Hoe de juiste resolutie op twee schermen te krijgen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:05
Ik krijg het niet voor elkaar om twee schermen op een goede manier werkend te krijgen aan mijn laptop. Nu heb ik al van alles geprobeerd (zie onder) maar nog zonder succes. Iemand nog een suggestie of loop ik ergens tegen een hardware probleem aan...

Ik heb:
- een dell laptop (met w10) met een thunderbolt/usb-c uitgang
- een dell wd15 dockingstation. Deze beschikt over een USB-c aansluiting voor naar de laptop en een hdmi en dp (displayport) uit.
- twee dell monitoren met DP en HDMI ingangen (heeft ook daisy chain) (model u2515h)

Nu wil ik de laptop aan het dock koppelen en daaraan de twee monitoren. Nu is er een probleem met de resolutie en of refreshrate. Ik heb de volgende situaties geprobeerd:

- Scherm 1 met HDMI aangesloten. Scherm 2 met DP aangesloten. --> Scherm 2 is alles behalve snel en de muis/apps flikkeren bij verplaatsen, resoulutie is ook niet goed (nu even niet de gegevens bij de hand)
- scherm 1 met DP aangesloten en scherm 2 met HDMI --> geen flikkering nu maar de resolutie van scherm 1 is te laag (1920*1080). Scherm 2 is goed (2560*1440)
- Scherm 1 met DP aangesloten en scherm 2 met DP dmv daisychain vanaf scherm 1 zonder gebruik van Displayport 1.2 (dus feitelijk 'stom doorlinken' van signaal dus beide zelfde beeld) --> beide schermen de juiste resolutie
- Scherm 1 DP en scherm 2 echt daisychain --> scherm 1 resolutie te laag, scherm 2 resolutie prima.

Nu heb ik alle drivers/bios etc allemaal geudpated en de specificaties en instellingen nagelopen. Volgens mij moet het mogelijk zijn om op beide schermen 2560*1440 te krijgen via DP maar toch krijg ik het niet voor elkaar... Ook vind ik het vreemd dat als ik bij de laatste optie (DP en Daisy), ik beide resoluties op 1920/1080 zet dat ik het gevoel heb dat scherm 1 niet heel snel gaat. Scherm 2 lijkt vloeiender te werken.

Ik heb ook zojuist een andere laptop direct aan scherm 1 gehangen mbv DP. Dit werkt prima.... Is het nu de laptop die het niet goed doet, de wd15? of iets heel anders. Iemand een idee of suggestie?

tja, wat hier stond heb ik al lang niet meer...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Wat voor laptop heb je? Kan de ingebouwde grafische kaart wel overweg met twee 2560x1440 schermen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelsRules
ja daar dacht ik ook aan maar volgens de specs moet dat lukken...

het vreemde is dat toen ik vanochtend opstartte beide schermen weer omgedraaid waren (Dus 1 een te kleine resolutie en flikkerend beeld). Na wat gepriegel met opnieuw opstarten heb ik nu op scherm 1 de grote resolutie en op scherm 2 de te kleine maar zonder flikkering. Wel is het op scherm 2 nog niet zo vloeiend als op 1 maar het is nu in ieder geval werkbaar.
Ga proberen deze week een andere laptop er aan te hangen, kijken wat dat voor antwoorden geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

RoelsRules schreef op woensdag 6 september 2017 @ 09:30:
ja daar dacht ik ook aan maar volgens de specs moet dat lukken...
Welke specs? Welk type laptop heb je exact en wat zijn daar de specificaties van? Zonder die details kunnen we je alleen op je woord geloven en dan kan je nooit 100% zeker zijn ;)

Maar, wel even belangrijk, hoe wordt dat docking aangestuurd? Alleen over USB-C of over thunderbolt? Is het USB-C 5gbps of 10gbps? De schermen communiceren via die USB-C kabel of zitten ze direct aan de laptop?

voor 2x 1440p 60Hz heb je namelijk aan bandbreedte 2*(2560*1440*24*60) bits per seconde nodig, oftewel 9.888gbps exclusief overhead. Daarmee is zelfs een gen2 USB-C link volledig vol en kan er geen andere data overheen.

Voor overhead mag je wel 10% rekenen. Gaat niet passen dus, tenzij het een thunderbolt 3 link is en geen USB.

[ Voor 8% gewijzigd door nelizmastr op 06-09-2017 10:16 ]

I reject your reality and substitute my own

• RoelsRules
Ben achter het euvel gekomen. Het dockingstation werkt gewoon niet goed... bij een ander, zelfde model, werkt het prima. Hopelijk lukt het met garantie
mag dus een slotje op, dank voor het meedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
Heb je reviews/specs wel bekeken?

https://www.laptopmag.com...dell-wd15-docking-station

The WD15 offers a solid dual 1080p monitor (or single 4K monitor) experience at your desk, but you can't pair it with a non-USB Type-C laptop, and its DisplayPort connector won't output at the highest resolution.
Pagina: 1