SSD of SSD+HDD?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22-09-2024
Hallo,

Mijn vriend heeft een nieuwe laptop nodig.

Ik heb er 2 op het oog die ongeveer even duur zijn.

Zelf heb ik SSD waar ik erg tevreden over ben t.o.v. mijn eerdere HDD.

Maar nu zie ik ze ook gecombineerd. Mijn vraag nu is wat beter is:

Keuze 1:
256 GB SSD

of

keuze 2:
Opslag type HDD+SSD
Totale opslag 1128 GB
HDD Capaciteit 1000 GB

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

DarkSide

theres no place like ::1

Heb je 1TB aan storage nodig. Voor foto's, documenten, backup oid?
Dan ook de HDD nemen.

Nee? En heb je genoeg aan 256 GB. voor Windows, games, apps, docs en foto's.
Dan is het zonde. Of heb je bij voorbeeld ook een NAS. heb je geen HDD nodig.

Sowieso gewoon een SSD voor Windows en zoveel mogelijk programma;s.
Zelf heb ik gewoon 2 SSD's in mijn laptop.
En belangrijke data staat in de cloud.

(ps de volgende W10 build krijgt weer de mogelijkheid om je onedrive documenten in de cloud te laten en toch te zien vanuit explorer. Dus kan je ook daar storage voor gebruiken zonder dat je 1TB lokaal nodig hebt)

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
ik heb niet zo veel storage nodig, maar als het sneller blijkt te werken, dat vind ik het belangrijkste.

Misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen. Wat is sneller? Alleen SSD of SSD+HDD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruubster
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Anske schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:44:
ik heb niet zo veel storage nodig, maar als het sneller blijkt te werken, dat vind ik het belangrijkste.

Misschien had ik mijn vraag anders moeten stellen. Wat is sneller? Alleen SSD of SSD+HDD?
Hmm ligt eraan hoe het verwerk is, noemen ze het een SSHD? Eventueel bij de fabrikant van de laptop zelf kijken hoe ze het noemen. Een SSHD is een HDD waarin een stukje "SSD" verwerkt zit, maar de schijf bepaalt zelf waar hij welke bestanden plaatst. Dat klinkt leuk, maar mijn ervaring is dat het zeker niet zo snel is als een SSD. Ik heb het vage vermoeden dat het dat nog wel eens kan zijn. Alhoewel dat het SSD gedeelte van 128 gig dan wel uitzonderlijk groot is volgens mij.

Zijn het echt twee losse schijven, dus één SSD schijf en één HDD schijf, dan maakt het waarschijnlijk niet uit. Windows staat dan (hopelijk) op de SSD en dat is lekker snel. Die HDD heeft geen invloed op de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:12

DarkSide

theres no place like ::1

Ruubster schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 20:55:
[...]

Zijn het echt twee losse schijven, dus één SSD schijf en één HDD schijf, dan maakt het waarschijnlijk niet uit. Windows staat dan (hopelijk) op de SSD en dat is lekker snel. Die HDD heeft geen invloed op de SSD.
Dat ligt er aan. Als je je games er op installeert. Of je programma's. Of je photos op bewerkt in lightroom.
Dan gaat dat toch trager dan op de SSD.

Zelf vind ik SSD gewoon een must.
En een HDD gebruik je voor storage. Data die je niet vaak nodig hebt. Documenten of jpg bibliotheek kan prima. De rest probeer je te runnen vanaf de SSD.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anske
Dank jullie wel. Uit beide antwoorden begrijp ik dat ik voor enkel de SSD kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:53

P_Tingen

omdat het KAN

Zou ik wel doen. Ik heb geen diepgravend technisch onderzoek gedaan, maar ik heb wel wat een aversie tegen gecombineerde schijven. Volgens ben je beter af met een SSD. Heb je te weinig opslag, neem dan een aparte HDD erbij (want goedkoop per GB). Heb je ruimte voor 1 schijf (want laptop), doe dan een niet al te kleine ssd.

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-05 22:18
Keuze 2 is geen gecombineerde schijf als in SSHD, maar een SSD en een HDD, los van elkaar. Maar enkel SSD is altijd sneller, alleen heb je dan natuurlijk minder opslag.

Als 256GB ruim genoeg is, dan is dat zeker de snellere optie.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 888629

Anske schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 21:46:
Dank jullie wel. Uit beide antwoorden begrijp ik dat ik voor enkel de SSD kan gaan.
Wat is het verschil in prijs Anske? Een SSD is altijd een betere optie ten opzichte van een HDD. Edoch moet je niet vergeten dat de SSD qua ruimte niet overhoudt wanneer je al een paar programma's zoals bijvoorbeeld Office en Coreldraw naast Windows zou installeren. Daarnaast hebben verschillende programma's om de haverklap updates nodig zoals je weet. Ook dat vreet ruimte weg op je SSD, en veelal installeer je vaak meer dan je momenteel zou denken. Mensen vergeten vaak dat zij soms toch ook wel graag (vakantie)foto's en/of filmpjes van de SD kaart op willen slaan op een ander medium.

Mijn advies luidt dus; neem een laptop met alleen een SSD, maar schaf daarnaast wel een externe 1TB HDD aan. Die heb je al vanaf €58,00 (https://www.bol.com/nl/p/...91/?suggestionType=browse). Op die HDD installeer je vervolgens de 'grotere' programma's zoals bijvoorbeeld Office...en maak je back-ups van foto's en/of filmpjes. Tevens kun je de externe HDD goed gebruiken om een back-up te maken van je OS, zodat deze altijd terug te zetten is wanneer de laptop zou crashen....om wat voor reden dan ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 888629 op 06-09-2017 08:43 ]

Pagina: 1