2 of 4 Dolby Atmos plafondspeakers?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csetag
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-09-2024
In ons nieuwe huis moeten (gelukkig) de plafonds vervangen worden dus ik kan nu zonder problemen plafondspeakers installeren. Ik heb momenteel een Focal 5.1 set waar ik nog zeer tevreden mee ben, AV-receiver zal vervangen worden door een nieuw exemplaar met Atmos-ondersteuning, huidige kan dat nog niet.

Mijn vraag is nu de volgende. Volgens de Dolby Atmos guide moeten bij een 5.1.4 setup de plafond-achter speakers iets achter de luisterpositie geplaatst worden en de voorste meer naar het midden. Nu kan ik ivm de plaatsing van de bank/luisterpositie tegen de muur de achterste speakers niet verder dan boven de achterzijde van de bank plaatsen. Heeft het zin om dan voor deze positie te kiezen of zal dat het effect teniet doen en in plaats daarvan kiezen voor een 5.1.2 opstelling waarbij ik alleen twee plafondspeakers iets voor de luisterpositie plaats?

En de achter surround speakers zullen ook op dezelfde achtermuur geplaatst worden, deze stralen nu naar voren maar is het beter deze een kwart slag te draaien zodat ze echt naar binnen toe stralen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-05 15:57
De plaatsing is minder belangrijk omdat moderne receivers daar voor kunnen corrigeren met bijvoorbeeld audyssey. Dit is software die doormiddel van testgeluiden en een microfoon achterhaalt wat de plaatsing van je speakers is.

Als je de mogelijkheid hebt 4 atmosspeakers in te bouwen zou ik dat zeker doen. Sowieso is atmos een grote toevoeging voor het geluidsbeeld, veel meer dan 7.1 tov 5.1 mijns inziens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12-04 21:24
4x atmos speakers is mijn advies. De voorste op 45 graden achterste gewoon zo ver mogelijk naar achteren.

Afbeeldingslocatie: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=147893.0;attach=193885;image

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 16:44

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Hier ook Atmos thuis. 5.1.2 waarbij de bank op de helft van de woonkamer staat. De achterspeakers op zo'n 4 meter achter de bank. De top-speakers zo'n 10 graden voor de luisterpositie aan het plafond. En de voorspeakers zo'n 4 meter voor de luisterpositie zitten. De wijdte van de speakers is zo'n 5,5 meter. Het klinkt werkelijk fenomenaal. Ook met radio luisterne zet ik 'm op Multichannel Stereo. Klinkt echt ziek goed. Handig ook met verjaardagen dat je dan overal gewoon muziek hoort. De upscaling van 5.1 naar 5.1.2 is tevens erg goed!

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csetag
Top, dank voor de reacties, ik heb nu een goed beeld wat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Heb je al een idee welke model/merk speakers je gaat gebruiken?

[ Voor 4% gewijzigd door Witte8 op 09-09-2017 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csetag
Ik heb nu de Focal Sib & Cub 5.1 set en wil daar inbouw plafond speakers van Focal bijplaatsen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
Heb hier 4x Focal IC105 ingebouwd in het plafond.
Heb hiervoor een spanplafond laten plaatsen met akoestisch dempend materiaal er achter.
Is een van de beste investeringen geweest die ik heb gedaan in de audio set, wat een rust.

Maar de 4 focals doen het goed.
Effect is heel erg subtiel, vooral met regen scene's of atmosferische achtergrond muziek merk je het.
En als je ze uit zet, dan klinkt het wel heel mager allemaal.

Atmos vergt wat investering, maar het maakt er wel een complete en volle soundstage van.
Heerlijk.

Hou wel rekening mee dat inbouw focals in de kleinste versie al 9cm aan inbouwdiepte nodig hebben.
De zwaardere modellen nog meer zelfs.
( is wel de zelfde hoogte als een Philips Hue spot GU10 met fitting :) )

Afbeeldingslocatie: https://i41.photobucket.com/albums/e261/Jan_Kees_van_Steenis/IMGP4505_zpsodfu6lax.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i41.photobucket.com/albums/e261/Jan_Kees_van_Steenis/Mobile%20Uploads/20170208_092647_zpsv47eoe1h.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door Malignant op 11-09-2017 07:51 ]

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• csetag
Dat is goed nieuws, ik was van plan de Focal IC105 aan te schaffen, dus goed te horen dat die mooi klinken. Het komt in een gipsplaten plafond te zitten met daarboven een houten vloer, ik zal anders kijken of ik op die plekken nog wat geluidsdempend materiaal kan laten plaatsen.

Is het trouwens nog waard te upgraden naar de Focal Dome set ipv de Sib & Cub (die al wat ouder zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Malignant
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:48
csetag schreef op maandag 11 september 2017 @ 14:35:
Het komt in een gipsplaten plafond te zitten met daarboven een houten vloer, ik zal anders kijken of ik op die plekken nog wat geluidsdempend materiaal kan laten plaatsen.
Even goed oppassen hier aub.

NOOIT rechtstreeks achter je speakers geluidsdempend materiaal stoppen.
Dan slaan ze "dood" aan de achterkant namelijk, wat geen goede invloed op de rest van je geluidsbeeld heeft.

Ik heb er toch ook eerst een kast omheen laten bouwen en die tegen het plafond bevestigd.
Dempende materiaal zit alleen om de kasten heen.

LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - 2x Focal 816W - Focal 800CC - 2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - MB Next - Playstation 5 - Oppo UDP-203 - Rega RP1 + Elys 2 - BlueSound

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte8
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-11-2022
Interessante topic. Wat denken jullie van onderstaande speakers?

KEF Ci160cr
Bower & Wilkins CCM382

Deze komen ook terug in set ups van forumleden. Vind het moeilijk kiezen. Beter of slechter dan de Fical wil 105? In elk geval wel duurder. Ik lees ookndat voor dergelijk gebruik je speakers met een richtbare tweeter? Of is dit mits goede plaatsing overkill?

[ Voor 33% gewijzigd door Witte8 op 11-09-2017 22:10 ]

• lanticster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:34
Vroeger was ik zeer tevreden van een 'zone 2' keuken set-up. Met canton in-ceiling luidsprekers. Het was een metal stud verlaagd gyproc plafond. Diende best goed als klank kast. Bij blok open zetten trilden de ar110 spot armaturen wat. Was eerder grappig dan erg.

Nu twijfel ik hoe het aan te pakken voor 5.1.2 atmos in een span plafond. De bank staat tegen de muur. Surround is mogelijk mooist boven de zitplek. In plaats van op de muur wat zijdelings omlaag gericht. Atmos in het midden. Maar zouden die een omkasting nodig hebben? Fout om dat enkel in een verlaagd mdf plaatje te steken?
Pagina: 1