fancontrollers om de balans tussen koeling en geluid te bewaren.

Overigens is een gpu temp van 80 graden onder zware load geen probleem. Gpu's kunnen het prima hebben om goed warm te worden. Ook je cpu vond ik niet extreem heet. Waarom denk jij dat het een probleem is?

• Da Queen
Bedankt voor je reactie. Ik heb alle fans op het moederbord nu aangesloten (alleen de rear 120mm en de 180mm, die nu exhaust is inmiddels, hebben geen pwm - zijn 3 pins) maar kan ze inderdaad wel via bios wat aanpassen. Misschien tips welke fans ik harder moet doen en welke zachter? Want als ik bv 1 fan zachter zet, wordt de kast weer heter ed.

Ik dacht ergens te lezen dat 80C voor je cpu niet echt heel goed is. Verder wil ik mijn videokaart ook overklokken, en als hij nu al zo heet is doe ik dat liever niet. Wil graag een stabiele overklok hebben, dus misschien dat een betere 180mm en 120mm gaat werken, ook ivm met geluid. :-)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08-01 08:40

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

80c is ook nog prima voor je CPU, maar waarom heb je 'm dan ook overklokt? het zal wellicht iets extra prestaties geven, maar als jij je zorgen maakt om de temperatuur dan haal je dat er toch af? kijk of je je voltage nog iets kan verlagen, scheelt ook een hoop.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

• Da Queen
@NLBUURMAN Omdat we graag zoveel mogelijk frames willen halen op 4k. Ik durf niet zo goed dat te doen, mijn broer heeft eens de auto mode verandert in een getal onder de 1.4 en kreeg een cpu override melding en dat gaf enorm veel stress haha.

Heb je toevallig een idee welke 180mm exhaust PWM fan goed koelt maar ook niet een te hard volume heeft? Deze hebben we nu (is de stockfan van de case) maar is vrij luid en heeft geen PWM: pricewatch: Silverstone SST-AP181, 180mm

Bedankt alvast!
Pagina: 1