Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wifidekking verbeteren! router vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• CVHout
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 20-09-2021
Beste forumleden,

Ik hoop met jullie hulp een betere wifidekking te krijgen in het gehele huis. Met name de wifi op de eerste verdieping in slaapkamer waar chromecast hangt is onvoldoende bereik. Bereik in de tuin kan ook beter.
Ik heb een vrij groot huis (224 m2 woonoppervlak over 2 verdiepingen) met veel metaal, dikke muren en de buren hebben volgens mij hetzelfde probleem omdat ik veel draadloze producten en access points zie als ik de wifi scantool uitkomsten bekijk (apparaat of 8 bij 2 buren).
In eerste instantie dacht ik aan de aanschaf van een Asus RT-AC87U of iets dergelijks, maar nu lees ik dat dergelijke routers niet altijd het probleem oplossen.

De opbouw nu is als volgt:
Begane grond in de meterkast hangt een ziggo technocolour wifi modem en daarachter mijn +/- 8 jaar oude TP link router TL-WR1043ND (N router)
Ik heb vanuit meterkast internetkabel naar 1 (slaap)kamer liggen. Ik begrijp dat hier kansen liggen om de wifidekking op de eerste etage te verbeteren….is het zaak hier een tweede router te hangen? Eventuele andere alternatieven?
Ben ik beter af met 1 goede router beneden (bijv de genoemde asus) en de TP link router (N) boven op slaapkamerhangen? Of 2 goedkopere routers op beide verdiepingen? Afscheid nemen van de TP Link?
Ik hoor graag jullie tips
(Budget voor de operatie +/- € 200)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:52

lier

MikroTik nerd

Voor goede dekking is het vrijwel altijd een betere keuze om meerdere accesspoints te gebruiken. Zelf heb ik er bijvoorbeeld 3 (1 buiten) terwijl mijn huis niet heel groot is. Maar de dekking is super! En alle devices die 5GHz ondersteunen zitten ook echt op die band.

Welke eisen heb je nog meer, naast goede dekking en budget van € 200,-?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• CVHout
Buiten stabiel werkend internet met voldoende bereik geen eisen. Is het aan te raden de oude te vervangen door een nieuwere (AC) en die TP link (N) router op de eerste etage te gebruiken als access point? Of zijn er betere oplossingen?

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb zelf enige tijd geleden mijn access point vervangen door een setje Ubiquiti Amplifi HD. Erg fijn en makkelijk uit te breiden voor een groter bereik. Ik heb hier op Tweakers al vaker geroepen dat ik er erg enthousiast over ben.

• lier

lier

MikroTik nerd

CVHout schreef op woensdag 6 september 2017 @ 11:57:
Buiten stabiel werkend internet met voldoende bereik geen eisen. Is het aan te raden de oude te vervangen door een nieuwere (AC) en die TP link (N) router op de eerste etage te gebruiken als access point? Of zijn er betere oplossingen?
Wat is in jouw beleving "beter"? Als jij de TP-Link voldoende vindt, zou ik in jouw geval er nog een of twee bij halen en daarmee het netwerk opbouwen. Waarom zou je een nieuwe dure router willen inzetten? Wat verwacht je ermee te bereiken?

• CVHout
Ziet er inderaad interessant uit Wolly.

Zou alleen de Ubiquiti AmpliFi HD router al voor voldoende dekking kunnen zorgen op begane grond en eerste etage?
Ik heb nu nét niet voldoende dekking op slaapkamer 1e etage met een oud tp link routertje.

Of kom je hoe dan ook 1 HD Mesh Point voor bijv. eerste etage aan te schaffen?

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-11 15:12
Dekking is gewoon het verkeerde woord.
Een wifi verbinding vereist verkeer twee kanten op en de kwaliteit van de verbinding heeft bijna altijd het device (telefoon, laptop, pc) als zwakste schakel.
Een router vervangen is dan ook bijna altijd zinloos.

Ga voor een accesspoint op de eerste verdieping, dan zijn je problemen waarschijnlijk wel opgelost.
dit is een goedkope oplossing:
https://www.kpn.com/internet/wifi-versterker.htm

Zie ook dit topic hiervoor.
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• CVHout
Ik had gehoopt dat 1 nieuwe router uit het duurdere segment begane grond en 1e etage zou ''dekken''.
Nu is het zo dat chromecast op slaapkamer regelmatig niet wil....
Ik denk dat ik oude routertje laat staan en accesspoint maak op 1e....dan weet ik zeker dat het goed is.

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:05
https://www.ziggo.nl/klan...nt/via-een-internetkabel/

voor 59 euro zijn jouw problemen opgelost.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je wel aan uitbreidingen komt in de vorm van bijv. een extra mesh point of een extra access point of een wifi extender. Al die apparaten zijn gebonden aan wetgeving wat betreft vermogen. Een duurder model heeft misschien wat betere antennes, maar hetzelfde vermogen. Daarnaast moet je andere apparaat ook nog terug kunnen praten en die heeft zeker geen extra vermogen. Het mooie aan die Amplifi dingen is dat je je netwerk kunt uitbreiden met extra meshpoints zonder dat het je snelheid kost. Met wifi extenders lever je in op snelheid.

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
CVHout schreef op woensdag 6 september 2017 @ 14:47:
Ik had gehoopt dat 1 nieuwe router uit het duurdere segment begane grond en 1e etage zou ''dekken''.
Nu is het zo dat chromecast op slaapkamer regelmatig niet wil....
Ik denk dat ik oude routertje laat staan en accesspoint maak op 1e....dan weet ik zeker dat het goed is.
Verstandige keuze. Zoals hierboven eerder aangegeven heeft een router die harder door je pand 'schreeuwt' geen zin als de devices die je gebruikt (zoals je Chromecast) niet hard genoeg terug kunnen schreeuwen om een fatsoenlijk gesprek te kunnen voeren.

Aangezien je de kabel al hebt liggen voldoet vrijwel elk accespoint. Afhankelijk van je wensen kun je kiezen welk product het best doet wat jij wil voor een prijs die jij in gedachten hebt/had. Met beide aangedragen goedkope oplossingen is je probleem waarschijnlijk opgelost. Wil je per se niet dat je devices blijven 'plakken' op een AP met slecht signaal dan kun je naar andere oplossingen krijgen die centraal gemanaged zijn zoals de Unifi oplossing die werd voorgesteld, dit is echter een stuk duurder.

• CVHout
Dank heren voor jullie reacties! Ik waardeer het zeer....Ik heb de tip van wmeester opgevolgd en het AP van ziggo aangesloten. Werkt perfect, snelle installatie. Nu ik me wat meer verdiep in het eea valt t me wel het volgende op...

Ik heb Zakelijk Internet Pro Plus 500Mb/s downloaden/ 40Mb/s Uploaden. Met de speedtest van ziggo haal ik maar 45 mb naast de tp link N router in de meterkast en 80 mb op eerste etage naast het nieuwe AP.
Is dit niet wat weinig? en hoe kan het dat de wifi van het ap punt sneller is dan de wifi van de router?

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21-11 18:51
Hoe is de snelheid als je het direct met een kabeltje probeert? Dat er verschil zit tussen een 8 jaar oude router en een wat nieuwere vind ik niet vreemd.

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• lier

lier

MikroTik nerd

802.11n: Wikipedia: IEEE 802.11n-2009
802.11ac: Wikipedia: IEEE 802.11ac

Zou een hogere snelheid verwachten, het verschil wordt hierboven uitgelegd.

Zou je ajb hoofd en kleine letters goed toe kunnen passen?
Mb - Mega bit
MB - Mega Byte
mb - milli bit (wat een "vreemde" eenheid is...)

Pagina: 1