Appartement gekocht en kamers verhuren

Pagina: 1
Acties:

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje. Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn appartement die ik gekocht heb in Breda.
Het heeft 4 kamers, en in 1 kamer zal ik zelf wonen, en de overige kamers wil ik verhuren aan studenten. Ik blijf de hoofdbewoner en zal ook ingeschreven staan in de woning.

Weten jullie hoe het nou in elkaar zit? Ik lees hier en daar dat het mag en dan weer niet en dan weer wel...

Alle beetje info is van harte welkom!

Cheers

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 20:45
Als je een hypotheek hebt dan mag dat vaak niet van de bank - daar zal je dus aan moeten kloppen.

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-02 12:27
Je moet bij wel meer instanties aankloppen. Een eventuele vve vind daar meestal wel wat van, en ook de gemeente heeft vaak een mening.
Maar hier had je van te voren toch wel over nagedacht hoop ik?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:21
Kaninho schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:07:
Beste tweakers,

Ik heb een vraagje. Ik krijg binnenkort de sleutels van mijn appartement die ik gekocht heb in Breda.
Het heeft 4 kamers, en in 1 kamer zal ik zelf wonen, en de overige kamers wil ik verhuren aan studenten. Ik blijf de hoofdbewoner en zal ook ingeschreven staan in de woning.

Weten jullie hoe het nou in elkaar zit? Ik lees hier en daar dat het mag en dan weer niet en dan weer wel...
Je hebt te maken met verschillende regels, waar je navraag voor zult moeten doen:
- gemeentelijk
- fiscaal
- VVE

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:56

Bezulba

Formerly known as Eendje

Misschien een raar idee, maar had je dit niet moeten uitzoeken VOORDAT je het appartement kocht?

VVe's zijn hier trouwen in de regel op tegen.

blup

• Kaninho
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09-11-2025
Het was maar ook een idee wat in mij opkwam. Ik ga in er in feite alleen wonen, en kwam op het idee om eventueel een kamer te verhuren.

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Een VVE moet een dringende en aantoonbare reden aangeven waarom het verhuren niet wenselijk is. Bij het verhuren van het gehele appartement voor langere duur dan zou ik niet inzien waarom dit bezwaar valide zou zijn,maar bij losse kamerverhuur en dus meerdere "voordeur" gebruikers, veelal voor kortere duur, dan kan ik best begrijpen dat dit bezwaar voldoende is om verhuur niet toe te staan.

https://ak-advocaten.eu/k...n-verhuurverbod-opleggen/

[ Voor 9% gewijzigd door Breezers op 06-09-2017 20:31 ]

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:01

JvS

Ik heb hem zelf ook

Kaninho schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:27:
Het was maar ook een idee wat in mij opkwam. Ik ga in er in feite alleen wonen, en kwam op het idee om eventueel een kamer te verhuren.
Eventueel een kamer verhuren is wel wat anders dan er een heel studentenhuis van maken.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
Kaninho schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:27:
Alleen wonen en eventueel met vier andere studenten zijn wel twee extremen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Paragon93
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik zou zeggen; zoek een leuke partner die kan meebetalen aan de vaste lasten en geniet van je rust en ruimte.

Trust me, I'm an engineer

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

Er zijn vaak gemeentelijke regels gericht tegen verkamering.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Breezers schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:28:
Een VVE moet een dringende en aantoonbare reden aangeven waarom het verhuren niet wenselijk is. Bij het verhuren van het gehele appartement voor langere duur dan zou ik niet inzien waarom dit bezwaar valide zou zijn,maar bij losse kamerverhuur en dus meerdere "voordeur" gebruikers, veelal voor kortere duur, dan kan ik best begrijpen dat dit bezwaar voldoende is om verhuur niet toe te staan.

https://ak-advocaten.eu/k...n-verhuurverbod-opleggen/
kan toch gewoon in de statuten van de VVE staan? Dan is het gewoon nee.

blup

Verwijderd

Kan me voorstellen dat ze misschien in Breda wat soepeler zijn, maar in Utrecht zou je hiermee toch wel een redelijke kans op problemen hebben. Maar dat is alleen maar het stuk van de gemeente. De meeste VvE's verbieden kamerverhuur in de huisregels. Je mag eigenlijk altijd wel verhuren, maar dan het hele appartement aan 1 huishouden. De bank gaat er over het algemeen niet mee akkoord, omdat een deels verhuurd appartement veel minder waard is dan een leeg appartement (huurders hebben rechten, dus die krijg je er niet zomaar uit).

Toen ik nog een appartement in Utrecht had, hadden we ook 2 eigenaren die hun appartement illegaal omgebouwd hadden tot studentenhuis. Daar heeft de VvE toen werk van gemaakt: de illegale studentenappartementen gemeld bij de gemeente (geen vergunning, dat kon destijds in de tienduizenden euro's gaan kosten aan kosten voor de vergunning en de boete) en via een advocaat gesommeerd om zich aan de huisregels te houden met een civiele procedure in het vooruitzicht waarin om een dwangsom gevraagd zou gaan worden. Werkte wel: 1 van de eigenaren schrok zich te pletter en heeft het appartement net na de verbouwing weer in de verkoop gedaan. De andere eigenaar deed iets moeilijker, maar koos uiteindelijk ook eieren voor zijn geld. Duurde uiteindelijk wel even voor ze voor alle studenten een vervangende kamer hadden gevonden (kamers waren toen ook al heel schaars in Utrecht). In plaats van geld verdienen, hebben ze er uiteindelijk dus flink geld op verloren.

Zoek dit vooraf goed uit dus. NIet alleen de bank heeft hier wat over te zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2017 08:41 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Bezulba schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:32:
[...]

kan toch gewoon in de statuten van de VVE staan? Dan is het gewoon nee.
Dan moet je het linkje nog eens lezen, je kunt wel van alles in de statuten zetten als VVE zijnde, maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig of afdwingbaar, sterker nog als je als VVE dit dus "traineert"of verbiedt op verkeerde gronden is de VVE aansprakelijk voor de schade die je kan lijden (huurderving, gerechtkosten, waardevermindering, boetes voor niet nakoming etc)

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:49

Perkouw

Moderator General Chat
Het topic komt op mij over of je wilt dat wij uitzoeken hoe verhuur precies in elkaar zit en of dit in jou situatie mag. Wellicht niet zo bedoelt, maar het verhuren van vastgoed komt aardig wat bij kijken. Diverse dingen zijn hier al benoemd zoals kijken of de VVE het wel toestaat etc. aan de andere kant moet je ook kijken hoe je dit belastingtechnisch in elkaar zit. Verhuur je 1 kamer of meerdere? Wat voor contracten ga je hier van maken?

En al is gekeken naar https://www.belastingdien..._kamerverhuurvrijstelling ?

Ik zou echt eerst zelf wat meer onderzoek doen zodat je gerichtere vragen kunt stellen dan ''hoe zit dit in elkaar en mag ik dit?''.

• Bezulba

Bezulba

Formerly known as Eendje

Breezers schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:22:
[...]

Dan moet je het linkje nog eens lezen, je kunt wel van alles in de statuten zetten als VVE zijnde, maar dat maakt het nog niet rechtsgeldig of afdwingbaar, sterker nog als je als VVE dit dus "traineert"of verbiedt op verkeerde gronden is de VVE aansprakelijk voor de schade die je kan lijden (huurderving, gerechtkosten, waardevermindering, boetes voor niet nakoming etc)
Ik las het artikel anders, dat als het in de splitsingsacte staat de VVE gewoon "gelijk" heeft.

Maar ianal, dus ik ben ook niet exact bekend met hoe het zit, alleen dat bij mijn toekomstige VVE er best wel wat weerstand is tegen airbnb, tijdelijke verhuur en zelfs permanente verhuur van koopwoningen.

blup

• Dinmi
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 28-11-2024
Buiten alle financiële en juridische aspecten, denk ik ook dat je met de overige eigenaren rekening mag houden. Een studendentoko in een appartementsgebouw is over het algemeen geen onverdeeld genoegen.

From DEC to Dragon.

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:55
Bezulba schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:27:
[...]

Ik las het artikel anders, dat als het in de splitsingsacte staat de VVE gewoon "gelijk" heeft.

Maar ianal, dus ik ben ook niet exact bekend met hoe het zit, alleen dat bij mijn toekomstige VVE er best wel wat weerstand is tegen airbnb, tijdelijke verhuur en zelfs permanente verhuur van koopwoningen.
Hoe kunnen ze je als eigenaar nu tegen houden om je appartement in zijn geheel te verhuren aan een gezin of koppel....
Dat lijkt me wel een brug te ver.

Je hebt 4 kamers, dus ik neem aan dat je maximaal 2 studenten extra zou kunnen huisvesten.
Met die concrete vraag zou ik eens naar de VVE stappen.

Hoe doe je dat trouwens als je een vriendin krijgt, en je wil samenwonen. Ik neem aan dat dat toch zal mogen, of slijt de voordeur dan ook te veel?

Sony A7 iv en wat recycled glas

• smurfinmark
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 08:00
Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:43:
[...]

Hoe kunnen ze je als eigenaar nu tegen houden om je appartement in zijn geheel te verhuren aan een gezin of koppel....

Je hebt 4 kamers, dus ik neem aan dat je maximaal 2 studenten extra zou kunnen huisvesten.

Hoe doe je dat trouwens als je een vriendin krijgt, en je wil samenwonen. Ik neem aan dat dat toch zal mogen, of slijt de voordeur dan ook te veel?
Eerlijk gezegd zou ik dat als VVE nooit, maar dan ook nooit toestaan.
Er vanuit gaande dat je in een positie bent om dit tegen te houden.

In het beste geval is er geen overlast, maar er zijn veel scenario's te bedenken waar er wel overlast is voor de overige bewoners.

Ben trouwens wel benieuwd hoe de TS hier tegenaan kijkt ??

Verwijderd

Tommie12 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 09:43:
[...]

Ik neem aan dat je je vriendin geen kamer verhuurt. Daar gaat het om. Het appartement is 1 geheel: een zelfstandige woning.

Maar voor je naar de VvE stapt, is het misschien handiger om eerst bij de gemeente te informeren naar de mogelijkheden om een appartement als meerdere wooneenheden met gedeelde voorzieingen te verhuren. En daarna naar je financierder. Als je bij die 2 al een "nee" krijgt, dan heeft het al geen zin om naar de VvE te gaan.

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 21:30

Jiffy

God, you're ugly!

Vier kamers en één daarvan ga je zelf gebruiken, dus in totaal drie verhuren? Nog afgezien van wat de VVE en de gemeente daarvan vinden: hou je er ook rekening mee dat je HRA dan voor een groot deel vervalt? Het is dan namelijk geen "eigen woning, dienende als hoofdverblijf" meer. Je HRA vervalt dan voor 75% (als het idd om drie van de vier kamers gaat). Bovendien moet je dan ook rekening gaan houden met vermogensrendementsheffing, om dezelfde reden.

Klinkt meer als: "ik was dronken/stoned/allebei en dacht dat dit een goed idee was maar heb er nog niet serieus over nagedacht"...

[ Voor 4% gewijzigd door Jiffy op 07-09-2017 10:13 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-12-2025
Ik ben hier alleen met een bakje popcorn en lees uit interesse mee... Maar @Jiffy , HRA is 50% van de rente toch? Als je rente maar 5% bedraagt op de hypotheek dan komt dat toch maar neer op hooguit 50 euro besparing in de maand voor een simpel huis van 2.5-3 ton?
Of bereken ik dat helemaal verkeerd?
Anders lijkt me dat te verwaarlozen als je toch 200-450 euro per inwonende vraagt.

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-02 17:40
7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
Ik ben hier alleen met een bakje popcorn en lees uit interesse mee... Maar @Jiffy , HRA is 50% van de rente toch? Als je rente maar 5% bedraagt op de hypotheek dan komt dat toch maar neer op hooguit 50 euro besparing in de maand voor een simpel huis van 2.5-3 ton?
Anders lijkt me dat te verwaarlozen als je toch 200-450 euro per inwonende vraagt.
Euhm: 5% van 3 ton is 15k op jaarbasis.
/edit: Daar wordt je eigenwoning forfait vanaf getrokken (2250 euro over 3 ton).
Dan houdt je 12.750 euro per jaar over. Dat wordt van je belastingopgave afgetrokken.
Gaan we even uit van dat dat volledig in de 42% valt, dan is dat 5355 euro per jaar, oftewel bijna 450 euro per maand.
Wel even iets meer als de 50 euro per maand.

/meer ontopic:
In bijna alle gemeenten is het verboden om zomaar kamers te gaan verhuren aan studenten zonder vergunning. En die vergunningen worden al jaren niet meer afgegeven aan kleine particuliere verhuurders (in veel gemeenten iig). Ik zou dat dus eerst eens nalopen, want zomaar kamers verhuren mag niet zomaar.

/disclaimer:
Ik verhuur zelf een aantal appartementen particulier.

Volledige verhuur van het appartement mag in principe altijd (wordt gewoon een box 3 eigendom waar dan de eventuele hypotheek van afgetrokken wordt), tenzij expliciet verboden door de VVE (ja echt, die zijn daartoe gemachtigd, maar het komt maar zelden voor en het MOET in de splitsingsakte staan, ze kunnen niet achteraf zeggen "het mag niet" als het niet in de splitsingsakte staat).

Kamer verhuur daarentegen wordt vrijwel ALTIJD verboden door de VVE en dat mag achteraf heel eenvoudig gehandhaafd worden: de woning heeft immers een andere bestemming gekregen als een-gezins woning. Deze definitie zal altijd in de splitsingsakte staan, tenzij er echt mensen hebben lopen slapen bij de bouw / opstelling van de splitsingsakte. Je zult dan altijd opgezadeld worden met eventuele juridische kosten EN de problemen met het er weer uitkrijgen van je huurders.

Dus als je met een VVE te maken hebt, kun je in 99,9% van de tijd er van uit gaan dat je GEEN kamers mag verhuren.

[ Voor 54% gewijzigd door OverSoft op 07-09-2017 11:08 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:02
@Kaninho Welke informatie heb je zelf al gezocht en gevonden? We verwachten hier wel enige mate van eigen inzicht en sowieso is een plek om te beginnen al het papierwerk wat je bij de woning krijgt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
Maar @Jiffy , HRA is 50% van de rente toch? Als je rente maar 5% bedraagt op de hypotheek dan komt dat toch maar neer op hooguit 50 euro besparing in de maand voor een simpel huis van 2.5-3 ton?
Nee.
Ja. :)

HRA is de betaalde hypotheekrente, minus het eigenwoningforfait (2017: 0,75% van de WOZ-waarde), maal het percentage dat je aan inkomstenbelasting betaalt, met een jaarlijks met 0,5 procentpunt afnemend maximum. Dan zit je al snel op het dubbele, of zelfs ver daar boven. Nog steeds veel minder dan je aan huur krijgt, maar wél iets om rekening mee te houden.

Daarnaast gaat de woning als je boven de vrijstelling uitkomt (voor het verhuurde deel) van box 1 naar box 3 en word je dus al snel geconfronteerd met vermogensrendementsheffing. Oh, en je betaalt natuurlijk (met meerdere bewoners) hogere gemeentelijke- en waterschapsheffingen (reinigingsheffing enzo).

Dat zijn gewoon dingen waar je rekening mee moet houden, nog afgezien van of de bank, de VVE en de verzekeringsmaatschappij(!) het goed vinden.
Dat is dus nog maar de vraag. Je zult er vrijwel zeker winst op maken, maar dat kon wel eens fors minder zijn dan verwacht.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:45
Ik heb een tijd bij iemand in het huis gewoond, hij woonde er zelf in en kon 2/3 (?) studenten bij hem in laten wonen zonder al te veel gedoe en betaalde ook (zoals jij) een hypotheek. Het verschilt echter per gemeente, het is erg moeilijk om hier goed advies te krijgen. Is er niet iemand in de gemeente die er mee bekend is?

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Verwijderd

Het is ook echt heel erg afhankelijk van de VVE.

In de splitsingsakte kan een verbod staan op kamerverhuur. Dan mag het sowieso niet.

Het kan ook zijn dat zo'n verbod er niet staat. Dan is het wat diffuser. Maar als je full time 75% van de woning gebruikt voor commerciële verhuur, dan denk ik dat je de woning niet meer gebruikt conform zijn bestemming (wonen). En de VVE is ook bevoegd om op te treden tegen een eigenaar die zijn appartement in strijd met de bestemming gebruikt. Dat is trouwens ook de rechtsgrond om tegen AirBNB op te treden (bestemmingswijziging).

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2017 17:52 ]

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@Verwijderd Gewoon uit interesse, is wonen in een huis dat commercieel verhuurd wordt geen bestemming "wonen" dan? Of is kamerverhuur een andere bestemming?

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 10:26
Toevallig onlangs een artikel over gezien in de NRC. Verder weet ik er niks van maar mogelijk nuttig?

https://www.nrc.nl/nieuws...n-kamer-12851592-a1572367

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 31-12-2025
Je kan gewoon verhuren met behoud van rente aftrek zolang de huur inkomsten niet meer dan 5100 euro per jaar bedragen. Je hoeft het ook niet op te geven bij de belastingdienst. Meestal doet een vve niet moeilijk, in iedergeval in amsterdam niet.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07-12-2025

Amphiebietje

In de blubber

JvS schreef op donderdag 7 september 2017 @ 18:55:
@Verwijderd Gewoon uit interesse, is wonen in een huis dat commercieel verhuurd wordt geen bestemming "wonen" dan? Of is kamerverhuur een andere bestemming?
Vaak wordt onder "wonen" bedoeld "bewoning door de hoofdbewoner en zijn/haar familie".

• Dennis
  • Laatst online: 22:01
Zolang je er zelf blijft wonen is er niet zoveel aan de hand en kun je doen wat je van plan bent. Ik heb het zelf ook jarenlang gedaan in mijn flat in Amsterdam en dat levert een mooi zakcentje op. Als je er zelf niet meer woont wordt het wél een probleem.

Oh en het is ook prima dat je de andere persoon laat inschrijven. Enige is natuurlijk wel dat je waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing zullen stijgen.

• Jiffy

Jiffy

God, you're ugly!

Dat je het zelf jarenlang gedaan hebt wil niet zeggen dat het ok is, natuurlijk. :)

Ik noem maar iets: heb je je bank geïnformeerd? Je verzekeringsmaatschappij? De VVE? De belastingdienst? En die vonden het allemaal prima en hebben dus toestemming verleend?

• TwanJ
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-06-2023
[b][message=52497873,noline]

Klinkt meer als: "ik was dronken/stoned/allebei en dacht dat dit een goed idee was maar heb er nog niet serieus over nagedacht"...
Haha, je zou het haast zeggen.

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-02 12:11
Dennis schreef op zaterdag 9 september 2017 @ 08:52:
Zolang je er zelf blijft wonen is er niet zoveel aan de hand en kun je doen wat je van plan bent. Ik heb het zelf ook jarenlang gedaan in mijn flat in Amsterdam en dat levert een mooi zakcentje op. Als je er zelf niet meer woont wordt het wél een probleem.

Oh en het is ook prima dat je de andere persoon laat inschrijven. Enige is natuurlijk wel dat je waterschapsbelasting en afvalstoffenheffing zullen stijgen.
Mooi voorbeeld & goed gedaan - waarom ben je ermee gestopt?

Nu is er in Breda naar mijn weten geen groot tekort, maar ik vind veel reacties nogal bekrompen hier!

In vele studentensteden is er een groot tekort aan kamers. In Utrecht kunnen studenten weinig vinden en ook young professionals kunnen volgens mij niet eens slagen voor 500 euro per maand voor een kamer in een gedeeld huis.
Dat komt volgens de jury, doordat Utrecht het huizenbezitters moeilijk maakt om huizen om te bouwen tot meerdere woningen. Volgens de bewoners van sommige wijken veroorzaakt dat splitsen van woningen namelijk overlast en tast het de leefbaarheid aan.
Tip voor een gezondere markt: Sla niet door in regelgeving en maak het belastingtechnisch makkelijker. Ja, van een eigenaar verwacht ik logischerwijs dat je het huis brandveilig maakt, maar om jezelf te moeten overgeven aan de 'instantie-goden' slaat nergens op. Een simpele aanmeldprocedure en regelmatige controles leveren meer op!

Ps. Ik heb 0 last van mijn studentenhuis-buren. Dit, in schril contrast met de naburige kinderopvang die dagelijks overlast veroorzaken in zowel verkeer, herrie en rommel..

[ Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 10-09-2017 00:47 ]

• Dennis
  • Laatst online: 22:01
Harm_H schreef op zondag 10 september 2017 @ 00:43:
[...]

Mooi voorbeeld & goed gedaan - waarom ben je ermee gestopt?
Ik wilde mijn huis weer gewoon voor mezelf. Voelde me toch ongemakkelijk om in mijn pyjama rond te lopen. En ik wilde ook de extra ruimte terug.

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

Ik heb een tijd een kamer in mijn appartementje (onder)verhuurd aan een user hier van GoT, nooit problemen mee gehad.

Je kan/mag altijd wel samen gaan wonen met een vriend. Hoe je die kent is niet relevant.

Bedenk je wel dat wanneer je echt officieel een kamer gaat verhuren de huurder recht heeft op een aantal zaken, zoals een eigen slot in de deur en ook in alle redelijkheid gebruik moet kunnen maken van gemeenschappelijke ruimten. Hij mag dus ook een feestje geven met 20 vrienden waarvan je niemand kent. Natuurlijk kan afdwingen dat dat altijd in overleg moet, maar echt weigeren mag je niet (of je bent zo'n enorm vervelende huisbaas/hospita waar niemand met plezier komt wonen).

Bedenk ook dat je iemand zeer lastig kan bijsturen in zijn/haar gedrag. Denk aan keuken schoon achterlaten of haren in doucheputje. Iedereen is bij bezichtiging de ideale huurder :P

Je kan zolang je er zelf woont wel makkelijk iemand er uit zetten door het te gooien op eigen gebruik van de gehele woning.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik denk dat er hier niet echt gek wordt gereageerd op de vraag "een kamer verhuren", maar meer op de notie dat er een studentenhuis gevestigd wordt.
DropjesLover schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:38:
Je kan/mag altijd wel samen gaan wonen met een vriend. Hoe je die kent is niet relevant.

Bedenk je wel dat wanneer je echt officieel een kamer gaat verhuren de huurder recht heeft op een aantal zaken, zoals een eigen slot in de deur en ook in alle redelijkheid gebruik moet kunnen maken van gemeenschappelijke ruimten. Hij mag dus ook een feestje geven met 20 vrienden waarvan je niemand kent. Natuurlijk kan afdwingen dat dat altijd in overleg moet, maar echt weigeren mag je niet (of je bent zo'n enorm vervelende huisbaas/hospita waar niemand met plezier komt wonen).
Hoe definieer je gemeenschappelijke ruimten? Ik heb de eerste vier jaar dat ik op mezelf woonde ook altijd een kamer verhuurd, maar in mijn appartement lag de gang centraal en mijn slaap en (mijn!) woonkamer in de linkerhelft van het huis, en de gang, keuken, wc, badkamer en de verhuurde kamer in de rechterhelft. De woonkamer was niet gezamenlijk in mijn definitie :).

Overigens zorgde ik altijd voor tijdelijke huurders die ook expliciet tijdelijk in Utrecht wilden wonen (stagaires uit het noorden, oosten, zuiden van het land :)). Ik wilde geen gezeik en binnen 9 maanden hospitahuur kan je iemand er altijd weer uit knikkeren.

Pagina: 1