Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardlol
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10-2024
Goedenacht mede-tweakers,

Zelf ben ik (helaas) niet zo'n held met computers. Ik heb onlangs de Samsung evo 960 gekocht (250gb), omdat ik nog geen SSD in mijn desktop had zitten. Vooral door de goede lees- en schrijfsnelheden is mijn oog op dit product gevallen. Ik heb zelf een MSI-Z97 gaming 5 als moederbord. Volgens de computerwinkel, die hem ook heeft ingebouwd, kon deze SSD op het moederbord worden aangesloten.

Ik ben 7200rpm HDD's gewend dus dit is al zeker een verademing. Toch voor de zekerheid een benchmark met Crystaldiskinfo gedraaid en uiteindelijk vallen de prestaties zeer tegen. Hij haalt denk ik ongeveer 25% van zijn (perfectie) capaciteit van zijn 3200 lees- en 1500 schrijfsnelheid. Hier was ik dan ook niet zo blij mee. Mijn vraag dan ook: Hoe kan ik mijn SSD de optimale snelheid laten bereiken? Wat hij nu overduidelijk niet doet. Heeft het moederbord bijvoorbeeld een verkeerde aansluiting om de SSD optimaal te benutten?

Ik kan natuurlijk altijd langsgaan bij de winkel, maar in eerste instantie heb ik iets meer vertrouwen in jullie expertise.

Bedankt voor de hulp alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Nieuwste BIOS draaiende?
Lees b.v. in de changelog van v1.9 over een verbeterde ondersteuning voor Samsung m.2 ssd's

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardlol
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12-10-2024
Switchie schreef op woensdag 6 september 2017 @ 02:02:
Nieuwste BIOS draaiende?
Lees b.v. in de changelog van v1.9 over een verbeterde ondersteuning voor Samsung m.2 ssd's
Ja de nieuwste is draaiende. Ben zelf ook een beetje op zoek gegaan online en heb dit antwoord van iemand gevonden: "Well, number one, Samsung doesn't make an "Samsung SSD Evo 960 m2 sata 250 Gb" drive.
They do make a non-SATA PCIe NVMe drive. The motherboard will deliver up to 10 Gb/s data transfer speeds since it uses 2 lanes of a PCIe 2.0 motherboard. The drive is PCIe 3.0 x 4 lanes. You might consider using an adapter card."

Kan iemand dit verifiëren, zou een zogenaamde adapter card dit kunnen oplossen? Een Asus Hyper M.2 Mini expansion card bijvoorbeeld? Of zitten hier ook weer haken en ogen aan.

[ Voor 5% gewijzigd door Richardlol op 06-09-2017 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:43
Het is inderdaad een nvme ssd. Je steekt hem in een m.2 aansluiting op je moederbord. Je gebruikt ook immers geen sata kabel. Verder klopt het dat de data over twee pci-e lanes gaat. Als je een m.2 aansluiting hebt en de ssd al werkt, dan heb je geen adapterkaart nodig. Die zijn bedoeld voor moederborden zonder m.2 aansluiting. Die adapter pakt dan een paar pci-e lanes van een pci-e slot en werkt daarna verder hetzelfde.
Als je bios geupdate is (1.9 inderdaad) en de ssd werkt, dan is op zich alles goed aangesloten. Er horen ook MSI nvme drivers bij en MSI levert ook een eigen tool om de boel in te stellen en te testen. Je kan dit allemaal vinden op de msi support site. Heb zelf de 500 GB versie en die werkt vlekkeloos, maar dan op een Z270 bord.

[ Voor 20% gewijzigd door Playa del C. op 06-09-2017 02:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Richardlol schreef op woensdag 6 september 2017 @ 02:10:
[...]

Ja de nieuwste is draaiende. Ben zelf ook een beetje op zoek gegaan online en heb dit antwoord van iemand gevonden: "Well, number one, Samsung doesn't make an "Samsung SSD Evo 960 m2 sata 250 Gb" drive.
They do make a non-SATA PCIe NVMe drive. The motherboard will deliver up to 10 Gb/s data transfer speeds since it uses 2 lanes of a PCIe 2.0 motherboard. The drive is PCIe 3.0 x 4 lanes. You might consider using an adapter card."

Kan iemand dit verifiëren, zou een zogenaamde adapter card dit kunnen oplossen? Een Asus Hyper M.2 Mini expansion card bijvoorbeeld? Of zitten hier ook weer haken en ogen aan.
Kan in ieder geval verifiëren dat je op een x2 slot niet de volle potentie zal kunnen benutten.

Maar welk probleem wil je praktisch gezien precies oplossen?
Benchmarks zijn leuk maar ga je de theoretische 3200mb/s leessnelheid uberhaubt gebruiken in praktijk?

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:22
Ik denk dat je wel degelijk op je max zit. Je mobo kan 10Gb/s aan, staat in de handleiding.
10 Gb/s is 1250 MB/s

Dat is dus ongeveer 1/3 van de snelheid die de SSD aankan.

Optie kan zijn een adapter te gebruiken maar dit werkt niet altijd even goed.

Maar zoals Switchie zegt, ga je die snelheid ook echt gebruiken ?

Wat je nog wel kan proberen is de nvme drivers van Samsung te gebruiken, leverde bij mij wel een snelheids winst op maar ik heb wel een M.2 op PCIe 3.0 x4

[ Voor 19% gewijzigd door SpiriTNL op 06-09-2017 09:08 ]

Pagina: 1