Moederbord met min. 8 SATA poorten

Pagina: 1
Acties:

• OnlyTheBest
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 12:48
Beste Tweakers vrienden,

Enkele maanden geleden vond ik nog wat onderdelen van een vorige build die stof verzamelden.
Namelijk een Asrock Z270 Extreme4 moederbord en een Intel Core i5 7500.
En ik dacht hier een media server project van te maken om wat bij te leren en te prutsen. :)

Deze server maakt gebruik van Plex en FTP om media te delen met familie en vrienden.
Alsook veel transcoding naar H.265 en on the fly transcoding voor 4 à 6 gelijktijdige gebruikers.
Dus de Core i5 lijkt me niet echt overkill. :D

Het enige wat ik nog nodig had was een HDD voor NAS apparaten. Dus heb ik een WD 8TB Red gekocht.
Helaas stond deze schijf al snel vol en is er al nood aan nog meer opslag.
6 schijven van 8TB in RAID 1 leek me de beste oplossing.
Graag had ik alle schijven samen gekocht want 8TB kan ik nog even opzij zetten op externe schijven om een RAID aan te maken. Maar 16TB lijkt me onmogelijk.

Nu komt het:

Bij het checken van de moederbord specs zag ik dat er 8 SATA poorten zijn waarvan 2 op een andere chipset die ik wil gebruiken voor besturing en backup op een SSD. (Besturing staat al op een Samsung 850 EVO 250GB).
Alsook dat er 4 SATA poorten gedeeld zijn.
Waardoor ik dus 2 schijven minder kan gebruiken.

Op de site staat het volgende:

*M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.

Bij wat research bleek dat de chipset 6 SATA poorten aankan.
Een ander moederbord kopen heeft weinig zin want bijna elke fabrikant heeft op de Z270 chipset gedeelde poorten. Enkel bij Supermicro X11SAE staat dit niet aangegeven op de site.
Een andere cpu en moederbord is dan ook weeral een kostelijke grap aangezien ik nog 5 schijven van 8TB wil aanschaffen.

Nu mijn vraag:

Heeft er iemand een idee of ik toch 6 schijven kan aansluiten?
Of iemand suggesties voor een moederbord met een andere chipset?
Of dan toch maar 4 schijven aansluiten in RAID 5?

Alvast bedankt om mee te denken. ;)

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Pci kaartje bijprikken?

pricewatch: Delock PCI Express Card > Hybrid 4 x internal SATA 6 Gb/s RAID - ...

disclaimer: bovenstaande niet perse de beste optie. was puur de eerste die ik kon vinden :p

[ Voor 12% gewijzigd door Switchie op 06-09-2017 13:42 ]

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16:05

TommieW

Numa numa.

Zomaar een idee voor erbij: Je zou ook gebruik kunnen maken van ZFS. Dit kan je doen met bijvoorbeeld FreeNAS (eventueel onder ESXi). Een HBA die goed met FreeNAS werkt is de IBM M1015. Deze is voor een euro of 70 te koop. HIer kunnen 8 schijven op aangesloten worden. Daar moet je nog wel twee kabeltjes van SAS naar SATA kopen. Dat kost een euro of 6 per kabel. (Een kabel heeft één SAS connector voor aan de kaart en 4 SATA aansluitingen.)

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Je moederbord kan effectief 8 SATA poorten gebruiken hoor. Je interpreteert dit niet helemaal juist:

*M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.

Dat betekent dat het eerste M.2 slot lanes deelt met SATA_0 en SATA_1. Als je dat M.2 slot niet gebruikt, kun je dus SATA 0 en 1 gebruiken, gebruik je het slot wel dan kun je die SATA poorten niet gebruiken. Idem voor het andere M.2 slot en die SATA poorten. Ik zie je nergens zeggen dat je M.2 PCIe SSD's hebt, alleen die 850 EVO in 2,5 inch variant, die gebruikt ook een gewone SATA poort.

• OnlyTheBest
@ MacPoedel

Bedankt voor je reactie.

Helaas is het niet zo duidelijk ofdat het enkel over de M.2 sloten gaat.
Bij AsRock kunnen ze het zelf niet met zekerheid zeggen. (Helpdesk)

Ik zou het eens kunnen uittesten en de 2 schijven die dan niet werken kunnen houden als reserve.

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-02 16:26
Je moet me niet op mijn woord geloven natuurlijk, maar je zoekt het toch nogal ver. Intel chipsets ondersteunen al jaren 6 SATA poorten (behalve de meer budget chipsets), waarom zou het dan nu anders zijn? Mijn P55 uit 2009 had 6 SATA poorten.

Probeer eens je huidige harde schijf en SSD aan te sluiten op SATA 0 en SATA 1, of op SATA 4 en SATA 5. Dan weet je meteen dat die poorten samen werken en moet je het risico niet lopen dat je dingen koopt die je niet kan gebruiken.

Ik zou trouwens geen RAID 1 gebruiken, dat is een beetje overdreven om voornamelijk media op te slaan die je makkelijk opnieuw kunt binnenhalen, feit dat je 8TB schijf nu al vol zit bewijst dat toch. Van de data die je echt veilig wilt hebben, maak je beter regelmatig een offsite backup. Als je dan toch aan schijfbescherming wilt doen, is een beveiliging met pariteit (RAID-5 maar liefst softwarematig zoals ZFS RAID-Z, Storage Spaces, SnapRAID, unRAID, etc) een stuk goedkoper dan mirroring, je bent hier van plan om van 48TB maar 24TB te kunnen benutten, met een RAID-5 variant zou je 40TB hebben.

• OnlyTheBest
Deze ochtend heb ik een aantal oudere schijven aangesloten op de SATA poorten en deze werken inderdaad.
Bedankt voor je uitleg MacPoedel.
De schijven zijn al besteld.
Zoals je zegt is RAID 1 wel beetje overdreven. RAID 5 it is!

Enig idee hoe ik best een dagelijkse back up kan maken van mijn boot SSD?
Hier staan namelijk de logs en instellingen op van Plex users, SABnzbd enz...
RAID is niet mogelijk op de 2 poorten van de ASMedia chipset. Of een RAID maken in Windows schijfbeheer maar hier heb ik niet zo'n vertrouwen in. :D

Misschien dagelijks een automatische back-up maken via Windows Server Back-Up?
Kan ik dan gewoon van de back-up SSD opstarten als de boot SSD sterft?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 09:39
Allicht ten overvloede, maar RAID is geen backup!

• OnlyTheBest
Inderdaad borft. Een dagelijkse back-up lijkt me beter.
Heb je enig idee of ik of ik gewoon kan opstarten van een schijf die ik volledig heb gekopieerd?

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-02 17:52

xAn52

Whatever...

Hang je toch een usb3 schijfje aan de PC voor je backup? Of een SSD in een USB3 behuizing? Eventueel kan je na de backup het backup bestand op je RAID5 set kopieren voor langere opslag en op de externe alleen die van de laatste week.

[ Voor 44% gewijzigd door xAn52 op 07-09-2017 12:25 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-02 13:48

TheBorg

Resistance is futile.

MacPoedel schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:40:
Je moet me niet op mijn woord geloven natuurlijk, maar je zoekt het toch nogal ver. Intel chipsets ondersteunen al jaren 6 SATA poorten (behalve de meer budget chipsets), waarom zou het dan nu anders zijn? Mijn P55 uit 2009 had 6 SATA poorten.
We geloven je inderdaad niet op je woord. ;)

Als je meer S-ATA poorten wil dan kun je zoeken op chipset. De C236 ondersteund bijv. 8 poorten.
Pagina: 1