Beste Tweakers vrienden,
Enkele maanden geleden vond ik nog wat onderdelen van een vorige build die stof verzamelden.
Namelijk een Asrock Z270 Extreme4 moederbord en een Intel Core i5 7500.
En ik dacht hier een media server project van te maken om wat bij te leren en te prutsen.
Deze server maakt gebruik van Plex en FTP om media te delen met familie en vrienden.
Alsook veel transcoding naar H.265 en on the fly transcoding voor 4 à 6 gelijktijdige gebruikers.
Dus de Core i5 lijkt me niet echt overkill.
Het enige wat ik nog nodig had was een HDD voor NAS apparaten. Dus heb ik een WD 8TB Red gekocht.
Helaas stond deze schijf al snel vol en is er al nood aan nog meer opslag.
6 schijven van 8TB in RAID 1 leek me de beste oplossing.
Graag had ik alle schijven samen gekocht want 8TB kan ik nog even opzij zetten op externe schijven om een RAID aan te maken. Maar 16TB lijkt me onmogelijk.
Nu komt het:
Bij het checken van de moederbord specs zag ik dat er 8 SATA poorten zijn waarvan 2 op een andere chipset die ik wil gebruiken voor besturing en backup op een SSD. (Besturing staat al op een Samsung 850 EVO 250GB).
Alsook dat er 4 SATA poorten gedeeld zijn.
Waardoor ik dus 2 schijven minder kan gebruiken.
Op de site staat het volgende:
*M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
Bij wat research bleek dat de chipset 6 SATA poorten aankan.
Een ander moederbord kopen heeft weinig zin want bijna elke fabrikant heeft op de Z270 chipset gedeelde poorten. Enkel bij Supermicro X11SAE staat dit niet aangegeven op de site.
Een andere cpu en moederbord is dan ook weeral een kostelijke grap aangezien ik nog 5 schijven van 8TB wil aanschaffen.
Nu mijn vraag:
Heeft er iemand een idee of ik toch 6 schijven kan aansluiten?
Of iemand suggesties voor een moederbord met een andere chipset?
Of dan toch maar 4 schijven aansluiten in RAID 5?
Alvast bedankt om mee te denken.
Enkele maanden geleden vond ik nog wat onderdelen van een vorige build die stof verzamelden.
Namelijk een Asrock Z270 Extreme4 moederbord en een Intel Core i5 7500.
En ik dacht hier een media server project van te maken om wat bij te leren en te prutsen.
Deze server maakt gebruik van Plex en FTP om media te delen met familie en vrienden.
Alsook veel transcoding naar H.265 en on the fly transcoding voor 4 à 6 gelijktijdige gebruikers.
Dus de Core i5 lijkt me niet echt overkill.
Het enige wat ik nog nodig had was een HDD voor NAS apparaten. Dus heb ik een WD 8TB Red gekocht.
Helaas stond deze schijf al snel vol en is er al nood aan nog meer opslag.
6 schijven van 8TB in RAID 1 leek me de beste oplossing.
Graag had ik alle schijven samen gekocht want 8TB kan ik nog even opzij zetten op externe schijven om een RAID aan te maken. Maar 16TB lijkt me onmogelijk.
Nu komt het:
Bij het checken van de moederbord specs zag ik dat er 8 SATA poorten zijn waarvan 2 op een andere chipset die ik wil gebruiken voor besturing en backup op een SSD. (Besturing staat al op een Samsung 850 EVO 250GB).
Alsook dat er 4 SATA poorten gedeeld zijn.
Waardoor ik dus 2 schijven minder kan gebruiken.
Op de site staat het volgende:
*M2_1, SATA3_0 and SATA3_1 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
M2_2, SATA3_4 and SATA3_5 share lanes. If either one of them is in use, the others will be disabled.
Bij wat research bleek dat de chipset 6 SATA poorten aankan.
Een ander moederbord kopen heeft weinig zin want bijna elke fabrikant heeft op de Z270 chipset gedeelde poorten. Enkel bij Supermicro X11SAE staat dit niet aangegeven op de site.
Een andere cpu en moederbord is dan ook weeral een kostelijke grap aangezien ik nog 5 schijven van 8TB wil aanschaffen.
Nu mijn vraag:
Heeft er iemand een idee of ik toch 6 schijven kan aansluiten?
Of iemand suggesties voor een moederbord met een andere chipset?
Of dan toch maar 4 schijven aansluiten in RAID 5?
Alvast bedankt om mee te denken.