Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

QoS op netwerk met modem en access point

Pagina: 1
Acties:

• reynard80
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 03-01-2022
Ik heb een eenvoudig netwerk met een modem/router (Zyxel van telfort, verzorgt ook de DHCP) en een ASUS router ingezet als access point. Nu wil ik de bandbreedte reguleren door het juist instellen van QoS regels. Daarbij heb ik globaal de volgende wensen:
  1. Prio 1: Streaming video, KPN Play en Netflix, meestal via een Chromecast
  2. Prio 2: Browsen, downloaden, ook bijv. steam downloads
  3. Prio 3: Bittorrent downloads op een NAS, maar ook op desktop/laptops
Nu ben ik in de handleiding van de Zyxel gedoken en enigszins wijzer geworden over de configuratie van QoS. Een eerste poging om de Chromecast voorrang te geven op basis van mac-adres of IP-adres lijkt echter niet te werken. Ook bijvoorbeeld mijn Desktop in een Class zetten op basis van IP werkt niet.

Nu is mijn eerste vraag, of het überhaupt wel werkt wanneer je QoS instelt op een router, met daarachter een accesspoint? Weet de eerste router dan wel de mac/IP-adressen van het verkeer dat hij doorstuurt naar het accesspoint?

[ Voor 3% gewijzigd door reynard80 op 05-09-2017 17:09 ]

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Zolang die Asus router echt als access point / switch werkt wel. Je zegt dat de Zyxel van Telfort als DHCP server fungeert voor je netwerk, dus de kans is zeer groot dat je Asus router inderdaad als switch werkt.
Kun je eenvoudig checken door een tracert naar het IP van je Zyxel router te doen, je zou maar 1 hop moeten krijgen.

Waarom denk je dat QoS niet werkt?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• reynard80
Op basis van de queue monitor zie ik dat het niet werkt. Als ik flink ga downloaden met wat torrents op mijn desktop, puur om te testen, komt er niets in de Torrent queue, terwijl dat m.i. wel zou moeten op basis van de Class setup (maar daar doe ik dan waarschijnlijk iets fout). Hetzelfde geldt voor de Chromecast, in de Streaming queue die ik daarvoor heb aangemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9m9rSLNTe6T7aSEhMgqc01B9/thumb.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/vaaL9Hq7zlbSZHiMaFA3PtaZ/thumb.png

[ Voor 4% gewijzigd door reynard80 op 05-09-2017 17:37 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

reynard80 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:53:
...Nu is mijn eerste vraag, of het überhaupt wel werkt wanneer je QoS instelt op een router, met daarachter een accesspoint? Weet de eerste router dan wel de mac/IP-adressen van het verkeer dat hij doorstuurt naar het accesspoint?
Ja hoor, dat weet-ie wel; staat namelijk in de pakketjes die verstuurd worden.

Maar: hoe stel je vast dat qos niet werkt? Wat gebeurt er wel wat je niet verwacht of wat gebeurt er niet wat je wel verwacht?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:31

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Je hebt een source IP en destination IP ingesteld bij je torrents en een source MAC + destination MAC voor je Chromecast. Die regels gaan daarom denk ik nooit matchen. Je moet voor torrents 2 regels aanmaken (1 voor upload, 1 voor download) en voor chromecast hetzelfde.

Voor torrents, regel 1:
Destination IP: lokale-torrent-bak-ip
Destination port: lokale-torrent-bak-port

Voor torrents, regel 2:
Source IP: lokale-torrent-bak-IP
Source port: lokale-torrent-bak-port

Voor chromecast, regel 1:
Destination MAC: Chromecast-MAC

Voor chromecast, regel 2:
Source MAC: Chromecast-MAC

[ Voor 79% gewijzigd door Kanarie op 05-09-2017 17:55 ]

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• reynard80
Ach natuurlijk, destination en source is niet OF, maar EN. Dat had ik zelf kunnen bedenken 8)7

En als ik dit wat eleganter wil doen, voor al het streaming verkeer en al het torrent verkeer? Kan dat op basis van protocol bijvoorbeeld? Ik heb weinig kennis van netwerkprotocollen etc. merk ik wel.. Volgens mij moet ik dan ergens onderscheid kunnen maken tussen transport en applicatieprotocollen? Of kan dat alleen op basis van poorten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1saT8H6pRSOA42rj8nrIBta7/thumb.png

En wat houdt die LAN_Default_Queue in? Is dat het interne verkeer binnen het netwerk? Daar zie ik steeds hoge getallen, terwijl er volgens mij weinig plaatsvindt.

[ Voor 24% gewijzigd door reynard80 op 05-09-2017 19:23 ]

• reynard80
Ik heb het nog steeds niet werkend gekregen, maar ik snap nu waarom. QoS is kennelijk niet bedoeld voor mijn use case. Het is bedoeld voor het prioriteren van uitgaand verkeerd, niet voor het toewijzen van bandbreedte voor inkomend verkeer. Wat ik wil kan er blijkbaar niet mee.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Haha! Ja, da's ook een manier om te zeggen dat je er niet in geïnteresseerd bent

Dat is nergens voor nodig

[ Voor 27% gewijzigd door Equator op 12-09-2017 07:37 . Reden: Flame verwijderd ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• reynard80
Brahiewahiewa schreef op maandag 11 september 2017 @ 19:00:
Haha! Ja, da's ook een manier om te zeggen dat je er niet in geïnteresseerd bent
Te stom zou nog kunnen, maar niet in geinteresserd.. dat niet..

Kan het wel dan bij deze specifieke Zyxel routers?

[ Voor 2% gewijzigd door Equator op 12-09-2017 07:37 . Reden: Flame verwijderd ]

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

reynard80 schreef op maandag 11 september 2017 @ 22:52:
[...]
Te stom zou nog kunnen, maar niet in geinteresserd.. dat niet..

Kan het wel dan bij deze specifieke Zyxel routers?
In dat geval ben ik wel geïnteresseerd in waar je dat statement "qos is alleen voor uitgaand verkeer, niet voor inkomend verkeer" vandaan hebt.
True, je kunt de servers op het internet (meestal) niet rechtstreeks beïnvloeden. Maar door pakketjes te droppen, forceer je wel re-transmits. Dus indirect past een server op 't internet zich wel degelijk aan, aan jou qos-eisen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat je wil is traffic shaping, en nee dat kan je niet met de meeste goedkope apparatuur of de meeste consumenten apparatuur.

Het probleem is dat de meeste software dat helemaal niet heeft (je ZyXEL en de Asus hebben het in elk geval niet), en de meeste apparatuur met goedkope MIPS hardware daar gewoon niet snel genoeg voor is (ze kunnen dan niet meer de hardware offloading functies gebruiken om dat die beperkt zijn tot een paar simpele zaken zoals NAT en basic L2 flows).

Wat je wil kan en bestaat wel, maar is moeilijker dan je denkt. Een basis router op basis van pfSense voor ~150 euro kan het bijvoorbeeld wel. Een router met OpenWRT kan het misschien, maar voor zo ver ik weet is er nog geen GUI voor TC in WRT dus dan moet je het op de commandline doen en daarna een opstart script maken zodra je tevreden bent met je instellingen.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Dat lijkt me nou weer overkill

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
Nee, dat is precies de vraag. Het voorgestelde scenario is niet QoS maar traffic shaping.

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

johnkeates schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:06:
[...]
Nee, dat is precies de vraag. Het voorgestelde scenario is niet QoS maar traffic shaping.
Kwenie hoor: in de titel staat qos. Dat jij vervolgens de eisen cq verlangens van de TS vertaalt als traffic shaping, is jouw probleem ;o)

Zoals je zelf al aangeeft is traffic shaping in economisch opzicht niet relevant; de investering die het vergt, kun je beter gebruiken om je internet abo te upgraden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• johnkeates
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 01:15:
[...]

Kwenie hoor: in de titel staat qos. Dat jij vervolgens de eisen cq verlangens van de TS vertaalt als traffic shaping, is jouw probleem ;o)

Zoals je zelf al aangeeft is traffic shaping in economisch opzicht niet relevant; de investering die het vergt, kun je beter gebruiken om je internet abo te upgraden
Dus om dat er QoS staat zal het dan wel kloppen? De TS weet niet eens wat het is of hoe het werkt...
Verder is het natuurlijk wel economisch relevant, en de investering die het vergt komt voornamelijk aan op kennis. Als netwerksystemen makkelijk waren was iedereen wel netwerkbeheerder, maar zo werkt het niet.

Maargoed, hij is er op het moment niet, en jij helpt niet, dus we kunnen net zo goed wat anders gaan doen. Hij was er zelf uiteindelijk ook al achter dat het niet om QoS gaat hier:
reynard80 schreef op maandag 11 september 2017 @ 13:40:
Ik heb het nog steeds niet werkend gekregen, maar ik snap nu waarom. QoS is kennelijk niet bedoeld voor mijn use case. Het is bedoeld voor het prioriteren van uitgaand verkeerd, niet voor het toewijzen van bandbreedte voor inkomend verkeer. Wat ik wil kan er blijkbaar niet mee.

• reynard80
johnkeates schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 00:57:
Wat je wil is traffic shaping, en nee dat kan je niet met de meeste goedkope apparatuur of de meeste consumenten apparatuur.

Het probleem is dat de meeste software dat helemaal niet heeft (je ZyXEL en de Asus hebben het in elk geval niet), en de meeste apparatuur met goedkope MIPS hardware daar gewoon niet snel genoeg voor is (ze kunnen dan niet meer de hardware offloading functies gebruiken om dat die beperkt zijn tot een paar simpele zaken zoals NAT en basic L2 flows).

Wat je wil kan en bestaat wel, maar is moeilijker dan je denkt. Een basis router op basis van pfSense voor ~150 euro kan het bijvoorbeeld wel. Een router met OpenWRT kan het misschien, maar voor zo ver ik weet is er nog geen GUI voor TC in WRT dus dan moet je het op de commandline doen en daarna een opstart script maken zodra je tevreden bent met je instellingen.
Dit is inderdaad helpend. Ik vermoedde zelf nu ook dat het zoiets moest zijn. Ik heb nog een zelfde Zyxel met daarop OpenWRT, dan zou ik dus dit hiervoor kunnen gebruiken. Maar de vraag is of dat de router daar snel voor genoeg gaat zijn?

• johnkeates
reynard80 schreef op dinsdag 12 september 2017 @ 08:07:
[...]

Dit is inderdaad helpend. Ik vermoedde zelf nu ook dat het zoiets moest zijn. Ik heb nog een zelfde Zyxel met daarop OpenWRT, dan zou ik dus dit hiervoor kunnen gebruiken. Maar de vraag is of dat de router daar snel voor genoeg gaat zijn?
Yep, dat is precies wat je kan gebruiken op OpenWRT. Het mooie van TC is dat je in theorie je instellingen zo kan zetten dat je weinig van de CPU vraagt. Als je OpenWRT kaal kan inzetten om te meten of de snelheid zo goed is moet het wel lukken, op het moment wordt NAT hardware offloading waarschijnlijk sowieso al niet gebruikt. Als het snel genoeg is gaat het met TC ook wel snel genoeg zijn.
Pagina: 1