SSD en HDD defect na uitproberen Hackintosh systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• n0valyfe
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-10-2025
Beste Tweakers,

Enkele maanden geleden heb ik besloten om op een PC, die praktisch nooit meer gebruikt wordt, Mac OS X eens uit te proberen daar ik normaal gezien altijd op een Macbook werk. Aangezien er toch wat problemen waren met de installatie, voornamelijk WiFi problemen, toch maar besloten om er terug Windows op te zetten. Dit bleek achteraf echter niet mogelijk.

Aangezien ik geen Windows kon installeren op de 2 schijven heb ik eerst Windows op een 3de HDD geinstalleerd en ik krijg de twee schijven te zien in Windows maar zonder informatie omtrent de beschikbare ruimte.

Vervolgens ben ik in de BIOS gegaan en hier zijn de 2 schijven ook gewoon zichtbaar.

Tijdens de Windows installatie krijg ik volgende fout-meldingen:

- 0x80070057
- 0x8007045d

Vervolgens heb ik de 2 schijven geformateerd en ik zie gewoon 2 beschikbare schijven met 100% vrije ruimte in de Windows installer. De SSD bestaat uit 3 partities (partition 1 - System, partition 2 OEM-reserved en dan een even grote derde partitie (450MB) unallocated space).

Het verwijderen van een partitie of het aanmaken van een nieuwe partitie lukt niet en geeft eerder vermelde foutcodes. Het installeren van windows na het selecteren van een van de schijven geeft ook een van de twee bovenstaande foutmeldingen.

Ik heb al zowat alles geprobeerd (incl. een Ubuntu installatie uitproberen) en heb er ondertussen vrede mee genomen dat beide schijven waarschijnlijk dood zijn. Toch had ik graag zeker geweten of dit effectief zo is. Het gaat namelijk om relatief nieuwe schijven (2TB HDD en 512GB SSD). Moest er toch nog iets mogelijk zijn zou het natuurlijk zonde van de schijven zijn.

Ik ben benieuwd naar wat jullie denken.

Alle reacties

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:48

MsG

Forumzwerver

Hoe en waarmee heb je de schijven geformatteerd? Wat als je ze op een Windows-systeem volledig wist, zodat je ongepartitioneerde schijven overhoud. En het dan nog eens probeert?

Het lijkt me sterk dat de schijven ineens fysiek dood zijn. Dat kan je trouwens ook eenvoudig bekijken met diverse smart tools of een uitgebreide sector scan.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• n0valyfe
Ik heb nog geen Windows tool gebruikt om de Health te meten, niet aan gedacht, ga ik vanavond eens uitproberen. De schijven zijn enkele maanden geleden gewist/formatteerd met een Windows 10-installer. Ook dit was volgens mij niet mogelijk vanuit Windows.

Initieel dacht ik aan problemen met de MBR maar normaal gezien zou het verwijderen van de partities en het aanmaken van nieuwe partities dit probleem moeten verhelpen, echter is geen van beide mogelijk.

Edit:

Wat bedoel je concreet met het 'verwijderen van de schijven in Windows'?

[ Voor 8% gewijzigd door n0valyfe op 05-09-2017 14:27 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:48

MsG

Forumzwerver

Het is prima mogelijk, maar wellicht niet in de tools die jij gebruikt. Download anders eens Partition Wizard. Daarmee kan je veel meer dan de tools van Microsoft zelf. Daar kan je ook het MBR opnieuw initialiseren.

Heb je het echt op deze manier al eens gedaan? https://support.microsoft...-drive-to-install-windows

Dus dat je niet alleen de partitie overschrijft, maar daadwerkelijk alle partities weggooit en hij begint vanaf een lege ongepartitioneerde schijf?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Was de OSX installatie wel gelukt?

Je schijf is nu volgens mij geformatteerd in HFS+ en Windows kan dat niet lezen. Sluit hem eens aan op je Mac en kijk of je hem daar kan formatteren naar een bestandssysteem die wel door Windows herkend (bijv. ExFAT)

• n0valyfe
De OS X installatie heeft een tijdje succesvol gedraaid tot de WiFi elke 5 minuten opnieuw moest verbinden. Toen heb ik de schijven geformatteerd vanaf een Windows installatie op een derde schijf, dat was de enige keer dat het voor mij mogelijk was om de schijven te formatteren.

@ MsG

De handleiding die je post heb ik inderdaad gebruikt maar vanaf stap 6 krijg ik de fout-codes. Verwijderen en aanmaken van nieuwe partitie is niet mogelijk. Ik neem eens een kijke naar Partition Wizard, ik heb dit in het verre verleden al eens succesvol gebruikt voor andere zaken ook hieraan niet gedacht, bedankt!

@ RWK

De schijf is zichtbaar in Windows maar dit wil dus niet zeggen dat hij correct geformatteerd is en dat hij dus mogelijk nog HFS+ gebruikt? Ik sluit hem vanavond eens aan op men Macbook.

Bedankt voor de nuttige reacties heren!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik denk dat je de meeste kans hebt op herstel van de schijf, als je een DVD/USB-stick brandt met GParted en dat op de schijf loslaat. Je mikt alle partities weg, maakt 1 partitie aan en formatteert die in NTFS, klaar.

• n0valyfe
Heb nogmaals geprobeerd om met de W7 installatie de schijf te formatteren, wat ook deze keer niet lukte. Ik heb met Partition Wizard geprobeerd, deze doorloopt de verschillende stappen (partitie verwijderen, nieuwe aanmaken), geeft geen error maar de wijzigingen zijn gewoon niet doorgevoerd (na effectief op apply te klikken).

De acties in GParted hebben ook niet gewerkt, al ben ik wel vergeten welke error ik hier exact gekregen heb. Ook via de recovery methode met de W7 usb is het niet gelukt: Diskpart error: I/O device error.

Ik vermoed dat de schijf gewoon dood is, de 2TB harde schijf welke dezelfde symptomen had heb ik wel aan de praat gekregen.

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:32

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Heb je de hfs+ boot flag verwijderd? in Gparted

Si vis pacem, para bellum

• n0valyfe
In zowel GParted als Partition Wizard en W7 Install is de SSD zichtbaar als 450MB NTFS (Used), 450MB Unallocated en 476GB Unformatted, dus blijkbaar niet als hfs+. Maar met die partities kan dus niets gedaan worden.

Ik lees op de site van Partition Wizard iets over een potentieel probleem met de SATA interface (IDE vs SATA), maar dat zou na een format toch geen issue meer mogen zijn. Al mijn SATA poorten staan op AHCI momenteel.

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-12-2025
Als ik het goed heb, is er een soort afspraak dat als een systeem een partitie niet snapt, deze er ook niets mee doet. Hiermee wordt voorkomen dat partities e.d. corrupt raken. Op het op te lossen kan je het volgende proberen:
Start Diskpart.
list disk<enter>
select disk <nummer van een van beide schijven><enter>
clean <enter> (als dit niet werkt, probeer het met overrride erbij)
select disk <nummer van de andere schijf><enter>
clean <enter> (als dit niet werkt, probeer het met overrride erbij)

Nu zijn je schijven helemaal schoon en kan je ze met je favoriete tool formateren. Bijvoorbeeld direct in diskpart ;)

LinkedIn
BlackIntel

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10-12-2025
Met je livecd van ubuntu,
gparted starten,
dan je hd kiezen,
bovenin is een pulldown menu om de mbr te wissen /verniewen,
dan partities maken, of dit juist door windows laten doen.
Dit herhalen voor elke hd

Misschien komt je uefi ertussen, dus bios/uefi instelling kan jet ook zijn.

Windows installeren door maar 1 hd aan te sluiten, dan zitten alle partities op 1hd.
Pagina: 1