Fruityloops 3: snare op laten lopen

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TangLeFuzZ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 15:45
Hey,

is er een makkelijkere en betere manier om een snare op te laten lopen (om naar een climax toe te werken) dan de volgende (die ik tot nu toe altijd toe pas):

ik neem 4 patterns, in elke pattern laat ik het volume een stukje oplopen en die 4 patterns zet ik achter elkaar.....
volume op laten lopen doe ik met het volume paneeltje, en dan trek met m'n rechtermuisknop een lijn zodat hij 'mooi' recht loopt....

Het irritante is dat een pattern maar zo klein is, daarom moet ik er minstens 4 nemen om een mooie opbouw te maken, die dan nog niet echt heel erg super mooi klinkt...

• TangLeFuzZ
Ik zou ook nog graag willen weten hoe je ervoor kunt zorgen dat een lange synth/string sample die normaal een tijdje doorloopt als je hem afspeelt kunt inkorten, zodat hij bijv. nog maar 1 tot 2 seconden duurt.....

Verwijderd

Ik zelf werk niet met fruityloops. maar ik doe dat soort dingen door de velocity (aanslaggevoeligheid) op te bouwen. Een beetje programma kan dat wel. Vaak moet je wel je geluiden afstellen zodat ze op velocity reageren!

Verwijderd

De lengte, na het loslaten van een toets v.e. keyboard, van geluiden kun je instellen met ADSR (Attack, Decay, Sustain, Release).

In dit geval bepaalt de hoogt van de release hoelang je sample nog door klinkt nadat je je toets los laat. Wil je bijv. dat de sample stopt zodra je de toets los laat. dan zet je de Attack op zn laagst, de Decay op zn hoogst en de Sustain en de release zet je ook op nul.

• TangLeFuzZ
Op maandag 09 juli 2001 09:28 schreef EKO het volgende:
Ik zelf werk niet met fruityloops. maar ik doe dat soort dingen door de velocity (aanslaggevoeligheid) op te bouwen.
Volgens mij kan dat niet met fruityloops, en zowel, dan heet het niet velocity (in fruityloops dan)....

• TangLeFuzZ
Ah, het is dus blijkbaar hetzelfde als volume zag ik in de HELP, maar een pattern is maar heel erg kort :(

kun je die in fruityloops vergroten?

Verwijderd

Patterns bestaan uit 16 stappen. Daar is je BPM snelheid op afgesteld. Dus heb je 4 stappen per beat (bij een 4 kwarts maat / house) en daar heb je er ook weer 4 van ( in totaal 16)>> dus

bassdrum, stap, stap, stap,
bassdrum, stap, stap, stap.

Als je bijvoorbeeld je tempo (bpm) verlaagt naar de helft dan heb je 8 * 2 stappen.

bassdrum, stap,
bassdrum, stap,
bassdrum, stap,
bassdrum, stap,
bassdrum, stap,
bassdrum, stap,
bassdrum, stap,
bassdrum, stap.

Je hebt dan dus minder detailering. dus voor snellen roffels is dit niets. Maar das de enige manier om je patters te "vergroten".

Voor regeling van je velocity heb je vaak een knop met de keuze zacht/middel/hard!

• TangLeFuzZ
ja ok, dat snap ik, maar bij fasttracker kun je bijvoorbeeld je pattern van 16 stappen vergroten naar 32 stappen, of 64 stappen zodat je er wat meer in kunt zetten....

als je dan je snelheid verdubbelt hou je hetzelfde patroon ja, en kun je meer detaillering toevoegen, maar dat wil ik niet...

de snelheid blijft hetzelfde, alleen de pattern wordt groter....

als dat zou kunnen, dan maak ik een best lange pattern met een snare erin die op alle noten speelt, en met dmv volume oploopt...

een lange pattern is dus makkelijker in dat geval dan een korte, want anders moet ik er een stuk of 8 maken en allemaal handmatig laten oplopen, en ik kan dan nooit echt precies de overloop goed zetten omdat het volume dan weer net IETS te hoog of te laag is!

Verwijderd

fruityloops is een stappensequencer. Dat heeft zn voor en nadelen. Wat jij net opnoemt is een nadeel van een stappensequencer. dit is eigenlijk een ouderwetse manier van electronisch componeren. Maar voor house endergelijke wordt t nog vaak gebruikt omdat t hele strakke resultaten oplevert! Wil je meer dan moet je overgaan op een normale sequencer zoals bv. cubase.

• TangLeFuzZ
okay.....thnx....

hoe zou je fasttracker noemen dan?

Verwijderd

Dat opbouwen van die snare werkt idd met velocity. Je selecteerd de snaredrum in de drumtrack (meestal kanaal 10) en gaat dan naar het menu edit en je selecteerd 'scale velocities'. Toets nu de beginwaarde en de eindwaarde in (b.v. van 0 t/m 127)

Velocity is niet helemaal hetzelfde als volume. Velocity is meer de scherpte van de noot. Hoe hoger hoe scherper en hoe lager hoe doffer de klank. Sommige instrumenten vervormen n.l. helemaal als je de velocity van de noten op 127 zet. :)

Voorbeeld.. een gitaar:

Als je een echte gitaar hard aanslaat dan krijg je een scherpe klank. Dit kun je simuleren door de velocity op 127 te zetten. Als je een gitaar minder hard aanslaat dan krijg je een veel 'doffere' klank. Dit kun je weer simuleren door het (bijvoorbeeld) een velocity van 60 te geven. Als je dit met de volume controller doet krijg je geen verschil in de klank zelf :)

Weet iemand toevallig wat het verschil is tussen 'expression' en 'volume'? Want dat zou ik weleens willen weten :P
okay.....thnx....
hoe zou je fasttracker noemen dan?
een tracker :)

Fasttracker werkt n.l. niet met MIDI-IN en OUT, als het beide (MIDI IN-OUT) + pianoview en scoreview ondersteunde dan was het een sequencer.

• TangLeFuzZ
okay, maar wat je net zei dat kan niet met fruityloops of wel? (die velocity)

Verwijderd

Check het even zelf uit :)

Ik gebruik geen Fruityloops, dat is toch zoiets als Music Maker, maar dan met MIDI.

toch :P?

• TangLeFuzZ
mwoah, toch wel iets beter denk ik..... :)

Verwijderd

Probeer maar eens Cubase VST 5.0 of Cakewalk Sonar :)

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-03 23:19

BikkelZ

CMD+Z

Ik werk zelf alleen maar met Buzztracker (waar je op zich dat probleem niet hebt, pattern is zo lang als je zelf wilt), maar je kunt bij een snare (in rebirth en buzz tenminste) niet alleen het volume instellen, maar ook de hoeveelheid 'ruis' (een snare is een soort opgepitchte bassdrum met ruis voor het 'snap' effect).

Als het niet klinkt zoals je het wilt hebben terwijl het volume wel netjes lineair stijgt, zou je eens kunnen proberen om wat meer 'snap' toe te voegen samen met meer volume.

Dit klinkt veel realistischer dan alleen meer volume!

iOS developer

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit gaat niet echt over "harde waren" :)

Move van [forum=9] naar [forum=10] dus. ;)

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• s3mt3x
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-07 12:02

s3mt3x

I choose not to know...

1. Welke versie van Fruityloops?
2. Aantal stappen per maat kan 16, 32 of 64 zijn. (Song settings checken)
3. Je wilt een opkomende roffel? Eerst je snares programmeren. Dan het ikoontje met de "equalizer" selecteren (rechtopstaande balkjes) dan scrollen naar volume, en dan de volumecurve instellen van zacht naar hard voor de betreffende maat.

Nederland een bananenrepubliek? OK, maar dan wel het bijbehorende weer graag!

• TangLeFuzZ
Op maandag 09 juli 2001 18:07 schreef s3mt3x het volgende:
2. Aantal stappen per maat kan 16, 32 of 64 zijn. (Song settings checken)
thnx, dit moest ik dus weten, ik had 'song settings' nog helemaal niet gezien....!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:25

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ok sorry dat ik zo laat reageer maar ik zie dit topic pas net
in fruityloops geeft het een pattern genaamd automation
met deze pattern kun je je hele master aansturen
ia infaden uitfaden, cut , etc
tis een beetje wennen maar als je het eenmaal kunt is het kickass
ik ga hier nu niet de hele uitleg typen omdat het dood lijkt, mocht je het toch willen weten kan je me bereiken op msn (jrechards@home.nl)

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Pagina: 1