7Sins schreef op donderdag 7 september 2017 @ 10:23:
Ik ben hier alleen met een bakje popcorn en lees uit interesse mee... Maar @
Jiffy , HRA is 50% van de
rente toch? Als je rente maar 5% bedraagt op de hypotheek dan komt dat toch maar neer op hooguit 50 euro besparing in de maand voor een simpel huis van 2.5-3 ton?
Of bereken ik dat helemaal verkeerd?
Anders lijkt me dat te verwaarlozen als je toch 200-450 euro per inwonende vraagt.
Euhm: 5% van 3 ton is 15k op jaarbasis.
/edit: Daar wordt je eigenwoning forfait vanaf getrokken (2250 euro over 3 ton).
Dan houdt je 12.750 euro per jaar over. Dat wordt van je belastingopgave afgetrokken.
Gaan we even uit van dat dat volledig in de 42% valt, dan is dat 5355 euro per jaar, oftewel bijna 450 euro per maand.
Wel even iets meer als de 50 euro per maand.
/meer ontopic:
In bijna alle gemeenten is het verboden om zomaar kamers te gaan verhuren aan studenten zonder vergunning. En die vergunningen worden al jaren niet meer afgegeven aan kleine particuliere verhuurders (in veel gemeenten iig). Ik zou dat dus eerst eens nalopen, want zomaar kamers verhuren mag niet zomaar.
/disclaimer:
Ik verhuur zelf een aantal appartementen particulier.
Volledige verhuur van het appartement mag in principe altijd (wordt gewoon een box 3 eigendom waar dan de eventuele hypotheek van afgetrokken wordt), tenzij expliciet verboden door de VVE (ja echt, die zijn daartoe gemachtigd, maar het komt maar zelden voor en het MOET in de splitsingsakte staan, ze kunnen niet achteraf zeggen "het mag niet" als het niet in de splitsingsakte staat).
Kamer verhuur daarentegen wordt vrijwel ALTIJD verboden door de VVE en dat mag achteraf heel eenvoudig gehandhaafd worden: de woning heeft immers een andere bestemming gekregen als een-gezins woning. Deze definitie zal altijd in de splitsingsakte staan, tenzij er echt mensen hebben lopen slapen bij de bouw / opstelling van de splitsingsakte. Je zult dan altijd opgezadeld worden met eventuele juridische kosten EN de problemen met het er weer uitkrijgen van je huurders.
Dus als je met een VVE te maken hebt, kun je in 99,9% van de tijd er van uit gaan dat je GEEN kamers mag verhuren.
[
Voor 54% gewijzigd door
OverSoft op 07-09-2017 11:08
]