[DNS] Even samengevat.....

Pagina: 1
Acties:

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 16:53
Allereerst even de config:
XS4ALL fast adsl op een linux router. Router is tevens firewall/webserver.

Even een aantal vraagjes op een rij.

1. Om thuis een webserver te draaien onder eigen domain... moet ik dan bij (bijv) widexs een domain reggen. En vervolgens in hun DNS mijn IP invullen? Is dat alles?

2. Is het niet makkelijker om een eigen DNS te draaien? Is dit goed te doen, of moet je hier een mega guru voor zijn?

3. Als je bij widexs een domain regt en hun nameservers gebruikt is het dan makkelijk om dat te veranderen zodat je je eigen nameservers kan gebruiken? Of moet je dat dan bij de SIDN gaan regelen.

Bedankt!

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 20:59
Je moet zowiezo je domein reggen, of je nu wel of geen DNS server thuis hebt draaien.

Voordeel van DNS thuis is dat je alles zelf in de hand hebt, dus je kan makkelijk bv. subdomeinen aanmaken.

Als het domein eenmaal van jouw is kan je volgens mij altijd jouw DNS gebruiken, hun worden dan secondary DNS, en jij primary.

Persoonlijk vind ik DNS niet moeilijk, als het nieuw voor je is lees dan het een en ander en dan kom je er zeker uit.

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 09:26 schreef kaandorp het volgende:
Allereerst even de config:
XS4ALL fast adsl op een linux router. Router is tevens firewall/webserver.

Even een aantal vraagjes op een rij.

1. Om thuis een webserver te draaien onder eigen domain... moet ik dan bij (bijv) widexs een domain reggen. En vervolgens in hun DNS mijn IP invullen? Is dat alles?

2. Is het niet makkelijker om een eigen DNS te draaien? Is dit goed te doen, of moet je hier een mega guru voor zijn?

3. Als je bij widexs een domain regt en hun nameservers gebruikt is het dan makkelijk om dat te veranderen zodat je je eigen nameservers kan gebruiken? Of moet je dat dan bij de SIDN gaan regelen.

Bedankt!
1. Yes, domain registeren. Bij de registratie geef je twee of meer DNS servers op. Vervolgens moet jij ervoor zorgen dat de DNS servers ook records hebben voor jouw domain. Dit kan je inderdaad in een combinatie bij bijv. WideXS regelen...

2. Eigen DNS draaien is wat uitzoekwerk maar niet heel erg moeilijk. Goed en veilig configureren ervan natuurlijk wel maar ja, daar kom je wel uit. Is het slim om te doen? Nee! Omdat je je domain gaat hosten via dezelfde verbinding als je DNS records, als je verbinding eruit ligt zijn ook je records niet meer op te vragen en kunnen deze alleen nog opgevraagd worden uit servers die je record ge"cache"t hebben. Dit is heel vervelend voor bijvoorbeeld je mail, omdat de verzenders dus niet meer je domain kunnen resolven. ok ok, je kunt de "expiry" op je DNS records hoog zetten, maar dan duren wijzigingen die je wil doorvoeren in je record (verhuizing, nieuw IP) erg lang voordat deze doorgevoerd zijn.

3. Bij WideXS weet ik het niet maar bij http://www.networksolutions.com/ kun je in een online form je DNS servers wijzigen.

Tip:
Zoek een vriendje of een tweaker die een DNS server heeft draaien en laat hem/haar je record hosten. Als hij/zij dat via een andere provider heeft geregeld heb je een betere vescherming tegen ellende.

En als het voor een commercieel doel is zou ik het volledig bij WideXS, Xs4all etc etc regelen.

mh

[edit]tiepfoutjes

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

Bij WideXs werkt de DNS service heel makkelijk, ze zijn teven ook backup voor de email mocht het primaire MX record niet bereikbaar zijn..

• kaandorp
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-04 16:53
Dus stel nu dat ik bij WideXS ff een domeintje reg en daar als primary DNS mijn eigen (toekomstige) DNS server invul en de secondary op de widexs dns laat staan.
Gaat hij dan automatisch naar de secondary toe als hij merkt dat er op het primary adres geen DNS is? Is dit een goed idee of nie?

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 30-04 20:59
Op maandag 09 juli 2001 09:59 schreef kaandorp het volgende:
Dus stel nu dat ik bij WideXS ff een domeintje reg en daar als primary DNS mijn eigen (toekomstige) DNS server invul en de secondary op de widexs dns laat staan.
Gaat hij dan automatisch naar de secondary toe als hij merkt dat er op het primary adres geen DNS is? Is dit een goed idee of nie?
Ja dat is zo... daarom is punt 2. van mousehouse niet geheel juist ;)

Als je DNS down gaat of wat dan ook neemt de secondary dat over...

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-04 22:06

igmar

ISO20022

Ja dat is zo... daarom is punt 2. van mousehouse niet geheel juist ;)

Als je DNS down gaat of wat dan ook neemt de secondary dat over...
Dat klopt dus niet. Servers pakken uit de DNS servers er random 1 van. Als er een DNS server uitligt merk je dat dus wel degelijk

Verwijderd

point taken ;), mijn antwoord was bij nader inzien niet helemaal volledig.

In mijn beleving is het zo dat als je primary server eruit ligt, gaan requests naar de secondary server. Ik wist niet dat een client dat random koos. Trouwens, een client is de DNS server ingesteld door degene die een resolv doet van het domain, toch?

Ik heb zelf gehad dat voor mijn domain zowel de primary als de secondary eruit lag. Na verloop van tijd ging de secondary eruit omdat hij van de primary geen records meer gesynchroniseerd kreeg, heel naar.

Anyway, het rotste is gewoon je mail. Je wil hoe dan ook dat je Mx records bekend blijven overal zodat wanneer je verbinding eruit ligt (en waarschijnlijk dus ook je mail) je backup-mail servers wel bereikbaar blijven.

cheers,
mh

Verwijderd

En ik altijd maar denken dat je een primary had om er zeker van te zijn als de tweede kapot springt dat de eerste het overneemt.

Vreemd... :?
Pagina: 1