Huis kopen van ouders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:17

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Ik wil ergens volgend jaar het huis van mijn ouders gaan overnemen samen met mijn vrouw :-)

Het betreft een 2 onder 1 kap woning, buiten de bebouwde kom. Er ligt een wei naast van bijna 1 hectare. Het huis en de wei zijn 2 aparte kavels in het kadaster maar wel beide eigendom van mijn ouders.

Het huis heeft een WOZ van 250.000. We hebben dit deze zomer door een erkende taxateur laten taxeren voor 300.000, incl. de hectare grond is dit 350.000 (de grond is dus 50.000)

Nu willen wij in 1e instantie alleen het huis overnemen, echter vinden wij dit geen 300.000 waard. (We schrokken wat van de taxatie van het huis zelf, de hoge prijs komt in onze ogen doordat het huis is vergeleken door de taxateur met verkochte huizen uit de buurt, welke een meer recentere inrichting en afwerking hadden)

Ik kan qua hypotheek ongeveer tot max 300.000 gaan, maar willen we het wel naar onze smaak gaan verbouwen (alles is "netjes" maar erg gedateerd) De verbouwingskosten schatten we ruwweg op 20.000.

Mijn vraag:

Stel ik spreek met mijn ouders 280.000 Euro als prijs voor de woning, maar de hypotheek verstrekker waardeert het door de taxatie op 300.000. Kan ik dan zonder problemen een hypotheek voor 300.000 krijgen? En wat gebeurd er met 20.000 Euro welke ik dan "over" heb nadat mijn ouders bij de notaris/overdracht zijn uitgekocht voor 280.000. Krijg ik die 20.000 zo over gemaakt? (De overdrachtsbelasting etc. betalen we zelf met spaargeld, want in 2018 kun je die niet meer mee financieren)

(Dit heeft mijn voorkeur, want in dit geval heb ik geen bouwdepot nodig, en ook geen nieuwe taxatie nadat de bouw klaar is? (ik lees overal dat een bouwdepot een gemiddelde waardevermeerdering is van 65%)
Tevens zou dit fijner zijn, omdat ik dan ook klussen zwart kan betalen, wat met een bouwdepot natuurlijk niet kan. (Vanwege ontbrekken bonnetjes ;) )

Een gesprek met een hypotheek/financieel adviseur staat sowieso begin komend jaar op de planning, maar ik ben eens benieuwd of mensen met met deze vraag al kunnen adviseren hier.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b4mb03
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-03 22:06
Beste Pubbert,

Klem je niet aan mijn reactie vast, maar volgens mij mag je 300.000 hypotheek vragen als je ook de kosten van de verbouwing kunt aantonen.

Zoals ik al zei ben ik hier niet in echt in thuis, maar heb dit laatst nog opgevangen.
Het beste zou je dit nog aan de hypotheeknemer/houder kunnen vragen voor de zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Ghost16
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19-05 10:05
Volgens mij kun je alleen het huis betalen met de hypotheek en wat overblijft komt beschikbaar als bouwdepot. Dat je een bonnetje nodig hebt om uit het bouwdepot iets te laten betalen betekend niet meteen dat het bonnetje ook in de administratie moet verdwijnen ;) Maar dit is natuurlijk niet echt toegestaan.

Kun je niet afspreken met je ouders dat je 300.000 betaald voor het huis vanuit de hypotheek en dat je dan 20k van hun krijgt? Weet niet of dit belasting technisch mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:32
Dat laatste kan altijd, maar dan ga je toch ook notariskosten en registratie betalen op die 20k.

Uiteindelijk moet je de vraag stellen aan je bank, die gaan wel bepalen of je het renovatiebudget (wat overigens nogal beperkt is) mee kan lenen. Dat je een taxatie hebt van 300k is wel handig.

Denk ook eens na of die 20k volstaat. Een nieuwe keuken EN badkamer gaat daarmee niet lukken, zeker als je bij Ikea wil buiten blijven.
Ik denk dat je hoogstens hier een daar een vloer vervangt, wat laat schilderen of zo.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Nee toch?

Ik dacht dat de actuele afspraak voor 2017 was dat je op een overeengekomen verkoopprijs van 280.000 initieel maar 282.800 mag financieren.

Bijkomende kosten, zoals notariskosten, resterende gemeentebelastingen, bankgarantie, bemiddelingskosten etc. moet je ook uit eigen zak betalen. Ik denk dat je je "rijk" rekent; op een huis van 280K koopsom, zit grofweg nog iets van 7K aan die bijkomende kosten.

Als je dus tot 300.000 wil financieren, zal je het taxatie-rapport bij de aanvraag moeten overleggen en bekijken of de verstrekker mee wil gaan in deze constructie. Over het algemeen wordt dit bedrag, grofweg 20K, niet uitgekeerd aan jou maar moet je aantoonbaar facturen indienen die achteraf worden terugbetaald aan jou. Als jij in 1x 20K in 1 maand wil uitgeven aan verbouwingen, is er zomaar kans dat je die eerst uit eigen zak moet betalen, dan pas de bonnetjes mag indienen en dat er pas weken later wordt terugbetaald.

Daarnaast, maar hou me ten goede; als jouw ouders niet hypotheekvrij zijn en hun verstrekker waardeert het huis op 348.000 Euro, kan hun verstrekker mogelijk de passage blokkeren omdat het huis onder marktwaarde wordt verkocht. De kans hierop is groter naar mate de huidige schuld van jouw ouders hoger is.

/edit: ook de financiering van verbouwing is beperkt; je mag alleen meefinancieren wat wordt gebruikt voor structurele en waardeverbeterende constructies. Zaken als laminaat vervangen voor tapijt of witte muren blauw maken, is voor de bank niet interessant en die mag je (vaak) zelf betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door MAX3400 op 06-09-2017 11:52 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StarC
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:25
De door The_Ghost16 voorgestelde oplossing is het meest voor de hand liggend. Hierbij heb je vrijheid mbt het te besteden bedrag. Zie hier meer informatie over de schenking.

In 2018 mag je nog maximaal 100% van de waarde lenen, dus daar zit ook geen rek meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:02
En wat als je een andere taxateur een "betere" prijs laat taxeren? Die een waarde taxeert die dichter bij de waarde van het huis ligt.

[ Voor 34% gewijzigd door nachtnet op 06-09-2017 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Pubbert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:38:
Ik wil ergens volgend jaar het huis van mijn ouders gaan overnemen samen met mijn vrouw :-)
De taxatie van nu is dan verouderd en zal dus opnieuw uitgevoerd moeten worden.
Geen idee wat de woningmarkt het komende jaar gaat doen, maar het kan dus wellicht nog wat hoger of lager uitvallen dan dat er nu uit is gekomen
Het betreft een 2 onder 1 kap woning, buiten de bebouwde kom. Er ligt een wei naast van bijna 1 hectare. Het huis en de wei zijn 2 aparte kavels in het kadaster maar wel beide eigendom van mijn ouders.

Het huis heeft een WOZ van 250.000. We hebben dit deze zomer door een erkende taxateur laten taxeren voor 300.000, incl. de hectare grond is dit 350.000 (de grond is dus 50.000)

Nu willen wij in 1e instantie alleen het huis overnemen, echter vinden wij dit geen 300.000 waard. (We schrokken wat van de taxatie van het huis zelf, de hoge prijs komt in onze ogen doordat het huis is vergeleken door de taxateur met verkochte huizen uit de buurt, welke een meer recentere inrichting en afwerking hadden)
Tjah, als je het niet waard vind, moet je het niet doen...
Ik weet niet wat de rest hypotheek van je ouders is, maar je kan natuurlijk minder bieden. Zie het alsof het een "reguliere verkoop" van iemand is die je niet kent. Ook met je ouders kan je bied-spel starten...
Ik kan qua hypotheek ongeveer tot max 300.000 gaan, maar willen we het wel naar onze smaak gaan verbouwen (alles is "netjes" maar erg gedateerd) De verbouwingskosten schatten we ruwweg op 20.000.
Ik weet niet wat jullie plannen zijn, maar tot de max. lenen zou ik echt goed overwegen...
Weet niet of er al kinderen in het spel zijn, maar als dat niet het geval is (en wel op de planning staat) houd er dan ook rekening mee, dat een van jullie wellicht minder zal werken (is minder inkomen) en dat er (grote) kosten bij komen (denk aan eventueel opvang e.d.).
Mijn advies: kijk niet naar wat je volgens de regels maximaal mag lenen, maar kijk naar wat jij maximaal wilt betalen aan een hypotheek.
Mijn vraag:

Stel ik spreek met mijn ouders 280.000 Euro als prijs voor de woning, maar de hypotheek verstrekker waardeert het door de taxatie op 300.000. Kan ik dan zonder problemen een hypotheek voor 300.000 krijgen? En wat gebeurd er met 20.000 Euro welke ik dan "over" heb nadat mijn ouders bij de notaris/overdracht zijn uitgekocht voor 280.000. Krijg ik die 20.000 zo over gemaakt? (De overdrachtsbelasting etc. betalen we zelf met spaargeld, want in 2018 kun je die niet meer mee financieren)
Nee, je krijgt die 20.000 euro niet op je rekening gestort. Zou wel mooi zijn als dat zo was. Maar dan heeft de bank geen zicht op wat er met het geld gebeurd (misschien koop je er wel een auto van of ga je op vakantie).
De 20.000 euro zal waarschijnlijk in een bouwdepot worden gestort. Hier kan je geld uithalen als je de juiste gegevens aanlevert (offerte of bon).
(Dit heeft mijn voorkeur, want in dit geval heb ik geen bouwdepot nodig, en ook geen nieuwe taxatie nadat de bouw klaar is? (ik lees overal dat een bouwdepot een gemiddelde waardevermeerdering is van 65%)
Tevens zou dit fijner zijn, omdat ik dan ook klussen zwart kan betalen, wat met een bouwdepot natuurlijk niet kan. (Vanwege ontbrekken bonnetjes ;) )
En juist om deze rede krijg je dus de centjes niet op je rekening gestort.
Wat jij stimuleert is namelijk illegaal (jij huurt zwartwerkers in). Is zeker niet jouw probleem, maar jij houdt wel het probleem in stand door hier aan mee te werken...
Een gesprek met een hypotheek/financieel adviseur staat sowieso begin komend jaar op de planning, maar ik ben eens benieuwd of mensen met met deze vraag al kunnen adviseren hier.
zie hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:04
Ga hiermee naar een onpartijdige hypotheekadviseur, die kan jou veel meer informatie geven dan wij kunnen.
Toevallig hebben wij dit jaar een huis gekocht voor de prijs van 181.000 k.k.

De taxateur, overigens de man van de hypotheekadviseuse, heeft de woning geschat op 190.000 euro.
In totaal hebben wij een hypotheek van 220.000 euro gekregen, waarvan 30.000 voor bouwdepot.

Als de taxateur de woning op 300.000 schat, kun je dus gewoon een hypotheek ter hoogte van dat bedrag krijgen. Van die 20.000 kun je onder andere verbouwingen doen en hypotheekadviseur/notaris etc. betalen. Daarover hoef je ook geen verantwoording af te leggen. Een bouwdepot kun je nog bovenop die 300.000 krijgen (mocht je het kunnen krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:59
De afwerking telt, de inrichting niet (losse meubels e.d. gaan er toch uit). Als je met je ouders een prijs afspreekt o.b.v. taxatie, dan lijkt mij dat ook de prijs. De belastingdienst gaat er ook wat van vinden als je iets onder de prijs doorgegeven wordt aan familie. Als je volgend jaar gaat kopen, dan kan bij een nieuwe taxatie de waarde wel 325/375k zijn. Wat doe je dan?

De WOZ zegt niet zoveel, die kent een peildatum van 1-1-2016. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en gebeurt er aardig wat op de woningmarkt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:15
Audiowaste schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:59:
Als de taxateur de woning op 300.000 schat, kun je dus gewoon een hypotheek ter hoogte van dat bedrag krijgen.
Hangt een beetje af van de geldverstrekker. Sommigen nemen de taxatiewaarde als maximaal leenbedrag, anderen de koopsom (zie https://www.eigenhuis.nl/...els-hypotheekverstrekking). Dit is iets wat een adviseur mee kan nemen in de selectie en offerteaanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik denk dat jij je moet laten informeren door deskundige in deze. Ik weet niet of tegenwoordig een taxatie of WOZ waarde geldt. Ook zijn er denk ik meer opties in de zin van schenking van je ouders aan jou(deel van de waarde). dus ik zou een onafhankelijk adviseur om advies vragen. als die hier lid is zou ook mooi zijn natuurlijk. Succes d:)b

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
BastaRhymez schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:58:

[...]

Ik weet niet wat jullie plannen zijn, maar tot de max. lenen zou ik echt goed overwegen...
Weet niet of er al kinderen in het spel zijn, maar als dat niet het geval is (en wel op de planning staat) houd er dan ook rekening mee, dat een van jullie wellicht minder zal werken (is minder inkomen) en dat er (grote) kosten bij komen (denk aan eventueel opvang e.d.).
Mijn advies: kijk niet naar wat je volgens de regels maximaal mag lenen, maar kijk naar wat jij maximaal wilt betalen aan een hypotheek.
Dat hebben we idd gedaan, 300.000 is niet ons max wat we kunnen krijgen, maar met de huidige rentestand wel het bedrag wat we over een paar jaar max. aan hypotheeklasten willen betalen, zodra mijn vrouw minder gaat werken i.v.m kinderen.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
Señor Sjon schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:01:
De afwerking telt, de inrichting niet (losse meubels e.d. gaan er toch uit). Als je met je ouders een prijs afspreekt o.b.v. taxatie, dan lijkt mij dat ook de prijs. De belastingdienst gaat er ook wat van vinden als je iets onder de prijs doorgegeven wordt aan familie. Als je volgend jaar gaat kopen, dan kan bij een nieuwe taxatie de waarde wel 325/375k zijn. Wat doe je dan?

De WOZ zegt niet zoveel, die kent een peildatum van 1-1-2016. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en gebeurt er aardig wat op de woningmarkt.
Ik bedoel natuurlijk ook de afwerking. en 2e opmerking over de nieuwe taxatie, de taxteur welke het vorige maand getaxeerd heeft zal volgend jaar mits er geen hele rare dingen op de huizenmarkt gebeuren, rond het zelfde bedrag uitkomen had hij me al verzekerd.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Wil je je laatste bericht aanpassen ipv dubbelposten de volgende keer? :)

Er gebeuren dus wel rare dingen op de woningmarkt. Ligt er ook aan welk belang je ouders hechten aan opvolging in huiselijke kring voor hun woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pubbert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:22:
...mits er geen hele rare dingen op de huizenmarkt gebeuren...
En welke taxateur was dat? Want ik ben bang dat die persoon zijn/haar vak niet verstaat.

Als er iets volatiel is, zijn het huizenprijzen in NL. Of heb je zelf het nieuws gemist dat in bepaalde steden (Amsterdam, Utrecht, Lelystad, etc) het niet eens meer de vraag is of een huis verkocht wordt, maar welke koper het hoogste boven de vraagprijs biedt.

Maar ja, achtergrond-info is ook wat waard; een huis van 280K in Amsterdam is natuurlijk heel anders dan een huis van 280K in Slochteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-06 16:20
De kans dat huis voor dit bedrag met 1 hectare grond in Amsterdam, Utrecht of zelfs Lelystad staat is vrij klein volgens mij. En buiten de genoemde steden is de woningmarkt nog lang niet zo gek dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Pubbert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:20:
[...]

Dat hebben we idd gedaan, 300.000 is niet ons max wat we kunnen krijgen, maar met de huidige rentestand wel het bedrag wat we over een paar jaar max. aan hypotheeklasten willen betalen, zodra mijn vrouw minder gaat werken i.v.m kinderen.
Wat doe je als de woningwaarde stijgt (momenteel niet ondenkbaar), ondanks dat de taxateur jou "verzekerd" heeft dat de waarde niet zal stijgen. Klinkt ook niet geheel onpartijdig... Is het wel een erkend taxateur?! Die zou zo'n uitspraak niet zo snel maken namelijk...

Met welke rente heb je nu gerekend? En wat doe je als de rente stijgt?
Ik weet niet hoe je tot die 300k bent gekomen nu, maar als je dat via een online rekentooltje hebt gedaan dan kan je nog wel eens bedrogen uitkomen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 10:13
Je kunt maximaal 102% van de woningwaarde lenen in 2017. Een eventueel "overschot" kun je als consumptief krediet uitbetaald krijgen, hier mag je dan geen hypotheekrente over aftrekken (todat je het investeert in je huis).

Praat eens met een hypotheekadviseur.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-06 18:25
Als je ouders nou alvast de boel gaan verbouwen (en ze hebben 'toevallig' dezelfde wensen hiervoor), dan kan je tzt het huis verbouwd en al voor 300k van ze kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:35

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik ken nu 4 stellen die huizen van ouders /familie hebben gekocht.
Ikzelf van mijn schoonouders, maar is op de vrije markt geweest, een paar duizend euro minder betaald dan de Funda prijs.
Vrienden van mij, hebben hun huis gunstig laten taxeren, zodat ze het konden betalen en ouders tevreden waren.
Andere vrienden hebben het onder de pet gehouden.
Andere vrienden hebben het kavel opgesplitst, zodat ze het konden betalen, hun vader heeft rest van de grond gekocht.(was van een oom)

Je moet zorgen dat de belastingdienst niet kan gaan zeuren dat het een deel een gift is als je ver onder de markt waarde koopt, en als die 300.000 ergens geregistreerd wordt kan je dus niet veel lager gaan met de aankoop waarde.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 09:38
Let er ook even op dat je wel de marktprijs 'moet' betalen. Extreem voorbeeld: huis is 300K waard, ouders verkopen hem voor 150K. Impliciet is die een schenking van 150 K, hierdoor kan de belastingdienst moeilijk gaan doen. Laat je hierin goed adviseren. Mijn broertje heeft het huis van mijn ouder gekocht. En op 300K werd wel moeilijk gedaan over 300K of 310K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
artificial_sun schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:49:

Je moet zorgen dat de belastingdienst niet kan gaan zeuren dat het een deel een gift is als je ver onder de markt waarde koopt, en als die 300.000 ergens geregistreerd wordt kan je dus niet veel lager gaan met de aankoop waarde.
Dat stadium is TS nu helaas al gepasseerd, met de taxatie van de erkend taxateur in de achterzak. 'Spelen' met de prijs is een stuk lastiger nu.

Vraag aan TS: Wat willen je ouders ervoor hebben? De hoofdprijs of de laagste mogelijke prijs? Zit er nog een hypotheek op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
L-VIS schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:50:
Let er ook even op dat je wel de marktprijs 'moet' betalen. Extreem voorbeeld: huis is 300K waard, ouders verkopen hem voor 150K. Impliciet is die een schenking van 150 K, hierdoor kan de belastingdienst moeilijk gaan doen. Laat je hierin goed adviseren. Mijn broertje heeft het huis van mijn ouder gekocht. En op 300K werd wel moeilijk gedaan over 300K of 310K.
Dat moet niet. Je kan het prima voor 150k kopen, of voor 1 euro. Zolang je het verschil met de marktwaarde maar aangeeft als schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
MAX3400 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:27:
[...]

En welke taxateur was dat? Want ik ben bang dat die persoon zijn/haar vak niet verstaat.

Als er iets volatiel is, zijn het huizenprijzen in NL. Of heb je zelf het nieuws gemist dat in bepaalde steden (Amsterdam, Utrecht, Lelystad, etc) het niet eens meer de vraag is of een huis verkocht wordt, maar welke koper het hoogste boven de vraagprijs biedt.

Maar ja, achtergrond-info is ook wat waard; een huis van 280K in Amsterdam is natuurlijk heel anders dan een huis van 280K in Slochteren.
Het is in Limburg... en qua taxateurs die hun vak niet verstaan.... er zijn meer dan genoeg voorbeelden van taxateurs welke het huis na de koopovereenkomst "toevallig" taxeren op de prijs welke de koper en verkoper overeengekomen zijn. Dan is het nog niet zo heel vreemd als een taxateur hetzelfde huis 10 maanden later voor dezelfde prijs taxeert lijkt me.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-06 09:38
Conono schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:57:
[...]

Dat moet niet. Je kan het prima voor 150k kopen, of voor 1 euro. Zolang je het verschil met de marktwaarde maar aangeeft als schenking.
Daarom stond het ook tussen quotes, ik wilde alleen aangeven dat de belastingdienst op je stoep staat als je het koopt voor minder dan de marktwaarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Pubbert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:59:
[...]

Het is in Limburg... en qua taxateurs die hun vak niet verstaan.... er zijn meer dan genoeg voorbeelden van taxateurs welke het huis na de koopovereenkomst "toevallig" taxeren op de prijs welke de koper en verkoper overeengekomen zijn. Dan is het nog niet zo heel vreemd als een taxateur hetzelfde huis 10 maanden later voor dezelfde prijs taxeert lijkt me.
Eens... Maar als je tussen je eigen regels door leest, staat er eigenlijk "fraude / valsheid in geschrifte" door een beedigd taxateur.

Of je dan je vak verstaat, is wat mij betreft dan wel een twijfelgeval ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
L-VIS schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:00:
[...]

Daarom stond het ook tussen quotes, ik wilde alleen aangeven dat de belastingdienst op je stoep staat als je het koopt voor minder dan de marktwaarde.
Maar ik vroeg me dus af of de belastingdienst naar de WOZ kijkt, of naar de taxatiewaarde?

Zover ik in ieder wel lees, mogen mijn ouders me 100.000 schenken, zodra ik maar jonger als 40 ben, en het in mijn huis stop.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartezzzb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:57
L-VIS schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:00:
[...]

Dit is onjuist. Bij een schenking moet er sprake zijn van een bevoordelingsbedoeling. Als de ouders het huis graag snel kwijt willen en daarom bereid zijn genoegen te nemen met een lagere prijs is deze bevoordelingsbedoeling niet aanwezig.

Wat het natuurlijk wel iets risicovoller maakt is dat de koper en verkoper familieleden zijn. Toch zal de fiscus hier niet gelijk over vallen zolang de verkoopprijs niet heel erg afwijkt van de marktwaarde.

Overigens heeft de belastingdienst ook veel te weinig capatiteit om elke particuliere vastgoedtransactie te checken. Bij een overdracht van het huis voor 290 zal er m.i. dan ook weinig aan de hand zijn. De WOZ waarde wordt als maatstaf genomen voor de schenkbelasting.

[ Voor 3% gewijzigd door Bartezzzb op 06-09-2017 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:18
Pubbert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:02:
[...]

Maar ik vroeg me dus af of de belastingdienst naar de WOZ kijkt, of naar de taxatiewaarde?

Zover ik in ieder wel lees, mogen mijn ouders me 100.000 schenken, zodra ik maar jonger als 40 ben, en het in mijn huis stop.
Taxatiewaarde, woz, vergelijkbare panden etc. Been there, done that. Incl naheffing. :|

Wanneer er binnen familie een dergelijke transactie plaats vind reken maar dat ze dat onder de loep gaan leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pubbert

Pubbert

random gestoord

Topicstarter
_Chris_ schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:11:
[...]

Taxatiewaarde, woz, vergelijkbare panden etc. Been there, done that. Incl naheffing. :|

Wanneer er binnen familie een dergelijke transactie plaats vind reken maar dat ze dat onder de loep gaan leggen.
Ik baseer me hierop: https://www.belastingdien...nken-vrijstellingen-2017-

Is jouw voorbeeld dan van voordat de belastingdienst soepeler werd met schenkingen?
Wolly schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:55:
[...]

Dat stadium is TS nu helaas al gepasseerd, met de taxatie van de erkend taxateur in de achterzak. 'Spelen' met de prijs is een stuk lastiger nu.

Vraag aan TS: Wat willen je ouders ervoor hebben? De hoofdprijs of de laagste mogelijke prijs? Zit er nog een hypotheek op?
Het huis is hun spaarpot, ze willen ons wel wat tegemoet komen, maar moeten zelf ook weer een huis terug kopen, dus het antwoord ligt ergens in het midden, en afhankelijk wat een nieuwbouwproject voor levensloopbestendige woningen in de buurt gaat kosten.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Als ik mijn huis verkoop via bijv zelfverkopen.nl of makelaarsland hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik mijn huidige hypotheek mee kan nemen naar mijn volgende woning (spaar/aflossingsvrij). Regelt bijv zelfverkopen.nl dat, moet ik dat met de hypotheekshop regelen (waar ik hem heb afgesloten) of met de hypotheek verstrekker zelf (DBV) of eerder een notaris?

Het idee is om het huis via een internet makelaar te koop te zetten. Zodra dit is verkocht (dus de deal is gesloten en de koop kan niet meer ontbonden worden etc) dan willen we gaan bieden/kijken voor een nieuw huis. Hier willen we onze huidige hypotheek (spaar/aflossingsvrij) meenemen en de rest financieren via de huidige geldige constructies (annuïtair/lineair).

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:18
Pubbert schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:33:
[...]

Ik baseer me hierop: https://www.belastingdien...nken-vrijstellingen-2017-

Is jouw voorbeeld dan van voordat de belastingdienst soepeler werd met schenkingen?
Ik baseer me op het feit dat ik een naheffing heb gekregen na het kopen van het huis van mijn ouders. Daar zat inderdaad ook een deel schenking in, echter was de belastingdienst van mening dat de waarde van het huis hoger was als hetgeen wij ervoor hebben betaald, 10k onder taxatie waarde van bijna 300k.

In een normale situatie zou dat geen probleem zijn, echter binnen de familie kring blijkbaar wel. Ik weet niet meer het exacte bedrag van naheffing, dat was een paar honderd euro, ik heb er niet de moeite voor genomen om me er druk over te maken.

[ Voor 58% gewijzigd door _Chris_ op 06-09-2017 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conono
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 31-08-2020
thewizard2006 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:40:
Als ik mijn huis verkoop via bijv zelfverkopen.nl of makelaarsland hoe kan ik er dan voor zorgen dat ik mijn huidige hypotheek mee kan nemen naar mijn volgende woning (spaar/aflossingsvrij). Regelt bijv zelfverkopen.nl dat, moet ik dat met de hypotheekshop regelen (waar ik hem heb afgesloten) of met de hypotheek verstrekker zelf (DBV) of eerder een notaris?

Het idee is om het huis via een internet makelaar te koop te zetten. Zodra dit is verkocht (dus de deal is gesloten en de koop kan niet meer ontbonden worden etc) dan willen we gaan bieden/kijken voor een nieuw huis. Hier willen we onze huidige hypotheek (spaar/aflossingsvrij) meenemen en de rest financieren via de huidige geldige constructies (annuïtair/lineair).
Je hypotheekadviseur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Zie net dat ik helemaal in het verkeerde topic aan het posten ben. excuus hiervoor :)

[ Voor 90% gewijzigd door thewizard2006 op 06-09-2017 14:23 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

gezien je leeftijd mogen je ouders je 100K schenken* zonder problemen. Stel dat de waarde echt 300K is en je koopt hem voor dat bedrag. Geen gezeur met overdracht en belasting.

Je ouders schenken je daarna 20K terug en daarmee doe je de verbouwing

* https://www.belastingdien...elling-eigen+woning-2017-

edit. stond al open zonder versturen. inmiddels wellicht al genoemd ..

[ Voor 6% gewijzigd door Ray op 06-09-2017 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:10
Wolly schreef op woensdag 6 september 2017 @ 12:55:
[...]

Waar worden taxaties geregistreerd?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
NWWI taxaties hebben ongetwijfeld een database.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:52
Ik heb het zelfde net achter de rug/zit er nog half in.... Je mag van de belastingdienst het huis binnen de fam kopen voor de woz waarde zonder dat daar moeilijk over gedaan wordt. Buiten familie kan het verschil woz/marktwaarde als schenking gezien worden.
Je mag maximaal de taxatie waarde als hypotheek nemen (+paar % meen ik), als je extra geld nodig hebt voor verbouwen (bijv 20000 eu) dan wil de bank een overzichtje met wat je van plan bent met de 20k.
De bank wil bij afsluiten van een hypotheek een gevalideerde taxatie hebben, deze taxatie moet door een makelaar gedaan worden (a 400eu). De makelaar gaat bij deze taxatie uit van de waarde van het huis, niet de vraagprijs! De bank werkt werkt met de gevalideerde taxatie voor de maximale hypotheek als ik alles goed heb begrepen.

*edit zag ik net pas : wat ray zegt ze mogen indien je <40 bent ook 100000 schenken als ze dat willen natuurlijk :-). gevalideerde taxatie gaat/kan in nwwi register

** nog een aanpassing het woz waardegedeelte heb ik van de notaris..

[ Voor 12% gewijzigd door fockarty op 06-09-2017 15:39 . Reden: toevoeging ivm eerdere post ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Nu online
Ha @Pubbert ,

Een fraai gelegen helft van een dubbele villa in het prachtige Limburgse land, wie wil dat nou niet?
Zoals eerder al aangegeven, haal hier een expert bij, zeker omdat er mogelijk nog van alles te regelen is via, bijvoorbeeld, via de door @Ray genoemde schenking (of op een andere wijze).

Het lijkt me wél verstandig om alles zo transparant als mogelijk te regelen. Niet alleen voor de Belastingdienst maar ook voor eventuele broers of zussen. Wanneer je ouders het huis voor lagere dan de marktprijs aan je verkopen, kan dit van invloed zijn op de hoogte van het erfdeel van je broers of zussen. En dát is een uitstekend recept voor gezeik tijdens het kerstdiner ("jij was altijd al het oogappeltje van pappa en mamma, vroeger werd je al stierlijk verwend, en nu geven ze óns ouderlijk huis aan je kado!"). Ik weet niet of je hierop zit te wachten. .

Misschien is het verstandig, ook weer om gemekker te voorkomen, om het huis te te laten taxeren door twee taxateurs, één betaald door jou en één betaald door je ouders. De uiteindelijke verkoopprijs is het gemiddelde van deze twee bedragen. Mochten deze bedragen meer dan X-procent uit elkaar liggen, dan mag een derde taxateur (door jullie beiden aangewezen en betaald) beide taxaties beoordelen en een finaal oordeel vellen. Door gebruik te maken van deze constructie is de kans kleiner dat één van de twee partijen zich op een later moment, bijvoorbeeld tijdens het kerstdiner, benadeeld voelt.

Tot slot, je ouders hebben geen sterke, emotionele band met het huis en zij kunnen verdragen dat bijvoorbeeld de keuken, waar zij altijd zo heerlijk zaten, direct na de verkoop door jou (of, erger nog, door je partner) met een sloophamer bewerkt wordt?

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28
Wat willen je ouders er eigenlijk voor hebben?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jacko01
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09-06 14:58
Ray schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:58:
gezien je leeftijd mogen je ouders je 100K schenken* zonder problemen. Stel dat de waarde echt 300K is en je koopt hem voor dat bedrag. Geen gezeur met overdracht en belasting.

Je ouders schenken je daarna 20K terug en daarmee doe je de verbouwing
Je ouders zouden inderdaad het bedrag mogen schenken, alleen een andere optie is dat je ouders je het geld lenen (via een zogenaamde familie hypotheek). Je betaalt dus rente aan je ouders (aftrekbaar van de belasting) en je ouders zouden dan bv met kerst je deze rente weer kunnen schenken. Mits je ouders natuurlijk de 20K kunnen missen. En zijn verschillende goede artikelen te vinden hierover en ook over de regels waar je aan moet voldoen (met name vastlegging in een contract).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:28
Jacko01 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:29:
[...]

Je ouders zouden inderdaad het bedrag mogen schenken, alleen een andere optie is dat je ouders je het geld lenen (via een zogenaamde familie hypotheek). Je betaalt dus rente aan je ouders (aftrekbaar van de belasting) en je ouders zouden dan bv met kerst je deze rente weer kunnen schenken. Mits je ouders natuurlijk de 20K kunnen missen. En zijn verschillende goede artikelen te vinden hierover en ook over de regels waar je aan moet voldoen (met name vastlegging in een contract).
Ouders kunnen er ook een aflossingsvrije hypotheek voor afsluiten als ze het geld niet in cash kunnen lenen aan TS. De rente kan TS dan weer vergoeden. In het testament kan dan overeengekomen worden dat TS het aflossingsvrije deel als erfdeel al heeft gekregen t.o.v. broers/zussen. Mits ouders dan niet zelf in de problemen komen met het afsluiten van een hypotheek voor hun eigen nieuwe woning, mocht dat nodig zijn.

Stel:
- Aflossingsvrije hypotheek ouders met onderpand huis van € 100.000,- tegen 2,5% rente.
- Familiehypotheek (2de hypotheek, bank 1ste hypotheek) voor € 100,000,- tegen bijv. 4% rente.

Het voordeel voor ouders is dan 1,5%. Ze kunnen daar de kosten vanaf trekken en als ze negatief uitkomen, dan kan TS via een schenking naar ouders compenseren (max +/- € 5000 per jaar), anders kunnen ouders TS compenseren (voor max. hetzelfde bedrag per jaar).

Als TS € 300.000 voor het huis betaald valt hij/zij niet meer onder de NHG en moet dus renteopslag gaan betalen. Door € 100.000 eigen geld (via de familiehypotheek) in te leggen kan TS al onder de 75% van de taxatiewaarde komen waardoor de renteopslag omlaag gaat. Met € 5000,- eigen geld kan TS zelfs onder de 65% komen.

Het is wel een hoop rekenwerk (waar de adviseur mee kan helpen), maar het kan (een stuk) voordeliger zijn.

De genoemde € 100.000 is het maximale bedrag dat ouders belastingvrij mogen schenken. Dat kan natuurlijk ook een lager bedrag zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door CurlyMo op 06-09-2017 16:46 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:07
Maar dat is toch geen probleem tot 100K euro.

Belastingvrij schenken

Oh, spuit elf..... :X

[ Voor 3% gewijzigd door TLer op 06-09-2017 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dus zolang je meer betaalt dan de woz-waarde krijg je van de belastingdienst geen last. En inderdaad je hebt ook de vrijstelling voor een eventuele gift bij aankoop huis.

De dit jaar verstrekte woz-waarde betreft de waarde per 1/1 vorig jaar.
Dus als je het nu kunt kopen voor 250K+7% waardestijging dan lijkt me dat een heel redelijk bedrag.
Pagina: 1