Toon posts:

Verschil berekenen in % met negatieve waardes

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag

Ik wil met excel een formule gebruiken die het verschil tussen 2 waardes in % kan uitdrukken, hierbij rekening houdend dat soms de waardes negatief kunnen zijn.

Voorbeeld:

Actuele waarde Verwachte waarde Verschil %
110 100 10%
90 100 -10%
-50 -100 50%

Zolang de waardes positief zijn, kom ik er wel uit met de basisformule =(A2-B2) / B2

Maar hoe moet ik nu de formule aanpassen wanneer 1 of beide waardes negatief zijn, zodat ik bij het laatste voorbeeld uitkom op 50% positief

Bij voorbaat dank!

...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Het teken van B2 doet er niet toe voor de grootteverhouding, dus neem je daar de absolute waarde van.
(a2-b2)/Abs(b2).

Of het in dit geval verstandige berekeningen zijn? Blijkbaar kunnen verwachtingen een scala bestrijken tussen de bv -100 en + 100. Van 10 naar 11 is dan 10%, van 1 naar 2 wel 100% in de plus en van de 0 naar de 1: oneindige vooruitgang. *O*

[ Voor 50% gewijzigd door Lustucru op 06-09-2017 17:36 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx for the quick response!

Ik snap je punt. Misschien is het dan handiger om nader uitleg te geven. Ik wil uiteindelijk kijken of ik correlaties kan gaan leggen tussen de verwachte- en actuele olievoorraden en de olieprijs.

Hieronder een voorbeeld met de waardes waar ik mee ga werken.

Actueel (M) Verwacht (M) Vorige
-1661 -2739 3295
3295 -3464 -6428
-6428 -2517 -4432
-4432 -2419 -1753
-1753 -236 -5247
-5247 -1786 -930
-930 -2333 -3641

Kijkend naar het eerste voorbeeld, is er meer olievoorraad (-1661) dan men verwacht had (-2739). Dit resulteert (vaak) in een negatief effect op de beurs (te veel olie ... olie prijs in de min)

Kijkend naar het derde voorbeeld is er minder olievoorraad (-6428) dan men verwacht had (-2517). Dit resulteert (vaak) in een positief effect op de beurs (te weinig olie ... olie prijs in de plus)

Enige idee hoe ik dit dan het beste kan berekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik snap niet dat de voorraad via een min moet..

Kijk hier eens naar:
https://stackoverflow.com...ation-regression-in-excel

Iets om inspiratie uit te halen?
https://www.google.nl/url...1rjnxvA80uaFw2eaLKI0y_hWg
of tewel
www.exinfm.com/excel%20files/Inventory_Simulation.xls

[ Voor 48% gewijzigd door route99 op 06-09-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Hum, mijn statistiek is een tikje roestig, maar de wiskunde om te bepalen of er een correlatie is tussen reeksen gegevens is behoorlijk uitgewerkt.

En idd: hoeze negatieve voorraden? Of werk je met afname's en toenames? Ook dan kun je alles positief formuleren door de verwachtte olievoorraad te nemen als percentage van de dagvoorraad oid.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lustucru schreef op woensdag 6 september 2017 @ 18:40:
Hum, mijn statistiek is een tikje roestig, maar de wiskunde om te bepalen of er een correlatie is tussen reeksen gegevens is behoorlijk uitgewerkt.

En idd: hoeze negatieve voorraden? Of werk je met afname's en toenames? Ook dan kun je alles positief formuleren door de verwachtte olievoorraad te nemen als percentage van de dagvoorraad oid.
De Ruwe Olie Voorraden van de Energie Informatie Administratie (EIA) meet de wekelijkse toename van barrels commerciële ruwe olie in voorraad bij de Amerikaanse bedrijven. Het niveau van de voorraden beïnvloedt de prijs van de olieproducten, wat een impact kan hebben op de inflatie en andere economische krachten. https://nl.investing.com/...-crude-oil-inventories-75

Mischien had ik het iets anders moeten verwoorden, maar ik wil geen correlaties gaan leggen tussen de waardes van de actuele- en verwachte olievoorraden.

Ik wil correlaties gaan proberen te leggen tussen het verschil (in percentage) van de actueel- en verwachte olievoorraden en de olieprijs op de beurs https://www.cfd-handel.nl...kelen/23-handelen-in-olie.

Deze voorraden worden wekelijks bekend gemaakt en je ziet dus duidelijk dat de beurs op dit nieuws reageert. Het is dus aannemelijk dat als er een overschot aan olievoorraad is dat de koers van olie naar beneden gaat. Ik wil na het berekenen van het verschil (uiteindelijk mijn vraag) gaan kijken wat de effecten zijn op de beurs.

Dus mijn inziens moet ik wel met negatieve waardes gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:46
A B C D
nu verwacht vorige delta
-6428 -2517 -4432 -1996

Delta is A - C
(nieuw-oud)/oud · 100% = (A-C)/C ofwel D/C

-50 naar -100 is niet 50% dat is - 100%

en dat truukje kan je ook met delta (D) en verwacht (B) doen
Dus (-1996--2517)/2517 * 100% = -20,69924513
De wijziging is dus 20,7% lager dan verwacht

En (B-D)/D * 100% = 26%
de verwachting was 26% hoger dan het daadwerkelijke verschil.

* PROnline gaat asperine zoeken

[ Voor 24% gewijzigd door PROnline op 06-09-2017 21:26 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Verwijderd schreef op woensdag 6 september 2017 @ 20:59:
[...]

Ik wil correlaties gaan proberen te leggen tussen het verschil (in percentage) van de actueel- en verwachte olievoorraden en de olieprijs op de beurs https://www.cfd-handel.nl...kelen/23-handelen-in-olie.
[...]

Dus mijn inziens moet ik wel met negatieve waardes gaan werken.
Het is me niet duidelijk of je nu de actuele waarden wilt vergelijken met de eerdere prognoses of de prognose wilt vergelijken met de actuele waarde. In beide gevallen kan ik nog inkomen in het gebruik van negatieve waarden, maar een percentagebereking lijkt niet erg zinvol. De gepubliceerde cijfers zijn al verschillen.

Stel dat een overproduktiesituatie van 1000M vaten in 4 weken wordt afgebouwd naar 0. In de 5e week is er weer een kleine overproduktie:

+1000 / 750 / 500 / 250 / 0 / 10

Je kunt dan stellen dat de vermindering linear is (iedere week 250M vaten minder) maar in jouw berekening verloopt de afbouw steeds sneller en explodeert de produktie in de 5e week:

-25%, -33%, -50%, -100%, oneindige toename.

Hetzelfde geldt als je gerealiseerde waarden relateert aan afgegeven prognoses. Is een gerealiseerde toename van 50 terwijl +1 geprognotiseerd is echt 5000% maar een gerealiseerde toename van 1050 terwijl 1000 voorspeld was slechts 5%?

[ Voor 21% gewijzigd door Lustucru op 07-09-2017 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Lustucru schreef op donderdag 7 september 2017 @ 20:28:
[...]

Het is me niet duidelijk of je nu de actuele waarden wilt vergelijken met de eerdere prognoses of de prognose wilt vergelijken met de actuele waarde. In beide gevallen kan ik nog inkomen in het gebruik van negatieve waarden, maar een percentagebereking lijkt niet erg zinvol. De gepubliceerde cijfers zijn al verschillen.

Stel dat een overproduktiesituatie van 1000M vaten in 4 weken wordt afgebouwd naar 0. In de 5e week is er weer een kleine overproduktie:

+1000 / 750 / 500 / 250 / 0 / 10

Je kunt dan stellen dat de vermindering linear is (iedere week 250M vaten minder) maar in jouw berekening verloopt de afbouw steeds sneller en explodeert de produktie in de 5e week:

-25%, -33%, -50%, -100%, oneindige toename.

Hetzelfde geldt als je gerealiseerde waarden relateert aan afgegeven prognoses. Is een gerealiseerde toename van 50 terwijl +1 geprognotiseerd is echt 5000% maar een gerealiseerde toename van 1050 terwijl 1000 voorspeld was slechts 5%?
Bedankt voor het meedenken en excuus voor mijn late reactie. Door privéomstandigheden kon ik niet eerder reageren.

Waar het om gaat is dat de markt (beurs) reageert op het geen wat verwacht wordt in verhouding tot de actuele stand (die wekelijks gepubliceerd wordt)

Het probleem is inderdaad dat de verschillen soms zo groot zijn dat de verschillen weergeven in % lastig gaat worden.

Ik zal eens wat berekeningen maken en kijken hoever ik kom. Als ik eruit ben, zal ik het laten weten.

Bedankt voor jullie support tot zover!
Pagina: 1