[TV] af en toe brede horizontale balken met frozen image

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Specs:
  • Samsung LCD TV (beetje ouder beestje)
  • Humax IHDR-5200C, verbonden via korte HDMI-kabel met TV, en via de splitter met het AOP van Ziggo
  • Ziggo digitale TV
Ik heb sinds kort het probleem dat, af en toe en onvoorspelbaar, mijn TV-beeld vreemd doet. Het beeld wordt dan verdeeld in een aantal horizontale balken. De bovenste blijft gewoon doorlopen, de onderste balken bevriezen en pakken soms (altijd eerst de bovenste) een nieuw beeld. Na een paar seconden, meestal minder dan 10, hervat het normale beeld. Geluid wordt niet aangetast.

Plaatje als voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tWrpKJT9FjakK8HQv9qijGjg/full.jpg

Waar moet ik de oplossing van dit probleem zoeken? In de TV zelf, de Humax, de kabels, de splitter? Omdat ik het probleem niet kan voorspellen of forceren, is het wat lastig troubleshooten. Iemand ervaring hiermee?

Side-note: Ik weet niet of dit een nuttige clue is, of dat het ongerelateerd is: de Humax geeft bij het opstarten aan dat er een update is. In het software-menu is Software-update echter niet beschikbaar (grijs). Heb dit al eens geprobeerd op te lossen met de Ziggo-helpdesk, maar zij geven aan dat de Humax 'te oud of stuk' is, want resetten of een update pushen lijkt niet te helpen. Hij draait ZHCIR 1.00.60 (datum 17 maart 2016), bij opstarten zie ik v3.1 in beeld. Deze decoder was ook een tweedehandsje, bij de vorige eigenaar ook op Ziggo gebruikt. Verder lijkt hij prima te functioneren.

Zo scherp als een voetbal!

Beste antwoord (via Reptile209 op 19-09-2017 07:31)

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit heb ik vroeger (2007) ook gehad op mijn Samsung van toen, monteur geweest, moederbord vervangen, was 2 weken weg en kwam weer terug.

Geld terug gehad, nieuwe 40" gekocht, na 3 jaar viel beeld op pauze met waas. Tik erop en beeld ging weer normaal.

Maar begreep dat het aan de functie processor oid lag, je kan eens alle verbeteringen proberen uit te schakelen.

Alle reacties

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:35

P_Tingen

omdat het KAN

Lastig. Bij mijn dochter heb ik deze week tv-problemen opgelost (bij vlagen blokkerig beeld) door de kabel van de huisgenoot op de andere kamer te vervangen. Ik kon niet zoveel vinden aan mijn dochters opstelling, maar toen vroeg ze of ik ook even naar haar huisgenootjes beeld wilde kijken want dat stoorde ook een beetje.

Het bleek het understatement van het jaar, want ik zag meer ruis dan beeld. Na wat gezoek bleek het te zitten in de kabel naar haar kamer. Deze liep via die van mijn dochter en ze kwamen samen uit dezelfde splitter. Nadat we de kabel van huisgenoot vervangen hadden, was het beeld van mijn dochter ook ineens goed. Storingen in de kabel naar huisgenoot stoorden ook het signaal van mijn dochter.

Mijn eerste gok zou dan ook de bekabeling zijn. Kun je een opstelling maken met zo weinig mogelijk bekabeling? En dan evt met een nieuwe kabel. Blijft het beeld dan goed, dan heb je een aanknopingspunt. Of kun je ergens een decoder van iemand lenen en die een avond gebruiken? Dan kun je zaken uitsluiten.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Reptile209
  • Nu online
De bekabeling is al vrij minimaal:
AOP --> splitter --> Humax --> HDMI --> TV.

Het ziggo-modem dat op dezelfde splitter zit, functioneert prima: geen storingen opgemerkt. Kabels (coax en hdmi) zijn allemaal tamelijk kort. Buiten deze storing heb ik haarscherp beeld zonder ruis/artifacts.

Kan wel gaan kijken of het helpt om de kabel van de Humax en de DVD-speler om te wisselen om evt de kabel uit te sluiten. Maar zoals ik al zei: het test zo lastig als je niet weet wanneer het probleem zou moeten optreden :).

• Reptile209
  • Nu online
Kleine update: heb de hdmi-kabel verwisseld, maar dat geeft geen verandering. Ook nog nuttig om te melden: het gebeurt bij meerdere zenders: in ieder geval RTL4 en ComedyCentral.

• Reptile209
  • Nu online
Nog een update: heb de standaard ziggo humax decoder (irhd-5300C) aangesloten ipv mijn humax 5200C pvr. Binnen 2 minuten hetzelfde probleem :+ . Blijft dus over: de TV zelf, of ziggo. Beiden kan ik niet makkelijk testen.

Iemand op basis van ervaring een idee wie van de twee de boosdoener is? Kan het aan ziggo liggen, of is deze storing echt een teken dat de tv aan het overlijden is?

Bedenk me net dat ik nog een andere hdmi-poort zou kunnen proberen als laatste andere oplossing/redmiddel...

Acties:
  • Beste antwoord

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Dit heb ik vroeger (2007) ook gehad op mijn Samsung van toen, monteur geweest, moederbord vervangen, was 2 weken weg en kwam weer terug.

Geld terug gehad, nieuwe 40" gekocht, na 3 jaar viel beeld op pauze met waas. Tik erop en beeld ging weer normaal.

Maar begreep dat het aan de functie processor oid lag, je kan eens alle verbeteringen proberen uit te schakelen.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Heb je het alleen met de humax als source en niet met bijvoorbeeld een DVD-speler of mediaspeler? Bij voorkeur een speler die op dezelfde resolutie/framerate werkt als je humax. Dan verdenk ik namelijk de Humax omdat het voor je TV dan geen bal uitmaakt wat de source is, en dan zou je het dus overal bij moeten hebben. Je gebruikt immers de tuner van je TV niet, dus daar zal het probleem niet in zitten.

iRacing Profiel

• Reptile209
  • Nu online
Vorkie schreef op maandag 18 september 2017 @ 19:24:

Ik denk dat je in de juiste richting zit. Zat gisteravond een opgenomen programma te kijken. Balken in beeld, video op pauze tot ze weg waren en stukje teruggespoeld, geen balken. Het zit dus niet in het ziggo signaal (want niet in de opname) maar in de TV.

Kak, nieuwe tv nodig :+

Pagina: 1