Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe laptop student Automotive à €1100 of upgraden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Momenteel ben ik al een aantal jaar de eigenaar van een Asus N56VZ-S4035V. Deze heb ik gebruikt voor mijn studie en af en toe een casual spelletje. Dit houdt in de praktijk in dat er veel tabbladen open staan, gewerkt wordt met programma's zoals Siemens NX, Multisim en Matlab en ook de basic office taken.

Ik zit nu in de situatie dat hij niet meer voldoet, opstarten duurt een eeuwigheid en het is niet meer prettig werken. Ik zit nu in mijn een na laatste jaar van mijn HBO opleiding en ga in collegejaar 2018-2019 beginnen met een pre-master op de TUe waardoor ik gebruik kan maken van de regeling voor schakelstudenten voor ongeveer hetzelfde budget als waarvoor ik nu een nieuwe laptop zoek, namelijk rond de €1100 met ongeveer dezelfde eisen als vanuit de TU.

Mijn eerste vraag is of het het waard is om nog een jaartje vol te houden met mijn huidige laptop en deze eventueel te upgraden door middel van een SSD of dat ik beter nu een nieuwe kan kopen.

Mijn tweede vraag is of het gezien de doeleinden waarvoor mijn laptop gebruikt zal worden ik niet veel beter af ben met een 'reguliere' laptop.

Wat ga je met je laptop doen?
Zoals gezegd moet hij soepel programma's zoals Siemens NX, Matlab, Multisim en dergelijke kunnen draaien. Zeker in NX zullen ook nog de nodige simulaties worden gedraaid waarbij de nodige power wordt gevraagd. Verder op zijn tijd een keer een spelletje, hier zijn echter geen bijzonder hoge eisen aan gesteld. Belangrijkste is dat de kracht van de grafische kaart in de buurt komt van de Quadro modellen vanwege bovengenoemde eisen.

Wat is je budget?
Mijn budget is rond de €1100, aangezien dit ook ongeveer het bedrag is waarvoor de TU laptopregeling voor schakelstudenten geldt.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop zal dagelijks een fietsrit in de rugtas naar de TU moeten overleven. Verder hecht ik waarde aan een lange accuduur, aangezien de accu van mijn huidige laptop welgeteld 13 seconden meegaat voordat ie het begeeft (mag ook wel na zo'n tijd).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Merk laptop maakt me niet zo veel uit, zolang het maar een degelijk ding is wat net als mijn huidige laptop zo'n 4 a 5 jaar mee kan gaan. Verder heb ik een voorkeur voor een 15,6" model. Ik had zelf hiervoor de pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb061nd op het oog gezien deze variant beschikt over 4 gig VRAM. Een eventuele upgrade naar 16gb RAM is zo gemaakt mocht dat later nodig blijken.

Graag hoor ik jullie advies over of het het waard is om een nieuwe laptop aan te schaffen of dat ik beter nog even een jaartje kan wachten en mijn huidige te upgraden.

Alvast bedankt!

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Kun je niet aanhaken bij een laptop van de TU? Vaak een zeer scherpe prijs voor mooie hardware.

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Verwijderd schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 18:04:
Mijn eerste vraag is of het het waard is om nog een jaartje vol te houden met mijn huidige laptop en deze eventueel te upgraden door middel van een SSD of dat ik beter nu een nieuwe kan kopen.
Zeker...

Ssd lijkt me dan inderdaad een waardevolle investering.
Geheugen zou je eventueel nog kunnen bijprikken naar 16gb totaal.

Als de laptop verder nog 100% functioneert kun je met bovenstaande a +/- € 150,- echt nog wel een tijd verder.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Siemens NX zal wel heel erg gaan profiteren van een betere videokaart dan je nu hebt...

Graphics Adapters
The graphics adapters supported are carefully selected by working with our OEM partners as well as our graphics vendor partners. We do not recommend low-end, consumer, or game cards, since these graphics devices are developed for the DirectX market and are not well supported under OpenGL. For the latest information on certified graphics cards and driver versions, please visit the Customer Support (GTAC) Web site.

Bovenstaande m.b.t. OpenGL is natuurlijk met een korreltje zout te nemen, maar gezien je genoemde gebruik van de software zou ik hier in ieder geval zeker rekening mee houden...

Upgrade aan je Asus is leuk en zal 'm zeker weer sneller maken, maar het is en blijft een wat ouder beestje die op dit soort workflows wellicht wat moeizamer mee kan komen.

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04:57
Die SSD is een wereld van verschil, ik heb exact dezelfde laptop en een poos terug een SSD geplaatst en merk je enorm (HDD met caddy is in het DVD-slot gegaan). Waarom nu en niet nog een jaar wachten, wanneer jij hem écht pas nodig hebt?

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Verwijderd

Topicstarter
kdekker schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:09:
Kun je niet aanhaken bij een laptop van de TU? Vaak een zeer scherpe prijs voor mooie hardware.
Zoals ik al zei kan ik pas volgend jaar voor die regeling in aanmerking komen
P1nGu1n schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:44:
Die SSD is een wereld van verschil, ik heb exact dezelfde laptop en een poos terug een SSD geplaatst en merk je enorm (HDD met caddy is in het DVD-slot gegaan). Waarom nu en niet nog een jaar wachten, wanneer jij hem écht pas nodig hebt?
De rede dat ik overweeg om een nieuwe laptop aan te schaffen is omdat hij zoals gezegd in de huidige staat niet meer voldoet. Een SSD upgrade kan daarom inderdaad wel eens een interessante optie zijn. Is het het jaartje wachten voor de TU laptop waard?
ScytheNL schreef op woensdag 6 september 2017 @ 13:36:
Siemens NX zal wel heel erg gaan profiteren van een betere videokaart dan je nu hebt...

Graphics Adapters
The graphics adapters supported are carefully selected by working with our OEM partners as well as our graphics vendor partners. We do not recommend low-end, consumer, or game cards, since these graphics devices are developed for the DirectX market and are not well supported under OpenGL. For the latest information on certified graphics cards and driver versions, please visit the Customer Support (GTAC) Web site.

Bovenstaande m.b.t. OpenGL is natuurlijk met een korreltje zout te nemen, maar gezien je genoemde gebruik van de software zou ik hier in ieder geval zeker rekening mee houden...

Upgrade aan je Asus is leuk en zal 'm zeker weer sneller maken, maar het is en blijft een wat ouder beestje die op dit soort workflows wellicht wat moeizamer mee kan komen.
Zal een SSD upgrade zoals P1nGu1n schreef het gewenste effect sorteren? Zo niet, is de door mij gevonden pricewatch: HP Pavilion Power 15-cb061nd dan krachtig genoeg om dergelijk werk de komende jaren uit te voeren?

Alvast bedankt!

• ScytheNL
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06-06 15:57

ScytheNL

Mooiste deal ooit.

Je SSD upgrade doet weinig voor de rekenkracht van je videokaart. Als je nu echter nog geen school werk moet gaan doen (of de Asus beviel al met matlab en NX e.d. maar enkel het trage is een probleem nu) dan kun je voor de SSD upgrade gaan en een vervangende accu bijv. Maar ja, die GTX1050 in de HP laptop is een stuk beter als de GT650M die je nu hebt.

Ik kan echter niet inschatten wat voor reken en simulatie werk je uit moet gaan voeren de komende jaren en of een 1050 uiteindelijk fatsoenlijk genoeg is. Waarschijnlijk wel, maar het kan zijn dat bijv een m1200 Quadro kaart + geoptimaliseerde drivers in een mobiele workstation het beter doet, ook al is die qua theoretische rekenkracht minder.
Pagina: 1