Waarom ik niet meer actief mee wil discussiëren op Tweakers

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik ben aan het overwegen om niet langer inhoudelijk te reageren hier op Tweakers.

Redenen daarvoor zijn de volgende:

Ik heb het gevoel dat er veel kritiek komt op artikelen van de redactie (of het nu gaat om een nieuwsbericht, review, of wat dan ook). Ook op meningen van anderen wordt vaak kritiek gegeven. Op zich ben ik voorstander van opbouwende kritiek, zodat de kwaliteit van de informatie op Tweakers verbetert.

Velen geven echter kritiek zonder onderbouwing. Dat komt de geloofwaardigheid van hun kritiek niet echt ten goede. Zij die hun kritiek wel onderbouwen, plakken vaak een link naar een bron in hun reactie, of plakken de relevante tekst uit de bron rechtstreeks in hun reactie.

Ik ben voorstander van het geven van goed onderbouwde kritiek, liefst door het verwijzen naar niet één, maar meerdere bronnen. Uiteraard moet je wel opletten dat de bron(nen) waarnaar je verwijst aantoont dat je kritiek gerechtvaardigd is. En hier wringt het schoentje vaak. Zie o.a. dit recente nieuwstopic, waarin ik er tot nu toe niet in geslaagd ben om de schrijver van de reactie net onder het nieuwstopic ervan te overtuigen dat zijn bron nergens aantoont dat zijn kritiek gerechtvaardigd is.

Dat komt omdat velen de bron maar half lezen, of ze interpreteren zoals het voor hen goed uitkomt. Op basis van het feit dat iemand een bron in zijn reactie plakt, wordt hij/zij vaak +2 of +3 gemodereerd, ook al is de conclusie die hij/zij op basis van de bron trekt, op z'n minst voorbarig, vaak zelfs onjuist.

Wanneer iemand anders achteraf opmerkt dat de op die manier getrokken conclusie op z'n minst voorbarig of onjuist is, volgt er vaak een discussie. Die discussie blijkt vaak verloren moeite. Het lukt haast nooit om de persoon die de voorbarige/onjuiste conclusie trok, te overtuigen van zijn ongelijk. Zelfs al plak je zelf verschillende, niet mis te verstane bronnen die dat ongelijk bevestigen.

Hoe langer de discussie duurt, hoe meer ze zal afwijken van het oorspronkelijke artikel. Na 3 reacties van beide zijden gaat het meestal niet meer over het feit of de kritiek afwijkt van de geciteerde bron, maar worden er ook (onnodig en ten onrechte) andere zaken bij de discussie betrokken, zie bijvoorbeeld de link hierboven, waar het plots gaat over Rijkswaterstaat en een vrachtwagen. Wat dat te maken heeft met wie de in het artikel genoemde content filtert, is mij een raadsel. Dat de gemaakte vergelijking met het internet dan nog mank loopt ook... 8)7

Helaas is het kwaad (of hoe je het ook noemt) in veel gevallen reeds voordien geschied. Velen zijn er al verkeerdelijk (maar dat is enkel te wijten aan het feit dat ze zelf niet kritisch genoeg zijn) van overtuigd dat de reactie onder het artikel correct is, en dat het artikel zelf dat niet is. De reactie onder het artikel werd immers +3 gemodereerd (waarom?), dus veel mensen worden aangetrokken om ze te lezen. Als er al enkele mensen zijn die aan die reactie twijfelen, is de persoon die de reactie schreef, er uiteraard als de kippen bij om zijn gelijk te verkondigen. Dat gelijk krijgt hij ook meestal van degene die aan de juistheid twijfelde. In de eerste plaats omdat de oorspronkelijke reactie +3 gemodereerd is, maar ook omdat hij vervolgens ingaat op de reactie van degene die aan de juistheid twijfelt, en daarvoor ook nog eens minstens +2 krijgt.

Als ik dan het nieuwstopic lees (helaas op het moment dat het al ruim een dag oud is), en vind (ik denk terecht, gezien alle bronnen, maar oordeel gerust zelf) dat de eerste reactie onjuist is, en de schrijver van de reactie daarvan op de hoogte breng, haalt dat eigenlijk niets meer uit. Enerzijds omdat de meesten het topic reeds de dag voordien gelezen hebben, en mijn reactie dus niet meer zullen lezen. Anderzijds omdat ik niet weet hoe ik (of om het even wie) ervoor kan zorgen dat een onjuiste reactie gecorrigeerd wordt, en al helemaal niet hoe ik alle mensen die ondertussen die reactie voor waar hebben aangenomen, kan laten weten dat ze eigenlijk fout was. Enige dat overblijft is een nutteloze discussie (althans voor mij, mogelijks ook voor de persoon met wie ik discussieer).

Probleem van al het bovenstaande is dus dat veel mensen ervan overtuigd zijn dat het bewuste artikel van de redactie onjuist is (omdat in dat artikel gesuggereerd wordt dat het gaat om internetproviders, en niet om internetplatforms). In werkelijkheid is er (althans wat dit betreft) geen vuiltje aan de lucht. Zo gaat het ook vaak met individuele reacties.

Ik vind dit geen leuke evolutie. Ik ben dan ook niet langer van plan (tenzij ik nog van gedacht verander) om op Tweakers nog inhoudelijk te reageren. Ten eerste steek ik daar zeer veel tijd in, en ten tweede blijkt het alles bij elkaar zeer weinig op te leveren (lees: de kwaliteit van de informatie op Tweakers wordt er niet beter van)

Ik vind het dan ook erg jammer dat iedereen zomaar iets kan roepen. Of dat nu zonder bronvermelding is, of met, doet er eigenlijk niet toe. In principe zou je er mogen vanuit gaan dat de reacties met bronvermelding waardevoller zijn dan deze zonder. Helaas blijkt dit niet steeds het geval. Daarbij komt nog dat diegene die het hardst roept, vaak nog gelijk krijgt ook.

Dat terwijl gelijk krijgen iets totaal anders is dan gelijk hebben. ;)

Aan iedereen die op dit topic reageert:
Zeg gerust je gedacht, maar hou het alstublieft netjes.
Je mag ervan uitgaan dat ik je reactie de komende weken niet zal lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Aangezien dit voornamelijk over de FP lijkt te gaan, een tikje die kant op: AZ -> FM.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• RoestVrijStaal
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-06 23:31
Je hebt het enkel over de FrontPage. IMO biedt de Frontpage niet de juiste plek om diepgaande discussies te voeren. Onder andere omdat op basis van de regels van het moderatiesysteem reacties punten krijgen waardoor ze ingeklapt kunnen worden (wat door sommigen weer geinterpreteerd wordt als censuur / monddood maken e.d.) of helemaal leip gaan als ze van de +3 naar de +1 of 0 worden gezet. Misschien zou het helpen dat op het moment dat men een reactie schrijft op de FrontPage dat er onder hun neus gewreven wordt dat "mening(en) spuien" zinloos is. Sowieso kun je maar een maand of zo reageren op een artikel in de FrontPage, ook niet handig voor een diepgaande discussie.

IMO is op de GoT/Forum meer ruimte voor discussies. Jammer dat je vooral conclusies trekt uit je ervaringen van de Frontpage.
Je mag ervan uitgaan dat ik je reactie de komende weken niet zal lezen.
Waarom post je dit topic dan als je er toch niet op wil reageren? Een knietje achteraf? Waarom dan?
En het feit dat je niet meer actief op Tweakers.net wil zijn omdat discussies oppervlakkiger worden maakt deze actie ironischer :')

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• 50Miles
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-11-2021
Je hebt sinds 2013 ongeveer 53 reacties gegeven. Erg actief meediscussieren deed je toch al niet. Ik vind je topictitel daarom ook meer een schreeuw om aandacht.

Als je niet meer wilt discussieren, prima! Even goede vrienden. Maar waarom niet stilzwijgend? Waarom hier een topic voor aanmaken?

Aan mijn posts kunnen geen rechten worden ontleend.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:35
50Miles schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:17:
Waarom hier een topic voor aanmaken?
Zoiets noemen ze feedback. Hé verrek, daar gaat dit forumonderdeel over! :P

Tjolk is lekker. overal en altijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Toen ik op Tweakers.net kwam, "lurkte" ik al enkele jaren zonder te reageren. Toen was het nog een redelijk hechte club met voornamelijk computerliefhebbers. Tegenwoordig zitten er vele duizenden mensen op Tweakers, dus ook "de buurman van piet met zijn grote bek". De kwaliteit is enorm afgenomen van de reacties die mensen geven, vaak niet onderbouwd en van de categorie "mijn mening, dus een feit".

De mensen die wél kwaliteit inbrachten zijn vaak gestopt met Tweakers (ik ken er een paar) omdat er weinig eer aan te behalen viel.

Deze verschuiving vind ik erg jammer. Die beginjaren mis ik best wel. Toen was het een hechte club en herkende ik nog nicknames die vaak terugkwamen en wist je wat voor vlees je in de kuip hebt. Als je tegenwoordig een topic post met een specifiek probleem dan word het soms meteen overspoeld met offtopic geneuzel en commentaar en blijf je zonder antwoord zitten.

Ik zou niet snel weggaan, maar mijn Tweakers.net gebruik is wel wat minder dan vroeger. Dit komt deels natuurlijk ook door de levensfases waarin je verkeert, maar ook door de contant die geboden word. Ik mis misschien die plek in de diepe krochten van Tweakers waar alles nog een beetje gaat zoals vroeger :)

Oke, ik liet me weer even gaan, snel weer terug ik mijn hoek, pilletje er in en doorrrrrrr :$ ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Fairy op 11-09-2017 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
RoestVrijStaal schreef op donderdag 7 september 2017 @ 13:41:
Waarom post je dit topic dan als je er toch niet op wil reageren? Een knietje achteraf? Waarom dan?
En het feit dat je niet meer actief op Tweakers.net wil zijn omdat discussies oppervlakkiger worden maakt deze actie ironischer :')
Heb ik gezegd dat ik niet op dit topic wil reageren? Ik zei letterlijk dat je er mag van uitgaan dat ik je reactie niet zal lezen. Of ik dat ook effectief niet zal doen, is totaal iets anders. De reden waarom ik dit schreef is vooral omdat ik enkele weken rust wou nemen, zonder op elke reactie meteen te moeten reageren.
50Miles schreef op donderdag 7 september 2017 @ 14:17:
Je hebt sinds 2013 ongeveer 53 reacties gegeven.
Dan heb je vermoedelijk enkel mijn reacties op de frontpage geteld. Als je daar mijn forumposts bijtelt, zitten we ruim over de 300 reacties. Dat is nog steeds niet gigantisch, maar dat zijn gemiddeld 25 posts per jaar over de afgelopen 12 jaar. Uiteraard zullen er jaren zijn met slechts enkele reacties, maar dus ook jaren met enkele tientallen reacties (30+)
Ik vind je topictitel daarom ook meer een schreeuw om aandacht.
Dat is jouw mening. Of die terecht is of niet, moet je zelf beoordelen.
Als je niet meer wilt discussieren, prima! Even goede vrienden. Maar waarom niet stilzwijgend? Waarom hier een topic voor aanmaken?
Omdat dat dat voor mij helpt. Eens alles van je afschrijven kan deugd doen. Dat jij het niet nodig vindt om er aan topic aan te wijden, akkoord. Anderzijds verplicht ik je ook niet om dit topic te lezen of erop te reageren.
Daar ben je vrij in, net zoals ik vrij was om dit topic aan te maken.
En om nog even door te gaan, beetje offtopic wel:
Waarom schrijven mensen boeken? Omdat ze iets willen vertellen. Moet je lezen wat ze willen vertellen?
Nee. Moet je hun boek kopen? Ook niet. Moeten ze daarom maar niet schrijven? Al helemaal niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
En nu?...

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• enchion
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Gij zult. (met posten van FP replies)

Niet focussen op het behalen van +2/+3, of punten als zodanig.
Niet focussen op het behalen van het enige almachtige Gelijk.
Niet Tweakers.net als platform misbruiken om de wereld te verbeteren.
Niet anderen betichten van foutheid indien hun argumentatie menselijk is.

Accepteren dat mensen niet logisch zijn.
Accepteren dat het modsysteem die onlogica niet kan herstruktureren naar iets wat logisch is.
Accepteren dat niet iedereen met dezelfde aandacht zijn argumentatie opzet.

Aannemen dat als het onderwerp belanrijk genoeg is het in de toekomst wel weer op de FP te vinden zal zijn.
Aannemen dat mensen je post toch misschien wel goed gelezen hebben maar niet gemod hebben.
Aannemen dat mensen 90% van wat ze gelezen hebben (ookal klopte het precies) toch binnen een halve dag weer vergeten zijn.

Enzzz...

Niet druk maken, gewoon posten wat je denkt/weet en het laten begaan.

Uitsluitend voor de lol uitdenken hoe je argumentatie op te zetten om een hoger succespunt te halen, maar altijd blijven beseffen dat die punten waardeloos zijn.

How do you save a random generator ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Meld even als je iets beters vindt... dan kunnen we het vergelijken.
Dan kunnen we in het vaart van de volkeren elkaar beter maken...
Win-win situatie.
Kortom, als de tijd rijp is, laat het ons weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
route99 schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:54:
Meld even als je iets beters vindt... dan kunnen we het vergelijken.
Alsof die discussie hier nu op prijs wordt gesteld? Ik betwijfel het.

Mag het in het Engels zijn? Hacker News vind ik een tamelijk goede website, maar ook daar heb je last van bubbels, tunnelvisie, offtopic discussies, meningmodden, en soms pareltjes die niet of te laat boven water komen drijven. Ik denk dat dat iets is dat je overal tegen zult komen. Het komt dan ook egoistisch over om te zeggen: "daar mag jij het niet over hebben". Offtopic bestaat in mijn ogen dan ook praktisch niet. Het is enkel de vraag of het interessant is de ja of de nee. Ontstaat ergens een discussie over, dan is het klaarblijkelijk interessant. Ingewikkelder is het niet, maar wordt het wel gemaakt. Mocht HN te breed zijn, heb je nog lobste.rs.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tis meer hoe je er mee om gaat ..... alleen maar tegengas geven bij zulke openingen, dat werkt ook niet..

"Dus kom maar op als je het hier gezien hebt... waar denk je het beter te vinden... maar dan zijn we ook nieuwsgierig wat het dan is... en aan een ieder om zijn/haart oordeel daar over te hebben..."

Dat klinkt toch wat opbouwender... toch?
Alsof die discussie hier nu op prijs wordt gesteld? Ik betwijfel het.
So what.... Wat maakt dat uit? Zijn we dan zo narcistisch hier? Kom op... we zijn toch geen club uit bijvoorbeeld een gelovige of politiek zuil...? Recent was er toch een politieke club waar eea niet zo goed viel als je er over schreef.... Ik had het eerder uit een andere hoek verwacht.... extremer de ene of de andere kant uit...

[ Voor 13% gewijzigd door route99 op 22-09-2017 18:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Heel verhaal in de openingspost, maar uiteindelijk lijkt het er op neer te komen dat je min of meer verwacht dat iedereen zo goed en hard nadenkt voor ie reageert als jij dat doet. Dat kan en mag je verwachten, maar als het dan niet zo is mag je ook niet mopperen natuurlijk. Nofi, zoveel mensen, zoveel gedachten :)

Daarnaast zit niet iedereen hier om te discussieren. Sterker nog, ik vermoed het merendeel niet. Daar kun je ook over discussieren natuurlijk, maar dan doe ik nu ff niet :P Punt is dat mensen hier om veel verschillende redenen komen, en ieder de zijne heeft, die zeker niet de jouwe hoeven te zijn.

GoT is vaak een doorsnee van de samenleving. Je hebt er allemaal een huisje, maar je weet van minuut tot minuut niet wie je buurman is.

En als dat je tegenvalt allemaal dan snap ik dat, en ik denk wij allen :)

Maar de eerlijkheid gebied me ook te zeggen dat als je met een vinger wijst, er 4 vingers naar jezelf wijzen. Dus wellicht moet je jezelf afvragen of het aan jouw verwachtingen of aan ons ligt. Of je daar vervolgens een conclusie uit moet trekken laat ik ook aan jou.

Al met al doet het me een beetje hier aan denken:

Afbeeldingslocatie: https://i2.wp.com/dariobusch.blog/wp-content/uploads/2013/10/someone-is-wrong-on-the-internet-41.jpg?resize=1920%2C768&crop=1

Iemand op internet heeft het volgens jou niet bij het rechte eind. Nou en? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• LievenD
@The Eagle Ja, je hebt wel ergens gelijk. Er staat zoveel op het internet, dat een deel daarvan zeker onzin is. Daar kan ik mij niet tegen verzetten, noch daar veel aan veranderen.

Ik vind het eigenlijk vooral jammer (kan uiteraard aan mij liggen) dat veel van die onzin door een relatief belangrijk deel van de gebruikers als waar wordt aangenomen.

Maar goed, dit gebeurt overal (niet alleen online), en is één van de redenen waarom minder goede politici toch vaak verkozen geraken. Die kunnen het vaak goed zeggen (waardoor ze verkozen raken), maar hun beleid is vaak zo-zo. Dit terwijl politici die minder zeggen het moeilijker hebben om verkozen te raken, ook al voeren ze misschien wel een beter beleid, enfin ik denk dat je snapt wat ik bedoel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zeer zeker. Maar dit is geen politieke site en je kunt sowieso maar eens per 4 jaar stemmen (in NL dan toch).

Bedenk je dat er een schillenmodel is; jij in het midden, direct daaromheen je omgeving waar je wel invloed hebt, en alles daarbuiten waar je niet op kunt beinvloeden. Het internet zit duidelijk in die laatste :)

Dus ja, dan kun je je heel druk maken...kost je een hoop energie, levert niks op. Oordeel niet maar verbaas je zei iemand me ooit. Onthou die, werkt prima :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
The Eagle schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:20:
Dus ja, dan kun je je heel druk maken...kost je een hoop energie, levert niks op.
Daarom juist dat ik inhoudelijk niet meer wens te reageren, kost mij een hoop energie, en levert inderdaad, zeker voor mezelf, niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
The Eagle schreef op zaterdag 23 september 2017 @ 17:20:
Zeer zeker. Maar dit is geen politieke site en je kunt sowieso maar eens per 4 jaar stemmen (in NL dan toch).
Wel vaker hoor. Europese Parlementsverkiezingen, provinciale verkiezingen, gemeenteraadsverkiezingen, waterschapsverkiezingen, referenda.

Wat men denkt te observeren is dat de bevolking tijdens deze diverse verkiezingen politieke partijen afstraft, ook al gaat het om totaal andere onderwerpen dan de landelijke kwesties.

Hoe dan ook, ik denk dat jij wel een goed punt hebt. Je moet je niet zo druk maken om moderaties en meningen. De mensen die moderaten doen hun best. Daar ben je het niet altijd mee eens, en soms is het veel te laat en zijn er al veel pageviews geweest (het gros heeft het nieuws al gelezen). Wil je diepgang, zul je dat niet altijd vinden. Ik ken wel websites waar wel veel diepgang is te vinden (bijv De Correspondent), maar niet al die diepgang spreekt mij aan. Gelukkig maar, anders zou ik 100 tabs open hebben. YMMV ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Pagina: 1