Temperatuur / Luchtverplaatsing verhoudingen.

Pagina: 1
Acties:
  • 731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-04 09:20

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik heb de afgelopen week eens de temperatuur in mijn kast bijgehouden met het warme weer, en ik zag dat deze niet onder de 32 graden is geweest. Ik heb 2 sunon fans erin hangen op 7 volt maar dit schijnt dus niet genoeg te zijn. Nu wil ik eens weten hoeveel luchtverplaatsing je ongeveer moet aanhouden om een goede koeling te garanderen. Mijn specs kan je vinden door de link in mijn sig.

Antwoorden van zoveel mogelijk, en zet je kast open met een tafelventilator ervoor heb ik niets aan. De kast moet dus dicht blijven.

het gaat dus om de luchtverplaatsing in de kast om ervoor te zorgen dat alle componenten van mijn PC genoeg koeling kunnen krijgen zonder dat de kasttemperatuur tever oploopt.

En ook: wat voor luchtverplaatsing moet mijn CPU fan hebben voor een P3 733@733. Ik neem een groot Alu of koper koelblok erop. Geen exotische koelblokken als de Zalman ofzo.

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-03 13:12

HENNEP

Just Someone

Hoeveel Fans heb je in je kast zitten?

En ik neem zelf een OCZ Gladiator CPU Cooler(100% koperen heatsink met een Delta Fan 7000rpm)

Dit is de beste uit de test.

Grt H. ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Staat er toch bij? 2 Fans zitten erin. En het gaat mij niet om de laagst haalbare temp. Maar om een goede koeling. Uiteindelijke doel is om een goede koeling te krijgen bij een laag geluidsniveau.

Ik ga mijn enermax ook vervangen voor een silent systems exemplaar.

Op dit moment is mijn PC redelijk stil, maar nog niet voldoende gekoeld. Dus er moeten fans bij, maar omdat ik geen zin heb om steeds mijn fans te moeten vervangen wil ik eerst weten hoeveel CFM ik moet hebben, en dan kan ik de stilste fans gaan zoeken die dat halen.

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Als je er meer Fans gaat bij zetten,dan komt het geluidsniveau toch weer omhoog,ik zou gewoon een paar Fans op 12v en een paar op 7v zetten,dan maar wat geluidisolatie materiaal halen bij de Gamma.
Dan coolt je pc goed en hij is nog wel zelfs stil ook.

Grt H.

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-04 19:13
Tja, hoeveel koeling je moet hebben om ervoor te zorgen dat je kasttemp een paar graden hoger is als kamertemp (dat is je doel, neem ik aan), is natuurlijk van vele factoren afhankelijk.
Niet alleen de grootte van de kast, maar ook de airflow door de kast (kabels netjes weggewerkt, rounded kabels, etc etc).
2 fans (eentje voorin, eentje achterin) is ongeveer het minimum voor een beetje airflow.

In jouw geval is dat te weinig, dus voeg je gewoon een aantal fans (beginnen met 1 of 2), net zolang totdat de gewenste temp wordt bereikt.
Je kan natuurlijk ook je kast proberen beter in te richten en/of je kabels beter weg te werken.

Het is gewoon onmogelijk om het correcte antwoord op je vraag te geven. Je moet gewoon een beetje rommelen met de airflow door je kast om de gewenste temperatuur te krijgen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Geluidsniveau is wel wat aan te doen, ik weet bijvoorbeeld dat de papst fans erg stil zijn (vanaf 12dB(A), en dat hoor je dus echt niet) Maar de vraag is dus, hoeveel moet ik hebben?

En isolatie heb ik al.

Ik zie dus bijv de 8412NGL die 33m3/uur verplaatsen bij 12dB(A)

Zijn vier van die fans genoeg om mijn systeem koel te houden? Of moet ik meer luchtverplaatsing hebben?

Ik wil dus een lage temp in mijn kast een lage temp voor mijn CPU/GF2/mobo maar dit alles moet wel lekker stil zijn.

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Ik vind die 32 graden nog best wel meevallen, zeker als je rekening houd met het weer van afgelopen week :)

Ik denk niet dat er een vaste CFM te geven is waarbij iets te garanderen is..

Heb je trouwens geprobeerd wat er gebeurt als je de sunon-fans op 12V laat draaien? (bij 7V is de luchtverplaatsing wel een stuk minder!)

En over je proc.koeler.. Gezien het feit dat jij ook nog een beetje minder herrie wilt hebben, zou ik in ieder geval zoeken naar een koeler zonder hoogtoerige fan.. Het schijnt dat de standaard intel-koelers behoorlijk goed hun werk doen..

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik heb al zoveel mogelijk gedaan om de obstakels weg te werken. ik heb rounded kabel gebruikt, en de kaarten zoveel mogelijk uit elkaar gezet om niet een "blok" te laten vormen waar de lucht niet makkelijk langs kan.

Maar zijn er geen grenzen waar je boven moet blijven ofzo? Of heeft niemand zich daar ooit mee bezig gehouden? Ik weet ok best dat een paar 120mm fans die 190CFM doen de kast wel koel kunnen houden, maar ik weet dan ook wel dat ik niet in dezelfde ruimte als mijn PC wil zijn.

ps. Waterkoeling is geen optie.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 09:28 schreef Twynn het volgende:
Ik vind die 32 graden nog best wel meevallen, zeker als je rekening houd met het weer van afgelopen week :)

Ik denk niet dat er een vaste CFM te geven is waarbij iets te garanderen is..

Heb je trouwens geprobeerd wat er gebeurt als je de sunon-fans op 12V laat draaien? (bij 7V is de luchtverplaatsing wel een stuk minder!)

En over je proc.koeler.. Gezien het feit dat jij ook nog een beetje minder herrie wilt hebben, zou ik in ieder geval zoeken naar een koeler zonder hoogtoerige fan.. Het schijnt dat de standaard intel-koelers behoorlijk goed hun werk doen..
Ik heb de intel koeler erop zitten en die hoor je idd bijna niet. Helaas maakt mijn enermax voeding veel meer herrie als dat ik verwacht had, die gaat er dus binnenkort uit.

Maar 32 graden vind ik teveel als de omgeving maar 23 graden is. Dat is 9 graden verschil.

• aP_
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-01 14:56

aP_

De fans die ik in mŽn comp heb gedaan zijn 2 80*80mm fans (jaja.... de maten niet vanaf de zijkant...) en achterin 1 80*80mm, 1 90*90mm, een pci-slotcooler onder mŽn geforce 2 en natuurlijk die van de voeding nog.

De temp komt nu met de 4 casefans op 5V in de kast op 32°C en bij de processor (een MS-6163VA moederbord zonder ingebouwde temp sensors) op 43°C. Met de fans op 12V draait het allemaal 3°C lager.

Volgens mij is dit ook niet echt heel erg best :'( . (of wel :? )

Het is lastig om je specs up to date te houden

• WoyBoy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-12-2025
Je zegt "hoeveel CFM heb ik nodig voor een stille maar goede koeling". :?

Wat is koeling? Als je iets van 100 naar 50 afkoelt heb je ook "goede" koeling nodig ... Je bedoelt zeker dat je een temperatuur wilt halen van x graden?

CFM zegt hoe hard een fan blaast, en zegt helemaal niets over waar je hem hangt, waar ie op blaast, hoe de resulterende luchtstromingen in je kast zijn.
Koeling en een temperatuur als resultaat hangen van meer af dan alleen CFM.

En wat is stil? Een sunon op 7 volt, ok dat is wel stil (welk model is het?).

• WoyBoy
Wil je ook andere CPU koeling btw?

Verwijderd

Ik denk dat het antwoord is om zo groot mogelijke fans plaatsen, zodat je ze op lagere spanningen kunt zetten. Dan maken ze minder herrie.

Aopen Midi Tower.
Ik heb geen rounded cables, gewoon de flatcables uit de weg vouwen.
Intake fan vooronder 176 mm Papst 48V op ca.16 Volt
Outtake fan boven achter de CPU, 120 mm Panaflo op 7 Volt
Een extra fan achter de HD's / CD's 120 mmm Papst op 7 Volt. Blaast van de drivebay naar de outtake fan.

Resultaat is dat de case temp maar 1 graad boven de kamer temp is gebleven. 8-)

• WoyBoy
De een meld een verschil van 1 graden en obsidian 9 graden?
Appels met peren. punt.

Je kunt alleen voor je eigen systeem het resultaat van een verandering meten. Dat je het maar weet.

Staar je niet blind op die papst koelers. Hoeveel CFM leveren die namelijk bij 12 dBA? Kunnen die sunon's vermoedelijk ook op 7 volt.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Nou ok, even samengevat. Mijn kast is dus de Antec SX1030. Die heeft dus 4 posities voor de fans. Daar komen de fans dus ook te zitten. Dus dat bepaald al hoe de luchtstroom zal gaan.

En wat ik een goede koeling noem is als de case temp maar 1 a 2 graden hoger is als de kamertemp. Ik heb niet zoveel hardware in mijn kast zitten, dus zoveel warmte word er ook niet geproduceerd. Behalve door mijn GF2 waarschijnlijk. :) (heethoofd)

Mijn CPU is op dit moment (op 100% belasting) tussn de 45 en de 50 graden. Dat vind ik best stevig. Voordat ik die GF2 erin had zitten was dat maar 35 tot 40 graden.

Ik heb al een slotkoeler bij mijn GF2 erbij gezet om de warmte die dat ding in mijn kast blaast naar buiten te krijgen, maar dat is dus niet genoeg.

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Met wat meet jij je Case-temp?

Ik heb ook een Antec 1030BEC en ik denk dat die 4 Fans (12v) mijn case wel op de 27 graden houden.

tell me more :)

• WoyBoy
Vreemd dat die GF2 een temp verschil kan betekenen van 5 tot 15 graden van je CPU.
Voor de rest vergelijkbare omstandigheden? bv: was het niet in de winter ofzo?

nog vreemder: je voert de warmte van je GF2 af met een slotkoeler ...

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 09:57 schreef WoyBoy het volgende:
Hoeveel CFM leveren die namelijk bij 12 dBA?
Die dingen kunnen 33m3/uur verplaatsen. Dus als ik er 4 van inzet dat is dat ongeveer 0,7 keer heel mijn kast per seconde met iets van 21dB.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik meet alles met de temp sensor van mijn Asus CUSL2. En nee, de andere temperaturen zijn niet van de winter. :)

• WoyBoy
Dus die papst fan waar je over hebt kan bij 12 dBA 33 M3/h leveren? Dat is niet echt bijzonder btw: want 33m3/ = ongeveer 15 CFM en dat is weinig. Dus weinig CFM met weinig dBA. Ik zie nog steeds geen verschil met een sunon op 7 volt...

Dat x m3/h y keer in je kast past, daar heb je niet zoveel aan. Zegt helemaal niet over waar je die dingen hangt, hoe de lucht stroom, enz.

ok niet in de winter :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Waar die dingen komen te hangen ligt vast, die komen gewoon op de plaatsen die de kast biedt. Dus twee voor-onder (intake) en twee achter direct onder de voeding (out).

En dat het niet echt bijzonder is boeit me niet echt, als het voldoende is dan vind ik het heel mooi, zeker als ze zo weinig geluid maken.

• WoyBoy
FF back to basics:
Je wilt stil koelen. ok.

Koeling hangt af van het temperatuurverschil tussen ding wat je wilt koelen en koelmedium (lucht in dit geval).
Hieruit volgen de volgende twee oplossingsrichtingen:
1 hogere snelheid van koelmedium
2 lagere temperatuur van koelmedium

ad 1
Hogere CFM, maar spanningsveld tussen CFM en dBA. Altijd je eigen afweging. Bekijk de tabellen van fan-fabrikanten goed, je zult zien dat bv. 80mmm fans voor een gegeven dBA meer CFM leveren dan bv. 60mm, het gaat om een verhouding, kleinere fans zijn minder efficient (CFM/dBA) wellicht? iig zijn we het erover eens dan een sunon op 7 volt niet veel "herrie" maakt.

ad 2
lucht van buiten de kast als die lager van temp is. (lucht van buiten de kast halen kan meer dBA leveren als je het van de voorkant haalt, er ontstaat dan waarschijnlijk een gat ofzo)
Waar die lucht dan precies vandaan komt moet je zelf weten, je kunt het zo gek maken als je zelf wilt >:) Je kunt zelfs een ventilator ombouwen en in een andere kamer verstoppen en via een buis de lucht door je PC heen jagen.

• WoyBoy
Je beperkt jezelf door gebruik te maken van voorgedefinieerde gaten voor fan's?
Ja dat mag, maar misschien wel helemaal niet efficient. Wordt de luchtstroom niet beperkt door een gaatjesrooster ofzo? dat remt mega af.

edit:
schele eddie hier had maar half gelezen :D

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Hier kan je zien waar die gaten zitten. Als ik gaten erbij moet maken geeft dat niet. Mag best. Maar ik ga niet aan de gang blijven. Als iemand mij de ideale luchtstroom kan vertellen en kan zeggen waar de gaten moeten komen dat boor ik die gaten er gewoon in. Dus ik beperk mezelf niet door alleen die gaten te willen gebruiken. Ziten idd roosters voor, maar die gaan eruit.

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
mijn case werd niet warmer dan 29graden(pentium3) met die warme weer..(kasttemp he!) mijn processor 31C..deze zijn geen gestressde temp.

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Ik heb een Asus A7V133 kan ik daarmee mijn case-temp ook meten??

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op maandag 09 juli 2001 10:42 schreef HENNEP het volgende:
Ik heb een Asus A7V133 kan ik daarmee mijn case-temp ook meten??
Als het goed is wel...

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Op maandag 09 juli 2001 10:45 schreef obsidian het volgende:

[..]

Als het goed is wel...
Hoe dan?? :?

• WoyBoy
Cool! een plaatje, dat maakt het duidelijk.

Lijkt me dat je twee compartimenten hebt, een boven met de voeding (daar gebeurt niet veel wat betreft warmte/koeling) en daarbeneden, ja daar gebeurt het. Verschillende warmtebronnen en wat standaard koelmogelijkheden zijn daar aanwezig.

Je wilt ook je CPU koelen? Ik zou het volgende doen aan je CPU:
Zet ipv een 60mm fan een 80mm fan 7 volt erop. Dan heb je een vergelijkbare CFM (oei oei inschatten) voor minder dBA. Maar dan moet je wel nog een kegeldeel klussen. (dit is mijn volgende experiment als ik afgestudeerd ben).
En voer de warme lucht van je CPU meteen af naar buiten, misschien kun je wel een stuk buis klussen die van je achterste fans de lucht van de CPU wegsucken.

Systeem koeling:
Ik denk dat die twee fans voor onderin niet echt een substatiele bijdrage gaan leveren helaas...
Maak een gat van x maal 80mm2 en stop ze vol met x maal 80mm2, maar waar? Liefst waar die "quick release drive bays zitten". Maar daar moet je misschien wel je drives kwijt? En je krijgt een ugly hole in je case.
Je kunt ook nog wat 5 1/4 plaatjes aan de voorkant bovenaan eruit slopen en daar die x 80mm fans in stoppen als dat past (kan net niet, maar je kunt je ook net achter elkaar plaatsen met 1 cm overlap ofzo). Maar dan heb je de lucht nog niet in het onderste compartiment. Dat kun je ook met buizen of karton/ kunststof plaat doen, als het maar naar beneden gaat.
Ideeen genoeg? :)

ik hoop het wel, want ik ga nu verder studeren! :)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Zijn er nog meer mensen die me tips kunnen geven? Ik kan me niet voorstellen dat het met zo'n standaard config als die van mij nodig is om zoveel casefans erin te zetten. Doe ik nou gewoon iets fout ofzo?

btw, temp van je kast kan je aflezen in je bios als zijnde de temp van je mobo.

• WoyBoy
Wat bedoel je met "nodig"?
Je wilt ook maar 1 graad verschil tussen kamertemp en system temp dus?
Nogmaals, ik denk dat dat appels met peren vergelijken is. De verbetering die jij met jou systeem kunt halen kun je nooit vergelijken met een ander systeem.

2 koelers, maar waar zitten die?
Als er bv. een achteruit blaast en de andere voorin inzuigt, dan heb je al een mini-luchtstroom in-uit. En dan is de winst kleiner bij het uitbreiden van het aantal fans dan wanneer beide fans op dit moment achteruit blazen of beide fans op dit moment lucht staan te sucken. Omdat in de laatste twee gevallen het systeem geen (of iig minder) fresh cool air krijgt. Snap je?

Of je nou werkelijk 4 koelers nodig hebt, dat kunnen we vooraf niet bepalen, omdat een duidelijk relatie tussen de moeite die je doet om te koelen (aantal+soort fans, plaatsing fans, kabels bijeen binden, pci kaarten "goed" zetten, enz.) en het resultaat (luchstroom --> koeling --> temperatuur) niet eenduidig is. Kwestie van trial en error lijkt me. Gewoon simpel beginnen en steeds uitbreiden als je nog niet tevreden bent (door steeds op dezelfde manier te meten), maar wel nog moeite wilt doen:
1 twee koelers in en uit laten blazen als je dat al niet had
2 roosters die ervoor zitten eruit slopen.
3 vier koelers, 2 in , 2 uit
4 vier koelers op slimmere plekken
5 "warme" lucht van de CPU koeling direct naar buiten afvoeren door buizen of met kunstofplaten in je kast (werkt echt!)
6 meer dan vier koelers, als er maar steeds een groep IN blaast en de andere UIT blaast.
7 koelers op 12 volt zetten?? nee doe maar niet. Jij wilt geen herrie :)

Dit is natuurlijk maar een snel verzonnen lijstje, je kunt misschien zelf wel een beter verzinnen als je eenmaal bezig bent.

Kortom, je kunt aan twee dingen werken:
1 meer CFM bij vergelijkbare dBA (dus meer koelers, of weet jij een manier waarop je meer CFM krijgt van een fan bij dezelfde dBA? Dacht het ook niet ;) )
2 slimmere luchtstromen (verzin zelf maar, kabels bijeen, luchtbuizen, afbuigplaten, enz.)

Succes! :)

Verwijderd

hoe zou je de temp onder de kamertemp kunnen krijgen?????
zeker niet met luchtkoeling?

• WoyBoy
Op maandag 09 juli 2001 13:43 schreef rct999 het volgende:
hoe zou je de temp onder de kamertemp kunnen krijgen?????
zeker niet met luchtkoeling?
Ben blij dat je het zelf zegt ... :)

Als je oventje 250 graden is (de lucht) en het rooster ook maximaal 250, dan kan je pizzaatje toch ook nooit warmer worden dan 250 graden?

Maar de temperatuur van het koelmedium op zich is maar een enkele factor. Vaak wordt vergeten dat het koelmedium zelf ook opwarmt, die moet je dus "verversen". Dus verse kamertemp lucht je systeem in, zo snel mogelijk langs de juiste plekken in je kast en dan weer zo snel mogelijk eruit.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Ik heb nu de twee sunons op 7 volt als intake aan de voorkant, en dus de slotkoeler en de fans van mijn enermax als outtake en de temp is 3 graden gedaald. Zet ik een van de sunons als outtake erbij dan stijgt de temp weer. Alles is nu aan de kant en niets kan de luchtstroom meer hinderen.

Dus iets is er aan de hand. Misschien onderbreekt een fan aan de achterkant de airflow ofzo?

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 10:46 schreef HENNEP het volgende:

[..]

Hoe dan?? :?
met motherboard monitor 5 ( sorry, heb geen linkje )
of in je bios, daar hoor je in ieder geval je cputemp te kunnen lezen en misschien dat je case temp daar ook wel bij staat

Verwijderd

Graag nog even wat andere info: voor een P3-733 @ 733, waarom wil je dan je kast zo koel hebben? Die kast zo koel maken is alleen nuttig als je veel wilt overklokken.

Wat betreft een passieve koeling op je P3: ik ga er even vanuit dat joue P3 30W produceert. Als dan je casetemp 35 graden max is, en je proc moet beneden de 50 blijven (wat overigens laag is. Beneden de 60-70 graden heb je geen enkel probleem), dan heb je een koelprofiel nodig met een thermische weerstand van 0.5K/W. Deze kun je gewoon bij de lokale elektroboer halen. Staat het koelblok in de luchtstroom, dan mag zelfs een waarde hoger dan dan die 0.5K/W gebruikt worden. Zeg 0.7 .. 1.0 K/W.

Deze koelprofielen zijn wel vrij groot, dus 't moet maar net in je kast passen, en je zult zelf een bevestiging moeten fabrieken.

Eventueel heb ik nog wel ergens grafiekjes van Fisher koelprofielen liggen met de thermische weerstand op de Y as, en de luchtstroom in m3/hr op de X as.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Als mijn kast opwarmt gaat mijn enermax herrie maken. Dus ik wil de temp omlaag brengen zodat ie dat niet doet. En ik ben niet echt van plan om mijn enermax te gaan modden. Ik wil mijn PC zo stil mogelijk maar ook zo koel mogelijk...

Verwijderd

Zo stil mogelijk en zo koel mogelijk zijn twee tegengestelde eisen. Je zult een compromis moeten vinden.

Voor een P3-733@733 heb je hooguit een extra 80mm casefan nodig, meer niet. Mijn TBird draait zonder extra casefans, omdat ik ook geen extra herrie en stof wil. Dat koele-kast gedoe beschouw ik als onzin: een kasttemp van 35-40 graden is niet iets dat kwaad kan.

Het probleem zit 'm dus in de enermax. Dan zou ik toch eens proberen of je daar niet iets aan kunt doen. Elke extra casefan die je toevoegt levert toch weer herrie, en extra stof in je kast.

Als je je proc passief gaat koelen zal dat ook nog wel het eea schelen denk ik.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Het probleem is idd de enermax. Ik weet niet wat dat ding heeft, maar zelfs bij 0% CPU belasting vind ie het nog nodig om op volle toeren te draaien. Hij regelt zichzelf aan de hand van de case temp ipv zijn eigen belasting. Daarom wil ik dus de casetemp omlaag brengen, maar niet meteen een straaljager effect krijgen. Dus ik wil met zo weinig mogelijk geluid een koelere kast krijgen. Maar weinig geluid heeft de hoogste prioriteit. Maar in dit geval hangt het dus verbonden met een koelere kast.

Verwijderd

Dan kun je beter contact met jouw leverancier of Enermax leggen.

Enermax heeft dus een hele serie voedingen verkeerd gemaakt. Door een fout hunnerzijds, reageren die voedingen te sterk op de case temp.

Dit is wat ik er van begreep :
Binnen in de voeding zit de sensor ergens op een plaat die aan het deksel van de voeding zit. De plaats van de sensor schijnt verkeerd te zijn, waardoor de meting overdreven is.

Je kunt dus :
1) of een andere cover halen en de boel omwisselen.
2) dat ding naar de importeur terug brengen en omruilen/laten aanpassen.
3) zelf de sensor verplaatsen. Bij de uitgaande fan van de voeding, of op het metaal van de achterkant, lijkt me wel aardig.

(Deze Enermax 450/430Watt heeft het verschijnsel dus niet. Schiet mij maar lek, ik heb hem gekocht toen de probleem serie opdook, uit de 'nieuwe' zending van mijn leverancier.....)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Topicstarter
Op woensdag 11 juli 2001 11:12 schreef Hooi het volgende:
Dan kun je beter contact met jouw leverancier of Enermax leggen.

Enermax heeft dus een hele serie voedingen verkeerd gemaakt. Door een fout hunnerzijds, reageren die voedingen te sterk op de case temp.

Dit is wat ik er van begreep :
Binnen in de voeding zit de sensor ergens op een plaat die aan het deksel van de voeding zit. De plaats van de sensor schijnt verkeerd te zijn, waardoor de meting overdreven is.

Je kunt dus :
1) of een andere cover halen en de boel omwisselen.
2) dat ding naar de importeur terug brengen en omruilen/laten aanpassen.
3) zelf de sensor verplaatsen. Bij de uitgaande fan van de voeding, of op het metaal van de achterkant, lijkt me wel aardig.

(Deze Enermax 450/430Watt heeft het verschijnsel dus niet. Schiet mij maar lek, ik heb hem gekocht toen de probleem serie opdook, uit de 'nieuwe' zending van mijn leverancier.....)
heb je daar meer info over? Persbericht ofzo? Ik kan niet aankomen bij oc-shop met de melding, "ik heb gehoord dat... en nu wil ik een nieuwe" :)

Als het idd een produktiefout is wil ik wel proberen om een nieuwe te krijgen.

Verwijderd

Op maandag 09 juli 2001 09:34 schreef obsidian het volgende:

[..]

Ik heb de intel koeler erop zitten en die hoor je idd bijna niet. Helaas maakt mijn enermax voeding veel meer herrie als dat ik verwacht had, die gaat er dus binnenkort uit.

Maar 32 graden vind ik teveel als de omgeving maar 23 graden is. Dat is 9 graden verschil.
Over die 32 graden, hoe meet je dat? VIA KT133(A)/266 mobos hebben 3 sensoren, CPU, Northbridge en Southbridge. Maar de temp van de southbridge fan is niet hetzelfde als de casetemp, die zul je zelf moeten meten met een thermometertje erin.

Bovendien ben ik het met Garbage eens, je kunt niet 1-2-3 een antwoord geven op jouw vraag. Watvoor antwoord verwacht je? Je moet minstens 90CFM hebben? Zoiets kun je niet zomaar zeggen, omdat dit niet de enige factor is, ook hoeveel warmte jouw proc en geforce kaart en HDDs produceert.

Dit is een kwestie van uitproberen, plaats iig een outtake-fan vlakbij de proc, zodat deze koel genoeg blijft (met jouw kopermonster erop). Voor de rest is overheaten niet echt relevant, tenzij je snelle 7200 hdds hebt die zeker gekoeld moeten worden of een geforce die je getweaked hebt. Delta (dat is case temp - ambient temp) is wel belangrijk voor je processor, want: elke graad die je case warmer is, is je processor ook.

Als je vind dat je processor te warm is, en dit komt door een te hoge delta, dan kun je eens gaan spelen met fannetjes etc. Maar een antwoord "Je moet minstens 90CFM airflow hebben" slaat nergens op, want zo werkt coolen niet.

• WoyBoy
[b]Het probleem is idd de enermax. ... Hij regelt zichzelf aan de hand van de case temp ipv zijn eigen belasting. Daarom wil ik dus de casetemp omlaag brengen, maar niet meteen een straaljager effect krijgen. ... Maar weinig geluid heeft de hoogste prioriteit. ...
Als die enermax het probleem is en altijd op volle toeren draait (12V?) en daarom altijd (te)veel herrie maakt, waarom bypass je de voeding van de fan van de voeding :? :) dan niet en geef je die bijvoorbeeld 7V zodat ie stiller is?

Verwijderd

Ik snap er geen hout van... heb net 3 fans ingebouwd, 1 intake 220V (straaljager type) enorme hoeveelheid luchtverplaatsing voorin, en 2 outtake 12V Coolermasters links achterin ter hoogte van de CPU (Slot1 PIII-850), en dan natuurlijk de voedingsfan een fan op de GeForce en op de CPU... In de achterwand zitten nog gaten om evt. lucht passief af te voeren (in principe zou die 220 Fan de lucht er zo door moeten jagen) ... toch wordt dat kreng kast+cpu rond de 40C! maakt niet uit of de fans aanstaan of niet... als ik de kast openzet = beide zij panelen eraf, wordt alles maar 33C???!!!???
ben ik gek of heb ik gewoon een kl*te kast.
Pagina: 1