Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinn
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-09 17:05
Hallo Tweakers,

Recent heb ik met behulp van deze forum post een nieuwe PC gebouwd. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in de volgende build:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-7700K Boxed€ 328,50€ 328,50
1MSI Z270I Gaming Pro Carbon AC€ 173,01€ 173,01
1MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 499,90€ 499,90
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 64,-€ 64,-
1Arctic Freezer i32€ 25,95€ 25,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 129,95€ 129,95
1Seasonic Focus Plus 550 Gold€ 81,-€ 81,-
1Samsung 850 EVO 500GB€ 164,-€ 164,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.466,31

Inmiddels heb ik wat met het systeem gespeeld en wil ik kijken of ik de boel met een (kleine) overclock stabiel kan krijgen. Ik heb hier geen ervaring mee, maar ben mijzelf aan het inlezen. Wat mij opvalt is dat het MSI Z270I moederbord een geval apart is.

Er zijn twee dingen waar ik jullie hulp bij zou willen vragen.
1: Blijkbaar staan de voltages in de BIOS van dit moederbord standaard op gevaarlijk hoge instellingen voor de hardware. Daar wil ik graag wat aan veranderen, maar ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken.
2: Zoals jullie in de forum post van ACB2401 kunnen lezen, is het makkelijk om een XMP profiel in te stellen. Het is mij echter nog niet gelukt om dit stabiel te krijgen.

Wat ik al geprobeerd heb:
1: Ik heb een BIOS update uitgevoerd naar de laatste versie 7A66v17
2: Ik heb m.b.v. de "Memory Try it" optie in de bios het geheugen manueel op DDR4 3000 CL 15 gezet. Dat lijkt stabiel te draaien. /edit: ook met alleen deze optie zojuist ervaren dat het systeem crasht.
3: Zodra ik het XMP profiel erbij aan zet krijg ik instabiliteit, freezed de boel vaak of instantly, of binnen enkele minuten.
4: Als ik in de Bios ook de "game-boost" er bij aan zet dan lijkt het wel stabiel te draaien, maar omdat ik niet goed weet hoe ik de voltages moet instellen ben ik bang dat ik mijn hardware dan om zeep help.
5: Windows Memory Diagnostic gedraaid, geen problemen gevonden.

Ik had punt 1 en 2 uitgeprobeerd na een review hier op Tweakers te hebben gelezen, dat draaide echter nog niet stabiel. Nou had ik hier dus alleen uit gehaald dat ik het "memory try it!" kon instellen in combinatie met het XMP profiel. Ik heb niet aan instellingen gezeten om een terugklokkende processor te voorkomen, zoals Timx2 in zijn review beschrijft.

Kortom, ik ben nieuw in het tweaken en overclocken, maar wil graag het onderste uit de kan halen. Ik merk bijvoorbeeld in The Witcher 3 wel het verschil wanneer ik game-mode en xmp aan zet, en wanneer ik op default BIOS draai.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen. Ik ben graag bereid dingen uit te zoeken en toe te lichten als jullie vragen hebben :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LUGUBRIS
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-08 06:52
Jinn,

Ik was op zoek naar een lichte overclock voor betreffende mb. (die van mij komt bij TIMX vandaan). Hoe gaat jou zoektocht?
Ik blijf dit topic volgen in de hoop op wat oplossingen voor ons.
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
auto oc is not done zoals je zelf ondervonden heb we hebben gewoon een oc topic waarin beschreven staat hoe te werk tegaan succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10:15
gebruik dit moederbord ook met een 7600k@5Ghz {delid}
ik gebruik niet de laatste bios maar een ervoor .
ik heb alleen eisht op disable staan en de multiplier op 50 .
ik gebruik de adata 2400 dazzle geheugen xmp staat uit het geheugen heb ik op 2800mhz lopen timings heb ik nog niet veranderd alleen op 2800 gezet en op 1.35 volt draai er al tijden mee .

[ Voor 3% gewijzigd door Beaudog op 15-11-2017 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinn
Voor mij is het nog altijd een zoektocht. Ik hou een kleine log bij van wat - tot zo ver - niet werkt.

(1)----------------

1 Memory try it. Geheugen DDR4 3000 CL 15
2 XMP profile aan

- 1x crash in 24 uur

(2)----------------

1 Memory try it. Geheugen DDR4 3000 CL 15

- 1x crash in 24 uur

(3)----------------

1 XMP profile aan
2 DDR4 3000mhz
3 DDR4 voltage 1.350

- 1x crash in 24 uur. 5x goed geboot
- komt niet meer op in windows. Foutmelding "All settings were reset to default values. The previous overclock settings have failed."

(4)----------------

1 XMP profile aan
2 DDR4 3000mhz
3 DDR4 voltage 1.360

- komt helemaal niet op.

(5)----------------

1 Game Boost
2 XMP profile aan
! Game Boost zet CPU voltages hoger, op internet staat dat dit nodig is als je XMP en Memory voltages aanpast.

- 2x freeze in 24 uur.
----------------

Misschien moet ik na de post van Beaudog lezend poging (3) nog eens proberen, zonder XMP profiel. Dus
- DDR4 3000mhz
- DDR4 voltage 1.350

Beaudog, wat is jouw reden om het XMP profiel niet te benutten? Daarmee zou je toch de volledige range van je memory moeten kunnen behalen? Dus 3000 ipv 2800 als ik het goed begrijp?

Ik laat binnenkort ook weer even een maatje van me meekijken, die heeft hier wat meer ervaring mee dan ik zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
als je xmp aanzet dan loopt het geheugen op de snelheid en timings van de fabrikant .
bij mij is dat 2400 mhz ik heb het uitgezet omdat ik het geheugen wil overklokken dus ik heb xmp uitgezet
dan boot hij niet meer met die waarden dus dan zet ik hem zelf op 2800 mhz en de voltage heb ik op 1.35
in plaats van de 1.20 die standaard is met dit geheugen wat ik gebruik , als dat stabiel loopt dan ga ik de timings veranderen.
het geheugen wat jij nu gebruikt loopt al op 3000 mhz als je in de bios op xmp zet.
dus dan hoef je niet perse de voltage te verhogen, je kan dat geheugen is googlen en kijken wat er voor reviews er zijn over dat geheugen en of het goed is over te klokken .
ik ben van 2400 naar 2800 gegaan misschien redt ik nog de 3000 of kan ik de timings nog wat sneller maken.
Het zou kunnen dat het geheugen niet helemaal lekker werkt er zijn programma,s waar mee je dat kan testen.

[ Voor 6% gewijzigd door Beaudog op 15-11-2017 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jinn
@Beaudog Thanks voor de info. Ik had een ticket aangemaakt bij Corsair en heb eind vorige week een nieuw setje geheugen ontvangen. Daarmee zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. Het XMP profiel werkt nu stabiel (3000mhz), en ook een kleine overclock (de 'Game Mode' van mijn MSI z270i) werkt naar behoren.

De "oplossing" voor mijn probleemstelling was dus d.m.v. garantie een nieuw setje geheugen aanvragen.
Blij dat alles nu werkt! 8)

@LUGUBRIS Ik link jou ook nog maar even aangezien je het topic wilde volgen. Hoe gaat het met jouw zoektocht?

[ Voor 11% gewijzigd door Jinn op 26-12-2017 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beaudog
Mooi dat het is opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LUGUBRIS
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04-08 06:52
Fijn dat dit opgelost is voor je Jinn

Ikzelf moet eerst alles nog bouwen (7600k delid), waarschijnlijk begin volgend jaar. De ssd moet nog aangeschaft worden en dan ben ik compleet. Ik maak gebruik van Crucial Ballistix Tactical 2666, overgekocht van een andere tweaker en ga er van uit dat het gewoon werkt ;) .
Pagina: 1