draadloos internet? KPN en Enginius crossover? straight? hel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchbuell
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-04-2024
Hallo allemaal,

Op netwerk gebied ben ik een behoorlijke leek.

Ik heb KPN als provider, en ben daar eigenlijk zeer tevreden over. Het internet komt via glasvezel binnen op de eerste verdieping. De hele bups zit dus lekker verstopt in de meterkast, wat dus niet al te goed is voor het wifi signaal.
Het wifi signaal van het KPN kastje is alleen op de eerste verdieping goed te gebruiken, voor de beneden verdieping en de tuin heb ik een Enginius ECB350 aangesloten via de Homeplugs van KPN.
Het bereik van de Enginius is echt goed dus daar geen geneuzel mee.

Maar de kinderen en hun vrienden klagen over de snelheid, pubbers hebben altijd wat te klagen. Ik kan prima Netflix en dat soort dingen kijken op mijn tablet en mobiel. De rest klaagt over de snelheid en het af en toe weg vallen(wegvallen heb ik ook wel eens last van) en de klagers hebben over het algemeen Apple spullen.

Nou kwam ik laatst iets tegen over crossover en straight trough.

pc naar pc moet je dus crossover doen
modem naar pc moet je straight doen

En dan via mijn logica, zou het dan van modem(kpn) naar modem(ECB) ook als crossover aangesloten moeten worden? Of wordt dat geregeld door de homeplugs van KPN?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

Als je een straight of crossover probleem hebt heb je over het algemeen gewoon weg geen verbinding. Bijna alles heeft auto-MDIX tegenwoordig en tot 100mbit maakt het meestal niet veel uit of je cross off straight gebruikt in de praktijk.

Die homeplug is zeker Ethernet over Power line, notoire netwerkvertragers zijn dat soort oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:39

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Van PC -> PC moet inderdaad een crossover UTP kabel zijn. Voor alle andere toepassingen gewoon een straight kabel. Al maakt het tegenwoordig vaak niet zo heel veel meer uit, zoals @Rmg ook aangeeft.

Verder kun je eens wat speedtesten doen en aangeven wat 'traag' is? Daarnaast ook even delen wat voor internet abonnement je hebt?

Als laatste verwacht ik dat je Homeplugs simpelweg het probleem zijn. Die dingen zijn niet altijd even betrouwbaar en grote kans is ook dat er maar weinig snelheid overblijft aan het einde van de rit.

Om het beste internet te krijgen zul je kabels moeten trekken en daarna één of meerdere fatsoenlijke access points ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBBeL
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-07 12:01

WoBBeL

*zwaai*

Modem naar modem/router mag allemaal gewoon straight zijn. Test de snelheid eens tussen de homeplugs door je AP af te koppelen en met je PC te koppelen. Die homeplugs zijn vaak een ramp met wegvallende verbinding, veel packetloss (en daardoor) trage verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchbuell
Bedankt voor de anwoorden, TOP.

De vaste pc's zijn zoveel mogelijk bekabeld. Op de beneden verdieping is echter met geen mogelijkheid een kabel te trekken. Vanuit de bouw zijn wel loze leidingen aangelegd, maar zelfs met een verenpomp kom je er niet door heen.
Toch maar eens kijken of ik de ECB op een afstand van de meterkast kan plaatsen en dan wel direct bekabeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Crossover is iets wat al een slordige 10+ jaar niet meer een probleem is (behalve in een paar enterprise systemen die je nooit thuis zal hebben), auto MDIx zorgt ervoor dat de apparatuur zich aanpast aan de kabel.
Sowieso aan te raden alsnog te kijken of je op een of andere manier een kabel beneden krijgt, als de leidingen vol zitten of zulke rare bochten hebben dat je er niks door krijgt kan je bijv. ook nog een gat boren en met wat kleine moeite de kabel wegwerken.
Spul zoals wifi bridges, repeaters en powerline/homeplugs zijn gewoon halve oplossingen en werken dus ook zo...
Verder is die AP er een die adverteert tot 800mW te zenden (mag wettelijk max. 100mW). Een veel gemaakte fout is dus een AP neer zetten en die zo hard mogelijk te laten zenden, terwijl jouw telefoon/laptop/etc. dus niet even hard terug kan zenden, je krijgt er dus niet beter signaal door maar alleen maar meer storing. Wifi is 2 richtingsverkeer, het is beter om een AP minder sterk te laten zenden en dichterbij te zetten (en dan een tweede AP ergens anders in huis om het gat op te vullen).

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-07 19:10
Kijk eens wat er aan wifi netwerken zit. Dat Engenius ding is een 2.4Ghz-only ding. In veel gevallen is er dermate veel storing op de 2.4Ghz dat een stabiele verbinding zo goed als onmogelijk is.
Daarnaast heb je ook nog een powerline verbinding. Ook die kan prima storen.

Feitenlijk heb je nu 2 systemen (Powerline en 2.4Ghz) gecombineerd die beide afzonderlijk al niet echt aan te raden zijn.

Met een dikke 800mW zit je wel op 'alle streepjes' maar dat zegt 0,0 over de stabiliteit. (Los van het feit dat je de wettelijke limieten ruim overschrijd)

• dutchbuell
@DJSmiley

Klopt de Engenius is alleen 2.4 wat ik wel een groot nadeel vind. Het zend vermogen heb ik niet op vol staan, maar wel buiten de wettelijke limiet.

Ik ga maar eens proberen om de Engenius naar de eerste verdieping te verhuizen, met een langer kabeltje aan de antenne zodat ik daar een beetje mee kan klooien met verschillende plaatsingen. De homeplug beneden kan ik dan voor de TV gebruiken(kabel direct in de TV ipv wifi))

De homeplug waar ik de KPN decoder voor TV op heb aangesloten doet het eigenlijk wel prima, ik kan prima HD kijken met een homeplug aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:56
Je kan bijna wel met zekerheid zeggen dat het aan die Homeplugs ligt. Die dingen staan bekend om onstabiele/niet snelle verbindingen te leveren.

Sluit je Engenius eerst eens met een korte kabel aan op je Router, en test dan de snelheid.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchbuell
Kleine update

Ik heb eindelijk UTP Cat 5e kabels kunnen trekken, de coax kabel voor de tv was overbodig en die zat wonder boven wonder behoorlijk los in de leiding. Touwtje eraan geknoopt en eruit getrokken, ik weet niet wat er op zat maar de kabel was behoorlijk plakkerig.

Twee UTP kabels (15m)er doorheen getrokken en een dubbelle UTP doos gemonteerd, beide getest en werken.
Ik heb een 500MB verbinding van KPN en op een laptop ging de speedtest up en down kwamen tot bijna 100mb/s bekabeld op de laptop met accu stroom. Vanavond proberen met de laptop op netstroom, schijnt te schelen in snelheid???

De homeplugs zijn in ieder geval niet meer nodig en de draadloze verbinding met de Engenius doet het ook prima.
Binnenkort eens de andere snelheden testen, mediacenter, tv, en wifi.

En allen bedankt voor de tips

ps Cat5e in verband met de dikte, ben bang dat cat6 net de dik was voor twee kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:28
Je laptop heeft waarschijnlijk maar een 100Mb/s kaart, probeer hem met een kantenklaar kabel direct op de EB. Haal je dan maar 94 dan weet je genoeg, haal je dan wel 100+ Mb/s dan heb je de kabel naar boven niet goed aangesloten op het patchpanel.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1