Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Advies gaming-pc, 600-800 euro

Pagina: 1
Acties:

• iLioness
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 17-11-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming, vooral League of legends, Final Fantasy (10 en 13), Blade & Soul en SPSS/andere programma's nodig voor mijn studie.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 600 en 800 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Randapparatuur: Razer Chroma toetsenbord, Logitech g500s muis, Acer K242HL beeldscherm en een WD Mybook externe harde schijf.
Componenten: Een 1TB HDD van WD (Caviar Blue, ik heb geprobeerd hem te vinden maar dat is niet gelukt), een CD/DVD-drive van Asus en mijn oude videokaart (als dit nog mogelijk is) een Club3D Radeon R7 260x.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb even de onderdelen van mijn oude PC bij elkaar gezocht om te illustreren wat ik nu heb. Deze PC heeft gisteren het loodje gelegd. Ik denk dat het ligt aan het moederbord maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X4 760K Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI A88X-G43€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon R7 260X royalKing€ 0,-€ 0,-
1LC-Power Pro-906B€ 0,-€ 0,-
1Corsair XMS3 CMX8GX3M2B1600C9€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Ik heb andere topics bekeken en wat info gezocht en ben uiteindelijk op deze lijst gekomen.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1MSI B350 Gaming Pro Carbon€ 120,95€ 120,95
1Sharkoon M25-W Zwart€ 52,95€ 52,95
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 77,50€ 77,50
1Seasonic G-series 450 watt€ 64,95€ 64,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 518,30

Hij bevat geen SSD, deels omdat ik niet weet of het werkelijk veel zal doen en omdat ik het liefst mijn oude install van windows op de HDD meeneem.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar AMD, vooral omdat de prijs/kwaliteit verhouding goed lijkt en ik in het verleden problemen heb gehad met Nvidia drivers.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Liefst geen mini-kast, daar heb ik het niet zo op. Geluid maakt niet veel uit gezien ik altijd een koptelefoon gebruik :).

Ga je overklokken?
Voorlopig ga ik niet overklokken maar met het moederbord wat ik gekozen heb is het wel mogelijk voor in de toekomst.

Wat verwacht je van ons?[i]
Wat advies over alternatieven (ik heb geen idee of deze onderdelen nou de beste zijn), hulp met het kiezen van een kast (liefst eentje met de aan/uit-knop etc. aan de voorkant).

Daarnaast weet ik niet of mijn huidige videokaart het nog lang genoeg volhoudt tot de prijzen van videokaarten wat omlaag gaan.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
Je zit nogal onder budget, 16GB 2933MHz RAM wellicht?

Dit zal jouw hdd wel zijn
pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB

Leukere kast misschien?
pricewatch: Fractal Design Define C Window

Kom je uit op 620 euro. Eventueel zou je nog naar een RX560, GTX 1050Ti of GTX 1060 3GB kunnen kijken. Ik heb gelezen dat je liever een AMD kaart wil, maar ik zou zeggen kijk zelf even naar de levertijden en prijzen van de RX 570 en RX 580...

[ Voor 32% gewijzigd door youridv1 op 05-09-2017 20:22 ]

Verwijderd

En gezien het budget zou ik ook zeker voor een SSD kiezen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 94,-€ 94,-
1Kingston SSDNow UV400 120GB€ 58,95€ 58,95
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 85,99€ 85,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 238,94

• iLioness
Prijzen van de RX580/570 zijn inderdaad nogal belachelijk. Ik weet alleen niet of mijn huidige kaart nog redelijk zal kunnen functioneren in deze nieuwe setup, als jullie daar enig idee over hebben zou ik dat op prijs stellen.

Wat is het voordeel van 16GB boven 8GB RAM? Ik weet dat ik momenteel onder budget zit maar ik wil niet zomaar iets toevoegen als het niet nodig is. Alles wat ik overhoud kan ik bewaren voor een RX580 zodra de prijzen iets beter worden.

Is een SSD veel beter als je je OS er niet op hebt staan? Kan ik wel een nieuwe Ryzen gebruiken zonder een nieuwe install van windows? Ik las ergens dat een nieuwe install beter is maar ik weet dus niet of dit werkelijk zo is.

De kast die youridv1 erbij pakt is wel 20 euro duurder dan de Sharkoon die ik snel zelf erbij heb gepakt. Wat zijn de voordelen van die Fractal? Bovendien heeft die Fractal geen externe bays, ik wil het liefst wel minstends 1 bay hebben voor mijn CD/DVD-drive. Ik heb regelmatig nog CD's die ik moet gebruiken voor mijn studie.

• Quellien
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-11 23:44

Quellien

Excrement producer

iLioness schreef op woensdag 6 september 2017 @ 10:54:
Prijzen van de RX580/570 zijn inderdaad nogal belachelijk. Ik weet alleen niet of mijn huidige kaart nog redelijk zal kunnen functioneren in deze nieuwe setup, als jullie daar enig idee over hebben zou ik dat op prijs stellen.
Je huidige GPU zal, denk ik, je bottleneck zijn in dit systeem. Ligt er maar net aan wat je verwacht. Als je momenteel tevreden bent met de grafische settings van games, zou ik het vooral zo laten.
Wat is het voordeel van 16GB boven 8GB RAM? Ik weet dat ik momenteel onder budget zit maar ik wil niet zomaar iets toevoegen als het niet nodig is. Alles wat ik overhoud kan ik bewaren voor een RX580 zodra de prijzen iets beter worden.
16GB is tegenwoordig aanbevolen voor de meeste games, met 8gb als minimum. Het is een beetje futureproofen, maar datzelfde kun je zeggen over je GPU vs nieuwe GPU

Is een SSD veel beter als je je OS er niet op hebt staan? Kan ik wel een nieuwe Ryzen gebruiken zonder een nieuwe install van windows? Ik las ergens dat een nieuwe install beter is maar ik weet dus niet of dit werkelijk zo is.
Momenteel denken de meesten hier, waaronder ik, dat een nieuw systeem zonder SSD echt niet meer van deze tijd is. Hier moet je, vind ik, ALTIJD je OS op zetten ivm opstarttijden. Ook bij games waarvan de laadtijden lang zijn bij een HDD, haal je veel winst als je deze op een SSD zet.

Je geeft aan je huidige windows installatie te willen behouden, waarom is dat? Een fresh install is zo gepiept en (persoonlijk hoor) gewenst om de zoveel tijd. Ik zelf doe het ongeveer jaarlijks, of zelfs half jaarlijks. Al is dit misschien een gewoonte uit het XP tijdperk.
De kast die youridv1 erbij pakt is wel 20 euro duurder dan de Sharkoon die ik snel zelf erbij heb gepakt. Wat zijn de voordelen van die Fractal? Bovendien heeft die Fractal geen externe bays, ik wil het liefst wel minstends 1 bay hebben voor mijn CD/DVD-drive. Ik heb regelmatig nog CD's die ik moet gebruiken voor mijn studie.
Kasten vind ik vooral eigen smaak en voorkeur.

Dat je (ruim) onder budget zit, en toch een PC in elkaar kan/wil schroeven wat aan je eisen voldoet vind ik alleen maar beter. Het gegeven dat je (ruim) onder budget zit, vind ik zelf geen argument om daarom maar meer van je budget op te slokken.

• -En4Cer-
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-11 13:35
Ik zou adviseren om voor iets in deze richting te kiezen:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1400 Boxed Wraith Stealth koeler€ 158,95€ 158,95
1ASRock AB350M-HDV€ 67,95€ 67,95
1Palit GeForce GTX 1050 Ti 4GB Dual OC€ 164,29€ 164,29
1Fractal Design Define Mini C€ 68,50€ 68,50
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 139,95€ 139,95
1Seasonic G-series 360 watt€ 63,-€ 63,-
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 94,-€ 94,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 756,64

Met deze configuratie heb je een mooi systeem binnen je budget. Met je eigen HDD erbij heb je naast de snelle SSD ook voldoende capaciteit voor overige zaken. De 16 GB RAM is voor diverse games ook net iets prettiger.

Je zou er nog voor kunnen kiezen om eerst je eigen videokaart te gebruiken mocht je daarop willen besparen en later voor een sneller model willen gaan. Mocht je voor die optie kiezen dan zou je de Ryzen 5 1600 Boxed kunnen overwegen i.p.v de Ryzen 5 1400 aangezien je dan meer ruimte in je budget hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door -En4Cer- op 06-09-2017 11:34 ]

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19:58
De voordelen van de fractal waren vooral bouwkwaliteit en stilte. Qua functionalieit kun je veilig voor de sharkoon gaan. Bouwkwaliteit en geluidsdemping gaan alleen nooit top zijn in kasten van 50 euro. Ook niet per se vreselijk.
Je kunt inderdaad doorsparen voor een nieuwe GPU en de 16GB RAM laten zitten. Persoonlijk zet ik altijd 16GB RAM in moderne systemen. Je houdt dan altijd wat ruimte over om iets op de achtergrond te draaien. Ook tijdens de zwaarste meest ram intensieve games.
Een SSD zou ik altijd aanraden met een modern systeem. Ik zou mbv je nieuwe systeem met de windows install op de ssd even een backup maken van je documenten en dergelijke en de HDD vervolgens formatteren en gebruiken als massa opslag. Persoonlijk gebruik ik SSD's alleen als bootdrive + overige software. Games zet ik alsnog op de HDD op CSGO en PUBG na. HDD laadtijden zijn, behalve bij GTA V, naar mijn mening nogal verwaarloosbaar. Het is meer zodat je systeem wat responsiever is.

Het feit dat je ruim onder budget zit betekent natuurlijk niet direct dat je daarom meer geld uit moet geven. Ik bedoelde eigenlijk dat dat aanpassingen waren die ik altijd zou doen mits er budget voor is.

• iLioness
Ik heb momenteel geen licentie voor windows liggen en mijn huidige install is niet helemaal legaal om het zo maar te zeggen :P. Het is bovendien windows 7 wat voor mij nog het prettigste werkt en heeft niet dezelfde privacy problemen die bij windows 10 aanwezig zijn (van wat ik heb gehoord iig). Als ik een volledig nieuwe install doe moet ik dus waarschijnlijk een licentie kopen en die zijn best prijzig.

Een SSD is misschien toch wel een goed idee als ik een image kan maken van m'n huidige installatie zonder de vele grote games die geïnstalleerd staan.

Bedankt voor het samenstellen van een systeem -En4Cer- maar ik heb een bloedhekel aan kleine kasten dus een mini-ATX moederbord gaat er bij mij voorlopig niet in. Bovendien lijkt mij dat ik dan echt een budget build heb die ik over 2-3 jaar moet vervangen.

Wat RAM betreft hou ik het nu bij 8GB, 16GB is voorlopig niet nodig voor de games die ik wil spelen en het scheelt wel qua prijs.

Nog een vraagje, met de kijk op mogelijk een RX580 of een Vega 56 (als de prijzen lang zo hoog blijven). Welke van deze 2 PSU's kan ik dan beter nemen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 145,95

• untflanked
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 28-11 17:15
Licenties zijn 15-20€. Vrijwel geen geld dus. Voor een Vega 56 met undervolt is een 450W geschikt, volgens mij lukt het sowieso wel prima zolang je niks gaat overklokken.

Ryzen 7700 | RX 6800 XT | 2x16GB DDR5 | Cooler Master NR200P

• iLioness
Dank jullie wel voor alle hulp :), Uiteindelijk is het dit geworden

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 1600 Boxed Wraith Spire koeler€ 201,95€ 201,95
1Gigabyte GA-AB350-GAMING 3€ 107,95€ 107,95
1Sharkoon M25-W Zwart€ 52,95€ 52,95
1Kingston HyperX Fury black HX426C15FBK2/8€ 78,17€ 78,17
1Crucial MX300 2,5" 275GB€ 93,95€ 93,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 599,92

Ik heb toch maar een SSD erbij genomen omdat ik ergens las dat het lastig is om windows 7 te laten werken met ryzen. RAM is gebleven bij 8GB, ik heb wat rondgekeken en vond een video YouTube: How Much RAM Do You NEED for Modern Gaming? die toch wel liet zien dat het voor mij nog lang niet nodig is om 16GB te kopen.

Hopen dat het morgen allemaal binnen komt zoals gepland en dan ga ik dit weekend alles in elkaar zetten :)

Wish me luck!
Pagina: 1