MacBook Air schakelt automatisch uit

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-09 14:06
Wanneer ik de (onlangs gevallen) MacBook Air van mijn vriendin opstart schakelt deze automatisch uit. Ik heb geprobeerd de SMC te resetten, dit heeft niet geholpen.

Een specifiek punt wat mij opviel is dat wanneer ik de MacBook probeer op te starten:

- nadat ik deze aan heb gehad deze daarna niet meer opstart.
- nadat ik voor +- 1 uur uit heb gehad de MacBook voor 1 à 2 seconde aangaat
- nadat ik deze voor +- 4 uur uit heb gehad de MacBook voor 3 à 4 seconde aangaat
- nadat ik deze voor +- 12 uur uit heb gehad de MacBook voor +- 10 seconde aangaat en ik zelfs in het inlog menu kom.
- na de vakantie (uit voor een week ging de MacBook zelfs een minuut of 2 mee)

Wat zou dit kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Laatst online: 09:40

-SaveMe-

-klik-

Klinkt als een warmte probleem. Heb je nog garantie op de MacBook ?

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Nee helaas geen garantie... Vanwaar denk je aan een warmteprobleem? Zal ik 'm eens een korte tijd in de koelkast leggen? Of is dat te vochtig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:11

nelizmastr

Goed wies kapot

-SaveMe- schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:39:
Klinkt als een warmte probleem. Heb je nog garantie op de MacBook ?
Gezien hij gevallen is en daardoor is beschadigd heeft garantie weinig zin. De schade is waarschijnlijk makkelijk als gebruikersschade aan te merken. Dat wordt niet gedekt. Het is zinvoller je inboedelverzekering te raadplegen.

Wat de hitte betreft, ik vermoed dat hij een dusdanige smak heeft gemaakt dat een deel van de koeler is losgekomen, waardoor er onvoldoende contact is voor afgifte van de warmte. Na een paar seconden is dan de maximale temperatuur al bereikt en schiet hij in de beveiliging. Om dit te controleren zal je hem open moeten maken.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

nelizmastr schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:45:
[...]

Gezien hij gevallen is en daardoor is beschadigd heeft garantie weinig zin. De schade is waarschijnlijk makkelijk als gebruikersschade aan te merken. Dat wordt niet gedekt. Het is zinvoller je inboedelverzekering te raadplegen.
Daar had ik overheen gelezen. Laten vallen valt natuurlijk niet onder de garantie. Met een gevallen MacBook kan natuurlijk van alles gebroken zijn, gebroken contact/soldeer punt, etc... lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Dat klinkt als iets gunstigs. Is het de fan op onderstaande afbeelding? Dan ga ik 'm (in overleg ;) ) even openmaken om te checken.

Afbeeldingslocatie: https://i.ytimg.com/vi/6vSTuUoupGw/maxresdefault.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Nee, niet de fan. Het metalen koelblok dat eraan vast zit. De fan maakt geen contact met de CPU, daarvoor dienen die vierkante vlakken met die heatpipe erbovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Ik heb de repair manual gevonden om de heat sink te bekijken of deze los zit. Hoewel ik het graag bij mijn eigen laptop zou proberen ga ik het niet proberen bij mijn vriendin's MB.

https://nl.ifixit.com/Gui...at+Sink+Replacement/10953

[ Voor 72% gewijzigd door [911] op 06-09-2017 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Begrijpelijk. Als last resort kan je eventueel de laptop laten controleren door Apple. Uiteraard zitten daar onderzoekskosten aan verbonden.

Een mogelijk dilemma daarnaast is het verkopen danwel weggooien ervan. De SSD bevat immers nog haar data. Misschien dat je die via een vergelijkbaar model (kan ook een MacBook Pro zijn (retina model 2012/2013) nog kan uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17:26
Je moet even kijken, met een beetje goed kijken is dit wel te zien. Heb geen ervaringen met macbooks, maar hoe het bij andere laptops zit is vaak dat de fan los zit van het koelblok. Die kan je doorgaans wel los schroeven zodat je de koelribben makkelijk kunt ontdoen van stof enz.

De koelribben zitten dan vast aan de heatpipe, dat die dat zwarte balkje op de foto die vanaf onder de fan naar "onder" loopt, hier aan zitten die 2 grote plakken vast die op de processor/gpu wordt gedrukt. op mijn Dell zitten die vast geschroeft en zou je ze los kunnen halen van de chip, ik weet niet hoe apple dit doet opgelost heeft.

Als het goed is zitten die plaatjes dus vast op de chips die er onder zitten, zitten die plaatjes goed vast aan de heatpipe/koelribben, en zit de fan daar dus netjes voor, aangesloten met een draadje op zijn power aansluiting en gaat deze normaal draaien/blazen op moment dat de macbook aanstaat.

Je kan zoals eerder genoemd ook het ding laten repareren tegen de nodige euro's, of zelf aan modderen. Ligt er aan hoeveel jij je eigen knutsel kunsten vertrouwd. Leg het ding in ieder geval niet in de koelkast, dat is echt te veel vocht (condens) zoals je zelf eerder al vroeg ;)

Volgens die link van ifixit is de onderkant in ieder geval wel makkelijk open te halen. Je kan altijd even kijken zonder verder de boel los te trekken :)

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenBatt op 06-09-2017 12:13 ]

Specs!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Lijkt mij geen warmteprobleem, dat is meer op de tijdsschaal van 5 minuten voordat hij weer is afgekoeld. Mijn eerste idee zou zijn loszittende kabels/ssd of een accu die het moeilijk heeft. Probeer het eens zonder accu, waarschijnlijk is hij dan ondraaglijk traag, maar als hij werkt weet je dat het daar aan lag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 09-08 18:12
Start hem eens in veilige modus op. Shift ingedrukt houden tijdens opstarten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [911]
Het openschroeven is me vandaag toch niet gelukt. Heb zo'n P5 schroevendraaier nodig :( Die eerst maar eens kopen.
ChristianBurger schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:42:
Start hem eens in veilige modus op. Shift ingedrukt houden tijdens opstarten
Veilige modus kom ik helaas niet in, laptop schakelt automatisch uit.

[ Voor 35% gewijzigd door [911] op 06-09-2017 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

[911] schreef op woensdag 6 september 2017 @ 21:01:
Het openschroeven is me vandaag toch niet gelukt. Heb zo'n P5 schroevendraaier nodig :( Die eerst maar eens kopen.

[...]

Veilige modus kom ik helaas niet in, laptop schakelt automatisch uit.
Kruiskopjes ga je niet meer aantreffen nee :) overigens ook wel goed. Torx en pentalobe stript minder snel en kunnen strakker worden aangedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-

-SaveMe-

-klik-

[[911]] Nog enige progressie geboekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-10 07:56
[[911]]

Het klinkt een beetje vreemd, maar ik heb het nu al bij een paar macs gehad. Ontkoppel de SSD en zet hem daarna aan, moment dat er een mapje verschijnt met een vraagteken dan zit het in de installatie. Ik heb een aantal macs binnengehad die vlak na het inschakelen uitvielen. Hierbij zat het in de installatie en aangezien ze bijna allemaal tegelijk kwamen vermoedelijk een update.

Zelf denk ik niet zo snel aan de koelsysteem, het tijdstip waar in die uitvalt is daarvoor veel te kort.

Even de accu ontkoppelen, 10 seconden de powerbutton indrukken en vervolgens de magsafe eraan en kijken of die aanwilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:37
Mocht je de ssd nog kwijt willen, als ie in een envoy pro past... let me know.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [911]
Inmiddels zijn we een tijdje verder en is de MacBook bij Apple geweest ter reparatie. Het bleek dat het moederbord kapot was en deze is onder garantie vervangen. Dit ondanks dat het een 3,5 jaar oude laptop betreft waarvan de garantie uiteraard al is verkopen(!)

Ben dus zéér te spreken over de garantieafhandeling van Apple _/-\o_ Ik dacht dat ze altijd erg stug waren met garanties maar in dit geval wezen ze mij elke keer op mijn consumentenrecht en dat het mogelijk een garantiegeval betreft.

Bedankt nog voor alle hulp.
Pagina: 1