Nieuwe NAS: ervaring gezocht

Pagina: 1
Acties:

• zipje_en_zopje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-12-2025
Dag allemaal

Ik ben er over aan het denken om mijn eerste NAS aan te schaffen.

Hoofddoel: mediabestanden
Deze dient voornamelijk om mediabestanden (video en audio) aan te bieden aan mijn steambox/mediaspeler. Daarnaast zal het ook dienen als centrale opslagplaats en extra backup van documenten voor mijn desktop. Dit enkel op mijn thuisnetwerk (gigabit uiteraard).

Ondergeschikt: externe opslag
Ondergeschikt aan dit zal ik de NAS ook gebruiken om diezelfde bestanden van op mijn laptop te benaderen, buiten mijn thuisnetwerk dus. Maar dat is echt secondair en snelheid is hier eigenlijk amper van belang.

Onbelangrijk: streamen
Mijn mediaspeler is in staat om h264 en h265 te decoderen dus het kunnen streamen van films vind ik geen noodzakelijk functie voor de NAS.

Het is natuurlijk wel mooi meegenomen als ik de audiocollectie op de NAS rechtstreeks kan aanbieden aan mijn versterker, ook als de mediaspeler en TV uit staan.

Onbelangrijk: VMs
VMs kunnen draaien op de NAS is niet nodig. Weeral: als het kan is het mooi meegenomen, maar ik zie mezelf toch zo goed als nooit een permanente VM draaien. Een gameserver draaien op de NAS zal ook nooit aan de orde zijn.

Onbelangrijk: downloads
Zelfs downloaden rechtstreeks op de NAS vind ik niet belangrijk. Ik kan me niet eens herinneren wanneer ik voor de laatste keer een torrent of usenet heb gebruikt in de laatste 10 jaar. TV programma's opnemen gebeurt via de mediaspeler (maar de bestanden komen dan op de NAS uiteraard).

Wel belangrijk: energiezuinig
Tenslotte: graag een energiezuinig iets. Ik werk 12 uur per dag, slaap 7 uur en als ik eten maak/eet of schoonmaak heb ik ook de NAS niet nodig. Dus we zitten aan hooguit 4 uur gebruik per dag. De schijven mogen tussendoor gerust in slaapstand gaan wat mij betreft en liefst niet te veel verbruiken.

Conclusie:
Dus: een NAS die snel en betrouwbaar bestanden kan leveren aan het interne netwerk, die ook van buitenaf kan benaderd worden maar dan niet noodzakelijk snel en die weinig stroom slurpt.

Ik heb al veel onderzoek gedaan en de keuze is momenteel tussen een Synology, QNAP of Asustor. Een Proliant server lijkt mij overkill voor wat ik zoek en vreet meer stroom.

Dat zijn toch de merken waar ik de meest positieve verhalen over hoor en die ook tegen een stootje kunnen. Het toestel zal in mijn technische ruimte komen te staan, waar het permanent 30°C is en waar het wel eens een slag of stamp zou kunnen krijgen.

Van de drie merken zal het steeds wel een van de goedkoopste modellen zijn.

Ik twijfel nog tussen een 2-bay of een 4 bay. Dat laatste vooral omdat het minder "verspilling" is van harde schijven als ik raid 5 kan draaien (2-bay wordt raid 1). Een 4-bay zal gevoed worden met 2 of 3 terrabyte schijven, een 2-bay met veel duurdere 4 terrabytjes.

Mijn conclusie is dat er eigenlijk zeer weinig verschil is tussen die drie. Synology heeft wat meer apps (wat haat ik dat woord), maar hoeveel van die apps zal ik nu echt gebruiken? Niet veel dus.

Qnap lijkt mij iets minder gebruiksvriendelijk op basis van de talrijke screenshots. Over het gebruiksgemak van Asustor kan ik niet veel terugvinden.

Wat ik zoek is concrete input van mensen die effectief ervaring hebben met de merken. Zijn er bepaalde zaken die juist wel of niet goed bevallen aan één van die drie merken, iets dat achteraf gezien tegen slaat, iets dat eerst wel nuttig leek maar uiteindelijk irrelevant bleek, of iets waar je achteraf gezien echt wel spijt van had dat het ontbrak.

Ik denk - bij voorbeeld- aan informatie over volgende punten:

Wat ik zeer belangrijk vind is vrijheid alles in te delen zoals ik wil: ik wil de bestanden op de NAS indelen zoals ik wil. Ik wil niet dat het toestel zelf gaat indelen in video, foto, muziek enz. Als ik een foto in de map video zet, dan moet het domme ding gewoon alles in die map aanbieden en niet enkel video. Als ik een programma tussen een reeks flacs zet, dan verwacht ik dat de NAS braaf dat programma ook aanvaardt (weigeren het programma uit te voeren is één ding, maar hij moet het programma wel beschikbaar stellen).

Ook wil ik dat alle mappen zichtbaar zijn en, eventueel na de nodige rechten te hebben verkregen, volledig door mij kunnen bewerkt worden. Geen onzin over beveiligde of verborgen bestanden of zo.

Ten derde: eenmaal dat alles draait wil ik er zo weinig mogelijk onderhoud aan hebben. Een deel van mij vrije tijd moet ik nu al opofferen aan onderhoud van de laptop, watercooling, dekstop, mediaspeler, TV, broodrooster, ... en de NAS hoeft daar niet bij te komen. Om de paar maanden eens wat firmware installeren of instellingen nagaan is voldoende voor mij.

Ten vierde: hoe duidelijk is de UI en hoe gemakkelijk is de verbinding in de dagelijkse praktijk? Ik plaats de schijven, deel ze in, zet het netwerk op en maak een netwerkverbinding aan op al mijn toestellen. Ik wil niet elke keer moeten inloggen op websites etc. enkel om aan mijn bestanden te kunnen komen tenzij dat het echt moet.

Voor backups gebruik ik een externe harde schijf. Het is de bedoeling dat ik die rechtstreeks op de NAS kan aansluiten en zonder veel omzien kopietjes kan trekken.
Als alles goed gaat, ga ik na 3 maanden ervaring te hebben opgedaan een 2e NAS plaatsen bij mijn ouders om zo elkaar een backupdienst te kunnen aanbieden. Ook dat moet weer mogelijk zijn met zo weinig mogelijk ommezien.
Voor alle duidelijkheid: backups hoeven niet volledig automatisch te gaan, integendeel zelfs, ik heb liefst wat controle over wanneer er backups gebeuren. Maar ik hoop wel dat, eenmaal ik eens per week handmatig de opdracht tot backuppen geef, ik er daarna niet hoef om te zien.

Wat technische gegevens van de apparaten die deel uitmaken van mijn huisnetwerk:

- Router is ding van mijn provider (Proximus), merk is onbekend.
- D-Link Gigabit switch tussen mediaspeler, setup-box, TV en receiver.
- Panasonic TX-49DX600E (smartTV met Firefox OS).
- Denon Heos Home Cinema.
- Mediaspeler op basis van Asrock J4205-ITX bordje, draait nu SteamOS maar wordt Win10 x64 eenmaal mijn nieuwe SSD binnenkomt (volgende binnen 2 weken).
- Desktop draait Win10 x64.
- Laptop draait Win10 x64 (als er ooit video moet gestreamd worden, dan zal het enkel voor dit toestel zijn).
- Alcatel Android 7 smartphone, maar die hoeft zo goed als nooit met de NAS te kunnen verbinden.
- Oudere laptop met Ubuntu (normaal de nieuwste versie maar hij loopt nu al een jaar aan updates achter).
- Raspberry Pi 2 met Raspbian om wat te klooien, maar in de toekomst ga ik misschien wel meer experimenteren met domotica. Zie niet direct in waarom deze met de NAS moet verbinden.
- Raspberry P 1B waar ik momenteel een Pi-hole van aan het maken ben. Met wat geluk smijt ik het ding straks niet kapot tegen de muur.
- In mijn eetkamer ga ik waarschijnlijk een extra versterker plaatsen, het is er nu te stil. Ik heb nog niets beslists. Zou mooi zijn als deze ook de flacs op de NAS zou kunnen afspelen.

Dus, als iemand tips heeft hoor ik het graag. Effectief modellen aanraden is niet nodig, maar mag natuurlijk wel.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:17
Ik heb zelf positieve ervaring met Synology. Kort door de bocht zijn ze gebruiksvriendelijk genoeg om bij m'n (schoon)ouders neer te zetten. Die doen er ongeveer hetzelfde mee als jij van plan bent, namelijk backup en wat media streamen naar Tv's en een mediaplayer.

Bestanden aanbieden via SMB/FTP/NFS etc zit er allemaal standaard in, ook aanbieden via UPnP is een mogelijkheid. Je kan je mappen uiteraard zelf indelen en bestanden opslaan waar je dit zelf wilt. Tenzij je zelf anders instelt zal je NAS je bestanden niet lukraak gaan verplaatsen omdat het een ander bestandstype is dan de andere bestanden in een map.

Voor het (automatisch) maken van Backups, al dan niet met versioning zijn er ook oplossingen die er standaard inzitten of eenvoudig te installeren zijn. Mocht je eventueel bij je ouders of elders een 2e plaatsen, dan kan dit ook fijn automatisch syncen.

Energiebesparing kun je zelf instellen. Schijven stoppen met draaien na X interval of de NAS schakelt zichzelf helemaal uit op gezette tijden als je dat wil.

Verder heb ik altijd een dubbel gevoel bij de budget modelletjes. Ze doen prima wat ze beloven (alleen niet zo snel), maar de praktijk heeft bij mij (ouders en schoonouders inbegrepen) geleerd dat er uiteindelijk toch steeds meer zaken een plekje op de NAS krijgen (Domotica pakket, wifi controller, automatisch downloaden, eigen cloud-oplossing voor bestanden en ga maar door) waarbij de CPU en het (gebrek aan) geheugen vrij snel de bottleneck werden. Tenzij je 100% zeker weet dat dit voor jou niet opgaat zou ik hier wel over nadenken voor je er een aanschaft.

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

@zipje_en_zopje

Synology is voor mij dé NAS! Ik zou niet meer zonder willen.

Zuinig, vlot, stil, alles wat jij wil is geen probleem en er zijn veel 'apps ;).

Support is erg goed.
Grote community is ook handig!

Muziek streamen (mp3 vanaf de NAS, maar ook een Spotify playlist) doe ik met een raspberry pi 1 met musicbox. Bedienen doe je via een webinterface. Ideaal!

Momenteel is de ds418j de nieuwste 4 bay.
Erg leuk geprijsd!

Succes met het maken van je keuze, maar vooral veel plezier met je NAS straks. Erg leuke dingen zijn het!

Te koop....

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05-2025
Goede ervaring met Synology, ervaring leert mij dat je toch na verloop van tijd meer en meer functies wil uitproberen / testen op de nas.

Start gelijk met een iets "duurder" model, zodat je er langer plezier van kan hebben.

Stel voor om zeker te kijken naar de +reeks.

Heb zelf een DS415play, zeer tevreden over, alleen spijtig dat deze geen docker ondersteunen.

Indien je geen gigantische opslag nodig hebt, kan je kijken naar de DS716+II, kan je later alsnog uitbreiden met extra storage door de DX513-uitbreiding (5 xtra schijven) er aan te koppelen

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

[@zipje_en_zopje Waarom vragen naar ervaringen? Heb je de betreffende topics al doorgenomen? Daar is alles in te vinden wat je zoekt :)
Praktisch alle Synology en QNAP modellen zullen aan je eisen voldoen. Synology heeft hier op Tweakers een duidelijke voorkeur gezien de veelzijdigheid en gebruikersvriendelijkheid.

[Synology] Nieuws en discussie
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3
[Synology] Packages
[Synology] Backup strategieën en tools
Het grote QNAP topic - Deel 2

[ Voor 17% gewijzigd door Microkid op 08-09-2017 12:46 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.