Gebruik doorsnede in artikel over zwart gat in Melkweg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robenroute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 09:22

robenroute

VuurDraad was fijn...

Topicstarter
Beste Joris,

Je schrijft in https://tweakers.net/nieu...-centrum-van-melkweg.html het volgende: "De meest waarschijnlijke bron daarvan is volgens computermodellen een zwart gat met een doorsnede van maximaal 1,4 biljoen kilometer."

Meetkundig gezien is de doorsnede de figuur die ontstaat wanneer een voorwerp wordt doorsneden door een plat vlak. Eenvoudiger gesteld, de (afgebeelde) oppervlakte die dan ontstaat. Dat betekent dat de doorsnede in een oppervlaktemaat moet worden uitgedrukt: km2, cm2, etc. Dus of 1,4 biljoen vierkante km, of het is de diameter die 1,4 biljoen kilometer groot is. Niet zoals het nu verwoord is.

Nu weet ik wel dat in de volksmond doorsnede ook gebruikt wordt voor diameter, maar tweakers.net is toch een technische site waarbij je enige vorm van correct gebruik van (technische) definities mag verwachten...

Vriendelijke groet,
Robenroute

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hoewel ik het met je eens ben is het gebruik van doorsnede taal-technisch wel correct:
In het Nederlands wordt tevens vaak de term doorsnee of doorsnede gebruikt voor diameter of middellijn. Vanwege dit gebruik staat het zelfs zo in de Van Dale,[2] terwijl dit meetkundig gezien niet correct is. De doorsnede is namelijk de oppervlakte van het snijvlak.
en
Je hebt gezocht op het woord: doorsnede.

door·sne·de (de; v(m); meervoud: doorsneden, doorsnedes)
[..]
2 middellijn, diameter
bron

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Koekiemonsterr
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 18:37

Koekiemonsterr

I am so huuungry!

robenroute schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:51:
Beste Joris,

Je schrijft in https://tweakers.net/nieu...-centrum-van-melkweg.html het volgende: "De meest waarschijnlijke bron daarvan is volgens computermodellen een zwart gat met een doorsnede van maximaal 1,4 biljoen kilometer."

Meetkundig gezien is de doorsnede de figuur die ontstaat wanneer een voorwerp wordt doorsneden door een plat vlak. Eenvoudiger gesteld, de (afgebeelde) oppervlakte die dan ontstaat. Dat betekent dat de doorsnede in een oppervlaktemaat moet worden uitgedrukt: km2, cm2, etc. Dus of 1,4 biljoen vierkante km, of het is de diameter die 1,4 biljoen kilometer groot is. Niet zoals het nu verwoord is.

Nu weet ik wel dat in de volksmond doorsnede ook gebruikt wordt voor diameter, maar tweakers.net is toch een technische site waarbij je enige vorm van correct gebruik van (technische) definities mag verwachten...

Vriendelijke groet,
Robenroute
Gelukkig word je hier op deze manier goed scherp gehouden. Ik had mijn aandacht vooral gericht op het verzamelen van zoveel mogelijk relevante informatie, en die zo duidelijk mogelijk te noteren. Daarbij heb ik inderdaad 'doorsnede' opgeschreven, terwijl dat inderdaad diameter moet zijn. Vind het ook weer geen echte (enorme) fout, maar desalniettemin heb je gelijk :) Fixed.