Wifi / spectrum metingen verrichten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnnoyingThing
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 07:57
Beste mede tweakers,

Heeft er iemand ervaringen met het uitvoeren van wifi / spectrum metingen?
Zijn er mensen die tips of ideeën hebben hoe je de metingen het best kunt uitvoeren?

Ik wil hier zelf meer aandacht aan gaan besteden voor voornamelijk thuisgebruikers en kleinere kantooromgevingen. Echter kun je op hele dure oplossingen uitkomen, maar voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken lijkt me dat het niet zo duur hoeft te zijn.

Gebruik je bijvoorbeeld altijd 1 merk wifi zenders die je men zou aanraden en voer je hiermee de meting uit waarmee uiteindelijk het signaal kunt verbeteren?

Ik heb hier en daar wat gelezen over spectrum metingen om 2,4 Ghz en 5.x Ghz signalen te meten, maar kun je hier iets mee wat betreft het aanschaffen van wifi apparatuur? Hoe kun je deze informatie het best gebruiken?

Kun je voor de aanschaf van wifi apparatuur ook in specs van hardware terug vinden hoe sterk het wifi signaal van de hardware is?

Kortom;
Waar moet je nou daadwerkelijk op letten in deze wereld?
Alle tips zijn welkom. Van sites voor uitleg, filmpjes, enz.
Gebruik je meerdere tools of hardware, enz?

Zelf heb ik bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden gevonden van erg dure oplossingen tot goedkopere oplossingen.

http://rfexplorer.com/
http://www.metageek.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:55
Je wilt niet alleen WiFi meten maar de band waar je gebruik van maakt. Dit doe je met een spectrum analyser. Je meet hiermee of er signalen op een bepaalde frequentie staan en hoe sterk deze zijn. Te sterkte signalen zorgen ervoor dat die frequentie niet bruikbaar is. Je wilt dit niet testen met de kanaalzoeker ik de meeste routers. Die geven onvoldoende inzicht. Oude ubiquiti m serie apparaten hadden een applicatie (airview) die hier wel geschikt voor was. Die liet zien hoeveel storing er op een bepaalde frequentie zat.

Je kunt in de specs vaak terug vinden hoe sterk iets is. Maar niet hoe sterk iets op locatie is want je zit met andere signalen en demping van bijvoorbeeld muren.

Edit:
Lees dit ook maar eens:
https://help.ubnt.com/hc/...to-find-the-best-channel-

[ Voor 53% gewijzigd door .Maarten op 05-09-2017 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:25

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Tja, het RF spectrum meten daar kan je een hoop geld aan stuk slaan :)

Afh van je doel zou je ook eens een app als Wifi Analyzer kunnen proberen, hiermee zie je alle Wifi netwerken + de kanalen waar ze op zitten. Goed je ziet niet de storing van de magnetron of babyfoon maar het kost je welgeteld €0,0!

Je kan ook zelf wat in elkaar knutselen met een usb tv ontvanger, zoek maar eens op RTLSDR

Deze ruimte is te huur!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

AnnoyingThing schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:41:
Beste mede tweakers,

Heeft er iemand ervaringen met het uitvoeren van wifi / spectrum metingen?
Hier en daar wat O-)
Zijn er mensen die tips of ideeën hebben hoe je de metingen het best kunt uitvoeren?
Hangt af van wat je doel is.

Grof gezegd zoek je meestal naar twee zaken:
1) signaalsterkte/dekking van je eigen AP's
2) interferentie van andere zaken dan je eigen AP (andere WiFi-netwerken, alle andere vage apparaten die in de WiFi-banden storen).
Ik wil hier zelf meer aandacht aan gaan besteden voor voornamelijk thuisgebruikers en kleinere kantooromgevingen. Echter kun je op hele dure oplossingen uitkomen, maar voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken lijkt me dat het niet zo duur hoeft te zijn.

Gebruik je bijvoorbeeld altijd 1 merk wifi zenders die je men zou aanraden en voer je hiermee de meting uit waarmee uiteindelijk het signaal kunt verbeteren?
Om te meten heb je linksom of rechtsom spectrum analyzers nodig. Muv behoorlijk high-end enterprise dingen gaan WiFi clients of AP's dat niet.
Ik heb hier en daar wat gelezen over spectrum metingen om 2,4 Ghz en 5.x Ghz signalen te meten, maar kun je hier iets mee wat betreft het aanschaffen van wifi apparatuur? Hoe kun je deze informatie het best gebruiken?
Kun je voor de aanschaf van wifi apparatuur ook in specs van hardware terug vinden hoe sterk het wifi signaal van de hardware is?
Bij goede hardware wel - maar je gaat er weinig verschil in zien aangezien je max 100mW (2.4GHz) danwel 200mW (5GHz low-power) danwel 1W (5GHz high-power) EIRP mag uitzenden. In de regel zullen non-mobile devices per default maximaal uitzenden.

Veel interessanter:
- hoe is het met ontvangstgevoeligheid gesteld (dit vind je in betere specs terug)
- hoe is het zend/ontvangstpatroon van het apparaat? (is het in alle richtingen even goed of vertoont het duidelijke richtingsgevoeligheid danwel gaten in dekking? - vind je ook in betere specs terug, maar dit kun je bij consumentenapparatuur vergeten)
Kortom;
Waar moet je nou daadwerkelijk op letten in deze wereld?
Alle tips zijn welkom. Van sites voor uitleg, filmpjes, enz.
Gebruik je meerdere tools of hardware, enz?

Zelf heb ik bijvoorbeeld de volgende mogelijkheden gevonden van erg dure oplossingen tot goedkopere oplossingen.

http://rfexplorer.com/
Ik heb de RFExplorer 6G Combo. Het (specifieker de iets goedkopere WiFi Combo) is veruit de goedkoopste device die spectrum analysis kan doen in de 2.4GHz en 5GHz banden. Het ingebouwde schermpje is bruikbaar voor het meest grove werk, maar zodra je het op een Windows laptop aansluit kun je met het (gratis) Touchstone programma heel behoorlijke real-time visualisaties maken. Voor basaal gebruik is dit toereikend, maar je kunt niets opslaan of bewerken, waardoor je snel richting een van de betaalde opties gaat. De WiFi Surveyor kost USD 49 en brengt je qua features ongeveer gelijk met Metageek's Chanalyzer voor een fractie van de prijs. Wel loop je rond met een wat lomp apparaat ;)

Onder MacOS is de gratis programma vrijwel nutteloos. Voor Linux kun je met enkele FOSS apps ongeveer op niveau van de gratis Windows tool komen.
Vanuit werk heb ik meerdere Metageek Wi-Spys, waarbij vooral de rev 2 WiSpy DBx een goede is (de v1 prikte je gelijk in USB poort waardoor het veel te snel kapot ging). Icm de Chanalyzer geeft het een goed geintegreerde en ondersteunde analysis-oplossing - maar dan ben je wel >EUR 750 kwijt voor de combo. Chanalyzer is Windows-only, maar je kunt ook een aantal Linux tooltjes gebruiken, waarmee je niveau van de gratis Touchstone behaalt.

Verder heeft Netscout (voorheen Fluke) nog de AirMagnet XL. Ik heb er ook eentje liggen maar word er niet warm van. Duurder dan de Wi-Spy, maar vergelijkbare functionaliteit en IMHO veel minder intuitieve/makkelijker software. Plus erg irritante licentie-gedoe. Alleen overwegen als je voor verder WiFi beheer ook de reguliere AirMagnet gebruikt

TLDR:
- om zinnig te zien wat er in de lucht gebeurt heb je een spectrum analyzer nodig.
- dat kost ongeveer EUR 300 voor de hardware, waarbij bruikbare software gratis is.
- wil je ook rapporten kunnen draaien enzo, dan moet je daar EUR 50 bij optellen.
- wil je iets dat je aan je manager kunt laten zien en 'professioneel' lijkt, dan kom je uit op minstens EUR 750 voor Metageek's spul.

Iets wat je nog niet noemt, maar minstens zo interessant is als layer 1 (spectrum) analyse: layer 2 WiFi packet capture. De (RF) headers geven je buitengewoon veel informatie over wat er speelt op je netwerk. Onder Windows en Linux is het een crime een goede adapter te vinden die het ondersteunt (of je moet teveel geld uitgeven voor eentje van een vendor van proprietary software + drivers) - maar MacOS ondersteunt het out-of-the-box, gewoon Wireshark met admin rechten aanslingeren en en0 in zowel promiscuous (l3) als monitor (l1/2) mode zetten. Dan gewenste kanaal kiezen en capturen maar :)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:01
@dion_b ouwe wifi koning die je er bent, interessant :)

Ik heb zelf helaas geen spectrum analyzers maar heb wel eens gespeeld met ubiquiti airview icm mijn ubiquiti nanostation. In hoeverre verhoudt dit zich tot bv een wifispy?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-04 15:45
Mattie112 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:08:

Afh van je doel zou je ook eens een app als Wifi Analyzer kunnen proberen, hiermee zie je alle Wifi netwerken + de kanalen waar ze op zitten. Goed je ziet niet de storing van de magnetron of babyfoon maar het kost je welgeteld €0,0!

Je kan ook zelf wat in elkaar knutselen met een usb tv ontvanger, zoek maar eens op RTLSDR
Ik heb een keer Wifi-analyzer geprobeerd, maar ik denk toch dat dat programma niet zo goed werkt. Anders weet ik niet hoe ik het moet gebruiken. Als ik je een voorbeeld mag geven.

Ik ben verbonden aan SSID "Jantje", en de kanaal keuze is 5. De Wifi-analyzer zegt dat het een slechte kanaal is, en het is beter dat je voor kanaal 11 gaat. Dan selecteer je kanaal 11, dan zegt het programma weer dat het een slechte kanaal is, het is beter dat je voor kanaal 17 of 5(het eerste kanaal!) gaat. Enz... Dus je hebt nooit het juiste kanaal volgens dit programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:04

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:47:

Ik heb zelf helaas geen spectrum analyzers maar heb wel eens gespeeld met ubiquiti airview icm mijn ubiquiti nanostation. In hoeverre verhoudt dit zich tot bv een wifispy?
Hmm, die kende ik niet, maar als ik het zo zie is het een redelijk volwaardige spectrum analyzer :D

Dat gezegd, het lijkt een wat lage resolutie te hebben, dus het is prima in staat om drukte op individuele kanalen te meten, maar een scherpe analyse van (non-WiFi) storingsbronnen verwacht ik er niet uit te halen.

Vergelijk deze twee maar eens (screenshots van vergelijkbare situatie):

AirView:
Afbeeldingslocatie: https://community.ubnt.com/ubnt/attachments/ubnt/airView/1103/1/Screenshot%20from%202012-10-31%2011%3A27%3A37.png

Chanalyzer:
Afbeeldingslocatie: https://www.wi-spy.com.au/media/catalog/product/cache/1/image/700x700/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/h/chanalyzer_pro_802.11g.png

Maar goed, een NanoStation M heb je al voor EUR 120, terwijl de goedkoopste optie dat beter werk levert dan de AirView al gauw EUR 300 kost. Eigenlijk weer typisch Ubiquiti: vergeleken met andere enterprise-level spul is het primitief en beperkt, maar het kost niet meer dan consumentenmeuk en biedt features dat je verder tegen dat prijspunt niet gaat aantreffen :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ah thnx, ja lage resolutie is dan een probleem, gaat mij zoveel mogelijk om de non wifi bronnen op te sporen.
Trouwens ik doe het met een loco m2, was nog geen 5 tientjes :)

• AnnoyingThing
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 09-07 07:57
Oke thx! 1,5 uur lesstof. Deze neem ik mee en ga er eens voor zitten.
Mattie112 schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 16:08:

Idd je ziet de storingen niet en daar lijk ik af en toe mee te zitten in enkele situaties. Ik heb me eens ingelezen in RTLSDR.... Damn daar kun je je in verdiepen. Wel erg leuk, maar je moet er wel even voor gaan zitten. Ik vraag me alleen af of je met een relatief simpele constructie 2,4 en 5,8 kan meten, maar that's tweaken.... Het blijft wel een feit dat het gigantisch betaalbaar blijft :-)
laurens0619 schreef op woensdag 6 september 2017 @ 16:47:

En Ubiquiti heb ik me even in verdiept. Deze hebben mooie oplossingen met airview en airos i.c.m. accesspoints voor een betaalbare prijs. De USB dongels hebben ze volgens mij niet meer en met de airmax producten heb je een 2,4 en een 5,8 ghz nodig voor een betaalbare leuke oplossing. Dit kan nog wel eens interessant zijn.

En nu nog even gaan verdiepen in de reactie van @dion_b O-)

• laurens0619
Als je een beetje handig bent kun je ook zelf iets in elkaar zetten, heeft vriend van mij (@vinietje op got) ook gedaan: http://www.vincentgijsen....-spectrum-analyser-stuff/

Pagina: 1