[Motor] Snelheidsboete, afwijking Km-teller

Pagina: 1
Acties:

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:26 ]

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-11 21:32
Enige deftige garage die merkt dat je de diameter wijzigt zou je op de hoogte stellen of zelfs voorstellen een correctie uit te voeren in de software van je speedometer. Je stelt originele maten maar dat kan toch niet kloppen als je die afwijking voordien niet had.

Klaag je garage aan, verder heb je geen verhaal.

[ Voor 17% gewijzigd door anessie op 05-09-2017 13:41 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:47
Een OvJ die grappig wil doen stuurt je nog een boete wegens het niet hebben van een correct functionerende snelheidsmeter ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Rukapul op 05-09-2017 13:40 ]

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39
Je bent te allen tijde zelf verantwoordelijk voor de staat van je motor. Daarbij moet je dus ook denken aan het werken van je snelheidsmeter (km teller is niet de juiste benaming).
Ik denk dat je bot zult vangen met het in beroep gaan, maar wie niet waagt die niet wint!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:36
Rukapul schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:39:
Een OvJ die grappig wil doen stuurt je nog een boete wegens het niet hebben van een correct functionerende snelheidsmeter ;)
Is dat wettelijk verplicht? Voor APK is dat niet nodig namelijk.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08
anessie schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:39:
Enige deftige garage die merkt dat je de diameter wijzigt zou je op de hoogte stellen of zelfs voorstellen een correctie uit te voeren in de software van je speedometer. Je stelt originele maten maar dat kan toch niet kloppen als je die afwijking voordien niet had.

Klaag je garage aan, verder heb je geen verhaal.
Waar staat dat zijn banden anders zijn geworden? :?

@Brazos Ik rij ook altijd ongemerkt te hard, maar mag ze toch betalen helaas. Als er niets aan je motor is veranderd kan je de garage ook niet aanspreken en blijf je zelf verantwoordelijk.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-11 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Je bent zelf verantwoordelijk voor een correcte werking van je auto, daar heeft de politie weinig mee te maken, zou wel erg goedkope methode zijn om onder boetes uit te komen :P

Zelfs verschil van druk in je banden geeft al verschil op je snelheidsmeter, natuurlijk met een rekensommetje ook simpel te verklaren.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• MuddyMagical
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:08
maarud schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:44:
[...]

Volgens mij wel en zelf verlicht 's nachts.

Bingo:
Driewielige motorrijtuigen, in gebruik genomen na 26 november 1975 moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
Bron: https://handboek.rdw.nl/r...eter/Paginas/default.aspx

[ Voor 41% gewijzigd door MuddyMagical op 05-09-2017 13:47 ]

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lijkt me echt uitermate kansloos.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:38

Rmg

Je zou hoogstens nog bij de garage kunnen aankloppen. Maar daarvoor geef ik je ook weinig kans.

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Inderdaad ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je snelheidsmeter niet goed werkt. Overigens zit er al een correctie van enkele kilometers/uur in zo'n boete omdat een snelheidsmeter 99% van de tijd een kleine afwijking heeft.

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
[...]

Voor motoren is er geen APK plicht. Je bent zelf verantwoordelijk voor de technische staat van jouw voertuig. Als je dus een snelheidsboete krijgt omdat je snelheidsmeter niet goed werkt is dat je eigen schuld.

[ Voor 28% gewijzigd door EnigmaNL op 05-09-2017 13:54 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Doen, en post het resultaat :P Onzin natuurlijk, je maakt totaal geen kans

Overigens, door alleen andere banden krijg je écht niet zo'n afwijking! Of je moet er totaal verkeerde banden op hebben liggen (maar dat kan ik mij niet voorstellen, want dat had wss niet eens gepast en voor geen meter gestuurd).
Zit er toevallig niet iets van een speedohealer op je motor?

[ Voor 8% gewijzigd door -tom-562 op 05-09-2017 13:53 ]

Vaak bu'j te bang!

• EnigmaNL
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-11 14:30
MuddyMagical schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:45:
[...]

Volgens mij wel en zelf verlicht 's nachts.

Bingo:

[...] Driewielige motorrijtuigen, in gebruik genomen na 26 november 1975 moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.

Bron: https://handboek.rdw.nl/r...eter/Paginas/default.aspx
Een motor heeft doorgaans twee wielen.

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
[...]

Zeker wel
https://handboek.rdw.nl/r...raat/Paginas/default.aspx

Maar goed het gaat hier over een motor, waarvoor geen APK verplicht is.
EnigmaNL schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:56:
[...]

Een motor heeft doorgaans twee wielen.
Kijk je toch hier
http://wetten.overheid.nl..._Paragraaf4_Artikel5.4.15

[ Voor 26% gewijzigd door pacificocean op 05-09-2017 14:27 ]

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:36
pacificocean schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:56:
[...]

Zeker wel
https://handboek.rdw.nl/r...raat/Paginas/default.aspx

Maar goed het gaat hier over een motor, waarvoor geen APK verplicht is.
Klopt, maar omdat op veel sites staat dat hij wel aanwezig moet zijn maar niet hoeft te werken, was ik benieuwd of het wettelijk wel verplicht is om een werkende meter te hebben, gewoon in het algemeen.

Reden is dat de snelheidsmeter van mijn auto ook niet werkt maar al 5 jaar door de APK komt.

In de bron die je noemt staat ook:
​Visuele controle. De werking en afleesbaarheid wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.
Dus vandaar dat hij door de APK komt ;)

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heb je de tandwielen al vervangen?

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06
Stoelpoot schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 13:48:
Inderdaad ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je snelheidsmeter niet goed werkt. Overigens zit er al een correctie van enkele kilometers/uur in zo'n boete omdat een snelheidsmeter 99% van de tijd een kleine afwijking heeft.
Er zit een meet correctie van 3% met een minimum van 3km/u op de boete. Daarnaast krijg je pas een boete bij minimaal 4 km/u te hard (m.u.z. bij 130km/u als limiet).

Daarnaast mogen snelheidsmeters wettelijk niet te weinig aangeven. Om dat te voorkomen (onder alle omstandigheden) geven snelheidsmeters (vrijwel) altijd meer aan dan je werkelijke snelheid.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het kan dat de snelheidsmeter in eens ca. 10% minder aangeeft dan je werkelijke snelheid. Dit lijkt me niet door een verschil in versleten vs. nieuwe banden komen. Ik denk dan eerder aan een hele andere maat.

[ Voor 14% gewijzigd door Nivado op 05-09-2017 14:32 ]

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 22:19
Voordeel is wel dat je auto een lagere kilometerstand behoud wat weer goed is voor de waarde. :P

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-11 22:05
Nivado schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:30:
[...]

Daarnaast mogen snelheidsmeters wettelijk niet te weinig aangeven. Om dat te voorkomen (onder alle omstandigheden) geven snelheidsmeters (vrijwel) altijd meer aan dan je werkelijke snelheid.
Ik ben wel benieuwd in welk artikel dit geregeld is. Hij moet de juiste waarde weergeven. Waarbij er altijd sprake is van enige afwijking.
Ik ben wel heel benieuwd hoe het kan dat de snelheidsmeter in eens ca. 10% minder aangeeft dan je werkelijke snelheid. Dit lijkt me niet door een verschil in versleten vs. nieuwe banden komen. Ik denk dan eerder aan een hele andere maat.
Kijk eens een post boven je.

[ Voor 6% gewijzigd door pacificocean op 05-09-2017 14:38 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-11 16:12

M2M

medicijnman

De enige vraag hier is of de garage "iets" te verwijten valt. Had de garage:
1. snelheidsmeter bijstellen
2. klant informeren over mogelijk afwijkende snelheidsmeter

Wellicht is dan een deel van de schuld nog af te schuiven op de garage, maar ik weet niet in hoeverre een rechter dat zou zien.

-_-

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Even het geneuzel de discussie over wettelijke verplichtheid van een snelheidsmeter daargelaten, je hebt nieuwe banden laten monteren, maar zijn die ook van een ander type?

Ik ben met @-tom-562 eens dat deze afwijking wel heul groot is. Normaal gesproken heb je een kleine afwijking de andere kant op, dus 100 op je teller is 96 op je GPS. Een afwijking van 8 á 9 km de verkeerde kant op, PLUS wat je volgens mij normaal gesproken als afwijking hebt, zou betekenen dat je nieuwe banden voor een afwijking van zo'n 12 km/u zorgen.

Met wat wiskunde is vast uit te rekenen hoeveel hoger die band dan zou moeten zijn voor dat snelheidsverschil.

Stel dat je een 19'' velg hebt met een 110/80 band. De velg is 48cm + 2x 8,8cm band = ~0,67m diameter totale diameter van je wiel. Dit levert een omtrek op van 3,14 x 0,67 m = 2,10 m.
Bij een snelheid van 100 km/u is dat: 100.000 / 2,10 m = 47.619 wielomwentelingen / uur

Om 12 km/u extra snelheid te krijgen moeten we dus een bandomtrek hebben van:
112.000 / 47.619 = 2,35 m, Wat een hoogte is van 2,35 m / 3,14 = 0,75 m.

Dit gedeeld door 2 betekent dat je huidige band dus zo'n 4 cm HOGER zou moeten zijn dan je oude band.

Dat lijkt me erg sterk. Of mijn berekening klopt niet.

... en gaat over tot de orde van de dag

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:06
pacificocean schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:35:
[...]

Ik ben wel benieuwd in welk artikel dit geregeld is.
Ik heb er ook geen bron van, echter zo heb ik het geleerd. Geen idee meer hoe/waar.
[...]

Kijk eens een post boven je.
Tandwielen vervangen heeft alleen betrekking op de overbrenging van je motor naar je achterwiel. Meestal zit de snelheidsmeter/opnemer in het voorwiel.
Indien de motor de snelheid meet aan de uitgaande as van de versnellingsbak zou je gelijk hebben, echter heb ik dat nog nooit gezien.
Dashlane schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:34:
Voordeel is wel dat je automotor een lagere kilometerstand behoud wat weer goed is voor de waarde. :P
FTFY

@P_Tingen Ik heb het niet na gerekend, maar op het eerste gezicht lijkt je methode te kloppen.

[ Voor 5% gewijzigd door Nivado op 05-09-2017 14:43 ]

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 188% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:26 ]

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:20

P_Tingen

omdat het KAN

Brazos schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:46:
[...]
Andere type, zelfde maat. Zat een Rosso II onder, en nu een Rosso 3. Beide 120/60, de maat die af fabriek erop zit. Is trouwens op een 17" velg.
Als er verder niets veranderd is, dan denk ik dat je de afgelopen 5 jaar gewoon geluk gehad hebt...

... en gaat over tot de orde van de dag

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:48

-tom-562

Oliesjeik

Nivado schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:42:
[...]

Ik heb er ook geen bron van, echter zo heb ik het geleerd. Geen idee meer hoe/waar.

[...]

Tandwielen vervangen heeft alleen betrekking op de overbrenging van je motor naar je achterwiel. Meestal zit de snelheidsmeter/opnemer in het voorwiel.
Indien de motor de snelheid meet aan de uitgaande as van de versnellingsbak zou je gelijk hebben, echter heb ik dat nog nooit gezien.

[...]

FTFY

@P_Tingen Ik heb het niet na gerekend, maar op het eerste gezicht lijkt je methode te kloppen.
Wrong, meestal zit de opname van de snelheidsmeter op de uitgaande as van je motorblok, dus bij je voortandwiel!
Vandaar mijn opmerking over een speedohealer (en wss de opmerking van chevy454).

Edit:
alle reply's gelezen. Niet van toepassing op deze motor dus.
Als alles hetzelfde is gebleven, heb je de afgelopen jaren gewoon vies veel geluk gehad.

[ Voor 10% gewijzigd door -tom-562 op 05-09-2017 15:03 ]

Vaak bu'j te bang!

• wimpie007
  • Laatst online: 07-11 18:37
Grotere omtrek van de band (door nieuw profiel) zal ervoor zorgen dat je wiel minder omwentelingen maakt en geeft je snelheidsmeter dus een lagere snelheid aan.

Maar meestal staat ie al safe af fabriek zodat ie meer aangeeft dan de GPS

Oh zoeist had je zelf ook al gepost haha.

Naja dan heb je geluk gehad voorgaande jaren. Beroep aantekenen is kansloos

[ Voor 22% gewijzigd door wimpie007 op 05-09-2017 15:05 ]

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is er geen nokje uit je snelheidsopnemer gebroken? Heb dat eens gehad toen ik voor m'n neefje een Bandit S ging ophalen. Was één van de vier nokjes afgebroken. En ik me maar afvragen waarom iedereen zo langzaam reed!

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:25 ]

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-10 19:08
Als dit zou werken zou ik nu nog mijn km teller gaan saboteren... *Doet stift pakken* :P

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-10 23:58
Weet je zeker dat dit gekomen is na de nieuwe band? Ik heb nog nooit gemerkt dat een andere band zo veel verschil maakt, en zou eerder verwachten dat je een keer een tandwieltje kleiner gegaan bent aan de voorkant of een paar tanden meer achter. Zelf eens -1 voor gedaan en +3 achter, en dan kom je wel aan 10-15 km/u verschil bij ~120 km/u. Misschien dat dit gedaan is door de vorige eigenaar en je er nu achter komt? Je zou eens de tanden kunnen tellen en op internet zoeken wat 't origineel moet zijn om dat te controleren.

Overigens moet ik bij mijn huidige motor de boel kalibreren na een bandenwissel of andere tandwielen (primair voor de traction control, maar de snelheidsmeter trek je daar ook mee recht), dus heb het probleem gelukkig niet (meer) :-)

• SinergyX
  • Laatst online: 12-11 09:48

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Brazos schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:46:

Bij slijtage van een band hebben we het over iets van 2-3 mm verschil tussen nieuw en bijna op.
Maar vergeet niet je bandendruk, daar kan een flink verschil tussen zitten.

Had je trouwens al afwijking gemerkt op je oude banden? ~1cm originele afwijking, 1cm druk verschil (dat is bij mij al makkelijk het verschil tussen 1.8 en 2.3 bar), dan nog beetje slijtage, ga je aardig snel richting 3cm.

Zeker als dit eerder was, kans groot dat ze de meter hebben aangepast om met andere banden te rijden, alleen nooit terug gezet.

[ Voor 11% gewijzigd door SinergyX op 05-09-2017 17:24 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Brazos
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door Brazos op 29-12-2021 17:25 ]

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-11 13:28
Maak die 3 (?) tientjes over naar het CJIB en laat je snelheidsmeter afstellen. Dit is echt je eigen verantwoordelijkheid.

Verwijderd

Je stelt dat je banden de originele maten zijn. Maar volgens mij is dat niet altijd gelijk in de omtrek.
Het is al een jaar of 15 geleden dat ik motor reed, maar ik weet dat ik toen met Dunlops reed en er standaard Bridgestone onder zat. Die twee bandenmerken hadden een andere vorm terwijl de maatvoering voor montage verder gelijk is. Of dat 4cm verschil kan maken weet ik niet.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2017 21:40 ]

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 07-11 07:45
pacificocean schreef op dinsdag 5 september 2017 @ 14:35:
[...]

Ik ben wel benieuwd in welk artikel dit geregeld is. Hij moet de juiste waarde weergeven. Waarbij er altijd sprake is van enige afwijking.
Het was even zoeken (vroeger stond het in een EG-richtlijn), maar ik heb 'm gevonden.

Het gaat om Reglement nr. 39 van de Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties (VN/ECE) — Uniforme bepalingen voor de goedkeuring van voertuigen wat de snelheidsmeter en de installatie ervan betreft.

Dit reglement is op zichzelf geen wetgeving, maar artikel 4 lid 1 en de bijlage van de Gedelegeerde Verordening (EU) n r. 3/2014 van de Commissie van 24 oktober 2013 tot aanvulling van Verordening (EU) nr. 168/2013 van het Europees Parlement en de Raad betreffende functionele veiligheidsvoorschriften voor de goedkeuring van twee- of driewielige voertuigen en vierwielers bepaalt dat dit VN-reglement nr. 39 van toepassing is op de typegoedkeuring van onder meer motoren.

Dit VN-reglement bepaalt de eisen waaraan de snelheidsmeter moet voldoen voor een typegoedkeuring voor het betreffende voertuig. Hoofdstuk 5 bevat de specificaties waaraan de snelheidsmeter moet voldoen en ook hoe deze worden gecontroleerd. Het gaat hier om bepaling 5.3:
De aangegeven snelheid mag nooit lager zijn dan de werkelijke snelheid van het voertuig.[/b] Bij de in punt 5.2.5 gespecificeerde testsnelheden moet de relatie tussen de aangegeven snelheid (V1) en de werkelijke snelheid (V2) als volgt zijn:
0 < (V1 – V2) < 0,1V2 + 4 km/h.
5.2.5 betreft een tabel waarin de testsnelheden worden weergegeven afhankelijk van de door de fabrikant opgegeven maximumsnelheid. Tabellen bouwen in html vind ik een absolute crime, dus hieronder heb ik per categorie de testsnelheid weergegeven:
Vmax ≤ 45 dan 80 % van Vmax
45 < Vmax ≤ 100 dan 40 km/h en 80 % van Vmax (als de resulterende snelheid ≥ 55 km/h)
100 < Vmax ≤ 150 dan 40 km/h, 80 km/h en 80 % van Vmax (als de resulterende snelheid ≥ 100 km/h)
150 < Vmax dan 40 km/h, 80 km/h en 120 km/h

Het punt is dat deze eisen gelden voor de typegoedkeuring. Een fabrikant kan in Europa dus geen motor op de markt brengen met een snelheidsmeter met een negatieve afwijking,

Is een motor eenmaal in gebruik, dan geldt de permanente eis van artikel 5.4.15 van de Regeling voertuigen:
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen na 26 november 1975, moeten zijn voorzien van een goed werkende snelheidsmeter, die ook bij nacht voor de bestuurder goed afleesbaar is.
De vraag is wat een goed werkende snelheidsmeter is. Ik zit niet goed genoeg in deze regelgeving om die vraag te beantwoorden (geef mij maar strafrecht), maar persoonlijk vind ik een snelheidsmeter die een negatieve afwijking heeft geen goed werkende snelheidsmeter.

Be yourself, no matter what they say ...

Pagina: 1