Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding maakt raar geluid (lijkt op ratelen van oude hdd?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sh1fty88
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:09
Mijn vraag:
Ik heb gisteren mijn videokaart omgewisseld van een AMD 380x naar een Nvidia 1080.
Ik merk nu dat de voeding een raar geluid maakt. het is geen geknetter o.i.d. maar klinkt meer als
het ratelen van een oude hdd (alleen niet zo hard qua volume).

Kan dit kwaad/is mijn voeding stervende?

Relevante software en hardware die ik gebruik:

Software maakt in dit geval niet uit, geluid begint meteen op het moment dat de PC aangezet wordt (in bios/uefi dus ook al).

Voeding: Corsair HX750w
Hardware overig:
i7 6700K
Gigabyte Z170M-D3H-CF
Samsung 951 (NVMe)
Samsung 830 256GB SSD
16GB Kingston 2400Mhz
Gigabyte AORUS GTX 1080 Extreme edition

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Het geluid dus kunnen lokaliseren naar de voeding

De ventilator heb ik los gehad: Geluid blijft aanwezig
Er zitten 4x een 8-pin connector voor gfx kaarten op, elke combi geprobeerd: Geluid blijft aanwezig
Oude videokaart terug gezet (Enkele 8 pins in dit geval): Geluid is weg
1080 in een andere PC gezet: zelfde 'ratelend' geluid wordt NIET waargenomen

Thanks in advance!

Alle reacties

• Sh1fty88
Heb al een nieuwe besteld en deze voor garantie aangemeld.

• benniep
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:44
De videokaart of de voeding?..heb hier hetzelfde sinds de inbouw van een 760 GTX.

• Sh1fty88
benniep schreef op zondag 10 september 2017 @ 09:56:
De videokaart of de voeding?..heb hier hetzelfde sinds de inbouw van een 760 GTX.
Voeding, nieuwe heeft geen problemen en volgens Corsair Support is het ook de voeding.
Des te meer vermogen ik van de GFX kaart vraag des te erger het geluid wat uit de voeding kwam.

Corsair had aanbevolen een RMA voor de oude voeding in te dienen.

[ Voor 9% gewijzigd door Sh1fty88 op 10-09-2017 10:38 ]

• benniep
ok thnx voor de info...bij mij duurt het geratel 5 sec..en houdt dan op..maar ook niet elke keer..alleen als het wat langer stil gestaan heeft..hier ookkoverigens 8+6 pins..bij oude gtx 750 met 6 pins nooit problemen gehad

• Sh1fty88
Bij mij was het geluid niet aanwezig wanneer je niks bijzonders met de GPU deed (dus windows desktop etc.) op het moment dat de kaart moest presteren hoorde je het geluid alleen maar erger worden.

Heb je al gekeken of je voeding uberhaubt wel voldoende wattage heeft?

• benniep
Ja Recon Bronze 750 watt

• Sh1fty88
Nooit van gehoord, maar zeer waarschijnlijk is je voeding kapot aan het gaan.
Hier kom je maar op 1 manier achter, andere voeding proberen of andere kaart met 2x 6/8 pin proberen.

• benniep
Ik denk het ook..Het is overigens een Recom pricewatch: Recom Power Engine 750 Plus het nog even met perslucht goed schoon blazen..zit behoorlijk veel stof in zag ik net.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:51

br00ky

Moderator Harde Waren
@benniep die Recom wil je sowieso niet in je pc hebben. Dat is prut. En laat een voeding nou net een van de belangrijkste onderdelen van je pc zijn... Zeker bij de leeftijd liever vandaag dan morgen vervangen.

Wat @Sh1fty88 beschrijft kan coilwhine zijn. Dat heb je soms met bepaalde (combinatie van) onderdelen. Vrij weinig aan te doen behalve retourneren.

• benniep
Voeding heeft het bij mij overigens al ruim 5 jaar goed gedaan..prijs kwaliteit verhouding is prima volgens mijn ervaring..zo lang die het nog doet..Heeft een 4670k met een gigabyte Geforce 750 GTX met div. andere hardware zonder problemen voorzien van wattage op een Asus Sabertooth bordje..nu met de 760 van msi..af en toe wat rare geluiden...maar niet altijd....voeding is zo besteld en binnen...Dus ik wacht het wel even af..

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:51

br00ky

Moderator Harde Waren
De prijskwaliteit is echt prut, omdat de kwaliteit suboptimaal is. Bagger is het niet, maar het kan vele malen beter. Er zitten hoogstwaarschijnlijk Fuhjyyu condensators in en die zijn van slechte kwaliteit. Deze geven een gevaarlijk hoge ripple door aan de onderdelen.

Lees alsjeblieft de TS van Voeding advies en informatie topic - Deel 33 door om jezelf ervan te doordringen hoe belangrijk een goede voeding is :).

Een slechte voeding kan je hele build frituren. Dat is toch zonde?

Wellicht kan onze voedingsmaster @-The_Mask- hier nog het een en ander nuanceren of toevoegen.

[ Voor 8% gewijzigd door br00ky op 10-09-2017 11:41 ]

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@Sh1fty88 Lijkt op coil whine.
@benniep Van jouw lijkt eerder op een defect fan lager. Overigens een voeding kan het prima goed lijken te doen, terwijl die eigenlijk al stuk is en de rest van de onderdelen ook stuk probeert te krijgen. ;) Recom is wel zo'n merk die daar goed in is door het gebruik van Fuhjyyu condensators.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Sh1fty88
Thanks voor de info :) hij is reeds vervangen. ik ben van het probleem af en Corsair gaat de oude psu waarschijnlijk Nakijken/fixen/vervangen :)

• benniep
Ik denk idd ook dat het de lager is vd fan...zit veel speling op de fan. Toch de voeding maar vervangen.
Pagina: 1