hollewant pluggen bijten zich niet vast; gaten nu te groot

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:24

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
om een kastje in de badkamer op te hangen heb ik 4 gaten geboord door de wand (gyproc en OSB plaat), de hollewandpluggen in de gaten geduwd en aangedraaid. Bij 2 van de 4 is dit perfect gelukt, maar bij de andere twee grijpt de hollewandplug zich niet goed vast en maken de tandjes de ingang van het boorgat gewoon groter.
Ik heb beide pluggen kunnen verwijderen, maar nu heb ik dus 2 geboorde gaten waarvan de ingang te groot is en de plug zich niet wil vastbijten.

ik heb het dus over zoiets:
Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/8921081184286-424-424.jpg

ik vind een hoop tegenstrijdige berichten op internet (plug vastzetten met tec7, plug zeker niet vastzetten met tec7...)

iemand ervaring om dit deftig op te lossen?

Beste antwoord (via Kheos op 08-09-2017 23:24)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-09 11:16
Top. Toevallig kwam ik dit filmpje tegen waar de werking goed te zien is van verschillende pluggen: YouTube: Doe Het Zelf, Pluggen voor gipsplaat Wellicht interessant om te bekijken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-09 19:19
Misschien een toggler erin want die heeft standaard al een iets groter gat nodig. Waarschijnlijk heb je die toevallig al gemaakt :P

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:23

JdM

Humbled

Paraplubout een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:58
Dan kan je beter een hollewand-anker gebruiken. Zoek maar even op die term dan kom je ze wel tegen. Als jij de uitvoering neemt met M8 kan je daar echt wel een kastje aan hangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-09 14:51

SambalBij

We're all MAD here

Werkt het niet om hem niet draaien aan te trekken, maar na het plaatsen van de plug de bout er een stukje in te draaien, en dan (de plug ergens mee tegenhoudend) aan de bout te trekken om hem uit te vouwen? Dan klemt ie ook aan de achterkant tegen de plaat, en gaat misschien niet/minder draaien omdat hij meteen vastklemt.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik zou voor deze jongens gaan: https://www.toggler.nl/pluggen-holle-wanden/gipsplaatpluggen

Die doen het uitstekend in gipswandjes. Tenzij je van die waardeloze gipsmuren hebt als wat ik in huis heb, met veel holtes er in. Ik durf daar geen meubel aan op te hangen. Het huidige wasmeubel hangt ook al vast met een paar draadeinden door de muur met aan de andere kant een carrosseriering en een moer er op...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxDamage
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:50
Voortaan een holle wand plug tang gebruiken.
Geen risico meer dat de plug gaat rond draaien

Dit is de professionele uitvoering. Je hebt ook simpele maar die werken niet fijn.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQnOOyIvxJe5xEiyxGYG4F9WkFLtJcfNP9g4xOs9DRZ2eGDGvpc
Afbeeldingslocatie: https://www.destil.nl/data/images/perfion/5/b/8/5b832177-b685-4a3d-bf90-966ed6d6fe05.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Er zit ook OSB achter zeg je? 18mm? Kan daar niet gewoon een schroef in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
djluc schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:41:
Er zit ook OSB achter zeg je? 18mm? Kan daar niet gewoon een schroef in?
dat kan, maar nu zitten er nu dus al twee gaten op de plaats waar de plugs/ankers moeten komen dus ik gebruik die nu liever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
Helder!

Optie 1:
Holle wand anker

YouTube: TOGGLER Hollewandanker - Promo

Die werkt tevens het meedraaien tegen. Ook is het draagvlak achter de plaat een stuk groter dan zo'n plug die vouwt.

Optie 2:
Een tuimelplug / paraplu plug.

Kan ook maar even goed naar de belastbaarheid kijken. Ook deze hebben vaak een moertje hulp tegen meedraaien.

Als je te weinig holle ruimte hebt lukt beide niet. Dan kan je een plaatplug proberen:

http://www.fischer.nl/Hom...etemplate-productdetails/

Je hebt het over een kastje. Probeer vooral te kijken hoe zwaar het kastje is en of de bevestigingsmaterialen dit aan kunnen voor de veiligheid. Met name kastjes waar je op kung hangen of met deurtjes kunnen veel kracht op de montage zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
ja, die hollewandankers worden hier nogal veel genoemd, dus daar ga ik zeker naar kijken :).

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• djluc
Top. Toevallig kwam ik dit filmpje tegen waar de werking goed te zien is van verschillende pluggen: YouTube: Doe Het Zelf, Pluggen voor gipsplaat Wellicht interessant om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Topicstarter
djluc schreef op vrijdag 8 september 2017 @ 17:20:
thanks!

alleen komen daar geen ankers aan bod.

en ik vrees nog steeds dat wat ik er indraai het zich dieper in de al afbrokkelende gyproc plaat gaat boren dan zich vastzetten. Door die losdraaiende paraplupluggen is de ingang van het gat wat vergroot en verbrokkeld.
Hopelijk gaat het goed met die ankers!

:)
Pagina: 1