Pc bouwen of kopen voor lichte gaming en foto bewerking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristanbrans
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 29-01 21:10
Mijn vraag

Ik zou graag een pc bouwen/kopen voor 600-1000

Relevante software en hardware die ik gebruik

ik heb momenteel een pc met een i7 2600 en een gtx 560

Ik gebruik mijn huidige pc voornamelijk om een website te onderhouden fotos te bewerken (ik gebruik gimp paint en krita voor het bewerken) en games als terraria minecraft en slime rancher te spelen ( misschien ooit games als spore)

Zijn er tips over wat ik moet kopen en nodig heb?

Er zijn heel veel forum posts over de beste waarde pc voor gaming. Maar aangezien ik geen fps games speel vraag ik me af of ik zoon soort pc moet bouwen.

Ik zou graag willen weten wat voor componenten ik zou moeten bekijken zonder dat ik een overkill pc bouw voor waar ik hem voor ga gebruiken namelijk programmeren en website onderhoud en de hierboven genoemde games

Alvast bedankt voor het lezen van deze post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je zelf al onderzoek gedaan en een mooi lijstje gemaakt met behulp van de PriceWatch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Laatst online: 13-09 14:54
Als je je onderzoek even doet kom je er al snel achter dat je door het bouwen van een PC al vrij vlot goedkoper uit bent. Daarbij komt dat je vrije keuze hebt over de interne componenten. Voor jouw gebruik zou ik een R5 1600 processor aanraden met een niet te duur B350 moederbord en 16 GB aan RAM, door het gebrek aan intensieve games kun je zelf beslissen of je het advies van high speed RAM for ryzen volgt. Het heeft in ieder geval minder invloed op productiviteit dan op gaming performance. Je zou in principe ook kunnen gaan voor een R5 1400 of 1500X, maar de vraag is of die uberhaupt significant vlotter zijn dan de i7 2600. Als GPU, tja. Ik zou gewoon even kijken hoeveel baat gimp en krita bij een GPU hebben. Als het antwoord "weinig" is zou ik voor een GT 1030 of RX550 gaan. Als ze enige acceleratie kennen zou ik voor een 1050(Ti) of RX560 gaan.

Een laatste vraag van mijn kant: Waarom een nieuwe build? Wordt de huidige pc tergend langzaam? De i7 2600 is namelijk, zelf tegenwoordig, lang geen trage processor.

[ Voor 8% gewijzigd door youridv1 op 06-09-2017 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristanbrans
Beste youridv1,

Bedankt voor de reactie.

Ik begin probleempjes met mijn pc te ondervinden en ik kan hem niet goed formateren (ik had "the Blue screen of death" en heb hem toen opnieuw moeten formateren toen ik 14-15 was)zoals oorspronkelijk bedoeld was.
(de ssd is maar 64 gb en aangezien ik windows 10 gebruik zal dat redelijk snel vol lopen heb ik overal gelezen).

En op mijn moederbord zit (volgens mij) geen sata III kabel dus vind ik het zonde om +/- 100 euro uit te geven aan een ssd die ik minder goed mee kan nemen naar een nieuwe build als ik dat ooit wil gaan doen (Ik heb nog nooit een pc gebouwd mijn huidge pc is een prebuilt pc) aangezien sata III een betere snelheid heeft dan sata (I).

En er zitten ook geen extra Ram poorten op het moederbord dus als ik dat zou willen vervangen (het moederbord) dacht ik misschien kan ik beter een nieuwe maken/kopen over een tijdje vandaar dat ik hier informeer.

En mijn pc is ondertussen zo'n 5 jaar oud (Denk ik)

Ik zal kijken naar de onderdelen die u heeft genoemd, Bedankt

[ Voor 19% gewijzigd door tristanbrans op 06-09-2017 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Blue screen of death maken mensen echt een veel te groot probleem van. In de periode dat ik persoonlijk een nieuw platform draai en mijn overclock nog niet helemaal perfect is heb ik bsod's om de 3 dagen en pas mijn voltage aan tot ze stoppen. Een blue screen of death is niks anders dan je pc die op zn bek gaat. Kan net zo goed een disfunctionerende driver zijn.
Hoezo kun je hem niet formatteren? Dat mis ik even.

Maar ja als er andere problemen zijn dan sure. En ja klopt geen Sata 3 hebben is best rot want das een flinke bottleneck voor moderne SSD's.

5 jaar kan goed, das ongeveer hoe oud de Sandy Bridge architectuur in je i7 is.

Dat er geen sata 3 kabel aan je moederbord zit is overigens vrij normaal. moederborden hebben niet zomaar kabeltjes loshangen. Sata 3 kabels kun je gewoon los kopen. De vraag is eerder of er geen Sata 3 poorten voor die kabels op je bord zitten. Voor zover ik me kan herinneren had Sandy Bridge namelijk al wel sata 3. Als ie ze heeft staat het er meestal onder geschreven. Sata connectors zitten algemeen rechts op het moederbord aan de rand. Rechts als in, de ram sloten zitten rechts boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristanbrans
Beste youridv1,

Met verkeerd geformateerd bedoel ik dat ik de ssd niet gebruik voor mijn besturingssysteem en volgens mij zelfs helemaal niet.

Sorry de zin ging verder na de haakjes () dat had ik duidelijker kunnen doen

[ Voor 21% gewijzigd door tristanbrans op 06-09-2017 18:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• youridv1
O, ja das niet helemaal de bedoeling. Een 64GB ssd zit inderdaad in een maand vol met windows 10. Installatie in zn uppie is al 30GB. Je zou nog even kunnen wachten op nieuws over intel coffee lake. Hexacore i7's en i5's enzo. Denk alleen niet dat die qua prijs/performance veel kunnen doen tegen de R5 1600X. De i7's sneller zijn, maar in het gunstigste geval 100 euro duurder. De i5's zullen in de prijscategorie van de 1600(x) zitten, maar dan is het nog steeds 12 threads tegen 6. Nu weet ik niet of photoshoppen iets aan meer dan 6 threads heeft. Als dat niet zo heeft zou een i5 weer een betere koop zijn door zijn hogere performance per kern/thread.

Als je de tijd hebt zou ik even wachten op intel coffee lake. Zo niet, R5 1600(x)

Verwijderd

Ik zou dan voor zoiets gaan:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1MSI B350 PC Mate€ 82,95€ 82,95
1MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G€ 135,95€ 135,95
1Seagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 46,16€ 46,16
1Fractal Design Define S€ 77,50€ 77,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,95€ 129,95
1Seasonic G-series 450 watt€ 64,95€ 64,95
1Samsung 850 EVO 250GB€ 94,50€ 94,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 833,91

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristanbrans
welk moederbord is beter? MSI B350 PC Mate of ASRock AB350M Pro4

en wat is beter semi-passive cooling of actieve cooling (ik ben aan het kijken naar de Asus Expedition GeForce GTX 1050 eSports gaming videokaart 2GB GDDR5 en de MSI GeForce GTX 1050 GAMING X 2G)

nog een vraagje heb ik een instalatie kit nodig bij een ssd want ik heb nog nooit een pc gebouwd

Alvast bedankt

[ Voor 69% gewijzigd door tristanbrans op 10-09-2017 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
Nee geen installatie kit nodig, das voor laptops. Een installatie kit is eigenlijk gewoon een spacertje en schroefgaatje die je bij laptops nodig kan hebben omdat ssd's dunnet zijn dan hdd's. Alle schroefjes en dingetjes zitten bij je kast. Paar extra tiewrapjes zijn wel handig en gebruik alsjeblieft een magnetische schroevendraaier, bespaart je een hoop gerommel om een gevallen schroefje op te tillen.

Ik kan niet objectief zeggen welk moederbord beter is. Zet ze in de vergelijker en kijk waarin ze verschillen. Als een van de verschillen belangrijk is voor jou dan koop je dat bord en anders de goedkopere of mooiere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Nieuwe SSD, opnieuw installeren en klaar?

De i7 hoeft niet vervangen te worden, en voor zover ik begrijp de videokaart ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristanbrans
@mitsumark

Waarschijnlijk zal ik dat inderdaad doen.

Ik heb nog een paar dingen die ik niet helemaal begrijp... hoe weet ik of er een ssd en een hdd in een case passen? hoe kan ik het beste bepalen wat voor case ik nodig heb? sorry mocht ik over komen als een groentje in pc bouwen (dat ben ik ook :P)

alvast bedankt voor alles!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:24
Een normale SSD moet in een 2,5" bay intern, een normale HDD in een 3,5" bay intern.
Even specificaties van je kast opzoeken.

Mocht je niet voldoende 2,5" slots beschikbaar hebben kun je een 3,5" ombouwen met een kitje, of desnoods de SSD gewoon met 2 schroefjes aan 1 kant vastzetten of met dubbelzijdig/duck tape.

PS: je hebt ook socket 1155 moederborden met een m-sata slot (waar eventueel een SSD in kan), maar de kans is klein dat je dat hebt. Je hebt ook 2,5" HDD's, maar die worden in principe alleen in laptops gebruikt.

[ Voor 12% gewijzigd door mitsumark op 11-09-2017 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tristanbrans
Heel erg bedankt voor alle uitleg allemaal!
Pagina: 1