Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tijd voor vernieuwing... maar eerst wat vraagjes!

Pagina: 1
Acties:

• Jack TJ
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 01-12-2022
Hallo Professional,

Ik heb enige tijd geleden Middle Earth: Shadow of War besteld. Jammergenoeg is mijn pc na (volgens mij) bijna 10 jaar niet meer in staat om zulke games goed (genoeg) te draaien.

Ik heb gekeken of upgraden een mogelijkheid was, maar daar kwam eigenlijk al vrij snel uit dat dit geen optie is voor mijn systeem. (Mocht het toch mogelijk zijn, dan hoor ik het graag).

Ik ben nu van plan mijn oude systeem te verkopen en te investeren in een goed systeem waar ik de komende jaren weer mee vooruit kan.

Ik heb de volgende vragen:
- Wat zou ik nog kunnen vangen voor mijn oude systeem (minimaal, maximaal of een gemiddelde)?
- Is mijn keuze voor een nieuw systeem degelijk (ben er namelijk niet meer in thuis) of hebben jullie nog tips voor iets beters gezien de prijs/ kwaliteit.
- Bij mijn nieuwe systeem heb ik nog wat vraagtekens, mocht je tips hebben dan hoor ik deze graag.

Alvast bedankt voor de hulp!

Oude Systeem:
Mobo: Asus ROG Crosshair IV Formula
CPU: AMD Phenom II X4 965 3.4Ghz
GPU: Nvideo GeForce GTX 460
RAM: 8GB - 4x 2gb

Nieuwe systeem:
Mobo: Asus Prime B350-Plus of de MSIB350 PC mate
CPU: AMD Ryzen 5 1600 Hexa core 3.2GHz - 3.6GHz (boxed wraith spire cooler)
GPU: Gigabyte AORUS Radeon RX 580 - 8gb ddr5 1,257GHz of de Gigabyte AORUS Radeon RX 580 XTR - 8gb ddr5 1,257GHz
RAM: Ik wil beginnen met 1x 8gb en op korte termijn een tweede kaart van 8gb toevoegen. Heb geen idee Waar ik op moet letten bij RAM?
Extra cooler: Is dit nodig? en zo ja waar kan ik dan het beste voor gaan?
Case: Ik wil gaan voor een Cooler Master case, wil vooral dat mijn pc niet te veel lawaai maakt.
OS: Ik heb mijn Windows 7 licentie nog die ik kan upgraden naar windows 10. Moet hier nog wat aan vervangen worden?
Voeding: Ik heb een Cooler Master Silent Pro Gold 800W en ik denk dat dit genoeg is voor mijn nieuwe selectie.

Ik wil uiteraard een kwalitatief goed systeem, maar het moet ook betaalbaar blijven. Ik wil proberen maximaal 800,- euro uit te geven.

Alle antwoorden en tips zijn welkom.
Nogmaals bedankt voor de hulp!

Greetz,
Jack TJ

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
Lijst ziet er prima uit voor zover. Een RX580 is alleen slecht tot niet leverbaar, dus ik zou een 1060 uitzoeken. Iets als dit pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1060 WINDFORCE OC 6G

Beide moederborden zijn prima. Ik zou wel even de bios updaten. Oude Ryzen bioses zijn niet zo denderend. De nieuwere zijn goed.

Bij RAM zou ik met Ryzen minimaal voor 2666MHz gaan met een cas latency van maximaal 15.

Extra koeler? Ga je overklokken? Antwoorden komen overeen.

Case: Ik zou me niet zo blind staren op het merk. Welke Cooler Master case had je in gedachten?

Voeding: Het advies is eigenlijk om voedingen ouder dan zeg 5 jaar niet meer mee te nemen naar een nieuw systeem. Dat gezegd is het gewoon jouw systeem dus die keuze laat ik lekker aan jou over.

Hoe zit het met opslag? SSD erin schuiven hoort er eigenlijk wel bij. Op het DAA forum zijn we het er algemeen over eens dat een nieuw midrange systeem een SSD hoort te hebben. OS erop gooien net als al je programma's. Wordt de boel lekker vlot van.
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 275GB

• Techprice
  • Laatst online: 24-05 15:46
Voor jouw oude pc kun je nog maximaal € 150 vragen is mijn vermoeden.
Zelf ben ik niet echt zo goed met oudere hardware, en voor welke prijs deze verkoopt.
Misschien kan je starten met € 150, en dan zakken naarmate hoeveel interesse ervoor is.
Zelf denk ik dat € 150 wel het maximum is, maar ik kan er ook volledig naast zitten.

De keuze voor jouw nieuw systeem is zeker degelijk, de bottlenecks zouden minimaal moeten zijn bij deze combo van cpu en gpu. Er zijn wel nog een paar dingen die je moet opmerken:
Voor € 800 zal je deze build ZEKER niet kunnen maken. Je zal alvast mogen kijken voor € 1000+.
8GB ram zou inderdaad voldoende moeten zijn. Zorg er gewoon voor bij Ryzen dat je clockspeed toch minstens boven 2666MHz ligt.
Het moederbord kan voor een B350 zeker een beetje goedkoper. (Dan kijk ik bv. naar een ASRock AB350M)
Dit bord heeft ook een USB-C poort.
De hoofdcomponent die de kost opdrijft is je gpu. De RX580 is bijna nergens te verkrijgen en anders wordt hij verkocht tegen absurd hoge prijzen. (Ong. € 470)
Daarom kan je beter opteren voor een gtx 1050ti of gtx 1060 6g als je toch nog ergens rond de € 800 wilt blijven.

Ook zeker voor een ssd gaan, die maakt alles zo veel meer vloeiender!

Measuring programming progress by lines of code is like measuring aircraft building progress by weight.

• youridv1
@Techprice Waardebepaling van oude hardware is niet toegestaan op GoT... Zou het dus ook maar niet doen.

• Techprice
  • Laatst online: 24-05 15:46
youridv1 schreef op donderdag 7 september 2017 @ 08:05:
@Techprice Waardebepaling van oude hardware is niet toegestaan op GoT... Zou het dus ook maar niet doen.
Hiervan was ik mij niet bewust. Mijn excuses.
Ik heb simpelweg de vraag beantwoord die werd gesteld, dit was dus niet mijn bedoeling om de regelgeving te doorbreken.
De persoon die de vraag stelde zou wel degene moeten zijn die hierop wordt aangesproken.
Nogmaals mijn excuses.

Edit: Ik dacht dat deze persoon zich had mistyped en vroeg wat hij nog kon "vragen" voor zijn oude pc.
Het gaat hierom een misverstand.

[ Voor 12% gewijzigd door Techprice op 07-09-2017 17:18 ]

Measuring programming progress by lines of code is like measuring aircraft building progress by weight.

• youridv1
@Techprice zowel de vraagsteller als de antwoorder zitten technisch gezien fout. Juist als reagerende ben je meestal ervarener met dit forum en wordt er eigenlijk van je verwacht dat je een keer omgekeken hebt naar het beleid

• Jack TJ
Mijn fout, thnx voor het wijzen daarop!

Hebben jullie nog antwoorden op mijn vervolgvragen?

• youridv1
@Jack TJ vervolgvragen? De prijsvraag hebben we het al over gehad. Als er qua degelijkheid en price to performance iets mis was had je het wel gehoord. Ik heb in mijn eerste reactie al mijn op en aanmerkingen over je lijst doorgesproken. Aangezien ik de totaal prijs niet heb zien staan weet ik niet of je boven budget zit.
Als ik concrete vragen compleet niet beantwoord heb dan kun je ze opnieuw stellen want ik zie zo even zelf niks sorry 8)7

• Jack TJ
Ik had een eerdere reactie geplaats, maar die heb ik denk ik niet "geplaatst".

Iets fout gegaan denk ik. No problem. Ik heb momenteel voldoende info.

Thnx voor de hulp!
Pagina: 1